Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Misschien in het nederlands?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Bert Mulder »

joepie schreef:Misschien in het nederlands?
Heb geen zin om het te vertalen....

Mijn conclusie in de NL taal zegt genoeg.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Dan moet je het hier ook niet neer zetten. Laat het dan gewoon achterwege.
Waar ik op doelde was deze kwestie Baan: http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... og_betalen
Daar zijn toch heel veel mensen de mist mee ingegaan.
En dat gevaar zit er gewoon in bij beleggen.
Het is gemeenschapsgeld wat gegeven is voor een bepaald doel en niet om mee te beleggen.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door refo »

Elke manier van geld parkeren is een vorm van speculeren.

Als je het op een spaarrekening zet, kan de bank failliet gaan.
Als je staatsobligaties koopt kan NL zeggen: we lossen wegens de nood der tijden de eerste xx jar niet meer af.
Als je goud koopt kan het gestolen worden of minder waard worden. Of geen goud blijken te zijn.
Als je munten of bankbiljetten bewaart.
etc

Ondernemingen hebben kapitaal nodig. Rechtstreeks koop je dan aandelen.
Of jouw bank koopt ze van jouw spaargeld.
Doordat dat gebeurt kun je nu forummen. Bijvoorbeeld.
Je kunt het wel veroordelen, maar je profiteert er allemaal van.

Het is imo niet op voorhand verkeerd te beleggen op de beurs.
Het is tegenwoordig goed mogelijk je effecten te beschermen tegen dalen. Maar dat kost geld. En een beetje rendement.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Bert Mulder »

joepie schreef:Dan moet je het hier ook niet neer zetten. Laat het dan gewoon achterwege.
Ik forceer je niet het engels te lezen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Ik zou niet weten waarom ik nu zou kunnen forummen doordat er belegd wordt.
Ik vind het tamelijk rieken naar: gij zult niet begeren...
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door refo »

Ik heb het artikel even latern vertalen door google.
Conclusie: Volgens de Docket, op 30 september 2003, werd de nederzetting hoorzitting voor US District Judge Ellen S. Huvelle. Het Hof is afgegeven de Orde toekenning van de beweging voor de goedkeuring van de voorgestelde regeling. De zaak is afgewezen. Die dag, het Hof ook afgegeven in de Orde toekenning gedeeltelijk, de beweging voor de advocaatkosten. Het Hof toegekend advocatenkosten van 9,1 miljoen dollar, vermeerderd met rente, en vergoeding van $ 1,241,098.77 in de proceskosten.

In een persbericht van 23 juli 2003, een schikking is voorgesteld. De schikking zal 32,5 miljoen dollar aan claims te betalen. Op 30 september 2003 zal de Kamer een hoorzitting om te beslissen of zij de schikking goedkeurt.

De rechtszaak beweerde dat gedaagden beleggers misleid door de uitgifte van onjuiste en misleidende informatie over inkomen Baan en winst tijdens de Class Period. De gedaagden ontkennen ze iets verkeerd gedaan. Het Hof heeft geen enkele bepaling van de gegrondheid van de vorderingen of verdedigingen, maar beide partijen zijn overeengekomen om de regeling van de risico's en kosten van een proces te vermijden.

Diverse kostuums werden ingediend in 1998. De eerste rechtszaak (Eerste Aangewezen Klacht) werd ingediend namens de kopers van Baan Corp 's American Depository Receipts (' ADR's ') tussen 30 januari 1998 en 12 oktober 1998. Deze klacht werd later gewijzigd en geconsolideerd.

De oorspronkelijke klacht betoogt dat verweerders ten onrechte erkend inkomsten door gebruik te maken frauduleuze boekhoudkundige methoden. Met name de klacht beweert dat verweerders: (1) erkende de inkomsten uit transacties met verbonden partijen die niet moeten worden erkend; (2) voortijdig herkend inkomsten uit licenties transacties, en (3) ten onrechte herkend inkomsten uit transacties waarvoor BAAN gegarandeerde betaling. Eiser stelt dat misleidende positieve verdachten 'uitspraken kunstmatige opdrijving van de prijs van ADR BAAN. Op 12 oktober 1998, BAAN een perscommunique aangekondigd een verlies van ,13 dollar aan ,16 dollar per aandeel voor het derde kwartaal van 1998. De markt reageerde scherp op de aankondiging van de BAAN ADR vallen $ 4-3/8 of 24%, tot 13,50 dollar. BAAN's ADR's verhandeld was zo hoog als 55,50 dollar, zoals onlangs in april 20,1998.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door refo »

