EO maakt cabaret over Jezus

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou het lezen uit de Bijbel bij je collega niet werken? Je kan er toch een toelichting bij geven? Zo deed Filippus het bij de Moorman en ook Paulus op de Areopagus. Onze tijd mag dan getekend zijn door de Verlichting, Paulus' tijd was niet minder getekend door de Griekse filosofie en het Romeinse hedonisme.
Maar zowel de Moorman en de Griekse filosofen waren in deze voorbeelden al bezig met het zoeken van de waarheid. Mijn collega - en velen met hem - zegt dat er geen waarheid, en de bijbel een sprookjesboek is.
Nee, die vlieger gaat niet op.
Paulus ging niet naar de Griekse filosofen, maar naar de mensen in Athene, die de hele dag bezig waren om iets nieuws te zoeken of te bespreken. Ook niet echt naar de waarheid dus.
Overigens is elk mens op zoek naar waarheid, naar zingeving van het leven. Zeker als er problemen optreden in het leven, zoals bij ziekte of sterfgevallen. Dan zijn ze meer bereid om naar de Bijbel te luisteren als naar allerlei gekkigheid als toneel, cabaret, etc.
rekcor schreef:Dus ik kan niet zomaar vragen: 'zullen we uit de bijbel gaan lezen?'. Dit zou als een tang op een varken slaan.
Of je zomaar aan je collega kan vragen "zullen we uit de bijbel lezen", weet ik dus niet. Het hangt helemaal van de situatie af en van de relatie met hem of haar. Maar ik kan me voorstellen, wanneer er iemand in zijn omgeving gestorven is en hij zit daar mee, dat je dan kan wijzen op bijvoorbeeld de geschiedenis van Lazarus.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Jongere »

nu.nl schreef:3FM biedt ruimte voor 'Jezuscabaret'

HILVERSUM - De cabaretvoorstelling over Jezus, die de EO bij nader inzien toch niet uitzendt, krijgt onderdak bij popzender 3FM. Dat heeft 3FM-dj Michiel Veenstra dinsdag laten weten.

De EO vroeg cabaretier Guido Weijers een conference te maken over Jezus, onder de noemer 'Loopt een man over het water...'

Het initiatief zorgde voor zoveel commotie in de media en bij de EO-achterban dat de omroepleiding het plan voor de tv-uitzending voortijdig stopzette.

Weijers had echter al het nodige voorwerk verricht. Daarom mag hij in een uitzending van Veenstra zijn grappen vertellen. Wanneer dat zal zijn is nog niet bekend, want Weijers gaat eerst op vakantie.

Kwetsen

De EO liet maandag weten het programma te schrappen omdat het mensen niet nodeloos wil kwetsen.

Het programma leidde tot onbedoelde effecten. Mensen dachten dat er alleen maar grappen over God zouden worden gemaakt, terwijl de EO streefde naar een open gesprek met God. We constateerden dat we het doel niet meer zouden halen en hebben besloten te stoppen'', aldus een woordvoerder van de EO.

Hij bevestigt dat EO-leden het omstreden programma aangrepen om hun lidmaatschap op te zeggen, maar wil niet zeggen hoeveel leden de omroep heeft verloren. ''Naast positieve reacties zijn er absoluut opzeggingen binnengekomen van diverse stromingen binnen de achterban.''
3FM.. Dat zal het gesprek ongetwijfeld ten goede komen. :?
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door questionmark »

Tiberius schreef:Het operationaliseren of concretiseren gebeurt al in de bestaande evangelisatieprogramma's, die wel eerbied tonen voor de heiligheid van de boodschap.
Dit ben ik met je eens, maar dan rijst bij mij de volgende vraag: aan welke criteria moet een zaak voldoen, voordat het het predicaat 'eerbiedig' mag dragen?

