Niet-westerse allochtoon trouwt landgenoot

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Niet-westerse allochtoon trouwt landgenoot

Bericht door vlinder »

albion schreef:
vlinder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
albion schreef: En toch waren die huwelijken niet slecht. Het is nog niet zo héél lang geleden dat dit gebeurde.

En is het ook niet Bijbels?????????????????? :quoi
Het is Bijbels. Zo stuurde Abraham zijn knecht Eliëzer op pad naar Abrahams thuisland om een geschikte huwelijkskandidaat voor Isaak te zoeken. Daarin slaagde de knecht succesvol, want hij vond Rebekka. Isaak en Rebekka waren toch ook gelukkig samen. Zo'n huwelijk hoeft niet slecht te zijn.
Je kunt niet alles Bijbels overzetten vandaag de dag. Dat betekend namelijk dat wij nu nog slaven mogen hebben die we op pad sturen. Wil het meisje niet mee? Dan geen vrouw uit de heidenen! En kinderloze echtparen laten hun goederen en bezittingen na aan hun slaaf.
Niet altijd selectief roepen het is Bijbels. Het is zeker ook cultuur.
En ik lees ook wel in de Bijbel: en zij namen zich vrouwen. Ezau nam Judith en was een verdriet voor zijn ouders. Als jouw stelling op gaat, heeft Izaäk dat toch maar mooi zelf uitgezocht.
Ik lees ook niets over de ouders van Jozes die Maria bij hem hadden gebracht. Wel dat hij haar wilde verlaten.
Ik denk dat het de gewoonte was in het Oude Testament, maar er zijn zeker ook situaties te noemen waar dit niet zo was. Hoe zie je dat met Simonson en Delila? Heeft de vader van Simson haar uitgezocht?
Was dat een huwelijk tussen Simson en Delila? Ik dacht van niet.
Hij zag wel een Filistijnse vrouw en dat huwelijk was nu ook niet echt tot zegen, vind je wel?
Nee, dat zeg ik toch niet, dat het tot zegen was? Ik zeg alleen dat het geen goddelijke instelling in de Bijbel is dat de ouders bepalen met wie het kind trouwt.

Waarom gaan mensen alleen op slechte voorbeelden in of quoten ze selectief? Waarom niet op dat van Jozef en Maria bijv.? Je leest niets van ouders. Daarom zeg ik: het kan in de Bijbel staan, maar ik denk dat dat cultureel bepaald is. Of liggen jullie ook nog aan tafel te eten en is het eerste wat je doet voeten wassen als je bij iemand binnen komt? Dat staat nog veel explicieter in de Bijbel.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Niet-westerse allochtoon trouwt landgenoot

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk overigens wel dat het goed is als ouders worden betrokken bij het zoeken van een huwelijkspartner.
Overigens: eerst bekering, dan verkering.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Niet-westerse allochtoon trouwt landgenoot

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef:Ik denk overigens wel dat het goed is als ouders worden betrokken bij het zoeken van een huwelijkspartner.
Overigens: eerst bekering, dan verkering.
Helemaal mee eens!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie