Spiegels schrikken vrouwen af.

In de spiegel kijken?

Ik wilde dat er geen spiegels bestonden!
1
6%
Ligt aan mijn stemming of ik graag in de spiegel kijk of niet.
3
18%
Sommige spiegels vertekenen erg. Vooral in winkels.
0
Geen stemmen
Ik kijk graag in de spiegel, is toch niks mis mee?
4
24%
Geen probleem. Ik accepteer mezelf - wel of geen spiegel.
9
53%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vlinder »

edele strijdster schreef:
vlinder schreef: Jolanda, ben het maar ten dele met je eens. Ieder schepsel is geschapen door God. Maar als ik in het ziekenhuis en op straat rondkijk bij hoeveel mensen de dikheid eigen schuld is, dan denk ik: je zondigt door zo slecht voor je eigen lichaam te zorgen. Maar ja, je hebt mannen die vallen op dik. Ik vind dik geen probleem, maar wel als je megadik bent en bijna niet meer kunt lopen van dikheid.

ps. Ik wil niemand kwetsen.
Ow... Snap wel dat je niemand wil kwetsen, maar ik vind dit wel een beetje kortzichtig overkomen!
Dat jij in 't ziekenhuis mensen ziet die naar jou idee door "eigenschuld" dik zijn, tot hier aan toe, maar om dat te zeggen over mensen die je op straat ziet.... Gaat me toch wel een beetje ver. Jij weet nl. helemaal niets van mensen die je op straat tegenkomt. Beetje maf om daar dan over te oordelen.... (Dat is trouwens ook zondig, oordelen over anderen...)
Wat is wanneer je eigen schuld? Volgens mij hadden we 't in een ander topic over snoepverslaving. Is dat je eigen schuld?

En nee, ik ben niet dik en heb ook geen vetrollen....
Meestal kun je goed zien of iemand dik is door medicatie, vocht, prednison of door vet. De dikheid zit op specifieke plaatsen en heeft specifieke vormen)
En snoepverslaving vind ik inderdaad je eigen schuld. Iedere verslaving is dat. Het gaat je aan je hart om ermee te stoppen (zou trouwens wel beter zijn voor je hart, maar dat terzijde). Er zijn genoeg afkickprogramma's.
Zelf ben ik een tijdje verslaafd geweest aan koffie. Anderhalve liter per dag was normaal. Als ik voor 10 uur geen koffie had gehad, kreeg ik hoofdpijn. Je kunt prima zonder. Dat geldt ook voor snoep, roken, alcohol en friet. Hele volksstammen kunnen zonder, dus waarom iemand anders niet? Ik zeg dus niet dat bij iedereen het leven van een leien dakje gaat e.d. Maar verslaving helpt niet.
Ik heb zelf ook (veel) zwaarder gewogen. (ruim 15 kilo zwaarder) Als je je realiseert wat je je lijf aandoet, moet je er m.i. over na gaan denken om af te gaan vallen, al is dat erg moeilijk ja.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door judith »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Het is wel een vrouwenonderwerp, dit.
Het valt me nu ook op dat er allerlei vrouwen weer 'aangeschoten' reageren op de post van vlinder. Intrigerend om te zien.
:pan
:slurp
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door judith »

Marie-Henriëtte schreef:
edele strijdster schreef:
vlinder schreef: Jolanda, ben het maar ten dele met je eens. Ieder schepsel is geschapen door God. Maar als ik in het ziekenhuis en op straat rondkijk bij hoeveel mensen de dikheid eigen schuld is, dan denk ik: je zondigt door zo slecht voor je eigen lichaam te zorgen. Maar ja, je hebt mannen die vallen op dik. Ik vind dik geen probleem, maar wel als je megadik bent en bijna niet meer kunt lopen van dikheid.

ps. Ik wil niemand kwetsen.
Ow... Snap wel dat je niemand wil kwetsen, maar ik vind dit wel een beetje kortzichtig overkomen!
Dat jij in 't ziekenhuis mensen ziet die naar jou idee door "eigenschuld" dik zijn, tot hier aan toe, maar om dat te zeggen over mensen die je op straat ziet.... Gaat me toch wel een beetje ver. Jij weet nl. helemaal niets van mensen die je op straat tegenkomt. Beetje maf om daar dan over te oordelen.... (Dat is trouwens ook zondig, oordelen over anderen...)
Wat is wanneer je eigen schuld? Volgens mij hadden we 't in een ander topic over snoepverslaving. Is dat je eigen schuld?