Kun je me ook vertellen waarom je cabaret als nodeloze poespas ziet en bijvoorbeeld een internet forum niet (getuige je aanwezigheid hier ga ik er vanuit dat je dat niet als poespas ziet). Het zijn beide communicatie manieren, waarbij gebruik wordt gemaakt van woorden. Het verschil zit volgens mij alleen in stijl. Wellicht dat de stijl je niet aanspreekt, maar dat betekent toch niet dat we dat niet zouden mogen gebruiken om onze boodschap te communiceren. Hoe meer manieren, hoe beter lijkt me.
2 Petrus 1:16
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Marnix »

Jammer, want dan krijgt hij wel de ruimte voor zijn conference, maar kan er vervolgens niet door christenen op in worden gegaan.
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ach ja, als het maar binnen ons straatje past is het prima, past het niet, dan willen we opeens wijzer dan God zijn. :)
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Hm, het is allemaal niet zo eenvoudig. We zijn geen zendelingen, we zijn een omroep, een publieke nog wel. We hebben te maken met kijkcijfers, met netcoordinatoren, met toezichthoudende partijen, verschillende doelgroepen per zender, die je in je zendtijd wel moet aanspreken. Daardoor is wat je wil doen ook gebonden aan regels, voorwaarden.
Helder. Vandaar dus de keuze voor Boomsma. Een beetje jammer, dat Arjan Lock in het RD dan net doet of de EO wil evangeliseren.
Erg flauw. Dit ging niet over Arie Boomsma, dit ging over het maken van programma's als EO. Het heeft dus niet te maken met de keuze voor Arie, voor hij bij de EO werkte ging bovenstaande al net zo goed op en moesten we daar ook rekening mee houden. Wat Arjan Lock zegt is gewoon waar.

Je gaat hier dingen met elkaar in verband proberen te brengen, waar geen verband tussen staat. Je haalt vanalles door elkaar en waar je het toch vandaan haalt.... geen flauw idee. Dit soort reacties zeggen niets over de EO en wel heel veel over jou en jou visie op de EO.
Wacht even, dat verband leg ik niet, maar Arjan Lock in het RD van zaterdag.
Dat verband legt hij helemaal niet. Hij heeft niets gezegd over kijkcijfers, netcoordinatoren etc. Hij heeft gezegd dat ze willen evangeliseren.

Vervolgens haal ik hier in een totaal andere context iets aan over programma's maken en eisen die gesteld worden, over kijkcijfers, netcoordinatoren en zo.

En jij legt daar opeens een verband tussen wat er helemaal niet is: Dus Arjan Lock sprak de waarheid niet, het ging helemaal niet om evangeliseren maar het ging gewoon om kijkcijfers enzo. Kortom, hij legt geen verbanden, ik ook niet maar jij haalt hier dingen door elkaar die niets met elkaar te maken hebben.
Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:We moeten niet wijzer willen zijn dan God, Die Zijn eenvoudige Woord daartoe gegeven heeft.
Dit zul je toch moeten operationaliseren, want ik kan zo wel aan mn collega vragen: 'zullen we een stukje uit de bijbel lezen?', maar ik heb niet de indruk daar een positief antwoord op te krijgen. Idem. de EO: die kan een programma maken waarin uit de bijbel wordt gelezen, maar ik denk niet dat daar iemand naar kijkt.

Onze tijd is ook anders dan die van Paulus, nog niet ge(lit)tekend door de Verlichting bijv.
Het operationaliseren of concretiseren gebeurt al in de bestaande evangelisatieprogramma's, die wel eerbied tonen voor de heiligheid van de boodschap. Ik denk ook, dat je daar veel meer mee kan bereiken, dan zeggen dat iets veel waarde voor je heeft, maar door de verpakking het tegenovergestelde tonen. Dat zal niet werken.

