Verzet tegen goden in straatnaam

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door helma »

Marnix schreef:
MarthaMartha schreef:een refoforum wijkje dan:

Adrianus Grijs Dreef
Gertje Vrolijk Straat
Tiberius Wacht Laan
Moeder Jet Steeg
Fluit Agent Straat
Gijs Post Laan
...
Tjonge... het zou wat zijn. Voor mij is het niet zo nodig, er zijn al talloze straten en zo naar me vernoemd... Marnixstraat, het Marnixcollege enzovoorts.

Marnixjehoortereigenlijknietbijstraatje (volgens mij éénrichtingsverkeer) :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Marnix schreef:
MarthaMartha schreef:een refoforum wijkje dan:

Adrianus Grijs Dreef
Gertje Vrolijk Straat
Tiberius Wacht Laan
Moeder Jet Steeg
Fluit Agent Straat
Gijs Post Laan
...
Tjonge... het zou wat zijn. Voor mij is het niet zo nodig, er zijn al talloze straten en zo naar me vernoemd... Marnixstraat, het Marnixcollege enzovoorts.

Marnixjehoortereigenlijknietbijstraatje (volgens mij éénrichtingsverkeer) :huhu
Op een rotonde is het altijd eenrichtingsverkeer.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Meeting »

Rens schreef:
-DIA- schreef:Ik vind het niet echt gepast...

Uitgeput is alles nog zeker niet.
Origineel zijn is de kunst.

Wat denk je van de Bestekwijk?

Vorkenstraat
Messenstraat
Schaaltjesstaat
Pannenstraat
Kopjesstaat
Bordenstraat

Of de Wasmiddelenwijk?

Omostraat
Sunilstraat
Robijnstraat
Glorixstraat
Jifstraat
Dreftstraat
Dashstraat
Febrèzestraat
Silanstraat
Biotextraat
etc.

Of de Autowijk:

Opelstraat
Volkswagenstraat
Buickstraat
Hondastraat
Mercurystraat
Volvostaat
Dafstraat
Hof van Mercedes
Laan van Spyker-Saab
etc.

Zo is er nog heel veel meer te verzinnen! :)
Dit is de zotheid ten top gevoerd...................
Waarom eigenlijk. Het is toch juist leuk! :) Vroeger woonde ik vlakbij een wijk die volledig bestond uit kleurennamen. Daar was de groenblauwlaan heel gewoon hoor? :) En elke kleur was ook weer opgedeeld. Bv. Geel : daar heet de straat "Barietgeel" en je had "eigeel" enz. Zo had je ook "nevelgrijs" en en "parelgrijs" enz. De centrale weg in die wijk is de "paletsingel" en de enige school in die wijk heet "passe partout". Heel toepasselijk. Alleen..... ik verdwaalde geregeld als ik er moest zijn en het duurde even voordat ik doorhad dat er wel een bepaalde logica inzat. Zo zat de b van bruin voorin de wijk en de z van zwart achterin de wijk. Al met al bleef het tobben. :hum
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Zita »

Meeting schreef:
Rens schreef:
-DIA- schreef:Ik vind het niet echt gepast...

Uitgeput is alles nog zeker niet.
Origineel zijn is de kunst.

Wat denk je van de Bestekwijk?

Vorkenstraat
Messenstraat
Schaaltjesstaat
Pannenstraat
Kopjesstaat
Bordenstraat

Of de Wasmiddelenwijk?

Omostraat
Sunilstraat
Robijnstraat
Glorixstraat
Jifstraat
Dreftstraat
Dashstraat
Febrèzestraat
Silanstraat
Biotextraat
etc.

Of de Autowijk:

Opelstraat
Volkswagenstraat
Buickstraat
Hondastraat
Mercurystraat
Volvostaat
Dafstraat
Hof van Mercedes
Laan van Spyker-Saab
etc.

Zo is er nog heel veel meer te verzinnen! :)
Dit is de zotheid ten top gevoerd...................
Waarom eigenlijk. Het is toch juist leuk! :) Vroeger woonde ik vlakbij een wijk die volledig bestond uit kleurennamen. Daar was de groenblauwlaan heel gewoon hoor? :) En elke kleur was ook weer opgedeeld. Bv. Geel : daar heet de straat "Barietgeel" en je had "eigeel" enz. Zo had je ook "nevelgrijs" en en "parelgrijs" enz. De centrale weg in die wijk is de "paletsingel" en de enige school in die wijk heet "passe partout". Heel toepasselijk. Alleen..... ik verdwaalde geregeld als ik er moest zijn en het duurde even voordat ik doorhad dat er wel een bepaalde logica inzat. Zo zat de b van bruin voorin de wijk en de z van zwart achterin de wijk. Al met al bleef het tobben. :hum
Zoetermeer! Heerlijk als je het doorhebt, eindelijk een stad met logica in de straatnamen.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Meeting »

Zita schreef:
Meeting schreef:
Rens schreef:
-DIA- schreef:Ik vind het niet echt gepast...

Uitgeput is alles nog zeker niet.
Origineel zijn is de kunst.

Wat denk je van de Bestekwijk?

Vorkenstraat
Messenstraat
Schaaltjesstaat
Pannenstraat
Kopjesstaat
Bordenstraat

Of de Wasmiddelenwijk?

Omostraat
Sunilstraat
Robijnstraat
Glorixstraat
Jifstraat
Dreftstraat
Dashstraat
Febrèzestraat
Silanstraat
Biotextraat
etc.

Of de Autowijk:

Opelstraat
Volkswagenstraat
Buickstraat
Hondastraat
Mercurystraat
Volvostaat
Dafstraat
Hof van Mercedes
Laan van Spyker-Saab
etc.

