Refojeugd luistert massaal naar pop

Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef:Als je dit doortrekt, zeg je toch feitelijk dat de tekst er niet toe doet, als de muziek welluidend is?
Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat je niet met de tekst instemt omdat je ernaar luistert.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Erasmiaan »

Bijna 60 procent onderschrijft de stelling dat mensen die bekeerd zijn geen popmuziek luisteren.
Met die 60% ben ik wel blij (ik neem aan dat ze de stelling niet zo opgevat hebben dat mensen die struikelen in de weg van heiligmaking hier ook onder vallen) maar die andere 40%...
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Avi »

parsifal schreef:Laat er nu op de tekst van "The rivers of babylon" weinig aan te merken zijn. Het is een combinatie van psalm 137 en 139.
http://www.youtube.com/watch?v=Nm1g8FFRArc
http://www.youtube.com/watch?v=emb5bG7a6rk
http://www.youtube.com/watch?v=WCkOmcIl79s
Je kunt The rivers of babylon aardig bijbels vinden maar de manier van zingen enzo niet. Net als de andere songs van abba.
Toch? Het lijkt allemaal mee te vallen maar als je het vertaalt valt het toch weer tegen.
terwijl ik er toen zo gek op was.
Laatst gewijzigd door Avi op 19 jun 2009, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door refo »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Veel te vrijblijvend.
Je kunt je kinderen toch niet zomaar verloren laten gaan?
Het luisteren naar muziek heeft niet als consequentie dat je verloren gaat. M.a.w. mijn kinderen weten hoe ik over muziek denk, niet geheel afwijzend overigens, en het is aan hen om een keuze te maken.
En geef je hen die vrijheid ook bij het gaan naar de kerk?
Hoe oud zijn jouw kinderen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Met je kinderen in gesprek gaan, jouw visie toelichten en hen verder vrijlaten. Je kunt (oudere) kinderen toch niet dwingen bepaalde muziek niet te beluisteren.
Veel te vrijblijvend.
Je kunt je kinderen toch niet zomaar verloren laten gaan?
Hier moet ik Bureaucraat gelijk geven: verbieden van bepaalde muziek werkt gewoon niet. Zeker voor oudere kinderen (pubers, zeg maar) niet. Het is zelfs de vraag of je dat moet willen.
Ik denk dat het belangrijkste is (na bidden): met je kinderen in gesprek blijven, en hen uitleggen waarom jij andere keuzes maakt. Wel lastig, want dit in gesprek blijven moet natuurlijk weer geen zeuren worden :).

Daarnaast moet je ze natuurlijk een goed alternatief kunnen aanbieden. Een vriend van mij luisterde graag naar hardrock, kwam z'n vader aan met Kajem :banghead.


P.S. voor de jongere forummers: http://www.youtube.com/watch?v=kC1HoXzUgC0 (niet schrikken, bevat beats!)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Luther schreef:
helma schreef:Helaas verbaast dit me niet...
als ik zo over de schouders van mijn kinderen meekijk naar de hyves-pagina's van veel Refojongelui dan rijzen de haren je ten berge....

:cry :nonnon :cry
Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Zijn we daar al niet een beetje te laat mee?? 'k Heb net nog een gesprek met mijn broer hierover gehad. Het is niet voor te stellen waar de jeugd (van onze gezindte) mee bezig is. En ligt dat aan de opvoeding? Nee, ze beïnvloeden elkaar. Ik ken verschillende gezinnen (en ik wil ons (mijn man en ik) er ook bij rekenen) die op velerlei manieren proberen om het tegen te gaan, maar het lukt eenvoudig niet. :jongle :sweat :cry
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Tiberius »

