Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tiberius »

Met belangstelling heb ik vanavond het verslag in het RD gelezen van de uitvaartplechtigheid van het Kampense gezin, dat vorige week vier kinderen verloor bij een brand.
Een kennis tipte met over het onderstaande artikel in Trouw over de geloofsgemeenschap van dit gezin.

---------------

Een groep met trekken van een sekte

’Kerk van Berger’ niet eerder beschreven in Nederlandse standaardwerken

Het Kampense gezin dat vier jongetjes verloor tijdens een brand, hoort bij een vrij onbekende groep streng gelovigen. Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’.

De vier kinderen die vorige week woensdag zijn omgekomen bij een brand in Kampen, worden vandaag begraven. Voorafgaand daaraan is er een herdenkingsplechtigheid in de Kampense Bovenkerk.

De ouders van de kinderen hebben via dagblad de Stentor en het Reformatorisch Dagblad iedereen voor de dienst uitgenodigd.

In de berichtgeving over de achtergrond van het gezin kwam de afgelopen week naar voren dat het een reformatorisch gezin zou betreffen. Trouw meldde dat de gezinsleden deel uitmaakten van de Gereformeerde Gemeenten. Hoewel de kinderen op een reformatorische school zaten, waren ze geen lid van dat kerkgenootschap of van een kerk die erop lijkt. Dat bleek al tijdens een avondwake, waar de ouders een boodschap lieten voorlezen die anders getoonzet was: niet bevindelijk-gereformeerd, maar pinksterachtig. „Ons gezin maakt het zeer goed. Wij zijn zeer getroost en ervaren de vrede van God, die alle verstand te boven gaat. Wij willen u hartelijk danken voor elk gebed en voor elke blijk van medeleven. Wij willen u bemoedigen het kleed van rouw en verdriet uit te doen en u te omgorden met het kleed van vreugde. Onze God is een God van vreugde en overwinning. De Heere Jezus heeft de dood voor ons overwonnen. Onze jongens leven!” De plechtigheid mag van de ouders daarom geen rouwdienst heten, maar een ’Opstandingsdienst’.

Het gezin is verbonden aan een groepering die nog niet eerder in Nederland is beschreven; ze ontbreekt in het omvangrijke ’Handboek Christelijk Nederland’ (2008), dat mede is samengesteld door Rien Ipenburg en 648 geloofsgemeenschappen boekstaaft.

Ipenburg kent de groepering wel. Hij diept desgevraagd gegevens op uit enkele Duitse standaardwerken.

De beweging wordt, zo blijkt, doorgaans onder de pinksterbewegingen geschaard. De wortels ervan liggen in Duitsland. Daar begon diacones Emma Berger in 1958 haar evangelisatiewerk, met grote aandacht voor het leed dat Duitsland Joden had berokkend. Ze werkte daarbij samen met haar – ook ongetrouwde – zus Else. In de jaren zeventig hielden ze bijeenkomsten in Nederland; de groepering werd nooit groter dan duizend mensen. In Israël vestigden sommigen van deze christen-zionisten zich in wat een kibboets moest worden, Beth-el; daar zouden alle kerkleden naartoe gaan. In 2006 woonden er achthonderd mensen in het Noord-Israëlische Zichron Ya’acov.

De ’kerk van Berger’ was volgens de eraan gewijde pagina op Wikipedia (om onduidelijke redenen verwijderd van het net) een bron van conflicten. Beth-el Industries, het bedrijf van de kerk, produceert filters, opvouwbare schuilkelders en terreurbestendige klimaatbeheersingssystemen, onder meer voor het Israëlische leger. Die economische activiteit stuitte sommigen tegen de borst, maar kritiek daarop werd niet gewaardeerd. De leiding verwijderde in de periode 2005-2007 zeventig onwelgevallige kerkleden.

Dat lot trof vorig jaar ook het Kampense gezin. Dat was oorspronkelijk afkomstig uit Lelystad waar het huisbijeenkomsten voor gelijkgezinden belegde, voordat men afreisde naar het Beloofde Land. Ze sloten zich aan bij groepen gelovigen, vooral uit Duitsland, die vanaf 2006 naar Israël gingen; de Duitse hoofdvestiging Glaubenshaus Bethanien is inmiddels gesloopt omdat er te weinig gelovigen buiten Israël over zijn.

