Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door Tiberius »

Plek Synode van Dordt gemarkeerd

DORDRECHT - De exacte locatie waar de Synode van Dordrecht heeft plaatsgevonden, wordt gemarkeerd met een emaillen bord.

De bekende kerkelijke vergadering vond plaats in de Kloveniersdoelen, de oefenruimte van de schutterij. Het gebouw werd in 1857 gesloopt en vervangen door een gevangenis. Die moest in 1976 wijken voor het huidige gerechtsgebouw. Aan de hand van een stadkaart uit 1849 bepaalde prof.dr. Fred van Lieburg, Dordtenaar en hoogleraar religiegeschiedenis aan de Vrije Universiteit, de exacte locatie waar de kerkelijke afgevaardigden in 1618 en 1619 bijeenkwamen.

De ovalen plaquette, die op een muur op de hoek van de Doelstraat en de Zakkendragersstraat komt, is een initiatief van Fred van Lieburg en de lokale historicus Herman van Duinen. ,,Ik maakte er pas een stadwandeling en kon niet aanwijzen waar de synode precies heeft plaatsgevonden. Die plek moet toch worden gemarkeerd'', vindt Van Lieburg.

Naar verwachting vindt 17 juli de onthulling van het bord plaats. Op de plaquette komt te staan dat daar de synode heeft plaatsgevonden plus een korte toelichting waarin staat wat de kerkelijke vergadering betekend heeft. Zo wordt vermeld dat de Synode van Dordrecht de Dordtse Leerregels en de Statenvertaling heeft opgeleverd. ,,In begrijpelijk Nederlands'', zegt Van Lieburg. ,,We hebben even overwogen het woord 'predestinatie' (uitverkiezing, red.) te gebruiken, maar dat hebben we toch maar niet gedaan.''

Het bord wordt gefinancierd door het Centrum Beeldende Kunst in Dordrecht. ,,Veel mensen denken dat Het Hof de locatie is'', zegt Gerrit Willems, directeur van het CBK. ,,Dat is dus niet zo. De plek ligt zo'n zeshonderd meter verderop.''

bron: http://www.nd.nl
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door Erasmiaan »

Ik wist het wel hoor, waar het was :super
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:Ik wist het wel hoor, waar het was :super
goed van jou :super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door jvdg »

Ben trouwens benieuwd hoevelen het van ons wel weten.
Niet dat dat zo belangrijk is, maar toch.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door Tiberius »

Ik zou het niet weten. Om eerlijk te zijn, triggerde ik op de woorden "emaillen bord". :)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:Ik zou het niet weten. Om eerlijk te zijn, triggerde ik op de woorden "emaillen bord". :)
Huh? E-mailen bord???? :haha :haha . Maar goed, is leuk voor een stadswandeling. Is er in Dordt verder nog wat te bezichtigen??
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Plek Synode van Dordt gemarkeerd

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Ik zou het niet weten. Om eerlijk te zijn, triggerde ik op de woorden "emaillen bord". :)
Hoe komt een zinnig mens er aan toe om op zo'n woordencombinatie te triggeren? :bobo
Niet dat ik nieuwsgierig ben of zo.........,maarre.......
Plaats reactie