Refojeugd luistert massaal naar pop

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door helma »

Yord schreef:Refojeugd luistert massaal naar pop
APELDOORN – Bijna 90 procent van de reformatorische jongeren luistert soms, geregeld of vaak naar popmuziek. Hun top 3 van favoriete artiesten bestaat uit de Schotse zangeres Amy Macdonald, de Nederlandse zanger Marco Borsato en het Nederlandse duo Nick & Simon.

Dat blijkt uit een enquête van deze krant onder 850 leerlingen van reformatorische scholen. De jongeren zijn tussen de 13 en 18 jaar en volgen vmbo, havo, vwo of mbo. Kerkelijk vertegenwoordigen zij het brede spectrum van de Protestantse Kerk in Nederland tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Twaalf procent van de jongeren luistert nooit naar popmuziek, 19 procent soms, 28 procent geregeld en 41 procent vaak. Van degenen die niet naar pop luisteren, luistert 69 procent naar andere soorten muziek; 18 procent vindt dat je als christen niet naar popmuziek mag luisteren.


Amy Macdonald is populair onder de refojeugd.

De meeste jongeren komen via vrienden en klasgenoten in aanraking met pop. Ze luisteren de muziek via de radio (74 procent), de computer (68 procent) of de mp3-speler (63 procent). Radio 538 is populair: ruim de helft van de ondervraagden luistert ernaar. Refojongeren luisteren het meest naar Nederland­s­talige pop: 59 procent.

De Top 40 is bij 56 procent van de ondervraagden populair. Gevraagd naar hun favoriete artiesten, zetten jongeren Amy Macdonald op de eerste plaats, Marco Borsato op de tweede plaats en het duo Nick & Simon op de derde plaats. Uitgaande van een Nederlandse top 3 staat Borsato op nummer 1, het duo Nick & Simon op nummer 2 en Jan Smit op nummer 3.

Bijna een kwart van de jongeren kijkt geregeld of vaak naar videoclips op de popzenders MTV en TMF. De helft van de jongeren doet dat nooit. Twaalf procent gaat wel eens naar een popconcert of -festival; 57 procent vindt dat te ver gaan.

Bijna 80 procent van de refojongeren wordt wel eens gewaarschuwd voor popmuziek. Dat gebeurt het meest door ouders, door leraren of in de kerk/op catechisatie.

Machtig wapen
De ondervraagden kregen een aantal stellingen voorgelegd. Bijna 90 procent is het een beetje of helemaal eens met de stelling dat er popliedjes met een onschuldige of goede boodschap zijn. Ruim 60 procent vindt dat het geen kwaad kan als je alleen naar de muziek luistert. Tegelijk beaamt bijna 70 procent de stelling dat popmuziek een machtig wapen in de handen van de duivel is. Bijna 60 procent onderschrijft de stelling dat mensen die bekeerd zijn geen popmuziek luisteren.

”Veel popmuziek vergiftigt jongeren met drank, drugs en seks”: 44 procent van de ondervraagden is het daarmee een beetje of helemaal eens. ”Als ik naar pop luister, spreekt mijn geweten”: in die uitspraak herkent 35 procent van de jongeren zich. Ruim driekwart van de ondervraagden verwacht over een paar jaar nog steeds naar pop te luisteren.

Helaas verbaast dit me niet...
als ik zo over de schouders van mijn kinderen meekijk naar de hyves-pagina's van veel Refojongelui dan rijzen de haren je ten berge....

:cry :nonnon :cry
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

helma schreef:Helaas verbaast dit me niet...
als ik zo over de schouders van mijn kinderen meekijk naar de hyves-pagina's van veel Refojongelui dan rijzen de haren je ten berge....