En nee, ik ben niet dik en heb ook geen vetrollen....
Ik ben zelf ook niet gevuld, maar dit geeft mij nog niet het recht om over gevulde vrouwen die over straat lopen te verkondigen dat zij dik zijn door de eigen zonde. Zo is het bijvoorbeeld over het algemeen bekend dat vrouwen door gebruik van bepaalde medicijnen of kuren een heel opgeblazen lijf en gezicht krijgen, maar het doel van inname van deze middelen is uiteindelijk wel genezing of verlenging van het leven. “Dik door eigen schuld” gaat dus zeker niet altijd op, dat ben ik met Edele Strijdster eens.
Het is inderdaad niet altijd door 'eigen schuld'...
Vaak kunnen mensen er niets aan doen... als ze zich helemaal 'vol eten'. Sommige mensen kunnen daar niet mee ophouden. Ik denk dat ze het niet bewust doen, dan...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vogeltje »

vlinder schreef: En snoepverslaving vind ik inderdaad je eigen schuld. Iedere verslaving is dat. Het gaat je aan je hart om ermee te stoppen (zou trouwens wel beter zijn voor je hart, maar dat terzijde). Er zijn genoeg afkickprogramma's.
Zelf ben ik een tijdje verslaafd geweest aan koffie. Anderhalve liter per dag was normaal. Als ik voor 10 uur geen koffie had gehad, kreeg ik hoofdpijn. Je kunt prima zonder. Dat geldt ook voor snoep, roken, alcohol en friet. Hele volksstammen kunnen zonder, dus waarom iemand anders niet? Ik zeg dus niet dat bij iedereen het leven van een leien dakje gaat e.d. Maar verslaving helpt niet
Ik heb zelf ook (veel) zwaarder gewogen. (ruim 15 kilo zwaarder) Als je je realiseert wat je je lijf aandoet, moet je er m.i. over na gaan denken om af te gaan vallen, al is dat erg moeilijk ja.
Ik vind toch dat je er verkeerd over praat. Te gemakkelijk.
Snoepverslaving is niet te genezen door een helpende gedachten als: hele volkstammen kunnen zonder, dus waarom ik niet.
Het is een eetstoornis.
De oorzaken van boulimia nervosa, binge eating en eetstoornis NAO zijn onbekend en in ieder geval complex. Er spelen culturele, sociale, psychologische en biologische factoren een rol in het ontstaan. De factoren die je tegenwoordig veel hoort noemen zijn: persoonlijkheidsfactoren zoals 'weinig zelfvertrouwen', problematische verhoudingen in het gezin en biologische aanleg factoren, zoals de aanleg voor vetzucht.

De onmiddellijke aanleiding van een eetstoornis kan kan variëren van een verhuizing, een andere school, het verlies van een iemand in je dichtbije omgeving, maar ook een opmerking over je uiterlijk.

Als iemand echt een eetstoornis heeft zou ik hem/haar psychotherapie aanraden. Aan de ene kant om de eetgewoonten aan te passen, en aan de andere kant om anders te reageren (anders dan met een eetbui) op negatieve situaties en gevoelens.