Zo is er nog heel veel meer te verzinnen! :)
Dit is de zotheid ten top gevoerd...................
Waarom eigenlijk. Het is toch juist leuk! :) Vroeger woonde ik vlakbij een wijk die volledig bestond uit kleurennamen. Daar was de groenblauwlaan heel gewoon hoor? :) En elke kleur was ook weer opgedeeld. Bv. Geel : daar heet de straat "Barietgeel" en je had "eigeel" enz. Zo had je ook "nevelgrijs" en en "parelgrijs" enz. De centrale weg in die wijk is de "paletsingel" en de enige school in die wijk heet "passe partout". Heel toepasselijk. Alleen..... ik verdwaalde geregeld als ik er moest zijn en het duurde even voordat ik doorhad dat er wel een bepaalde logica inzat. Zo zat de b van bruin voorin de wijk en de z van zwart achterin de wijk. Al met al bleef het tobben. :hum
Zoetermeer! Heerlijk als je het doorhebt, eindelijk een stad met logica in de straatnamen.
Wat een herkenning! En wat heerlijk om in zo'n wijk te wonen. :)
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door hmprff »

Als er iets afschuwelijks is qua indeling is het Zoetermeer...afschuwelijk! Met die stomme wijknummers :banghead
Het stomste wat de mens ooit uitgevonden heeft... :mad
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Zita »

hmprff schreef:Als er iets afschuwelijks is qua indeling is het Zoetermeer...afschuwelijk! Met die stomme wijknummers :banghead
Het stomste wat de mens ooit uitgevonden heeft... :mad
Wijknummers zijn niet heel knussig, da's waar. Maar in het geheel van de stad, met name in het nieuwere gedeelte, zit heel veel systeem. Ik vind dat plezierig overzichtelijk. In de gemiddelde stad weet je als je op zoek bent naar het Beatrixplantsoen en in de Julianalaan rondjes rijdt niet of je al in de buurt bent. In Zoetermeer weet je gewoon dat het Beatrixplantsoen niets anders kan zijn dan een zijstraat van de Julianalaan. (Ik realiseer me nu dat er in Zoetermeer inderdaad een Julianalaan is, met zelfs een Calvijnkenner ergens halverwege. Geen idee of ze er ook iets met Beatrix hebben.)
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Upquark »

Hm, wijknummers. Hebben we hier in Apeldoorn ook, en dan is het zo bedacht dat de laatste 2 cijfers van de postcode het wijknummer voorstellen. Maar de wijken hebben wel gewone namen verder, is dat dan in Zoetermeer niet zo?
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door hmprff »

Upquark schreef:Hm, wijknummers. Hebben we hier in Apeldoorn ook, en dan is het zo bedacht dat de laatste 2 cijfers van de postcode het wijknummer voorstellen. Maar de wijken hebben wel gewone namen verder, is dat dan in Zoetermeer niet zo?
Nee, tenminste...als je daar naar toegaat en je hebt een bepaald adres, zeg maar Grutto 2. Dan print je netjes een routebeschrijving uit, maar daar kom je nergens mee in zoetermeer. Aangezien er weinig (straatnaam)bordjes staan, alleen maar borden met wijknummers er op :(
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door Zonderling »

Ik zou ook niet graag in een Diana-straat of Babel-laan willen wonen.
Dat is vanuit christelijke achtergrond toch volstrekt logisch?
Van 'doorslaan' is zeker geen sprake.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door memento »

Zonderling schreef:Ik zou ook niet graag in een Diana-straat of Babel-laan willen wonen.
Dat is vanuit christelijke achtergrond toch volstrekt logisch?
Van 'doorslaan' is zeker geen sprake.
En het afgodenvlees dan, waar Paulus het over heeft? Dat vlees had nog de associatie met afgoden waar nog mensen écht in geloofden, deze straatnamen gaat over goden waar niemand meer in geloofd...
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door hmprff »

memento schreef:
Zonderling schreef:Ik zou ook niet graag in een Diana-straat of Babel-laan willen wonen.
Dat is vanuit christelijke achtergrond toch volstrekt logisch?
Van 'doorslaan' is zeker geen sprake.
En het afgodenvlees dan, waar Paulus het over heeft? Dat vlees had nog de associatie met afgoden waar nog mensen écht in geloofden, deze straatnamen gaat over goden waar niemand meer in geloofd...
met dat verschil dat Paulus beredeneert dat het vlees op zich niet zondig is omdat het Gods eigendom is, omdat God het geschapen heeft. Maar kun je dat vergelijken met straatnaambordjes?

Ik zelf zou er ook geen punt van maken als ik bijv. in de Bachusstraat zou wonen ofzo..
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Verzet tegen goden in straatnaam

Bericht door memento »

hmprff schreef:
memento schreef:
Zonderling schreef:Ik zou ook niet graag in een Diana-straat of Babel-laan willen wonen.
Dat is vanuit christelijke achtergrond toch volstrekt logisch?
Van 'doorslaan' is zeker geen sprake.
En het afgodenvlees dan, waar Paulus het over heeft? Dat vlees had nog de associatie met afgoden waar nog mensen écht in geloofden, deze straatnamen gaat over goden waar niemand meer in geloofd...
met dat verschil dat Paulus beredeneert dat het vlees op zich niet zondig is omdat het Gods eigendom is, omdat God het geschapen heeft. Maar kun je dat vergelijken met straatnaambordjes?

Ik zelf zou er ook geen punt van maken als ik bijv. in de Bachusstraat zou wonen ofzo..
Paulus gebruikt ook een ander argument, namelijk dat afgoden niets zijn:

1 Kor 8:4 Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan een.
Plaats reactie