Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Zita »

Nobelprijs voor de Vrede naar Barack Obama
Uitgegeven: 9 oktober 2009 11:10
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2009 17:43

AMSTERDAM - De Nobelprijs voor de Vrede gaat naar de Amerikaanse president Barack Obama. Dat heeft het Nobelcomité in de Noorse hoofdstad Oslo vrijdag bekendgemaakt.
© ANP Bekijk video

Obama krijgt de onderscheiding voor zijn "buitengewone inspanningen om de internationale diplomatie en samenwerking tussen volkeren te versterken".

Het comité, met de Noor Thorbjörn Jagland aan het hoofd, hechtte vooral belang aan Obama's visie en werk voor een wereld zonder nucleaire wapens.



Jagland verklaarde dat Obama "een nieuw klimaat heeft geschapen in de internationale politiek, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan dialoog en onderhandelingen in zelfs de moeilijkste internationale conflicten".

En: "Slechts zeer zelden heeft een persoon in dezelfde mate als Obama de aandacht van de wereld getrokken en haar bevolking hoop op een betere toekomst gegeven."

Obama won de prestigieuze prijs minder dan een jaar na zijn verkiezing tot staatshoofd, in november vorig jaar. In januari trad de Democraat aan.


WOW

Obama voelt zich 'nederig' na de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede. Dit heeft een functionaris van de Amerikaanse regering vrijdag gezegd.

Het Witte Huis wist nog niet met veel woorden te reageren. Regeringswoordvoerder Robert Gibbs stuurde wel een e-mail aan tv-zender CBS, die uit slechts één woord bestaat: "WOW".

CBS wijst erop dat Obama niet eens op een lijst van favoriete kanshebbers stond. Wellicht is het Witte Huis daarom niet voorbereid op een reactie.


Telefoontje

Obama kreeg ook niet het gebruikelijke telefoontje een uur voor de bekendmaking in Oslo. ''Een president midden in de nacht wakker maken is niet iets wat je zou moeten doen'', aldus Thorbjörn Jagland, de voorzitter van het Noorse Nobelcomité.

Normaal krijgt de winnaar een uur van tevoren een seintje, maar op het moment van de bekendmaking was het 5 uur 's ochtends in Washington.


Geldbedrag

Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een geldbedrag van circa 1 miljoen euro verbonden. Vorig jaar beloonde het panel de Finse ex-president Martti Ahtisaari (72) voor diens succesvolle bemiddelingspogingen bij conflicten, crises en oorlogen. Op de lijst met kanshebbers voor dit jaar stonden 205 kandidaten.

Sinds Obama's aantreden strijdt de president voor ontwapening en probeert hij de vredesonderhandelingen in het Midden-Oosten weer op gang te krijgen.

Hoewel Obama een ambitieuze internationale agenda heeft, moet er nog een doorbraak worden bereikt in het Midden-Oosten of bij het omstreden atoomprogramma van Iran. Ook staat hij nog voor moeilijke keuzes in Afghanistan.


Ontwerpresolutie

Vorige maand zat Obama een historische vergadering van de VN-Veiligheidsraad voor. Toen werd unaniem een door de VS opgestelde ontwerpresolutie aangenomen die atoomlanden opriep hun nucleaire wapenarsenaal te schrappen.

Obama is de vierde hooggeplaatste Democraat die de prijs krijgt. Eerder mochten Al Gore (2007) samen met de VN-klimaatorganisatie IPCC, Jimmy Carter (2002) en Woodrow Wilson (1919) de prijs mee naar huis nemen. Het is de negentiende keer dat een Amerikaan de Nobelprijs voor de vrede kijgt.


Mandela

"We hopen dat deze prijs Obama zijn engagement zal versterken, als staatshoofd van het machtigste land ter wereld, de vrede en de vermindering van armoede te propageren", sprak de Zuid-Afrikaanse voormalig anti-apartheidsstrijder Nelson Mandela als reactie op de toekenning van de prijs.

