Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Dus: 1 km te hard rijden, is een overtreding van de geest van het 5e gebod. Je doet dan niet wat God van je vraagt, namelijk: de overheid gehoorzamen. Of wou je beweren, om een ander gebod als voorbeeld nemend, dat een btje vloeken wel mag, of dat maar een paar euro stelen (ipv een heel kapitaal) geen zonde is?

Toch erg, dat je aan refo's het verschil tussen "letter" en "geest" moet gaan uitleggen. Je zou toch iets meer kennis verwachten onder deze groep...
Mwah, waarom heeft de overheid regels gemaakt m.b.t. de snelheid? Om reden van veiligheid. Ben ik onveilig bezig als ik 's morgens in alle vroegte 130 km/h rijdt op een rustige snelweg? Nee.
Kost je wel een boete als ze je flitsen. De overheid ziet het als overtreding. En dus is het een breken van het 5e gebod.
Waarom heeft de Heere verboden te vloeken? Omdat Hij alle eer waardig is. Onteer ik heb door ' een heel klein beetje' te vloeken? Ja. Niet doen dus, ook niet een klein beetje.
Onteer je God door een btje te hard te rijden? Ja, want je legt zijn goede wil, zoals vervat in het 5e gebod, naast je neer. Dus niet doen, ook niet een klein beetje.

De overheid ongehoorzaam zijn, ook in het kleine, is overtreding van de geest van het 5e gebod van Gods heilige wet.
ik heb een poging gewaagd te laten zien dat het gebod over het vloeken op de eerste tafel staat en het gehoorzamen van de overheid op de tweede tafel.
Godl liefhebben boven alles, daarom niet vloeken. De naaste als jezelf, daarom geen gevaar vormen op de weg. Wanneer ik dat niet doe door 130 te rijden is het voor mij geen 'zonde'. Al is een boete wel zonde. ;)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Kortom: een pleidooi om naar de geest van de geboden te leven en niet naar de letter.

Toch zijn hier wel forummers (en niet de meest rechtse) die grote moeite hebben met 1 kilometer te hard rijden. Dat zou je niet moeten hebben volgens de scribent (om het betoog kracht bij te zetten).
Foei, Erasmiaan, volgens mij snap jij het verschil tussen de geest en de letter niet echt....

Handelen naar de letter der wet, als het gaat om het 5e gebod, wil zeggen: Alleen je vader en moeder eren. Handelen naar de geest der wet, wil zeggen dat je allen eert die over je gesteld zijn. En onder degenen die over je gesteld zijn, valt ook de overheid. En laat die overheid nu eisen dat je haar geboden exact naleeft als het gaat om snelheidsbeperkingen. Het handelen naar de geest der wet, zoals een christen betaamt, is dus om de overheid in dezen te gehoorzamen. Omdat God dat, in het 5e gebod, van ons vraagt allen die over ons gesteld zijn in alles te gehoorzamen (tenminste, in zoverre dat niet strijdig is met de gehoorzaamheid aan God).

Dus: 1 km te hard rijden, is een overtreding van de geest van het 5e gebod. Je doet dan niet wat God van je vraagt, namelijk: de overheid gehoorzamen. Of wou je beweren, om een ander gebod als voorbeeld nemend, dat een btje vloeken wel mag, of dat maar een paar euro stelen (ipv een heel kapitaal) geen zonde is?

Toch erg, dat je aan refo's het verschil tussen "letter" en "geest" moet gaan uitleggen. Je zou toch iets meer kennis verwachten onder deze groep...
Hoho! Je loopt wel erg hard van stapel. Kijk bijvoorbeeld even naar het voorbeeldje in het artikel. Voor de doorstroming moet je soms harder rijden. Dat voorbeeld heb ik niet bedacht, de scribent.

Dus de scribent zegt: je mag ook af en toe harder rijden in het verkeer dus je hoeft je ook niet heel precies aan de zondagsheiliging te houden. Als je maar kijkt naar het achterliggende doel van het gebod. Als dat niet in het gedrang komt, dan kun je het gebod wat minder letterlijk interpreteren (dat noem ik het verschil tussen de geest en de letter der wet al weet ik dat dit onderscheid meestentijds gemaakt wordt op de manier zoals jij het doet).
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Marco »

Bij menselijke geboden kan het weleens zijn dat het gebod in strikte zin ingaat tegen de geest van het gebod.

Bij Gods geboden is dat niet zo. Dat heeft twee kanten:
1. die geboden zijn wijzer dan die van mensen
2. God geeft zelf aan dat het niet altijd om die geboden zelf gaat.