Weet je wel hoeveel het mij kostte om te leren inzien dat ik me niet schuldig hoefde te voelen om meer dan één keer per dag te eten?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vogeltje »

Ik vind het trouwens veel leuker om kleding te kopen via Internetwinkels.
Op Marktplaats kom ik leuke dingen tegen. :)
Ik heb dan ook een zeer speciale smaak. In de winkel hangt er vaak alleen wat nu mode is.
:fi
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:Ik vind het trouwens veel leuker om kleding te kopen via Internetwinkels.
Op Marktplaats kom ik leuke dingen tegen. :)
Ik heb dan ook een zeer speciale smaak. In de winkel hangt er vaak alleen wat nu mode is.
:fi
Hehe, iemand waar ik wel bij kan vallen... Er staat soms best goed spul op Marktplaats dat zo goed als nieuw is of zelf helemaal ongebruikt. Soms echt voor een zacht prijsje!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door refo »

Is anderhalve liter koffie per dag teken van een verslaving?
Door de week kom ik daar altijd wel aan. In de weekends minder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door judith »

refo schreef:Is anderhalve liter koffie per dag teken van een verslaving?
Door de week kom ik daar altijd wel aan. In de weekends minder.
Denk het niet.
Ik drink ongv. 3 kopjes per dag...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vogeltje »

refo schreef:Is anderhalve liter koffie per dag teken van een verslaving?
Door de week kom ik daar altijd wel aan. In de weekends minder.
En...hallucineer je wel eens?

Hallucineren door koffie

Mensen die erg veel koffie drinken zien vaker spoken en horen vreemde stemmen.

Bij meer dan zeven koppen per dag start het hallucineren soms al, zo blijkt uit Engels onderzoek.
Tweehonderd studenten van Durham university dronken zich helemaal een versuffing aan koffie. De caffeine stimuleert de aanmaak van het hormoon cortisol. Bij een grote hoeveelheid cortisol kan je gaan hallucineren. Er zit ook caffeine in thee, chocolade en energy-drinks, aldus de BBC.

Bron: SpitsNieuws
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door Marnix »

judith schreef:
refo schreef:Is anderhalve liter koffie per dag teken van een verslaving?
Door de week kom ik daar altijd wel aan. In de weekends minder.
Denk het niet.
Ik drink ongv. 3 kopjes per dag...
Ach, als 1,5e liter water drinken wel mag..... mag het met koffie ook wel toch? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door judith »

Marnix schreef:
judith schreef:
refo schreef:Is anderhalve liter koffie per dag teken van een verslaving?
Door de week kom ik daar altijd wel aan. In de weekends minder.
Denk het niet.
Ik drink ongv. 3 kopjes per dag...
Ach, als 1,5e liter water drinken wel mag..... mag het met koffie ook wel toch? :)
Nou.... en met bier dan? ;)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vlinder »

vogeltje schreef:
vlinder schreef: En snoepverslaving vind ik inderdaad je eigen schuld. Iedere verslaving is dat. Het gaat je aan je hart om ermee te stoppen (zou trouwens wel beter zijn voor je hart, maar dat terzijde). Er zijn genoeg afkickprogramma's.
Zelf ben ik een tijdje verslaafd geweest aan koffie. Anderhalve liter per dag was normaal. Als ik voor 10 uur geen koffie had gehad, kreeg ik hoofdpijn. Je kunt prima zonder. Dat geldt ook voor snoep, roken, alcohol en friet. Hele volksstammen kunnen zonder, dus waarom iemand anders niet? Ik zeg dus niet dat bij iedereen het leven van een leien dakje gaat e.d. Maar verslaving helpt niet
Ik heb zelf ook (veel) zwaarder gewogen. (ruim 15 kilo zwaarder) Als je je realiseert wat je je lijf aandoet, moet je er m.i. over na gaan denken om af te gaan vallen, al is dat erg moeilijk ja.
Ik vind toch dat je er verkeerd over praat. Te gemakkelijk.
Snoepverslaving is niet te genezen door een helpende gedachten als: hele volkstammen kunnen zonder, dus waarom ik niet.
Het is een eetstoornis.
De oorzaken van boulimia nervosa, binge eating en eetstoornis NAO zijn onbekend en in ieder geval complex. Er spelen culturele, sociale, psychologische en biologische factoren een rol in het ontstaan. De factoren die je tegenwoordig veel hoort noemen zijn: persoonlijkheidsfactoren zoals 'weinig zelfvertrouwen', problematische verhoudingen in het gezin en biologische aanleg factoren, zoals de aanleg voor vetzucht.