Het Nobelcomité overhandigt Obama de onderscheiding in Oslo op 10 december.
Ik dacht eerst dat het een grap was :blush
Of hij het verdiend heeft, kan ik niet zo heel erg goed beoordelen. 't Lijkt me wel een buitengewoon snelle beloning. Zijn prestatie lijkt me vooral dat hij als eerste zwarte president van de VS is geworden, want verder heb ik nog niet heel veel buitengewoons vernomen. Maar het Nobelcomite zal over betere bronnen beschikken dan ik.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Bonny »

DIt is wel heel voorbarig. Hij heeft een cultuurshift bewerkstelligd in de pr van de Amerikaanse buitenlandse politiek, maar meer ook niet.
The Groom's still waiting at the altar
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Eppo Gremdaat »

Laat B.O. eerst maar eens wat presteren en dan kijken we over een paar jaar wel weer.....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Luther »

Bonny schreef:DIt is wel heel voorbarig. Hij heeft een cultuurshift bewerkstelligd in de pr van de Amerikaanse buitenlandse politiek, maar meer ook niet.
Tada, maar dat is al zo revolutionai, dat dat de reden was van het winnen van de prijs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Marie-Henriëtte »

Zita schreef:Zijn prestatie lijkt me vooral dat hij als eerste zwarte president van de VS is geworden, want verder heb ik nog niet heel veel buitengewoons vernomen.
Wat Obama sinds zijn aantreden heeft bereikt, is dat er weer gesproken wordt met landen (vooral islamitische) waarmee de VS voorheen behoorlijk in de clinch lag. Dit is een lichtpuntje, maar geen Nobelprijs voor de Vrede waard, mijns inziens. Obama heeft beloofd dat hij het bedrag wat hij heeft gewonnen, zal uitbesteden aan goede doelen. Dit vind ik dan wel weer een mooi initiatief.
Ronaldo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2008, 18:46

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Ronaldo »

Google eens op Obama deception en bekijk de film eens.
Ik ben niet iemand van complottheorieen maar er gebeuren in deze wereld wel dingen waarvan ik denk dat de eindtijd dichterbij is dan wij denken.

En let eens op wat die goede doelen gaan worden?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Marnix »

Marie-Henriëtte schreef:
Zita schreef:Zijn prestatie lijkt me vooral dat hij als eerste zwarte president van de VS is geworden, want verder heb ik nog niet heel veel buitengewoons vernomen.
Wat Obama sinds zijn aantreden heeft bereikt, is dat er weer gesproken wordt met landen (vooral islamitische) waarmee de VS voorheen behoorlijk in de clinch lag. Dit is een lichtpuntje, maar geen Nobelprijs voor de Vrede waard, mijns inziens. Obama heeft beloofd dat hij het bedrag wat hij heeft gewonnen, zal uitbesteden aan goede doelen. Dit vind ik dan wel weer een mooi initiatief.
Hm ja... de vraag is misschien: Is een nobelprijs alleen verdiend als je dingen bereikt, of kan je die ook verdienen met goede intenties? :)

Obama streeft wel uitgebreid naar een betere band met andere landen, hij probeert een brug te bouwen tussen het westen en de islamitische landen. Daarvan zijn nog niet heel veel resultaten zichtbaar, het zijn kleine stapjes. Maar er gebeurt wel degelijk een hoop, op een heel grote schaal, waadoor de impact wel heel groot is.

Ik ben benieuwd wie dan wel de nobelprijs voor de vrede had moeten krijgen. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Zita »

Marnix schreef:
Ik ben benieuwd wie dan wel de nobelprijs voor de vrede had moeten krijgen. :)
een van de ruim tweehonderd genomineerden (waaronder mr Obama niet was). Of gewoon iemand die al twintig jaar bij Artsen Zonder Grenzen veldwerk doet. Voor de Nobelprijs voor de Literatuur kiezen ze in het algemeen ook nogal onbekende sterren.
Ik geloof heus wel dat president Obama goede vredesplannen heeft. Wellicht is hij vreedzamer dan zijn voorganger. Maar die plannen lijken mij nog niet genoeg om iemand de hoogste erkenning voor vredesinspanningen te geven. Ik begreep dat hijzelf ook nogal verbaasd was.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9196
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door parsifal »