Van dat laatste één voorbeeld: David die van de toonbroden te eten krijgt. Dat mocht absoluut niet. En toch mocht het.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:Bij menselijke geboden kan het weleens zijn dat het gebod in strikte zin ingaat tegen de geest van het gebod.

Bij Gods geboden is dat niet zo. Dat heeft twee kanten:
1. die geboden zijn wijzer dan die van mensen
2. God geeft zelf aan dat het niet altijd om die geboden zelf gaat.

Van dat laatste één voorbeeld: David die van de toonbroden te eten krijgt. Dat mocht absoluut niet. En toch mocht het.
Bij uitzondering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Tiberius »

De scribent maakt gebruik van een drogreden, namelijk de valse vergelijking: als we massaal met de snelheidsregels sjoemelen, mogen we dat ook wel met Gods voorschriften.
Dat kan wel in een column, maar heeft natuurlijk geen enkele overtuigingskracht; hooguit als je die truc niet doorziet.

Overigens is het maar de vraag of we massaal de snelheidsregels overtreden: de snelheidsmeter van een auto wijkt ongeveer 10% af. Dus als ik 110 op mijn teller heb, rijd ik in werkelijkheid 100. Als pas-beginnend automobilist wil je de teller niet boven de 100 hebben, dus rijd je in werkelijk maar 90. En dat is inderdaad irritant in de rest van het verkeer.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Marco »

Klopt. Toch blijft de eindconclusie staan:
Gods geboden zijn altijd nuttig en heilzaam. Ze hebben een duidelijke en begrijpelijke functie. Als we de bedoeling van Zijn geboden niet (meer) kennen, kunnen we ze aan anderen niet uitleggen en wordt het navolgen ervan een stiptheidsactie.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Overigens is het maar de vraag of we massaal de snelheidsregels overtreden: de snelheidsmeter van een auto wijkt ongeveer 10% af. Dus als ik 110 op mijn teller heb, rijd ik in werkelijkheid 100. Als pas-beginnend automobilist wil je de teller niet boven de 100 hebben, dus rijd je in werkelijk maar 90. En dat is inderdaad irritant in de rest van het verkeer.
Verschilt per auto. Mijn nieuwe autootje rijdt volgens de GPS 98 km/h terwijl de teller 100 km/h aangeeft. Mijn oude autootje reed volgens diezelfde GPS rond de 90 km/h terwijl de teller 100 km/h aangaf.
Ander schreef:De naaste als jezelf, daarom geen gevaar vormen op de weg. Wanneer ik dat niet doe door 130 te rijden is het voor mij geen 'zonde'. Al is een boete wel zonde. ;)
Wel, het 5e gebod leert je dat de overheid niet gehoorzamen zonde is. Dus je zondigt tegen God en de mensen als je in NL 130 km/h rijdt. En wie beseft dat Christus ook voor deze zonde heeft moeten lijden, spreekt daar niet zo lichtvaardig over...
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Marco »

In het voorbeeld van snelheidsovertreding kan je discussieren of je de overheid kunt gehoorzamen door je niet strikt aan de snelheidslimiet te houden. Mij lijkt dat een vrij zinloze discussie, maar vooral off-topic. Wie harder wil rijden dan 120 moet maar een topic openen over snelheidsovertredingen.

Want voor Gods geboden geldt in het algemeen: wie de geest van het gebod na wil leven, houdt zich ook aan het gebod.
Daar waar dat niet lijkt te gelden is heel vaak sprake van een menselijke afgeleide van Gods gebod. Dergelijke geboden hebben dan inderdaad een Farizeïstische inslag.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Stiptheidsacties zijn gevaarlijk

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:De scribent maakt gebruik van een drogreden, namelijk de valse vergelijking: als we massaal met de snelheidsregels sjoemelen, mogen we dat ook wel met Gods voorschriften.
Dat kan wel in een column, maar heeft natuurlijk geen enkele overtuigingskracht; hooguit als je die truc niet doorziet.

Overigens is het maar de vraag of we massaal de snelheidsregels overtreden: de snelheidsmeter van een auto wijkt ongeveer 10% af. Dus als ik 110 op mijn teller heb, rijd ik in werkelijkheid 100. Als pas-beginnend automobilist wil je de teller niet boven de 100 hebben, dus rijd je in werkelijk maar 90. En dat is inderdaad irritant in de rest van het verkeer.
juist, ik hou me per ongeluk aan de regels. :)
Plaats reactie