joepie schreef:Ik zou niet weten waarom ik nu zou kunnen forummen doordat er belegd wordt.
Ik vind het tamelijk rieken naar: gij zult niet begeren...
Doordat mensen bereid zijn geld te stoppen in jouw internetaanbieder heeft die een netwerk aan kunnen leggen.
Doordat mensen bereid zijn geld te stoppen in een PC fabriek kun jij er 1 kopen.
Het lijkt wel of alles vanzelf als gebraden duiven je mond invliegt, maar er is overal geld nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Ik begrijp nog steeds niet wat het met het beleggen van het zendingsgeld te maken heeft.
De enige reden om te beleggen is om daarmee nog meer te vergaren, en hebzucht is niet de beste graad meter, zeker niet voor een kerk genootschap waar al moeilijk gedaan wordt als je zonder hoed de kerk binnen komt.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Mister »

joepie schreef:Ik begrijp nog steeds niet wat het met het beleggen van het zendingsgeld te maken heeft.
De enige reden om te beleggen is om daarmee nog meer te vergaren, en hebzucht is niet de beste graad meter, zeker niet voor een kerk genootschap waar al moeilijk gedaan wordt als je zonder hoed de kerk binnen komt.
Nu haal je denk ik toch een paar dingetjes door elkaar hoor. Hoedje op is in de meeste PKN gemeenten geen issue.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Nee, dat is inderdaad zo. Ik verwar even de forum achterban met de kerk waar het om gaat.
Blijft voor mij het nog steeds duister waarom er wel belegd mag worden omdat we dan op een forum kunnen zitten? Ik snap dus echt niet wat dat met de zaak te maken heeft.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Tiberius »

joepie schreef:Ik begrijp nog steeds niet wat het met het beleggen van het zendingsgeld te maken heeft.
De enige reden om te beleggen is om daarmee nog meer te vergaren, en hebzucht is niet de beste graad meter, zeker niet voor een kerk genootschap waar al moeilijk gedaan wordt als je zonder hoed de kerk binnen komt.
Naast het door Mister al opgemerkte denk ik dat beleggen met zendingsgeld niets met hebzucht te maken heeft: ze beheren het alleen maar, het is niet hun eigendom. Bovendien zullen de financieel verantwoordelijken slechts naar een mogelijkheid gezocht hebben om het geld met goed rendement ergens te parkeren. En dat was tot voor kort beleggen.
Toen wij een paar jaar geleden een hypotheek namen, werd ons ook een beleggingshypotheek aangeraden, omdat die veilig een beter rendement gaf. Achteraf ben ik blij, dat we dat niet gedaan hebben, anders hadden we nu ook in de boot gezeten.

Het is trouwens is het ook een beetje een vreemde redenering (alhoewel je hem in discussies vaak tegenkomt): iemand die een deel van de Bijbel gehoorzaamt (een hoedje dragen), zal wel volmaakt zijn in de gehele wet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Tiberius »

joepie schreef:Blijft voor mij het nog steeds duister waarom er wel belegd mag worden omdat we dan op een forum kunnen zitten? Ik snap dus echt niet wat dat met de zaak te maken heeft.
Dat is niet zo moeilijk: doordat mensen (Memento en Micha) geld beleggen in een server, internetabonnement, forumsoftware, etc. kan jij forummen.
Oftewel in rond Hollands: de kost gaat voor de baat uit. :)
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door joepie »

Nog steeds onduidelijk. Ze beleggen geld om een server te kunnen betalen?
Of betalen ze gewoon voor een server om een forum te kunnen op zetten? wat ze volgens mij met hun eigen geld doen en niet met geld van een ander.

Is dat niet iets heel anders dan geld gaan beleggen wat gemeenschapsgeld is. ZGN om beter rendement te krijgen. Maar zouden ze niet iets geleerd moeten hebben van wat de Bijbel b.v. zegt over het manna van de Israëlieten in de woestijn? Daar kregen ze genoeg voor elke dag. God zorgde dat er genoeg was. En wat gingen ze doen? Ze wilden meer. Dus gingen ze verzamelen en er kwamen beesten in.
Zo is dat heel gewoon gegaan met het belegde geld. Niet tevreden met wat ze kregen, er moest meer worden. Beleggen dan maar. En God zorgde dat het verdween.
Als je zoveel hebt dat je kunt beleggen dan heb je dus gewoon te veel geld. En zou ik het besteden daar waar er werkelijk geld nodig is.
En wat meer vertrouwen hebben op God. Want als er ineens geld nodig is komt dat er echt wel.
Kijk maar eens naar bepaalde geldinzamelingsactie,s die gevoerd zijn in nederland hoeveel er dan binnen komt.
Ik vind dat buffer verhaal een verhaal van weinig Gods vertrouwen.
Misschien zouden we daar weer eens meer naar toe moeten.
God geeft genoeg voor elke dag, dan zal Hij als er werkelijk geld te weinig is of hard nodig ook zorgen dat het er komt.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag een kerk zendingsgeld beleggen?

Bericht door Tiberius »

Dat is wel zo, ja.
Plaats reactie