SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door jakobmarin »

AMSTERDAM - De SGP gaat voor het eerst vrouwen boven aan de kieslijst voor de Tweede Kamerverkiezingen zetten, maar als zij gekozen worden zullen zij hun zetel afstaan aan een man.

De SGP-fractiewoordvoerder bevestigt volgens De Telegraaf dat meerdere vrouwen over deze oplossing zijn gepolst.
De orthodox-gereformeerde partij studeert op deze en andere strategieën om een discriminatieverbod door de rechter te omzeilen, aldus het ochtendblad.

Bijbel
Vrouwen worden nu de door de SGP met een beroep op de Bijbel uitgesloten van alle politieke functies. Zij mogen sinds 2007 wel 'volwaardig' partijlid worden.
De Hoge Raad oordeelt volgens de krant de komende weken vrijwel zeker dat de partij gedwongen moet worden Kamer- of gemeenteraadszetels ook voor vrouwen open te stellen.

Grap
Perswoordvoerder Menno de Bruyne van de SGP nuanceert het verhaal tegenover NU.nl. Volgens De Bruyne heeft hij op vragen van een Telegraafjournalist in de wandelgangen gegrapt dat de partij desnoods "mevrouw Van der Vlies op twee en mevrouw Van der Staaij op vier" zou plaatsen, onder het motto "de vrouwen staan er achter."
Hij zegt dat die suggestie, afkomstig uit een satirische bijdrage in een partijblad, niet serieus bedoeld was.
bron: www.nu.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door jvdg »

Typisch Menno.
Typisch de Telegraaf.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door henriët »

Nou zeg,
als ze dat inderdaad zouden doen, zou ik niet meer op de SGP stemmen denk ik:)
als ik op zo n lijst stond en werd gekozen, zou ik never mn zetel aan een man geven :yahoo ( nu zullen ze mij ook niet op zo n lijst zetten:):))
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door Democritus »

henriët schreef:Nou zeg,
als ze dat inderdaad zouden doen, zou ik niet meer op de SGP stemmen denk ik:)
als ik op zo n lijst stond en werd gekozen, zou ik never mn zetel aan een man geven :yahoo ( nu zullen ze mij ook niet op zo n lijst zetten:):))
Dan zou ik gaan emigreren :modo
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door Rens »

Democritus schreef:
henriët schreef:Nou zeg,
als ze dat inderdaad zouden doen, zou ik niet meer op de SGP stemmen denk ik:)
als ik op zo n lijst stond en werd gekozen, zou ik never mn zetel aan een man geven :yahoo ( nu zullen ze mij ook niet op zo n lijst zetten:):))
Dan zou ik gaan emigreren :modo
Naar Verweggistan............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door Joannah »

Waarom mag een vrouw wel lerares zijn en niet politica?
ALLEEN in de samenkomsten , onder het Woord, hoort een vrouw zich onder de man te stellen.
Niet in het openbare leven.
Door een dergelijke truc bevestig je als politieke partij gelijk dat politiek vuil werk is, wat ver af staat van een "christelijke samenkomst" .
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door Democritus »

Joannah schreef:Waarom mag een vrouw wel lerares zijn en niet politica?
ALLEEN in de samenkomsten , onder het Woord, hoort een vrouw zich onder de man te stellen.
Niet in het openbare leven.
Door een dergelijke truc bevestig je als politieke partij gelijk dat politiek vuil werk is, wat ver af staat van een "christelijke samenkomst" .
Tja en deze reactie bevestigd de noodzaak van deze truc :)
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door FlyingEagle »

Telegraaf niet wakker

Vandaag pakt de Telegraaf groot uit met het verhaal dat de SGP vrouwen prominent op de kandidatenlijst gaat plaatsen. Dat bericht is gebaseerd op een flauwe grap die al langer de ronde doet in de wandelgangen van de Tweede Kamer. Het klopt dus absoluut niet.

De grap was: de SGP-vrouwen staan achter hun mannen, dus komen de dames Van der Vlies en Van der Staaij en Dijkgraaf op de kandidatenlijst te staan achter hun mannen.