De onmiddellijke aanleiding van een eetstoornis kan kan variëren van een verhuizing, een andere school, het verlies van een iemand in je dichtbije omgeving, maar ook een opmerking over je uiterlijk.

Als iemand echt een eetstoornis heeft zou ik hem/haar psychotherapie aanraden. Aan de ene kant om de eetgewoonten aan te passen, en aan de andere kant om anders te reageren (anders dan met een eetbui) op negatieve situaties en gevoelens.

Weet je wel hoeveel het mij kostte om te leren inzien dat ik me niet schuldig hoefde te voelen om meer dan één keer per dag te eten?
Als je goed gelezen hebt heb ik niet gezegd dat iets te genezen is door een gedachte, maar door afkickprogramma's. Ook heb ik nergens beweerd dat het makkelijk zou zijn en dat er geen aanleidende factoren zijn die meespelen. Toch blijf ik erbij dat je bij een eetstoornis er zelf bij bent. Je geeft er zelf aan toe om steeds meer te eten. En vaak zal het eerst bewustwording moeten zijn en ik denk bijna onder begeleiding van een psycholoog.

Even wat opmerkingen:
1. Ik vind niet snel iemand te dik. Ik vind dat alleen als dit schadelijke gevolgen voor de gezondheid heeft.
2. Waarom wordt het in dit soort discussies altijd opgenomen voor de 10% die er niets aan kan doen, en voor de 90% die toegeeft aan de welvaart? Als het bij de meeste mensen in de genen zouden zitten, dan zou dit probleem er 100-200 jaar geleden ook geweest zijn. Toen zag je dit alleen bij de burgemeester, notaris en de dominee. Waarom? Die hadden het vaak wat rijker. Maar nu het dicht bij een ieder komt, is het opeen zo zielig e.d. Er is nog steeds een gezegde: "Elk pondje gaat door 't mondje". En nee, nu niet weer direct beginnen met roepen dat medicatie, vocht e.d. dik maakt, want ik heb hierboven al gezegd dat je (als je er een beetje in thuis bent) redelijk kunt zien of het door vocht of door veel eten komt.

Nogmaals: ik wil niemand kwetsen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door Bert Mulder »

vlinder schreef:
Nogmaals: ik wil niemand kwetsen.
Dan moet je er ook eens mee stoppen dan.



Matthéüs 15:11
Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door vogeltje »

Mij kwets je niet hoor :)
Ik ben het in de grote hoofdlijn met je eens.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Spiegels schrikken vrouwen af.

Bericht door edele strijdster »

vlinder schreef: En snoepverslaving vind ik inderdaad je eigen schuld. Iedere verslaving is dat. Het gaat je aan je hart om ermee te stoppen (zou trouwens wel beter zijn voor je hart, maar dat terzijde). Er zijn genoeg afkickprogramma's.
Zelf ben ik een tijdje verslaafd geweest aan koffie. Anderhalve liter per dag was normaal. Als ik voor 10 uur geen koffie had gehad, kreeg ik hoofdpijn. Je kunt prima zonder. Dat geldt ook voor snoep, roken, alcohol en friet. Hele volksstammen kunnen zonder, dus waarom iemand anders niet? Ik zeg dus niet dat bij iedereen het leven van een leien dakje gaat e.d. Maar verslaving helpt niet
Ik heb zelf ook (veel) zwaarder gewogen. (ruim 15 kilo zwaarder) Als je je realiseert wat je je lijf aandoet, moet je er m.i. over na gaan denken om af te gaan vallen, al is dat erg moeilijk ja.
Weet je, ben het niet helemaal eens met je, dat iedere verslaving je eigen schuld is. Ben het wel met je eens dat verslaving niet helpt/ geen oplossing is, toch is het daarmee nog niet je eigen schuld als je verslaafd bent. Vaak zijn verslavingen een gevolg van allerlei andere oorzaken die Vogeltje ook al noemt. Ga ik dus verder niet op in, maar ben wel benieuwd hoe jij daar tegen aankijkt.... Het gaat je niet aan je hart om met een verslaving te stoppen, maar het is verschrikkelijk angstig om met een verslaving te kunnen stoppen, omdat je niet weet hoe je dan met allerlei moeilijke dingen in je leven om moet gaan. Naast dat het angstig is, is het ook nog eens verschrikkelijk moeilijk....