Zita schreef:
Marnix schreef:
Ik ben benieuwd wie dan wel de nobelprijs voor de vrede had moeten krijgen. :)
een van de ruim tweehonderd genomineerden (waaronder mr Obama niet was). Of gewoon iemand die al twintig jaar bij Artsen Zonder Grenzen veldwerk doet. Voor de Nobelprijs voor de Literatuur kiezen ze in het algemeen ook nogal onbekende sterren.
Ik geloof heus wel dat president Obama goede vredesplannen heeft. Wellicht is hij vreedzamer dan zijn voorganger. Maar die plannen lijken mij nog niet genoeg om iemand de hoogste erkenning voor vredesinspanningen te geven. Ik begreep dat hijzelf ook nogal verbaasd was.
Ik dacht dat bij literatuur twee jaar geleden Doris Lessing won. Toch niet echt een onbekende.
Dat Obama hem gekregen heeft komt wel erg over als een politieke keuze. Ik zie nog liever Bono de prijs winnen voor zijn inspanningen op het gebied van rechtvaardigheid voor de arme landen. Nog beter zou he waarschijnlijk zijn om een organisatie als AZG, Internationale Rode Kruis of iets in die richting nog een keer te laten winnen.

P.S. net suggereert zuslief hier Bill Gates. Dat lijkt me inderdaad wel een goede kandidaat voor de nobelprijs.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:P.S. net suggereert zuslief hier Bill Gates. Dat lijkt me inderdaad wel een goede kandidaat voor de nobelprijs.
Bill Gates? Dat is toch die man die voor zoveel frustraties op kantoor zorgt?
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Zita schreef:Zijn prestatie lijkt me vooral dat hij als eerste zwarte president van de VS is geworden, want verder heb ik nog niet heel veel buitengewoons vernomen.
Wat Obama sinds zijn aantreden heeft bereikt, is dat er weer gesproken wordt met landen (vooral islamitische) waarmee de VS voorheen behoorlijk in de clinch lag. Dit is een lichtpuntje, maar geen Nobelprijs voor de Vrede waard, mijns inziens. Obama heeft beloofd dat hij het bedrag wat hij heeft gewonnen, zal uitbesteden aan goede doelen. Dit vind ik dan wel weer een mooi initiatief.
Hm ja... de vraag is misschien: Is een nobelprijs alleen verdiend als je dingen bereikt, of kan je die ook verdienen met goede intenties? :)

Obama streeft wel uitgebreid naar een betere band met andere landen, hij probeert een brug te bouwen tussen het westen en de islamitische landen. Daarvan zijn nog niet heel veel resultaten zichtbaar, het zijn kleine stapjes. Maar er gebeurt wel degelijk een hoop, op een heel grote schaal, waadoor de impact wel heel groot is.

Ik ben benieuwd wie dan wel de nobelprijs voor de vrede had moeten krijgen. :)
Ik zal je maar gelijk mededelen dat ik nogal mijn bedenkingen heb over de Nobelprijs voor de Vrede. De meningen zijn er nogal over verdeeld of de winnaars in kwestie daadwerkelijk deze prijs zouden mogen ontvangen. Ook Arafat won ooit deze prestigieuze prijs voor de Vrede. De aanslagen op Israëlische burgers die vanuit zijn eigen militante PLO georganiseerd werden, waren geen toonbeeld van vredelievendheid, meen ik. Hoe leg je aan je kinderen uit dat zo’n persoon de Nobelprijs voor de Vrede heeft gewonnen? De Dalai Lama, nu een omstreden persoonlijkheid, maar in 1989 een held, daar hij de winnaar was van de Nobelprijs voor de Vrede. Winnaars van deze prijs worden verheerlijkt als zijnde bovenmenselijke personen, maar mensen kunnen helemaal niet bovenmenselijk zijn, want dat is alleen Hij. En wereldvrede is er nog nooit gekomen door mensen, maar ellende en verderf des te meer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9196
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Obama wint Nobelprijs voor de vrede

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:P.S. net suggereert zuslief hier Bill Gates. Dat lijkt me inderdaad wel een goede kandidaat voor de nobelprijs.
Bill Gates? Dat is toch die man die voor zoveel frustraties op kantoor zorgt?
Yep, voor de vrede op kantoor is hij niet echt geweldig. Echter de Bill & Melinda Gates foundation doet aardig wat goed werk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie