Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tiberius »

Wat bedoel je dan precies met onderstaande quote?
Dus bij deze ben ik bestempeld als "niet-hartelijk reformatorisch" hoewel ik instem met de Bijbel en de drie formulieren van enigheid en ik bereid ben om mij tijdens bepaalde activiteiten te conformeren aan bepaalde regels.
Ik concludeerde daaruit, dat je kinderen niet toegelaten werden tot een reformatorische school.
Maar wellicht wil TaH voor zijn eigen situatie spreken.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tom A Hawk »

Oké dan: vrienden van mij zijn lid van de CGK. Ze staan van harte achter de belijdenis van hun kerk (i.e. dezelfde als die van de reformatorische school ter plaatse).
Zij lezen thuis uit de NBV, stemmen CU en kijken tv.
Daarnaar werd gevraagd in een hun toegezonden formulier na aanmelding van hun kind op die school. Op zich wilden zij zich best aanpassen aan de schoolregels. TV-kijken kun je daar niet, CU-stemmen ook niet en meestal is het de leerkracht die uit de BIjbel leest. Ook het zich op school conformeren aan kledingregels was geen probleem, daar hadden ze al rekening mee gehouden.
Toch waren ze niet welkom.

Een aantal jaren geleden had ik les van een docent (op het HBO). Hij was vrijgemaakt in hart en nieren. Zijn oudste dochter wilde de zorg in en graag zou zij het reformatorisch MBO in die regio bezoeken, bij ontbreken van een vrijgemaakte variant. Maar helaas: Vrijgemaakten niet gewenst.

En men herinnert zich ongetwijfeld nog de commotie rond het Hoornbeeck college van een tijdje terug.

Wellicht is het regionaal bepaald, maar hier in Gelderland is men doorgaans niet zo scheutig met toelaten van net-iets-andere leerlingen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door albion »

Tom A Hawk schreef:
Trouw schreef: Die strengconservatieve levenstijl maakte dat de kinderen op een reformatorische school in Kampen terechtkonden.
Apart eigenlijk, wekle maatstaven een reformatorische school hanteert bij het toelatingsbeleid. Ik ken hartelijk reformatorische mensen die lid zijn van PKN, CGK of GKV, maar die niet welkom zijn op een reformatorische school wegens tv en/of lange broek. Maar blijkbaar kun je van alles geloven en welkom zijn op een refoschool, zolang je maar aan de uiterlijke regels voldoet. Ik heb ook wel gehorod van Noorse Broeders die op de refoschool zaten: grote gezinnen, lange rokken, maar verder is er weinig reformatorisch aan.
Dat gaat niet op bij elke (ik denk bij de meeste) reformatorische school (dan heb ik het over het voortgezet onderwijs). Ik geef les op een reformatorische school maar er zijn heel wat kinderen die thuis gewoon tv hebben, altijd met een lange broek naar school komen (zich omkleden als ze binnen komen en als ze weggaan).

sorry, t a h, ik las de onderstaande quote van jou nog niet. Inderdaad is het in Gelderland strenger. Ik weet wel toen ik voor het eerst les gaf in Zeeland ik niet goed wist hoe ik reageren moest op een meisje die met een broekrok in de klas zat. (werd toegelaten, dat zou beslist niet toegelaten zijn op mijn vorige school, ook de jongens behangen met sieraden en t-shirts met teksten/afbeeldingen was hier geen punt).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door refo »

Laten de scholen nog maar wat genieten van hun toelatings'beleid'. Het zal niet lang meer duren of dit mag allemaal niet meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door albion »

refo schreef:Laten de scholen nog maar wat genieten van hun toelatings'beleid'. Het zal niet lang meer duren of dit mag allemaal niet meer.

why not?????????????????????
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Laten de scholen nog maar wat genieten van hun toelatings'beleid'. Het zal niet lang meer duren of dit mag allemaal niet meer.
Alwaar refo niet rouwig om zou zijn?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Laten de scholen nog maar wat genieten van hun toelatings'beleid'. Het zal niet lang meer duren of dit mag allemaal niet meer.
Hoe weet je dat?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Afgewezen »

Overigens heb ik heel braaf een nieuwe topic geopend om niet off-topic te raken, maar het was niet nodig geweest, zie ik, aangezien we met zijn allen vrolijk off-topic verder gaan.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Afgewezen »