Enne... was jou koffie verslaving aangeleerd gedrag of vluchtgedrag? Hier zit nl. wel een verschil in.
vlinder schreef: Als je goed gelezen hebt heb ik niet gezegd dat iets te genezen is door een gedachte, maar door afkickprogramma's. Ook heb ik nergens beweerd dat het makkelijk zou zijn en dat er geen aanleidende factoren zijn die meespelen. Toch blijf ik erbij dat je bij een eetstoornis er zelf bij bent. Je geeft er zelf aan toe om steeds meer te eten. En vaak zal het eerst bewustwording moeten zijn en ik denk bijna onder begeleiding van een psycholoog.

Even wat opmerkingen:
1. Ik vind niet snel iemand te dik. Ik vind dat alleen als dit schadelijke gevolgen voor de gezondheid heeft.
2. Waarom wordt het in dit soort discussies altijd opgenomen voor de 10% die er niets aan kan doen, en voor de 90% die toegeeft aan de welvaart? Als het bij de meeste mensen in de genen zouden zitten, dan zou dit probleem er 100-200 jaar geleden ook geweest zijn. Toen zag je dit alleen bij de burgemeester, notaris en de dominee. Waarom? Die hadden het vaak wat rijker. Maar nu het dicht bij een ieder komt, is het opeen zo zielig e.d. Er is nog steeds een gezegde: "Elk pondje gaat door 't mondje". En nee, nu niet weer direct beginnen met roepen dat medicatie, vocht e.d. dik maakt, want ik heb hierboven al gezegd dat je (als je er een beetje in thuis bent) redelijk kunt zien of het door vocht of door veel eten komt.

Nogmaals: ik wil niemand kwetsen.
Ik geef je helemaal gelijk wanneer je zegt dat bij veel mensen het probleem ontstaat door welvaart. Denk maar aan de jonge kinderen die allerlei cursussen en trainingen volgen i.v.m. overgewicht. Dit komt mede zeker door ons eetpatroon van tegenwoordig. (Veel vet, snoep, suiker, tussendoortjes enz...)
Ben het ook nog met je eens dat je er zelf bij bent bij een eetstoornis. Alleen, als je er zelf bij bent, wil dat niet zeggen dat je er ook zelf invloed op hebt.... TIP: Verdiep jezelf eens in een aantal psychiatrische stoornissen, voordat je zegt dat je er zelf bij bent. (En kom niet aan met je schoolboeken, want daarin wordt de psychiatrie maar zijdelings besproken....)
Door te zeggen dat je er bij een eetstoornis nog altijd zelf bij bent, geef je anderen het gevoel dat de schuld wel degelijk bij de persoon zelf ligt, en dat is niet altijd het geval. Hiermee hebben we gelijk de reden dat het in dit soort discussies altijd opgenomen wordt voor de 10% die er niets aan kunnen doen.... Die mensen hebben het al moeilijk genoeg met zich zelf, dus is het niet jou of mijn taak om ze ook nog eens een schuld gevoel aan te praten door te zeggen dat je er met een verslaving zelf bij bent en dat elk pondje door het mondje gaat.

Ps. Kun je mij vertellen welk verschil je ziet tussen de vetrollen van mensen die te veel eten omdat ze 't lekker vinden, die medicatie gebruiken, en mensen waarbij de schildklier niet goed werkt? Ben erg benieuwd naar je reactie. Ik zie dit verschil nl. nog niet, dus hoop dat ik hierin wat van je kan leren.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Plaats reactie