EO maakt cabaret over Jezus

ZWP
Berichten: 1676
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef: Erover nadenkend meen ik dat dit het grote verschil is tussen de gereformeerde en de vrijzinnige uitleg.
De vrijzinnigen vragen zich af wat de bijbelschrijvers bedoeld kunnen hebben. Bijbelschrijvers, mensen dus. Mensen, die weliswaar de woorden Gods zijn toebetrouwd en die woorden zo goed mogelijk pogen door te geven, maar toch: het blijven mensen.
En gereformeerden denken dat de Bijbelschrijvers geen mensen waren? Robotten misschien, of mensen wiens hand bestuurd werd?
Terwijl de gereformeerden de Bijbel lezen als het onfeilbare Woord van de levende God: wat heeft de Geest tot de gemeenten, tot ons te zeggen?
Klopt, maar sluit dat uit dat de Bijbelschrijvers mensen waren en menselijk waren?
Je ziet dat bij het onderwerp in dit topic, en inderdaad ook bij het scheppingsverhaal: de bijbelschrijvers hadden nog niet zoveel kennis als ons, dus vanuit hun positie gezien zullen ze dat wel bedoeld hebben.
Het klopt toch dat de Bijbelschrijvers minder kennis hadden dan ons? Misschien heeft Johannes op Patmos wel zaken gezien die wie direct zouden kunnen plaatsen, maar die hij heeft omschreven in zijn taal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:En gereformeerden denken dat de Bijbelschrijvers geen mensen waren? Robotten misschien, of mensen wiens hand bestuurd werd?
Geïnspireerd door de Heilige Geest, inderdaad. Dat sluit menselijkheid niet uit, maar feilbaarheid wel.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door memento »

God is zó almachtig, dat Hij onvolmaakte instrumenten kan gebruiken om een volmaakt werk te doen.

Dus: De Bijbelschrijvers waren geen robotten, maar zij schreven op eigen initiatief, met hun eigen gebrekkige kennis, en naar hun eigen gebrekkige inzichten, de Schrift. God nu heeft dit hele proces toch zó gestuurd, dat zij uiteindelijk precies opschreven wat Hij wilde.

Een voorbeeld: God stuurde de gebeurtenissen en woorden van Biliam, de dwaalprofeet, zó, dat hij het volk van de vijand, Israël, zegende.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Sola Scriptura »

paulus gebruikte ook de middelen van toen, zoals het beeld van de onbekende God. en hij had velen met list gevangen voor de Heer. hij was een jood voor de joden en heiden voor de heidenen.

maar of je spotters een platform moet geven , weet ik niet, de media en dingen van deze tijd voor het evangelie gebruiken ok, super, maar niet ten koste van Gods eer. geen water bij de wijn....wel bruggen bouwen, dialoog aan gaan, maar er zijn grenzen.

denk dat we eerst maar ff een pilot, 1 aflevering moeten zien, voor we echt kunnen oordelen, maar het ik ben zeker sceptisch.

nu het gestopt is, staan ze weer negatief in het nieuws, ging het door ook. dus think before you act EO!

ab vind ik een aardige man, maar zijn visie en wensen zijn ondergeschikt aan God Woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door refo »

Stel een dominee zou uit de doeken gaan doen hoe een topsporter omgaat met zijn lichaam en geest om tot de ultieme prestatie te komen. Als onderdeel van hoe wij ons zouden moeten inspannen de Prijs met hoofdletter te krijgen. We zouden het maar vreemd vinden. We moeten ons helemaal niet inspannen. Dat is arminiaans.

Maar Paulus deed dat wel. Terwijl de sport gewijd was aan Zeus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door hervormde »

refo schreef:Stel een dominee zou uit de doeken gaan doen hoe een topsporter omgaat met zijn lichaam en geest om tot de ultieme prestatie te komen. Als onderdeel van hoe wij ons zouden moeten inspannen de Prijs met hoofdletter te krijgen. We zouden het maar vreemd vinden. We moeten ons helemaal niet inspannen. Dat is arminiaans.