Waarom zou het lezen uit de Bijbel bij je collega niet werken? Je kan er toch een toelichting bij geven? Zo deed Filippus het bij de Moorman en ook Paulus op de Areopagus. Onze tijd mag dan getekend zijn door de Verlichting, Paulus' tijd was niet minder getekend door de Griekse filosofie en het Romeinse hedonisme.
Je vergeet een belangrijk ding. De kamerling was zeer geinteresseerd. Hij was naar Jeruzalem gegaan om God te aanbidden en las op de terugweg in Jesaja... maar begreep het niet. De Grieken, en zeker de Griekse filosofen hadden enorme interesse in religie en zijn erg benieuwd naar Paulus "nieuwe leer". Ze nemen Paulus gewoon mee naar hun discussieplek om het toe te lichten en Paulus begint dan ook met de opmerking hoe godsdienstig men er is.

19 Ze namen hem mee naar de Areopagus en zeiden: ‘Kunt u ons uitleggen wat die nieuwe leer is die door u wordt uitgedragen? 20 Want wat u zegt, klinkt ons vreemd in de oren; we willen graag weten wat u bedoelt.’ 21 Alle Atheners en de vreemdelingen die er wonen hebben immers voor haast niets anders tijd dan voor het uitwisselen van de nieuwste ideeën. 22 Paulus richtte zich tot de leden van de Areopagus en zei: ‘Atheners, ik heb gezien hoe buitengewoon godsdienstig u in ieder opzicht bent.

Een wereld van verschil met deze tijd waarin het geen nieuwe leer is maar een eeuwenoude leer, waarin velen totaal niet geinteresseerd zijn, zelfs heel negatief tegenover religieuze ideeen staan. In plaats van dat ze je hartelijk uitnodigen om het toe te lichten, of al in de Bijbel aan het lezen zijn en om uitleg vragen, heb je nu heel veel mensen, zeker het Nederland 3-publiek, die je uitlachen als je het evangelie zo begint uit te leggen.... die spottende grappen maken, of je programma gewoon wegzappen.

De EO wil (en moet dat ook) die doelgroep aanspreken. Niet alleen paar geïnteresseerden maar ook die enorme groep kritische mensen, niet geïnteresseerden. Die best weten dat we geloven in Jezus die stierf en weer opstond en die het achterlijk vinden dat mensen dat geloven. Omdat ze vol vooroordelen zitten. Dat kan je niet maar even op 1 lijn stellen met de kamerling en Paulus in Athene. Het is het verschil dat bepaalt of mensen geinteresseerd luisteren of je gelijk wegzappen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Dat verband legt hij helemaal niet. Hij heeft niets gezegd over kijkcijfers, netcoordinatoren etc. Hij heeft gezegd dat ze willen evangeliseren.
Dat zeg ik toch?
Hij zei, dat de EO met dat programma wil evangeliseren, terwijl jij hieronder het hele verhaal doet (moet kijkcijfers halen, rekening houden met netcoordinatoren, etc).
Dan zeg ik, dat dat jammer is, dat Lock dat niet zelf gelijk doet.

