Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door jakobmarin »

Het 'antisemitisme' wat Luther had moet je altijd combineren met het feit dat ze de Messias hadden verworpen. Plus inderdaad de tijd waarin hij leefde.
Maar netjes is het inderdaad niet. Maar wie is zonder zonde? Hij heeft maar wat veel goed gedaan aan de Reformatie.

Ieder nadeel heeft een voordeel: zo heeft iedere heilige zijn zonde, en voorkomt dit het buigen voor hun beelden :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door Auto »

ON-Topic please, laten we de zoveelste opmerking over Luthers anti-semitisme maar rusten. Degene die daar over door wil praten zoekt het desbetreffende topic maar op ............ er zijn er in ieder geval meer dan 1.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door backtobasic »

jakobmarin schreef:Het 'antisemitisme' wat Luther had moet je altijd combineren met het feit dat ze de Messias hadden verworpen. Plus inderdaad de tijd waarin hij leefde.
Maar netjes is het inderdaad niet. Maar wie is zonder zonde? Hij heeft maar wat veel goed gedaan aan de Reformatie.

Ieder nadeel heeft een voordeel: zo heeft iedere heilige zijn zonde, en voorkomt dit het buigen voor hun beelden :)
De termen die Luther gebruikte om Joden duidden meer op jalouzie en afgunst (verwand aan hitler's motieven, die ook nog eens 100 % atheistisch was) dan op de verwerping van Jezus door de Joden.
Had Luther liever gezien dat de Joden Hem niet verworpen hadden?
dat zou dan toch betekenen dat hij Gods heilplan niet heeft begrepen?
Sola Scriptura
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door jvdg »

BACKTOBASIC: LAATSTE WAARSCHUWING
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door JolandaOudshoorn »

backtobasic schreef:
jakobmarin schreef:Het 'antisemitisme' wat Luther had moet je altijd combineren met het feit dat ze de Messias hadden verworpen. Plus inderdaad de tijd waarin hij leefde.
Maar netjes is het inderdaad niet. Maar wie is zonder zonde? Hij heeft maar wat veel goed gedaan aan de Reformatie.

Ieder nadeel heeft een voordeel: zo heeft iedere heilige zijn zonde, en voorkomt dit het buigen voor hun beelden :)
De termen die Luther gebruikte om Joden duidden meer op jalouzie en afgunst (verwand aan hitler's motieven, die ook nog eens 100 % atheistisch was) dan op de verwerping van Jezus door de Joden.
Had Luther liever gezien dat de Joden Hem niet verworpen hadden?
dat zou dan toch betekenen dat hij Gods heilplan niet heeft begrepen?
wat heb jij tegen andere mensen?? En met name dan "belangrijke" reformatoren. Zoals jakobmarin al stelde: iedereen heeft zijn fouten en dat wordt door de meeste mensen hier ook wel gezien. Maar het lijkt wel of jij behagen erin schept om de fouten van anderen met een enorm vergrootglas te bekijken en je daarboven te verheffen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door jvdg »

En met deze correcte afsluitende woorden van Jolanda, gaan we weer over naar het topic.

Afwijkingen worden zonder verdere motivatie verwijderd.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door Jean le Fontain »

Even on-topic...

Ik deel toch de mening van Koops.
Baan en Kamphuis gebruiken de Calvijn-herdenking om hun eigen stokpaardjes te kunnen bereiden; da's wel heel goedkoop.

Daarnaast heeft de extra aandacht op Calvijn en dan vooral op de beweging waar hij in stond veel goeds gebracht. Jaren was Calvijn min of meer een voetnoot in de theologische wetenschap; door het Calvijnjaar worden aan de theologische faculteiten Master-blokken Calvijn gegeven of zijn in voorbereiding. Dat zou de theoloog Baan moeten plezieren...

En wie de Calvijn-herdenking alleen of vooral ziet als verheerlijking van de persoon Calvijn... tja, die heeft 't dus niet begrepen! Ga dan eerst maar eens het boek van prof.dr. W. van 't Spijker lezen over de Institutie; dan wordt heel duidelijk waarom Calvijn nog steeds heel relevant is!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door Luther »

Ik ben juist door het Calvijnjaar meer van Calvijn gaan lezen. En dat verrijkt!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Ik ben juist door het Calvijnjaar meer van Calvijn gaan lezen. En dat verrijkt!
mee eens. Ik heb zijn institutie gekregen en lees daar af en toe wat uit. Maar dan kom je er ook achter dat het "calvinisme" in deze tijd iets heel anders is dan wat Calvijn echt leerde!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door refo »

In Genéve is het reformatiemonument een feestpodium geworden. In het kader van het Calvijnjaar.

Afbeelding

het calvijnjaar wordt er anders beleefd dan bij ons.
Afbeelding
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 okt 2009, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: Calvijnjaar - actie Heartcry, met reactie

Bericht door Gajus »

Luther schreef:Ik ben juist door het Calvijnjaar meer van Calvijn gaan lezen. En dat verrijkt!
Precies, als je in de persoon van Calvijn blijft steken heb je een arm jaar.
Maar als je gaat lezen hoe Hij schrijft... en dat Hij in alles steeds op Christus wijst en Zijn genade, dan begrijp je zo'n bijzonder jaar wel.
Plaats reactie