Maar Paulus deed dat wel. Terwijl de sport gewijd was aan Zeus.
Is geen probleem hoor Refo, want in de Hebreeënbrief staat ook hoe dat kan, deze Prijs binnenhalen: Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus. En dat is toch niet arminiaans?
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Upquark »

Vandaag in het RD:
Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud
05-08-2009 11:59 | Kerkredactie

HILVERSUM – Jezus Christus is niet de enige weg tot behoud. Als iemand een deugdzaam leven leidt, komt hij ook in de hemel. Dat zei EO-presentator Arie Boomsma dinsdag in het tv-programma ”30 Hoog” van de NCRV.

In een interview met presentator Frénk van der Linden zegt Boomsma dat er nooit een moment in zijn leven is geweest dat hij niet aan zijn geloof heeft getwijfeld. „Nadeel van gelovig zijn is dat je deel uitmaakt van een groep.”

Boomsma ziet Jezus niet als de enige weg tot behoud. Om in de hemel te komen, is een persoonlijke band met God volgens hem niet noodzakelijk. „Daar heb ik heel veel moeite mee. Ik geloof dat ieder mens de kans krijgt op het eeuwig leven.”

Als iemand God niet kent maar een deugdzaam leven leidt, komt hij ook in de hemel, aldus de EO-presentator. „Dat haal ik uit de Bijbel.”

In het interview verwoordt Boomsma zijn afkeer van de godsdienstige ideeën van CU-minister Rouvoet en spreekt hij over „het roken van een joint met God.”
:( Hier word ik echt droevig van. Dit gaat nog wel een stapje verder dan het maken van zo'n cabaretprogramma.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Wilhelm »

Upquark schreef:Vandaag in het RD:
Boomsma: Jezus niet enige weg tot behoud
05-08-2009 11:59 | Kerkredactie

HILVERSUM – Jezus Christus is niet de enige weg tot behoud. Als iemand een deugdzaam leven leidt, komt hij ook in de hemel. Dat zei EO-presentator Arie Boomsma dinsdag in het tv-programma ”30 Hoog” van de NCRV.

In een interview met presentator Frénk van der Linden zegt Boomsma dat er nooit een moment in zijn leven is geweest dat hij niet aan zijn geloof heeft getwijfeld. „Nadeel van gelovig zijn is dat je deel uitmaakt van een groep.”

Boomsma ziet Jezus niet als de enige weg tot behoud. Om in de hemel te komen, is een persoonlijke band met God volgens hem niet noodzakelijk. „Daar heb ik heel veel moeite mee. Ik geloof dat ieder mens de kans krijgt op het eeuwig leven.”

Als iemand God niet kent maar een deugdzaam leven leidt, komt hij ook in de hemel, aldus de EO-presentator. „Dat haal ik uit de Bijbel.”

In het interview verwoordt Boomsma zijn afkeer van de godsdienstige ideeën van CU-minister Rouvoet en spreekt hij over „het roken van een joint met God.”
:( Hier word ik echt droevig van. Dit gaat nog wel een stapje verder dan het maken van zo'n cabaretprogramma.

Dit is geen nieuws, verleden jaar of nog eerder gaf hij dit al aan in een interview. Vandaar dat het onbegrijpelijk is dat de EO hem zo graag aan wil houden , of ja ik begrijp het toch wel , hij is een publiekstrekker, en dan blijkt de Boodschap minder van belang te zijn.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:Ik wil uiterst terughoudend zijn in mijn oordeel over mensen, maar als er in het publiek uitspraken worden gedaan reageer ik daar graag op. Áls er een oprecht gesprek ontstaat, wordt men dan geleid naar de Christus van de Schrift? Hoe kan het zijn dat hierboven een totaal ander beeld van Arie Boomsma wordt geschetst als het beeld dat ik van hem had n.a.v. een interview (in het programma '30 Hoog'). Hij werd gevraagd naar wie Jezus is, ik citeer: "In ieder geval niet 'de weg'. Ook niet 'de waarheid' maar 'een waarheid'."
Andere uitspraken die langskwamen waren: "Met God een jointje roken", "Ik heb geen enkel antwoord in geloof" en "Er zijn geen zekerheden".
Ik snap het artikel van het RD niet zo goed. Ik haal dat interview al aan in de post van hierboven. Op Uitzending Gemist staat er als datum bij 20 -7-2008. Dat is dus een jaar geleden! (Dit is de uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=7538451)