:cry :nonnon :cry
Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Avi »

Ze moeten het echt zelf in leren zien.
Misschien een keer naar een voorlichtingsavond.
Maar wij moeten ook naar onszelf kijken. Wie kent niet bijvoorbeeld: De Rivers of Babylon van Boney M. Wat keken we zelf vroeger, wat luisterden we?
Laten we vooral invoelend reageren. :blush
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Wilhelm »

Ik vraag me alleen af of dit nu zoveel anders is dan een 15 / 20 jaar geleden.
Toen was het ook al een groot probleem.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

Avi schreef:Ze moeten het echt zelf in leren zien.
Misschien een keer naar een voorlichtingsavond.
Maar wij moeten ook naar onszelf kijken. Wie kent niet bijvoorbeeld: De Rivers of Babylon van Boney M. Wat keken we zelf vroeger, wat luisterden we?
Laten we vooral invoelend reageren. :blush
Nee, een voorlichtingsavond: echt, goedbedoeld hoor, maar dat werkt niet!
Die liedjes die je noemt ken ik niet.
Zeker invoelend reageren!
Maar dit alles is geen oplossing, of... is het geen probleem?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

Luther schreef:
Avi schreef:Ze moeten het echt zelf in leren zien.
Misschien een keer naar een voorlichtingsavond.
Maar wij moeten ook naar onszelf kijken. Wie kent niet bijvoorbeeld: De Rivers of Babylon van Boney M. Wat keken we zelf vroeger, wat luisterden we?
Laten we vooral invoelend reageren. :blush
Nee, een voorlichtingsavond: echt, goedbedoeld hoor, maar dat werkt niet!
Die liedjes die je noemt ken ik niet.
Zeker invoelend reageren!
Maar dit alles is geen oplossing, of... is het geen probleem?
Ik ben een keer naar een avond geweest in Doorn. Dat ging over hoe gevaarlijk popmuziek is.
Dat was een heftige avond, moet ik eerlijk zeggen,,,,
Ook al luister ik geen popmuziek, mij heeft die avond wel veel gedaan...

En sowieso de achtergronden van sommige liedjes. Vaak zijn de teksten Engels, en weten ze niet wat ze luisteren/of meezingen...
:oO

Alleen op school merk ik het wel heel vaak. De helft/ of bijna de hele klas, luisterd popmuziek.
Vaak vraag ik gewoon effe wat ze luisteren, en dan krijg je weer van die antwoorden zo van: Ken je die echt niet??!
Dat moet je horen...enzenz.
Zo gaat dat vaak bij ons op school. Vindt ik nooit geweldig...

:fi En als je er wat over zegt hoe slecht het is zeggen ze: 'Tja, smaken verschillen, toch?'
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door memento »

Ik vrees dat veel jeugd nooit van dichtbij gezien heeft hoe heerlijk het is om God te dienen. Oppervlakkigheid (waaronder ik popmuziek maar even schaar) onder de jeugd, is vaak het gevolg van oppervlakkigheid (en netjes leven zonder de verborgen omgang met God is ook oppervlakkig) van de mensen om hen heen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door vlinder »

Ik denk heel eerlijk gezegd dat soms de ouders erin voor gaan. Als ik heel persoonlijk wordt: Toen ik nog thuis woonde, had ik er heel veel moeite mee dat mijn ouders cd's van top100 en top40 draaiden. Mijn vader heeft in de postauto bijna altijd de radio opstaan waar ook continue pop-liedjes geluisterd worden.
En ja ze zitten in een van de meest rechtse GG. Daarnaaste ken ik nog heel veel mensen uit de kerkelijke gemeenten (chauffeurs in de vrachtwagen, boeren in de schuur, en nog meer) die ook de hele dag de radio aan hebben staan.
Als je mee krijgt dat het allemaal niet zo erg is, draai je de muziek ook. Mijn broers draaien ook pop met medeweten van mijn ouders. Mijn vader heeft vorige verjaardag de cd-collectie van ABBA gevraagd omdat zijn LP's grijs gedraaid waren....
Wat voor voorbeeld ben je voor je kinderen?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik vrees dat veel jeugd nooit van dichtbij gezien heeft hoe heerlijk het is om God te dienen. Oppervlakkigheid (waaronder ik popmuziek maar even schaar) onder de jeugd, is vaak het gevolg van oppervlakkigheid (en netjes leven zonder de verborgen omgang met God is ook oppervlakkig) van de mensen om hen heen.
Ik ben bang, dat je hier een spijker op de kop slaat!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