Tom A Hawk schreef:Oké dan: vrienden van mij zijn lid van de CGK. Ze staan van harte achter de belijdenis van hun kerk (i.e. dezelfde als die van de reformatorische school ter plaatse).
Zij lezen thuis uit de NBV, stemmen CU en kijken tv.
Daarnaar werd gevraagd in een hun toegezonden formulier na aanmelding van hun kind op die school. Op zich wilden zij zich best aanpassen aan de schoolregels. TV-kijken kun je daar niet, CU-stemmen ook niet en meestal is het de leerkracht die uit de BIjbel leest. Ook het zich op school conformeren aan kledingregels was geen probleem, daar hadden ze al rekening mee gehouden.
Toch waren ze niet welkom.
Tja, verkeerde 'geest', hè.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tom A Hawk schreef:Oké dan: vrienden van mij zijn lid van de CGK. Ze staan van harte achter de belijdenis van hun kerk (i.e. dezelfde als die van de reformatorische school ter plaatse).
Zij lezen thuis uit de NBV, stemmen CU en kijken tv.
Daarnaar werd gevraagd in een hun toegezonden formulier na aanmelding van hun kind op die school. Op zich wilden zij zich best aanpassen aan de schoolregels. TV-kijken kun je daar niet, CU-stemmen ook niet en meestal is het de leerkracht die uit de BIjbel leest. Ook het zich op school conformeren aan kledingregels was geen probleem, daar hadden ze al rekening mee gehouden.
Toch waren ze niet welkom.
Tja, verkeerde 'geest', hè.
Inderdaad, alhoewel deze case mogelijk incompleet is weergegeven.
Anderzijds is de worsteling van reformatorische scholen voortdurend om hun identiteit vast te houden. Als je zulke mensen toe gaat laten, verwatert hun grondslag en verliezen ze in korte tijd hun bestaansrecht. Dat verschieten ze van kleur, zogezegd.
Het is voor de kinderen van de gezinnen waar deze scholen destijds voor opgericht zijn, ook erg verwarrend: ze zitten op dezelfde school en hun vriendjes mogen wel TV kijken, op zondag naar de sportclub, etc.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Lassie »

zo verwarrend vondt ik het persoonlijk niet (in de tijd dat ik op een christelijke bassischool zat).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tiberius »

Gelukkig.
Overigens maakt het wel uit of je op een christelijke of op een reformatorische school zit.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Lassie »

En ik denk dat je als ouders daarin ook een taak heb om uit te leggen waarom zij dat wel doen en wij niet.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tom A Hawk schreef:Oké dan: vrienden van mij zijn lid van de CGK. Ze staan van harte achter de belijdenis van hun kerk (i.e. dezelfde als die van de reformatorische school ter plaatse).
Zij lezen thuis uit de NBV, stemmen CU en kijken tv.
Daarnaar werd gevraagd in een hun toegezonden formulier na aanmelding van hun kind op die school. Op zich wilden zij zich best aanpassen aan de schoolregels. TV-kijken kun je daar niet, CU-stemmen ook niet en meestal is het de leerkracht die uit de BIjbel leest. Ook het zich op school conformeren aan kledingregels was geen probleem, daar hadden ze al rekening mee gehouden.
Toch waren ze niet welkom.
Tja, verkeerde 'geest', hè.
Inderdaad, alhoewel deze case mogelijk incompleet is weergegeven.
Anderzijds is de worsteling van reformatorische scholen voortdurend om hun identiteit vast te houden. Als je zulke mensen toe gaat laten, verwatert hun grondslag en verliezen ze in korte tijd hun bestaansrecht. Dat verschieten ze van kleur, zogezegd.
Het is voor de kinderen van de gezinnen waar deze scholen destijds voor opgericht zijn, ook erg verwarrend: ze zitten op dezelfde school en hun vriendjes mogen wel TV kijken, op zondag naar de sportclub, etc.
Precies. Je voelde je een soort eenling omdat je niet mee kon praten over soapseries en andere programma's zoals Kopspijkers (toen had je uitzending gemist ook nog niet). Dan is er eigenlijk echt wat mis.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tom A Hawk »

Dat probleem hebben dan blijkbaar alleen maar Nederlandse kinderen in de bible belt. Want in praktisch alle landen van de wereld, inclusief delen van ons eigen land, zitten reformatorische kinderen wél met anderen op school en groeien daarbij ook nog eens op tot stabiele christenen. Misschien wel juist dankzij dat omgaan met (net iets) anders denkenden.

De wereld zit ook ingewikkeld in elkaar.

Onze buren gaan naar dezelfde kerk. Hebben wel een kerstboom. Wij niet.
Op de sportclub (doordeweeks) komen de kinderen andere kinderen tegen die meer of minder mgoen dan zij.
Wij mochten vroeger dingen niet die mijn kinderen wel mogen en andersom.
Bovendien: (semi-)wereldse kinderen mogen ook heus niet alles. Ik ken mensen die heel streng heiden zijn en die toch niet bepaalde programma's kijken "want al dat gevloek in de kamer is maar niks".

Wij geven aan de kinderen aan, dat wij keuzes maken op grond van ons geloof en dat anderen dat ook doen. Dat zij daarbij soms tot andere keuzes komen.

De Bijbel is nu eenmaal geen boekje waarin je simpelweg kunt opzoeken bij de M "Mag je een legging aan?" of bij de I "Is de zondag wel bedoeld om Monopoly et spelen?", bij de K "Kiezen we voor het RD of het ND?" En dat proberen wij onze kinderen mee te geven. Dan voorkom je ook dat kinderen mensen na gaan roepen vanwege hun lange broek (v) of lang haar (m) (zoals ik vroeger zelf deed) 8|

Lastig? Best wel, maar ze moeten het een keer leren. Anders komen zij later zelf in 't schoolbestuur en wijzen daar medegelovigen af wegens wandelen op zondag of te grote oorbellen.
Plaats reactie