Marnix schreef:Je vergeet een belangrijk ding. De kamerling was zeer geinteresseerd. Hij was naar Jeruzalem gegaan om God te aanbidden en las op de terugweg in Jesaja... maar begreep het niet. De Grieken, en zeker de Griekse filosofen hadden enorme interesse in religie en zijn erg benieuwd naar Paulus "nieuwe leer". Ze nemen Paulus gewoon mee naar hun discussieplek om het toe te lichten en Paulus begint dan ook met de opmerking hoe godsdienstig men er is.
Hoe kom je erbij, dat die Grieken geïnteresseerd waren? Ze wilden juist weten, wat deze klapper wilde zeggen. Klinkt niet zo geïnteresseerd? Of wel?
Overigens ging Paulus niet naar hun filosofen, want zowel Stoa als Epicurus leefden toen niet meer. :)
Marnix schreef:Een wereld van verschil met deze tijd waarin het geen nieuwe leer is maar een eeuwenoude leer, waarin velen totaal niet geinteresseerd zijn, zelfs heel negatief tegenover religieuze ideeen staan. In plaats van dat ze je hartelijk uitnodigen om het toe te lichten, of al in de Bijbel aan het lezen zijn en om uitleg vragen, heb je nu heel veel mensen, zeker het Nederland 3-publiek, die je uitlachen als je het evangelie zo begint uit te leggen.... die spottende grappen maken, of je programma gewoon wegzappen.
Ik denk dat ze door dit soort programma's nog negatiever tegenover de Bijbel komen te staan. Althans: dat merk ik aan reacties om me heen van onkerkelijken.
Marnix schreef:De EO wil (en moet dat ook) die doelgroep aanspreken. Niet alleen paar geïnteresseerden maar ook die enorme groep kritische mensen, niet geïnteresseerden. Die best weten dat we geloven in Jezus die stierf en weer opstond en die het achterlijk vinden dat mensen dat geloven. Omdat ze vol vooroordelen zitten. Dat kan je niet maar even op 1 lijn stellen met de kamerling en Paulus in Athene. Het is het verschil dat bepaalt of mensen geinteresseerd luisteren of je gelijk wegzappen.
Nogmaals: ook de apostelen ontmoetten vele niet-geïnteresseerden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

questionmark schreef:Kun je me ook vertellen waarom je cabaret als nodeloze poespas ziet en bijvoorbeeld een internet forum niet (getuige je aanwezigheid hier ga ik er vanuit dat je dat niet als poespas ziet). Het zijn beide communicatie manieren, waarbij gebruik wordt gemaakt van woorden. Het verschil zit volgens mij alleen in stijl. Wellicht dat de stijl je niet aanspreekt, maar dat betekent toch niet dat we dat niet zouden mogen gebruiken om onze boodschap te communiceren. Hoe meer manieren, hoe beter lijkt me.
Dat denk ik niet, nee.
Omdat de prediking van het evangelie geboden is door mondelinge of schriftelijke overdracht van de blijde boodschap, juist in een periode (de eerst eeuw van onze jaartelling) waar zulke zaken voornamelijk door andere communicatievormen overgedragen werd, zoals toneel, etc.

Ik neem aan, dat ik het medium boek niet hoeft te verdedigen. Dit en dergelijke fora liggen in het verlengde van boeken en brieven. Het is denk ik technisch wel mogelijk om een forum te maken waar we niet middels woorden maar middels filmpjes communiceren, maar dat zou ik ook afwijzen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Dat verband legt hij helemaal niet. Hij heeft niets gezegd over kijkcijfers, netcoordinatoren etc. Hij heeft gezegd dat ze willen evangeliseren.
Dat zeg ik toch?
Hij zei, dat de EO met dat programma wil evangeliseren, terwijl jij hieronder het hele verhaal doet (moet kijkcijfers halen, rekening houden met netcoordinatoren, etc).
Dan zeg ik, dat dat jammer is, dat Lock dat niet zelf gelijk doet.
Hm je wil het niet echt snappen. Waar Arjan Lock het over heeft is iets heel anders dan waar ik het over heb als het gaat om kijkcijfers. Logisch dat Arjan Lock dat niet noemt want dat ging over heel wat anders dan waar ik het over had en waar ik de kijkcijfers, netcoordinatoren etc. bij haal.

Hoe kom je erbij, dat die Grieken geïnteresseerd waren? Ze wilden juist weten, wat deze klapper wilde zeggen. Klinkt niet zo geïnteresseerd? Of wel?
Overigens ging Paulus niet naar hun filosofen, want zowel Stoa als Epicurus leefden toen niet meer. :)
Ik heb dat dmv de Bijbel aangetoond. Ze kwamen Paulus zelfs vragen om mee te komen naar de Areopagus om zijn leer toe te lichten. En daar staat ook dat dat wijsgeren (Stoicijnse en Epikureische) waren.
Ik denk dat ze door dit soort programma's nog negatiever tegenover de Bijbel komen te staan. Althans: dat merk ik aan reacties om me heen van onkerkelijken.
Ik vraag het me af, maar dat is een interessante discussie.
Nogmaals: ook de apostelen ontmoetten vele niet-geïnteresseerden.
Klopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door questionmark »

Tiberius schreef:Dat denk ik niet, nee.
Omdat de prediking van het evangelie geboden is door mondelinge of schriftelijke overdracht van de blijde boodschap, juist in een periode (de eerst eeuw van onze jaartelling) waar zulke zaken voornamelijk door andere communicatievormen overgedragen werd, zoals toneel, etc.