Luther schreef:
memento schreef:Ik vrees dat veel jeugd nooit van dichtbij gezien heeft hoe heerlijk het is om God te dienen. Oppervlakkigheid (waaronder ik popmuziek maar even schaar) onder de jeugd, is vaak het gevolg van oppervlakkigheid (en netjes leven zonder de verborgen omgang met God is ook oppervlakkig) van de mensen om hen heen.
Ik ben bang, dat je hier een spijker op de kop slaat!
Ja, dat denk ik ook.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef: Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Met je kinderen in gesprek gaan, jouw visie toelichten en hen verder vrijlaten. Je kunt (oudere) kinderen toch niet dwingen bepaalde muziek niet te beluisteren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Met je kinderen in gesprek gaan, jouw visie toelichten en hen verder vrijlaten. Je kunt (oudere) kinderen toch niet dwingen bepaalde muziek niet te beluisteren.
Veel te vrijblijvend.
Je kunt je kinderen toch niet zomaar verloren laten gaan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door parsifal »

Laat er nu op de tekst van "The rivers of babylon" weinig aan te merken zijn. Het is een combinatie van psalm 137 en 139.

Ik denk dat inderdaad veel mensen te kritiekloos popmuziek luisteren, hoewel ik het vrij geruststellend vind dat veel jongeren Nederlandstalige muziek draaien, ze weten dan wat ze luisteren (qua smaakniveau vind ik het weer een ander verhaal).
Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt problemen hebben met een lied als “de speeltuin” van Marco Borsato of de intentie achter dit lied. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor “Anne” van Herman van Veen. “Hier vertrok de trein” van Stef Bos is misschien wat meer omstreden, maar de verwijzing naar hemel en hel in de lied is misschien niet helemaal misplaatst.

In het Engels heb je zo ook genoeg muziek die best goed is. Alison Krauss is een Christin en dat merk je in de teksten en ook de teksten van U2 is weinig op aan te merken. Ik zie geen grotere bezwaren tegen het luisteren van hun muziek dan tegen het luisteren van muziek van Mozart, Prokoviev of Chopin. Ik luister zelf ook graag naar bijvoorbeeld Alison Krauss, Simon and Garfunkel, Cat Stevens, Leonard Cohen of sommige muziek van Billy Joel. Je moet bij dit soort muziek er wel rekening meehouden dat de teksten vaak te serieus zijn om als muzikaal behang te gebruiken.

Verder is er nu echt een principieel verschil tussen het luisteren naar Carmen van Bizet of het luisteren naar een simpel liefdesliedje over negen miljoen fietsen in Peking?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef: Veel te vrijblijvend.
Je kunt je kinderen toch niet zomaar verloren laten gaan?
Het luisteren naar muziek heeft niet als consequentie dat je verloren gaat. M.a.w. mijn kinderen weten hoe ik over muziek denk, niet geheel afwijzend overigens, en het is aan hen om een keuze te maken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door Luther »

parsifal schreef:Laat er nu op de tekst van "The rivers of babylon" weinig aan te merken zijn. Het is een combinatie van psalm 137 en 139.

Ik denk dat inderdaad veel mensen te kritiekloos popmuziek luisteren, hoewel ik het vrij geruststellend vind dat veel jongeren Nederlandstalige muziek draaien, ze weten dan wat ze luisteren (qua smaakniveau vind ik het weer een ander verhaal).
Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt problemen hebben met een lied als “de speeltuin” van Marco Borsato of de intentie achter dit lied. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor “Anne” van Herman van Veen. “Hier vertrok de trein” van Stef Bos is misschien wat meer omstreden, maar de verwijzing naar hemel en hel in de lied is misschien niet helemaal misplaatst.

In het Engels heb je zo ook genoeg muziek die best goed is. Alison Krauss is een Christin en dat merk je in de teksten en ook de teksten van U2 is weinig op aan te merken. Ik zie geen grotere bezwaren tegen het luisteren van hun muziek dan tegen het luisteren van muziek van Mozart, Prokoviev of Chopin. Ik luister zelf ook graag naar bijvoorbeeld Alison Krauss, Simon and Garfunkel, Cat Stevens, Leonard Cohen of sommige muziek van Billy Joel. Je moet bij dit soort muziek er wel rekening meehouden dat de teksten vaak te serieus zijn om als muzikaal behang te gebruiken.

Verder is er nu echt een principieel verschil tussen het luisteren naar Carmen van Bizet of het luisteren naar een simpel liefdesliedje over negen miljoen fietsen in Peking?
Nee, dat principiële verschil is er niet, denk ik.
Elk lied moet getoetst worden aan Gods Woord: Als het tot eer van God is, dan kan het; zo niet dan is het tot eer van de satan. Volgens mij is er geen tussenweg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie