Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Zonderling »

Erasmiaan schreef:Ik vind het eigenlijk onverantwoord en bizar dat een kerk zendingsgeld actief belegd. Of we moeten we dit zien met in ons achterhoofd de gelijkenis van de talenten?
Beleggen in aandelen, opties e.d. is zeer risicovol.
Dat was niet alleen het afgelopen jaar zo, dat is altijd zo geweest.
Dat lijkt mij dan ook niet verantwoord voor een kerk.

Sparen en beleggen in (staats)obligaties is daarentegen risicoarm en kan zeker niet worden afgekeurd.
Je kunt toch ook niet verwachten dat het geld in een 'oude sok' bewaard wordt.

Anderzijds: Zendingsgeld is primair bedoeld om uitgegeven te worden. Het sparen en bufferen moet in beperkte mate gebeuren, de gevers beogen namelijk dat het geld terecht komt waar het voor bedoeld is. En zijn er plotselinge prioriteiten, dan mag opnieuw een beroep gedaan worden op de gevers.

Z.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Erasmiaan »

Ik formuleerde niet helder, zie mijn correctie:
Uiteraard bedoelde ik op de beurs. In principe wordt er met het geld gespeculeerd zij het door professionals. Is dat verantwoord?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Zonderling »

Erasmiaan schreef:Ik formuleerde niet helder, zie mijn correctie:
Uiteraard bedoelde ik op de beurs. In principe wordt er met het geld gespeculeerd zij het door professionals. Is dat verantwoord?
O.k. eens. Het blijft in mijn ogen onverantwoord. Aandelenkoersen schommelen door allerlei economische en andere factoren behoorlijk. Dat geldt ook door stabiele en toekomstvaste bedrijven. Daarom dient dat met zendingsgeld niet te gebeuren. Vastrentend beleggen is echter een andere zaak.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Maar wat ook nog zo is, weten jullie dat er nu alsnog 29 miljoen euro in die zendingspot zit?
29 MILJOEN!
Onverantwoord in een wereld waar zoveel ellende is, en genoeg mogelijkheden om dat geld goed te besteden aan mensen die het nodig hebben.
Hoe is het mogelijk dat er dan nog over een buffer gesproken kan worden?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door MarthaMartha »

ik hou hier ook niet van...

Het idee dat je voor God moet verschijnen en Hij je vraagt wat je als organisatie met het gegeven geld hebt gedaan...

"Uhm... belegt voor problemen die in de komende jaren op zouden kunnen komen"

Maar nú sterven er mensen van honger...

"ja maar.... ik wilde de hongerigen van over 5 jaar van eten kunnen voorzien".

Maar goed, economisch gezien zal dit wel geen geweldige redenering zijn... :?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door memento »

MarthaMartha schreef:ik hou hier ook niet van...

Het idee dat je voor God moet verschijnen en Hij je vraagt wat je als organisatie met het gegeven geld hebt gedaan...

"Uhm... belegt voor problemen die in de komende jaren op zouden kunnen komen"

Maar nú sterven er mensen van honger...

"ja maar.... ik wilde de hongerigen van over 5 jaar van eten kunnen voorzien".

Maar goed, economisch gezien zal dit wel geen geweldige redenering zijn... :?
Als je mensen in dienst hebt, heb je ook de plicht ze te betalen. Je kan moeilijk opeens zeggen: Sorry lief personeel, we hebben deze maand te weinig giften binnen gekregen door de economische crisis, dus er is geen salaris voor jullie. Kauw maar een maandje op een houtje, misschien is het volgende maand beter...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Luther »

memento schreef:
MarthaMartha schreef:ik hou hier ook niet van...

Het idee dat je voor God moet verschijnen en Hij je vraagt wat je als organisatie met het gegeven geld hebt gedaan...

"Uhm... belegt voor problemen die in de komende jaren op zouden kunnen komen"

Maar nú sterven er mensen van honger...

"ja maar.... ik wilde de hongerigen van over 5 jaar van eten kunnen voorzien".

Maar goed, economisch gezien zal dit wel geen geweldige redenering zijn... :?
Als je mensen in dienst hebt, heb je ook de plicht ze te betalen. Je kan moeilijk opeens zeggen: Sorry lief personeel, we hebben deze maand te weinig giften binnen gekregen door de economische crisis, dus er is geen salaris voor jullie. Kauw maar een maandje op een houtje, misschien is het volgende maand beter...
Ho, waar is het vertrouwen op de God van de zending?Zo vermeng je God en de mammon met het argument: Ik gebruik de mammon om God beter te kunnen dienen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door memento »

Ho, waar is het vertrouwen op de God van de zending?Zo vermeng je God en de mammon met het argument: Ik gebruik de mammon om God beter te kunnen dienen.
Je moet verantwoord als organisatie met je geld omgaan. Dus ook als zending een buffer hebben, om je personeel in slechte tijden door te kunnen betalen. Of je beleggen een verantwoorde en veilige manier vindt van geld achterhouden, is een vraag die voor het geweten van de directie liggen.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Precies. En dan nog, geen bedrijf heeft geld staan om over 5 jaar zijn personeel te kunnen betalen.
Als het geld er niet is kan het werk gewoon niet doorgaan.
Maar je moet de nood van NU ledigen. En over 5 jaar die van dan. Als Christus nog niet weer gekomen is.
En dan ook denk ik dat 29 MILJOEN euro wel een erg groot bedrag is.

Zie op de lelijen op het veld..........
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Luther »

memento schreef:
Ho, waar is het vertrouwen op de God van de zending?Zo vermeng je God en de mammon met het argument: Ik gebruik de mammon om God beter te kunnen dienen.
Je moet verantwoord als organisatie met je geld omgaan. Dus ook als zending een buffer hebben, om je personeel in slechte tijden door te kunnen betalen. Of je beleggen een verantwoorde en veilige manier vindt van geld achterhouden, is een vraag die voor het geweten van de directie liggen.
Natuurlijk moet je verstandig met giften omgaan en proberen daarop een verantwoord personeelsbeleid te voeren.
Maar 'geld' in Gods Koninkrijk is iets heel anders dan 'geld' in de rest van de maatschappij. Die dingen moet je niet met elkaar vermengen. Concreet: Als er opeens zoveel minder giften binnenkomen, dan is dat een reden tot verootmoediging en gebed, niet een reden om snel naar de beurs te rennen om via optie- en aandeelhandel te redden wat er te redden valt.
(Ik ben niet tegen beleggen, maar wel tegen vermenging gewone geldstromen met de 'dienst der offeranden'.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door memento »

joepie schreef:Precies. En dan nog, geen bedrijf heeft geld staan om over 5 jaar zijn personeel te kunnen betalen.
Als het geld er niet is kan het werk gewoon niet doorgaan.
Maar je moet de nood van NU ledigen. En over 5 jaar die van dan. Als Christus nog niet weer gekomen is.
En dan ook denk ik dat 29 MILJOEN euro wel een erg groot bedrag is.

Zie op de lelijen op het veld..........
En als er dan een ramp komt (bv watersnoodramp) in het gebied waar je werkzaam bent? Dan moet je eerst wachten tot je gaven binnen zijn (gaat dagen/weken overheen) voordat je hulp kunt bieden?

Financiën van een grote organisatie, zeker een hulp-organisatie, zijn niet zo eenvoudig...
EvanWettisch
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2009, 15:43

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door EvanWettisch »

Marnix schreef:Hm, lastig punt... mogen ze het op de bank zetten? Dat is tegenwoordig ook een risico. Het ligt er ook aan of het geld op korte of lange termijn het geld nodig hebt. Op lange termijn is beleggen, mits veilig, altijd rendabel... en waarom zou dat dan niet mogen? Rente ervoor krijgen mag toch? Maar het moet wel op een verantwoorde manier gebeuren.

Als ik geld geef aan een kerk dan ga ik er van uit dat het direkt wordt gebruikt voor bepaalde doeleinden en niet dat het voor langere tijd wordt weggezet
en obligaties zijn ook risicovol etc.
ze zouden het gewoon bij een veilige instelling op een spaarrekening moeten zetten en meer niet
en niet langer dan nodig
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Tiberius »

joepie schreef:Precies. En dan nog, geen bedrijf heeft geld staan om over 5 jaar zijn personeel te kunnen betalen.
Als het geld er niet is kan het werk gewoon niet doorgaan.
Maar je moet de nood van NU ledigen. En over 5 jaar die van dan. Als Christus nog niet weer gekomen is.
En dan ook denk ik dat 29 MILJOEN euro wel een erg groot bedrag is.

Zie op de lelijen op het veld..........
Helemaal mee eens.
29 miljoen euro, daar kan je aardig wat mensen een jaarsalaris van geven.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

memento schreef:
joepie schreef:Precies. En dan nog, geen bedrijf heeft geld staan om over 5 jaar zijn personeel te kunnen betalen.
Als het geld er niet is kan het werk gewoon niet doorgaan.
Maar je moet de nood van NU ledigen. En over 5 jaar die van dan. Als Christus nog niet weer gekomen is.
En dan ook denk ik dat 29 MILJOEN euro wel een erg groot bedrag is.

Zie op de lelijen op het veld..........
En als er dan een ramp komt (bv watersnoodramp) in het gebied waar je werkzaam bent? Dan moet je eerst wachten tot je gaven binnen zijn (gaat dagen/weken overheen) voordat je hulp kunt bieden?

Financiën van een grote organisatie, zeker een hulp-organisatie, zijn niet zo eenvoudig...
Dan moet je toch eens beter om je heen kijken als er rampen plaats vinden. Tot nu toe zorgt God dan ook!
Er komt een geldinzameling op gang en het geld stroomt binnen.
Denk je dat het geld wat belegd is ineens beschikbaar is?
Daarmee moet dan naar de beurs gegaan worden en er moet provisie over betaald worden. Ook heb je pech als dan net de aandelen die je hebt laag genoteerd staan. En je ze dus met verlies moet verkopen. Maar alles voor het goede doel, toch?

Vertrouwen, dat vraagt God! En als dat in het kleine is dan toch zeker ook in het grote?
Want zal Hij met de verzoeking ook niet de uitkomst bieden?
Laatst gewijzigd door joepie op 26 sep 2009, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Erasmiaan »

Het RD heeft een goed commentaar geschreven over deze kwestie.
Plaats reactie