Kruis moet onder kleding

Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Kruis moet onder kleding

Bericht door Bart »

Enige tijd geleden werd mij hier op het forum min of meer gzegd dat ik niet tolerant zou zijn t.o,v moslims Ik schreef toen dat ik haast niet kon wachen totdat de laatste minaret tegen de vlakte ging, Ik wacht hier nog steeds met smar op !

Maar intussen......

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5567 ... tml?p=31,1

Heerlijk dat multiculti ...

Wanneer gaan we gewoon doen en laten we onze Christelijke achtergrond zien

(zou Wilders toch iet een ietsiepietsie gelijk hebben ?
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door Margriet »

Wat heeft dat met Multicultureel te maken. Het gaat hierom iemand in uniform. Bij een uniform horen geen sieraden.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door Bonny »

Het gaat er hier ook om dat een ketting minder veilig is. Toen ik in een fabriek werkte, mocht je ook geen sieraden dragen. Als ik een ketting met kruis had, mocht dat dus niet, maar niet omdat er een kruis aanhing.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door JolandaOudshoorn »

Margriet schreef:Wat heeft dat met Multicultureel te maken. Het gaat hierom iemand in uniform. Bij een uniform horen geen sieraden.
Nou, dat vroeg ik mij ook al af. Het ging alleen om die ketting (en ik snap best dat dit niet mag) Hij mag nog steeds een armband oid drgaen met een symbool erop. Dan doe je toch gewoon dat?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door Marnix »

Precies.... maar als je zo anti-moslim bent lees je alles blijkbaar door een gekleurde bril.
Bart schreef:Wanneer gaan we gewoon doen en laten we onze Christelijke achtergrond zien

(zou Wilders toch iet een ietsiepietsie gelijk hebben ?
Lijkt me een goed idee, onze Christelijke achtergrond laten zien:

1. Geen kwaad met kwaad vergelden
2. Je vijanden liefhebben
3. Mensen zo behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Maar wat Geert Wilders daarmee te maken heeft.... wat hij doet heeft weinig met onze Christelijke achtergrond te maken hoor. Lees de 3 punten nog een keer door en vraag je af of Wilders zich daar aan houdt...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Precies.... maar als je zo anti-moslim bent lees je alles blijkbaar door een gekleurde bril.
Bart schreef:Wanneer gaan we gewoon doen en laten we onze Christelijke achtergrond zien

(zou Wilders toch iet een ietsiepietsie gelijk hebben ?
Lijkt me een goed idee, onze Christelijke achtergrond laten zien:

1. Geen kwaad met kwaad vergelden
2. Je vijanden liefhebben
3. Mensen zo behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Maar wat Geert Wilders daarmee te maken heeft.... wat hij doet heeft weinig met onze Christelijke achtergrond te maken hoor. Lees de 3 punten nog een keer door en vraag je af of Wilders zich daar aan houdt...
Goede post, Marnix!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door Bert Mulder »

Margriet schreef:Wat heeft dat met Multicultureel te maken. Het gaat hierom iemand in uniform. Bij een uniform horen geen sieraden.
Precies.

Met zijn extreme ideeen maakt hij veel onnodig kapot, en onnodige herrie...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door Marnix »

Waarom niet? Het is tolerantie... en je hoeft echt niet bang te zijn dat men binnenkort lijfstraffen ofzo ook gaat tolereren. Ik proef een beetje een jaloezie..... hij mag het dit.. en ik mag wel dat.... maar de redenen daarvoor zijn totaal verschillend... Dat het kruisje niet mag is vanwege veiligheid. Dat een hoofddoek wel mag is uit respect en tolerantie. Lijkt me een vooruitgang. Beter dan niet tolerant zijn en de veiligheid aan je laars lappen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door refo »

Oosterling schreef:En toch. De goede man heeft jarenlang zijn ketting, met kruis, bovenop zijn kleding mogen dragen. Het hoofddoekje daarentegen was verboden.

Het hoofddoekje is inmiddels toegestaan en maakt zelfs deel uit van het ter beschikking gestelde uniform. Een ketting met kruis boven de kleding is verboden.