Rekcor schreef:Wel lastig, want dit in gesprek blijven moet natuurlijk weer geen zeuren worden
Op enig moment houdt waarschuwen op, inderdaad.
Rekcor schreef:Een vriend van mij luisterde graag naar hardrock, kwam z'n vader aan met Kajem
:haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Tiberius »

albion schreef:En ligt dat aan de opvoeding? Nee, ze beïnvloeden elkaar.
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik denk, dat Memento een betere diagnose stelt:
memento schreef:Ik vrees dat veel jeugd nooit van dichtbij gezien heeft hoe heerlijk het is om God te dienen. Oppervlakkigheid (waaronder ik popmuziek maar even schaar) onder de jeugd, is vaak het gevolg van oppervlakkigheid (en netjes leven zonder de verborgen omgang met God is ook oppervlakkig) van de mensen om hen heen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door refo »

De jeugd ziet echt wel hoe heerlijk het is God te dienen.
Maar wie God dient is ook wel eens oppervlakkig bezig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Met je kinderen in gesprek gaan, jouw visie toelichten en hen verder vrijlaten. Je kunt (oudere) kinderen toch niet dwingen bepaalde muziek niet te beluisteren.
Veel te vrijblijvend.
Je kunt je kinderen toch niet zomaar verloren laten gaan?
Hier moet ik Bureaucraat gelijk geven: verbieden van bepaalde muziek werkt gewoon niet. Zeker voor oudere kinderen (pubers, zeg maar) niet. Het is zelfs de vraag of je dat moet willen.
Elke avond luisteren naar de hip-hop muziek van (in mijn geva)l, zoonlief, dat is echt
aangenaam.... :nananere
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Elke avond luisteren naar de hip-hop muziek van (in mijn geva)l, zoonlief, dat is echt
aangenaam.... :nananere
Dat is wat anders dan ze verbieden naar de muziek te luisteren.
Je kan best de regel stellen, dat ze bij jou in huis die muziek niet hard mogen zetten. Anderzijds zal je dan ook het volume van je eigen favoriete muziek moeten matigen...
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Avi »

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:En ligt dat aan de opvoeding? Nee, ze beïnvloeden elkaar.
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik denk, dat Memento een betere diagnose stelt:
memento schreef:Ik vrees dat veel jeugd nooit van dichtbij gezien heeft hoe heerlijk het is om God te dienen. Oppervlakkigheid (waaronder ik popmuziek maar even schaar) onder de jeugd, is vaak het gevolg van oppervlakkigheid (en netjes leven zonder de verborgen omgang met God is ook oppervlakkig) van de mensen om hen heen.
Dat het dan zo massaal gebeurt in alle gezindte van onze kerken (ik heb eens meegekeken met een groeps hyves), ze hadden 'jan' uitgenodigd om mee te doen. Jammer genoeg zat 'Jan' niet achter zijn comp. maar wel zijn moeder. Ik heb niet gereageerd anders hadden ze het gelijk in de gaten. Je wilt niet weten wat er langs kwam! En daar zaten ook jongens bij waarvan een van de ouders ook aan het HA gaat. Ik heb zelfs iemand in de klas die als hobby voor DJ spelen heeft. Ja zegt hij dat mag van mijn moeder en zij gaat aan het Avondmaal.

(de jongens en meisjes zijn overigens allemaal leerlingen van mij)
Laatst gewijzigd door albion op 19 jun 2009, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door albion »

Avi schreef:Je bedoelt dit?

http://www.youtube.com/watch?v=osHT73lWMD0

:wiz
Ja of ik mijn zoon bezig zie (met bewegen). Hij vindt dit 'vet cool'.
En ik snap nu ook zijn pet die hij de hele dag op heeft.
Laatst gewijzigd door albion op 19 jun 2009, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door BJD »

We leren de kinderen allemaal altijd is kortjakje ziek.. enz.. en heerlijk is dat om als kind dat hard mee te zingen.. Als volwassenen iets willen zingen lijkt het altijd geestelijk liederen te moeten zijn.

Daarin zie ik bepaalde popmuziek als kleinkunst. Net zoals gedichten, schilderijen..
De een schrijft een verhaal, de ander schildert een verhaal en weer een ander zingt een verhaal.. Neem Boudwijn de groot. Een prachtig verhaal over een vondeling van Ameland of over een eenzame fietser..

http://www.youtube.com/watch?v=kMPoPtPfsRI

Met dergelijke muziek kan ik geen moeite hebben.
Plaats reactie