Volgens Rien Ipenburg klopt de informatie die de wikipediapagina over het Kampense gezin meldt: „Een gezin met vijftien kinderen, dat nog geen jaar op de kibboets woonde, werd verwijderd en naar Nederland teruggestuurd. De vader had kritiek geuit op het zwangerschapsverlof van slechts zes weken.”

Veel scholing krijgen de kinderen in Israël niet; na de basisschool zit er vooral voor de meisjes weinig opleiding meer in. Zij moeten zich bekwamen in nuttige handwerken en huishoudelijke vaardigheden. Dat is in het Duitse Korntal (bij Stuttgart) niet anders; Emmas Leute die nog niet naar Israël zijn geëmigreerd willen niet dat hun kinderen hoog te paard gaan zitten, maar ’in afhankelijk van de Heere leren leven, niet vertrouwend op eigen kennis’, zei een van hen in 2006 in de Stuttgarter Zeitung.

De twee grondlegsters, Else en Emma Berger, zijn overleden. Tegenwoordig leidt Theodore Schneider de groepering. Ze wijzen doktersbezoek niet strikt af, maar wie een arts raadpleegt, krijgt wel sterke afkeuring van zijn geloofsgenoten te verduren. „Toen onze dochters ziek waren, hebben we gebeden en de Heere heeft ons geholpen”, zegt een Duitse gelovige in de Stuttgarter Zeitung.

De gemeenschap leeft in de sterke verwachting van de snelle wederkomst van de Messias, in Israël uiteraard – Emma Berger had die al in 1969 voorspeld maar Jezus kwam niet omdat ’de leden van de kerk er niet klaar voor waren’.

Om hen rijp te maken, hanteert het genootschap een ascetische levensstijl: zaterdag is de rustdag, radio, tv en internet komen het huis niet in, en niemand mag deelnemen aan kerkdiensten van andere denominaties.

Dat laatste verklaart waarom het Kampense gezin in huisvieringen thuis preken leest en geen dominee in Kampen hen kende. Die strengconservatieve levenstijl maakte dat de kinderen op een reformatorische school in Kampen terechtkonden.

Volgens Ipenburg telt Nederland naast het Kampense gezin nog enkele aanhangers; in totaal schat hij de groepering op enkele tientallen.

bron: www.trouw.nl
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door jvdg »

Dat is dan al nummer 649.
Ik ben wel geïnteresseerd in de "inhoud" van deze groepering.

Aangezien deze slechts uit enkele tientallen personen bestaat, zal er weinig verdere info te vinden zijn.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door sela »

op de site van trouw stonden gisteren wat links.
overigens best bizar dat dros dit artikel heeft geschreven zo rond de begrafenis.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door Jean le Fontain »

sela schreef:
overigens best bizar dat dros dit artikel heeft geschreven zo rond de begrafenis.
Dat ben ik niet me je eens. Meerdere zijn inmiddels benieuwd naar de achtergrond van dit gezin. Door hun levenshouding lijken ze te staan in de reformatorische gezindte, echter de rouwadvertentie en de inrichting van de rouwdienst (opstandingsdienst) wezen in een andere richting. Ook de nadrukkelijke rol van het Leger des Heils is niet direct te linken aan de reformatorische gewoonten.

Verhelderend stuk!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door Hendrikus »

Jean le Fontain schreef: Ook de nadrukkelijke rol van het Leger des Heils is niet direct te linken aan de reformatorische gewoonten.
Maar is de medewerking van het Leger des Heils dan wél te linken aan de "Kerk van Berger"?
't Blijft een bijzondere combinatie, imho.
~~Soli Deo Gloria~~
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door Tom A Hawk »

Trouw schreef: Die strengconservatieve levenstijl maakte dat de kinderen op een reformatorische school in Kampen terechtkonden.
Apart eigenlijk, wekle maatstaven een reformatorische school hanteert bij het toelatingsbeleid. Ik ken hartelijk reformatorische mensen die lid zijn van PKN, CGK of GKV, maar die niet welkom zijn op een reformatorische school wegens tv en/of lange broek. Maar blijkbaar kun je van alles geloven en welkom zijn op een refoschool, zolang je maar aan de uiterlijke regels voldoet. Ik heb ook wel gehorod van Noorse Broeders die op de refoschool zaten: grote gezinnen, lange rokken, maar verder is er weinig reformatorisch aan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door Tiberius »

Iedereen die instemt met de Bijbel en de drie formulieren van enigheid wordt toegelaten tot een reformatorische school.
Verder zal men zich tijdens schoolactiviteiten moeten conformeren aan de schoolregels.

