Avondmaal met losse bekertjes

Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door judith »

Ander schreef:wat een idiote discussie. Alsjeblieft zeg...
Straks gaan ze me nog verbieden m'n vrouw te zoenen, pffff
:oO :)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Marnix »

Ander schreef:wat een idiote discussie. Alsjeblieft zeg...
Straks gaan ze me nog verbieden m'n vrouw te zoenen, pffff
Das wel ff wat anders.

Wat is je punt :) Waarom is het idioot? Is het dan niet goed om een beetje verstandig na te denken over dit soort hygiënische zaken?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Gijs83 »

Die van die vingerhoedjes zit wel wat in, denk ik, maar als we op God zien zijn dan los bekertjes of een vingerhoed wel nodig? Hij kan er toch voor zorgen dat door de ene beker niemand besmet wordt?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:Die van die vingerhoedjes zit wel wat in, denk ik, maar als we op God zien zijn dan los bekertjes of een vingerhoed wel nodig? Hij kan er toch voor zorgen dat door de ene beker niemand besmet wordt?
Precies. Daarnaast hoef je je niet in te laten inenten, geen groente en fruit te eten. God kan er immers best voor zorgen dat je niet ziek wordt. Geen medicijnen slikken. En vooral in de stad je fiets niet op slot zetten....

Kom op, dit is een non-argument. God vraagt van ons om ons niet moedwillig in gevaar te begeven en om ons gezonde verstand te gebruiken. Hij geeft ons middelen en vraagt van ons daar verantwoord mee om te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Gijs83 schreef:Die van die vingerhoedjes zit wel wat in, denk ik, maar als we op God zien zijn dan los bekertjes of een vingerhoed wel nodig? Hij kan er toch voor zorgen dat door de ene beker niemand besmet wordt?
Precies. Daarnaast hoef je je niet in te laten inenten, geen groente en fruit te eten. God kan er immers best voor zorgen dat je niet ziek wordt. Geen medicijnen slikken. En vooral in de stad je fiets niet op slot zetten....

Kom op, dit is een non-argument. God vraagt van ons om ons niet moedwillig in gevaar te begeven en om ons gezonde verstand te gebruiken. Hij geeft ons middelen en vraagt van ons daar verantwoord mee om te gaan.
Zouden we daar die keren dat Heilig Avondmaal in een jaar bediend worden in dezen niet op God mogen vertrouwen. Het heeft natuurlijk 2 kanten, maar er moet toch ook een besef van een vertrouwen op God blijven. We moeten toch niet teveel ons vertrouwen op de middelen zetten???!!!
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Tom A Hawk »

Ik weet het niet, Gijs83. Dat argument "Hij zal er wel voor zorgen dat..." vind ik gevaarlijk. Zo heb ik ook weleens in een kerkbode gelezen dat er in de kerk geen ontruimingsoefening nodig was. Dat was in strijd met HC Zondag 10.

Als je het Oude Testament leest, dat staat helemaal vol met goddelijke (!) regels omtrent veiligheid en hygiëne. God vind het blijkbaar ontzettend belangrijk dat wij er goede gezondheidsregels op na houden. En dat houdt dan inderdaad in dat wij niet aan het Avondmaal moeten gaan als wij weten dat we een besmettelijke ziekte hebben, zoals Pfeiffer en een koortslip.

We moeten er dan maar op vertrouwen dat wij onze Avondmaalszegen ook krijgen als we niet van de middelen (brood en wijn) gebruikmaken. Toch?

Neemt niet weg dat ik de symboliek van het samen drinken uit één beker heel waardevol vind. (Al drinkt natuurlijk niet iedereen uit dezelfde beker: er zijn meerdere tafels en daar gaan dan ook nog meedere bekers rond.)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Lassie »

Bij ons gebruiken ze van die kleine bekertjes voor 1 persoon.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Gian »

Ander schreef:wat een idiote discussie. Alsjeblieft zeg...
Inderdaad.
Bovendien dood de alcohol alle bacterieen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door vlinder »

Gian schreef:
Ander schreef:wat een idiote discussie. Alsjeblieft zeg...
Inderdaad.
Bovendien dood de alcohol alle bacterieen.
Vanaf 70% ja.... :humhihi
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:
Gijs83 schreef:Die van die vingerhoedjes zit wel wat in, denk ik, maar als we op God zien zijn dan los bekertjes of een vingerhoed wel nodig? Hij kan er toch voor zorgen dat door de ene beker niemand besmet wordt?
Precies. Daarnaast hoef je je niet in te laten inenten, geen groente en fruit te eten. God kan er immers best voor zorgen dat je niet ziek wordt. Geen medicijnen slikken. En vooral in de stad je fiets niet op slot zetten....

Kom op, dit is een non-argument. God vraagt van ons om ons niet moedwillig in gevaar te begeven en om ons gezonde verstand te gebruiken. Hij geeft ons middelen en vraagt van ons daar verantwoord mee om te gaan.
Zouden we daar die keren dat Heilig Avondmaal in een jaar bediend worden in dezen niet op God mogen vertrouwen. Het heeft natuurlijk 2 kanten, maar er moet toch ook een besef van een vertrouwen op God blijven. We moeten toch niet teveel ons vertrouwen op de middelen zetten???!!!
Vertrouwen op God en logisch nadenken gaan best samen hoor :) Ik zeg ook niet dat je plastic bekertjes moet gebruiken. Wij doen het ook niet. En dan vieren we het avondmaal 7x per jaar ofzo. Maar als blijkt dat de gezondheid van mensen in gevaar komt mag je best stappen ondernemen en hoeven we niet elkaar te besmetten onder het motto "vertrouwen op God".

Als je ziek bent kan je ook op God vertrouwen en medicijnen slikken, als je naar de stad gaat op Hem vertrouwen en je fiets op slot zetten etc. En als er reden voor is om losse bekertjes te gebruiken bij het avondmaal, mag dat ook zonder dat er gebrek aan vertrouwen op Hem hoeft te zijn.

Als we het daar allemaal mee eens zijn kunnen we deze discussie stoppen en wat nuttigers gaan doen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door MG28 »

Ander schreef:wat een idiote discussie. Alsjeblieft zeg...
Straks gaan ze me nog verbieden m'n vrouw te zoenen, pffff
Ach, in een huwelijk is het zo "Samen alles of samen niets", dus gewoon zoenen zou ik zeggen:)

[hr]

Maar ik vind het wel een beetje overdreven maatregel tot nu toe, hoeveel mensen hebben er in Nederland daadwerkelijk die gevreesde griep? Als iemand verkouden is kan dat ook worden overgedragen, gewone griepjes ook dus zo moeilijk is dat niet.
Als het echt tot een uitbarsting komt dan lijkt het me wel een goede regel als zulke dingen worden ingesteld en dat gaat echt niet alleen in dit geval over het Heilig Avondmaal, maar over vele gebruiken in Nederland.

Maar zoals heel veel, het wordt weer eens overdreven...
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door vlinder »

Ik vind het ook overdreven. Een "gewone" wintergriep kost aan veel meer (oude) mensen het leven....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door Marnix »

Misschien moet je dan als de griep heerst ook wel losse bekertjes gebruiken...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door -DIA- »

"De drinkbekerS der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen...

Moet het Avondmaalsformulier dan ook aangepast worden...?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Avondmaal met losse bekertjes

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:"De drinkbekerS der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen...

Moet het Avondmaalsformulier dan ook aangepast worden...?
:haha
Plaats reactie