De grap is: de wakkerste krant van Nederland was vanochtend niet helemaal wakker…

Bron: www.sgp.nl
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door henriët »

Democritus schreef:
Joannah schreef:Waarom mag een vrouw wel lerares zijn en niet politica?
ALLEEN in de samenkomsten , onder het Woord, hoort een vrouw zich onder de man te stellen.
Niet in het openbare leven.
Door een dergelijke truc bevestig je als politieke partij gelijk dat politiek vuil werk is, wat ver af staat van een "christelijke samenkomst" .
Tja en deze reactie bevestigd de noodzaak van deze truc :)
:haha
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door artistiek »

Joannah schreef:Waarom mag een vrouw wel lerares zijn en niet politica?
ALLEEN in de samenkomsten , onder het Woord, hoort een vrouw zich onder de man te stellen.
Niet in het openbare leven.
Ik denk dat het hele probleem zit in een verkeerde gedachtengang nl. dat de vrouw onder de man gesteld wordt. Alsof de vrouw minder is als de man maar daar vind ik in de Bijbel totaal geen grond voor. De vrouw is geschapen met andere kwaliteiten als de man.
Maar de man, als hoofd van de schepping, hoort m.i. ook de grootste verantwoordelijkheden te dragen en dat geldt op alle vlakken in de samenleving.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door FlyingEagle »

artistiek schreef:
Joannah schreef:Waarom mag een vrouw wel lerares zijn en niet politica?
ALLEEN in de samenkomsten , onder het Woord, hoort een vrouw zich onder de man te stellen.
Niet in het openbare leven.
Ik denk dat het hele probleem zit in een verkeerde gedachtengang nl. dat de vrouw onder de man gesteld wordt. Alsof de vrouw minder is als de man maar daar vind ik in de Bijbel totaal geen grond voor. De vrouw is geschapen met andere kwaliteiten als de man.
Maar de man, als hoofd van de schepping, hoort m.i. ook de grootste verantwoordelijkheden te dragen en dat geldt op alle vlakken in de samenleving.
Er wordt helemaal niet gesteld dat de vrouw minder is als de man, alleen dat zij een hulpe tegenover de man is. en ik meen dat in de korinthebrief wordt geschreven wat de vrouw wel en niet toekomt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door jvdg »

FlyingEagle schreef:Telegraaf niet wakker

Vandaag pakt de Telegraaf groot uit met het verhaal dat de SGP vrouwen prominent op de kandidatenlijst gaat plaatsen. Dat bericht is gebaseerd op een flauwe grap die al langer de ronde doet in de wandelgangen van de Tweede Kamer. Het klopt dus absoluut niet.

De grap was: de SGP-vrouwen staan achter hun mannen, dus komen de dames Van der Vlies en Van der Staaij en Dijkgraaf op de kandidatenlijst te staan achter hun mannen.

De grap is: de wakkerste krant van Nederland was vanochtend niet helemaal wakker…

Bron: http://www.sgp.nl
Dat geldt ook voor een wat serieuzer medium: De website van Elsevier.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Typisch Menno.
Typisch de Telegraaf.
Met beide opmerkingen eens.

En eigenlijk toch ook wel weer een bewijs van de hyperigheid en hijgerigheid van de media. :fouet
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door Faramir »

Ik heb niets met de SGP, en heb verder ook niets tegen vrouwen in de politiek (alhoewel een aantal in de landelijke politiek te beschamend voor woorden zijn).

Maar ik vind niet dat een politieke partij gedwongen mag worden om tegen de eigen beginselen in te gaan. Ik vind het vrij bekrompen en regelrecht tegen de democratie ingaan. Indien de SGP enkel mannen wil en de achterban staat daarachter (en indien die dat niet staat, verliest het toch automatisch haar bestaansrecht) dan is het prima. Of wordt een ouderen partij binnenkort ook gedwongen om mensen van onder de 30 verkiesbaar te stellen? Wordt de SP binnenkort ook gedwongen om liberalen op de lijst te zetten? (voorbeelden zijn overigens licht overdreven ;) )
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: SGP houdt vrouw met trucs uit Kamer

Bericht door jvdg »

Faramir schreef:Ik heb niets met de SGP, en heb verder ook niets tegen vrouwen in de politiek (alhoewel een aantal in de landelijke politiek te beschamend voor woorden zijn).

Maar ik vind niet dat een politieke partij gedwongen mag worden om tegen de eigen beginselen in te gaan. Ik vind het vrij bekrompen en regelrecht tegen de democratie ingaan. Indien de SGP enkel mannen wil en de achterban staat daarachter (en indien die dat niet staat, verliest het toch automatisch haar bestaansrecht) dan is het prima. Of wordt een ouderen partij binnenkort ook gedwongen om mensen van onder de 30 verkiesbaar te stellen? Wordt de SP binnenkort ook gedwongen om liberalen op de lijst te zetten? (voorbeelden zijn overigens licht overdreven ;) )
Mooi verwoord.
Doorsturen naar de Clara W. "dames".

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat er hier te lande nogal wat exclusieve clubs zijn waar vrouwen niet worden toegelaten.

Wanneer gaan de Wichmannetjes zich trouwens bemoeien met de vrouwenverenigingen?
(Ik vraag me ineens af wat er gebeurt als ik (als man) me aanmeldt bij onze vrouwenvereniging. :) )
Plaats reactie