De kantonrechter: “Voor moslima’s bestaat een religieus voorschrift om het haar te bedekken. Volgens mij is er niet een religieus voorschrift voor christenen om een kruisteken op je kleding te dragen.“

Een religieus voorschrift dat regelrecht gebaseerd is op de sharia.
Is dat dan de vooruitgang? En als je die lijn doortrekt, waar gaat het dan naar toe?
Dat alle vrouwen een rok dragen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door Josephus »

Bonny schreef:Het gaat er hier ook om dat een ketting minder veilig is. Toen ik in een fabriek werkte, mocht je ook geen sieraden dragen. Als ik een ketting met kruis had, mocht dat dus niet, maar niet omdat er een kruis aanhing.
Dat lijkt mij de belangrijkste reden. Het heeft weinig zin om in het kader van veiligheid een speciale stropdas te dragen en vervolgens wel een ketting om je nek te hangen.
Toch geeft het GVB het geloofsargument wel als reden voor het verbod. Dat vind ik niet erg handig, hoewel de rechter het GVB inmiddels wel in het gelijk heeft gesteld.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door refo »

Persoonlijk vind ik de verhouding (hoofddoekjes : kruiskettingen) dezelfde als (refo-rokjes : kromzwaarden)

De eerste is een cultuurgebonden klederdracht met zo je wilt religieuze insteek, maar het kan zomaar gebeuren dat morgen iedereen een hoofddoek of refo-rok draagt. (*!*)
De tweede zijn zuiver religieus getinte uitingen. Als het kruis in de mode zou komen zouden we als refo's ook weer gaan foeteren over ontheiligen van enzo. Stiekem vinden we dat al van die veroordeelde man. (Evangelisch type wat er niets van kent.)

We zijn niet geroepen te getuigen met gewaad en gelaat, maar door praat en daad. En dan niet als preek, daar zijn andere gelegenheden voor, je wordt daar niet voor betaalt. Maar gewoon, dat er niets op je aan te merken valt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Kruis_moet_onder_kleding

Bericht door Josephus »

Oosterling schreef:
Josephus schreef:
Bonny schreef:Het gaat er hier ook om dat een ketting minder veilig is. Toen ik in een fabriek werkte, mocht je ook geen sieraden dragen. Als ik een ketting met kruis had, mocht dat dus niet, maar niet omdat er een kruis aanhing.
Dat lijkt mij de belangrijkste reden. Het heeft weinig zin om in het kader van veiligheid een speciale stropdas te dragen en vervolgens wel een ketting om je nek te hangen.
Toch geeft het GVB het geloofsargument wel als reden voor het verbod. Dat vind ik niet erg handig, hoewel de rechter het GVB inmiddels wel in het gelijk heeft gesteld.
Wat ik niet begrijp is dat een geloofsargument, gebaseerd op de sharia, boven de in Nederland geldende veiligheidsnormen gesteld wordt. Met een hoofddoek, zeker de dubbele die steeds gebruikelijker worden, hoor en zie je minder, met alle risico's van dien.

Het voornaamste aspect is echter de mogelijkheid gewurgd te worden met het hoofddoekje. Heren moeten om reden van veiligheid een speciale stropdas dragen. Een hoofddoekje dat hetzelfde risico op wurging meebrengt als een stropdas is om geloofsreden wel toegestaan.
Daar heb je op zich een punt. Als regelmatige gebruiker van het OV in de grote steden moet ik wel eerlijk zeggen dat ik me eigenlijk niet echt kan herinneren wanneer ik voor het laatst een chauffeur of conducteur met een hoofddoekje ben tegengekomen. Wel achter balies, maar daar zijn de veiligheidsrisico's minder.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Kruis moet onder kleding

Bericht door Familie Bos »

Ik ben het helemaal met de topicstarter eens.
Moslims hebben tegenwoordig meer vrijheid in het uiten van hun geloof als christenen.
Dat is een zeer slechte zaak.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Plaats reactie