Ik neem aan, dat ik het medium boek niet hoeft te verdedigen. Dit en dergelijke fora liggen in het verlengde van boeken en brieven. Het is denk ik technisch wel mogelijk om een forum te maken waar we niet middels woorden maar middels filmpjes communiceren, maar dat zou ik ook afwijzen.
Wat is je bezwaar ten opzichte van communiceren dmv bijvoorbeeld filmpjes, cabaret of toneel?
2 Petrus 1:16
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door memento »

questionmark schreef:Wat is je bezwaar ten opzichte van communiceren dmv bijvoorbeeld filmpjes, cabaret of toneel?
Niets. Alleen: Het moet wel een tijdelijk middel zijn waarmee je mensen brengt tot het luisteren naar het (gepredikte) woord. Het moet de deur openen naar het woord, en geen vervanging ervoor worden, of nog erger: het woord van zijn gezag beroven. En ik vrees dat dat laatste echt gebeurt was, als dit programma was doorgegaan. Ja, het ís al gebeurt, door het hele gedoe rondom de schepping (als de christenen hun eigen bijbel al niet serieus nemen, waarom zou een buitenstaander het dan wél doen?).
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door rekcor »

memento schreef:
questionmark schreef:Wat is je bezwaar ten opzichte van communiceren dmv bijvoorbeeld filmpjes, cabaret of toneel?
Niets. Alleen: Het moet wel een tijdelijk middel zijn waarmee je mensen brengt tot het luisteren naar het (gepredikte) woord. Het moet de deur openen naar het woord, en geen vervanging ervoor worden, of nog erger: het woord van zijn gezag beroven.
Mee eens
memento schreef:En ik vrees dat dat laatste echt gebeurt was, als dit programma was doorgegaan.
Dit waag ik te betwijfelen, al zullen we dit nooit te weten komen.
memento schreef:Ja, het ís al gebeurt, door het hele gedoe rondom de schepping (als de christenen hun eigen bijbel al niet serieus nemen, waarom zou een buitenstaander het dan wél doen?).
Andere discussie, maar oneens. Ik denk niet dat 'niet 6x24u'-aanhangers de bijbel per se minder serieus nemen, maar soms juist serieuzer: ze interpreteren hem niet vanuit een (post)modern referentiekader, maar proberen te achterhalen hoe de bijbelschrijvers e.e.a. zelf bedoeld kunnen hebben.
questionmark
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:11

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door questionmark »

--- KNIP --- tegen de forumregels.
Jean
2 Petrus 1:16
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Marie-Henriëtte »

rekcor schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En wat mij betreft mogen ze AB ontslaan voordat hij nog meer akkefietjes op zijn naam kan schrijven.

Dit ben ik niet met je eens. Natuurlijk, AB's ideeen zijn niet allemaal even briljant, maar hij doet z'n uiterste best om het gesprek met de hedendaagse medemens aan te gaan. Aangezien deze medemens heel erg ontzettend vreselijk ver van de bijbelse normen/waarden afleeft, is het m.i. niet meer dan logisch dat er dan bepaalde risico's genomen moeten worden.
Voor de verandering kan ik ver meegaan in deze posting. Ik ga er vanuit dat AB met goede bedoelingen handelde. Echter de grens was bereikt, nu duurt het nog een poos voordat AB zal inzien dat zijn zelfbedachte programma te gevoelig lag en dat het ook niet getuigde van respect tegenover de Heere Jezus. Hopelijk heeft hij door alle commotie en opstand rondom het programma een wijze les geleerd, en dat kan geen kwaad.

Het is zeker moeilijk om het gespek aan te gaan met de ongelovige medemens, en zeker in Nederland. Nu het traditionele 'folderen' niet meer werkt vereist het evangelisatiewerk extra inspanning en creativiteit.

Ondanks zijn vertoning hoeft AB van mij niet ontslagen te worden bij de EO, dat is wel een zeer ingrijpende maatregel. De EO had zelf toestemming gegeven voor het produceren van het programma. Daarnaast behoort de EO als werkgever de grenzen te bepalen, dat was nu wat uit de hand gelopen en daar zijn ze op teruggekomen. Zij hadden AB ook tegen zichzelf in bescherming moeten nemen, meen ik.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 04 aug 2009, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:Andere discussie, maar oneens. Ik denk niet dat 'niet 6x24u'-aanhangers de bijbel per se minder serieus nemen, maar soms juist serieuzer: ze interpreteren hem niet vanuit een (post)modern referentiekader, maar proberen te achterhalen hoe de bijbelschrijvers e.e.a. zelf bedoeld kunnen hebben.
Hij wordt steeds leuker... 'postmodern referentiekader', je moet er maar op komen. :super
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door sela »

questionmark schreef:
Tiberius schreef:Dat denk ik niet, nee.
Omdat de prediking van het evangelie geboden is door mondelinge of schriftelijke overdracht van de blijde boodschap, juist in een periode (de eerst eeuw van onze jaartelling) waar zulke zaken voornamelijk door andere communicatievormen overgedragen werd, zoals toneel, etc.

Ik neem aan, dat ik het medium boek niet hoeft te verdedigen. Dit en dergelijke fora liggen in het verlengde van boeken en brieven. Het is denk ik technisch wel mogelijk om een forum te maken waar we niet middels woorden maar middels filmpjes communiceren, maar dat zou ik ook afwijzen.
Wat is je bezwaar ten opzichte van communiceren dmv bijvoorbeeld filmpjes, cabaret of toneel?
postmodern als ik ben [geweest] zou ik het liever bij de vraag van QM houden dan bij de stelligheden in reactie op zijn vragen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
rekcor schreef:Andere discussie, maar oneens. Ik denk niet dat 'niet 6x24u'-aanhangers de bijbel per se minder serieus nemen, maar soms juist serieuzer: ze interpreteren hem niet vanuit een (post)modern referentiekader, maar proberen te achterhalen hoe de bijbelschrijvers e.e.a. zelf bedoeld kunnen hebben.
Hij wordt steeds leuker... 'postmodern referentiekader', je moet er maar op komen. :super
Het is inderdaad ietwat bombastisch uitgedrukt en ik denk ook dat hij niet precies weet wat modern en postmodern inhoudt (gezien de plaatsing van de haakjes).
Maar ik denk wel, dat hij gelijk heeft. Niet wat zijn conclusie over meer of minder serieus, maar over de interpretatie van de Bijbel.

Erover nadenkend meen ik dat dit het grote verschil is tussen de gereformeerde en de vrijzinnige uitleg.
De vrijzinnigen vragen zich af wat de bijbelschrijvers bedoeld kunnen hebben. Bijbelschrijvers, mensen dus. Mensen, die weliswaar de woorden Gods zijn toebetrouwd en die woorden zo goed mogelijk pogen door te geven, maar toch: het blijven mensen.
Terwijl de gereformeerden de Bijbel lezen als het onfeilbare Woord van de levende God: wat heeft de Geest tot de gemeenten, tot ons te zeggen?

Je ziet dat bij het onderwerp in dit topic, en inderdaad ook bij het scheppingsverhaal: de bijbelschrijvers hadden nog niet zoveel kennis als ons, dus vanuit hun positie gezien zullen ze dat wel bedoeld hebben.
Gesloten