Òf er is vandaag een herhaling van die uitzending, òf het RD vindt het nodig om wat olie op het EO-vuur te gooien door dit nu te plaatsen. Het is in ieder geval heel oud nieuws. Al blijft het treurig.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:Dit is geen nieuws, verleden jaar of nog eerder gaf hij dit al aan in een interview. Vandaar dat het onbegrijpelijk is dat de EO hem zo graag aan wil houden , of ja ik begrijp het toch wel , hij is een publiekstrekker, en dan blijkt de Boodschap minder van belang te zijn.
Dat is dus het interview wat het RD nu aanhaalt. Vind ik eerlijk gezegd een beetje rare actie van de krant en niet fair.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Upquark »

Weten jullie het zeker? In het artikel staat toch: Dat zei EO-presentator Arie Boomsma dinsdag in het tv-programma ”30 Hoog” van de NCRV.

edit: Ok, het is dus misschien een herhaling. Misschien heeft het RD dat niet helemaal door...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jongere »

Upquark schreef:Weten jullie het zeker? In het artikel staat toch: Dat zei EO-presentator Arie Boomsma dinsdag in het tv-programma ”30 Hoog” van de NCRV.

edit: Ok, het is dus misschien een herhaling. Misschien heeft het RD dat niet helemaal door...
Ik zie het programma nergens in de lijst staan met programma's (http://www.tvgids.nl/alleprogrammas/). Ik ben wel benieuwd waar dit anders opeens vandaan komt.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jean le Fontain »

Jongere schreef:
Wilhelm schreef:Dit is geen nieuws, verleden jaar of nog eerder gaf hij dit al aan in een interview. Vandaar dat het onbegrijpelijk is dat de EO hem zo graag aan wil houden , of ja ik begrijp het toch wel , hij is een publiekstrekker, en dan blijkt de Boodschap minder van belang te zijn.
Dat is dus het interview wat het RD nu aanhaalt. Vind ik eerlijk gezegd een beetje rare actie van de krant en niet fair.
En inmiddels is het artikel van de website gehaald...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jongere »

Jean le Fontain schreef:
Jongere schreef:
Wilhelm schreef:Dit is geen nieuws, verleden jaar of nog eerder gaf hij dit al aan in een interview. Vandaar dat het onbegrijpelijk is dat de EO hem zo graag aan wil houden , of ja ik begrijp het toch wel , hij is een publiekstrekker, en dan blijkt de Boodschap minder van belang te zijn.
Dat is dus het interview wat het RD nu aanhaalt. Vind ik eerlijk gezegd een beetje rare actie van de krant en niet fair.
En inmiddels is het artikel van de website gehaald...
Ok, foutje dus blijkbaar.

In dit programma de cabaretier aan het woord die mee zou werken aan het programma. Hij geeft zijn mening over de keuze van de EO om het programma te stoppen: http://player.omroep.nl/?aflID=9870150&start=00:26:00
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jean le Fontain »

Jongere schreef: In dit programma de cabaretier aan het woord die mee zou werken aan het programma. Hij geeft zijn mening over de keuze van de EO om het programma te stoppen: http://player.omroep.nl/?aflID=9870150&start=00:26:00
Hierin geeft ie toe dat hij van plan was flauwe en platte grappen te maken.
Gesloten