Dus ik vrees voor je, dat het met die mensen die niet welkom zijn op een reformatorische school, wel tegen zal vallen met dat "hartelijk reformatorische".
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Iedereen die instemt met de Bijbel en de drie formulieren van enigheid wordt toegelaten tot een reformatorische school.
Verder zal men zich tijdens schoolactiviteiten moeten conformeren aan de schoolregels.

Dus ik vrees voor je, dat het met die mensen die niet welkom zijn op een reformatorische school, wel tegen zal vallen met dat "hartelijk reformatorische".
Dus bij deze ben ik bestempeld als "niet-hartelijk reformatorisch" hoewel ik instem met de Bijbel en de drie formulieren van enigheid en ik bereid ben om mij tijdens bepaalde activiteiten te conformeren aan bepaalde regels.
Heerlijk kortzichtig ben je weer.
Net refo, maar dan de andere kant, je weet precies wat je aan je hebt :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Heerlijk kortzichtig ben je weer.
Net refo, maar dan de andere kant, je weet precies wat je aan je hebt :bobo
Niet teveel op de persoon gaan spelen, jij. :)

Maar goed ze zullen toch wel een reden gegeven hebben, waarom je kinderen niet welkom zijn op de reformatorische school? Is dat nog een andere dan welke ik genoemd heb?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Tiberius »

Op (terecht) verzoek van een forummer heb ik de topic-titel aangepast.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Jongere »

In dit topic wordt niet gesproken over het gezin uit Kampen. Het is alleen ter informatie en evt. ter discussie van deze groep.

Postings in strijd hiermee zijn verwijderd.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door Lassie »

Tom A Hawk schreef:
Trouw schreef: Die strengconservatieve levenstijl maakte dat de kinderen op een reformatorische school in Kampen terechtkonden.
Apart eigenlijk, wekle maatstaven een reformatorische school hanteert bij het toelatingsbeleid. Ik ken hartelijk reformatorische mensen die lid zijn van PKN, CGK of GKV, maar die niet welkom zijn op een reformatorische school wegens tv en/of lange broek. Maar blijkbaar kun je van alles geloven en welkom zijn op een refoschool, zolang je maar aan de uiterlijke regels voldoet. Ik heb ook wel gehorod van Noorse Broeders die op de refoschool zaten: grote gezinnen, lange rokken, maar verder is er weinig reformatorisch aan.
Ik ken een Refomatorische school waar mensen uit de PKN, GG, OGG, GGined (binnen en buitenbverband), GKV, CGK, Vergadering der Gelovigen ..... zijn en worden aangenomen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door Gijs83 »

Jongere schreef:In dit topic wordt niet gesproken over het gezin uit Kampen. Het is alleen ter informatie en evt. ter discussie van deze groep.

Postings in strijd hiermee zijn verwijderd.
zucht...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Religieuze achtergrond Kampense gezin

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Heerlijk kortzichtig ben je weer.
Net refo, maar dan de andere kant, je weet precies wat je aan je hebt :bobo
Niet teveel op de persoon gaan spelen, jij. :)

Maar goed ze zullen toch wel een reden gegeven hebben, waarom je kinderen niet welkom zijn op de reformatorische school? Is dat nog een andere dan welke ik genoemd heb?
Ik heb geen problemen met toelating gehad, maar ik zat te bedenken op waar Tomahawk op doelde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Portret van de groep van Beth-El of ’Kerk van Berger’

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
Jongere schreef:In dit topic wordt niet gesproken over het gezin uit Kampen. Het is alleen ter informatie en evt. ter discussie van deze groep.

Postings in strijd hiermee zijn verwijderd.
zucht...
wil je nog steeds geen baantje als mod hebben :haha
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie