Heiligmaking

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Heiligmaking

Bericht door Erasmiaan »

Refdag.nl schreef:„Zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien”
05-06-2009 08:26 | Van een medewerker

GOUDA – Er bestaat veel verwarring over de verhouding van rechtvaardigmaking en heiligmaking. Bij Rome schuiven die twee in elkaar; men gelooft ten onrechte door heiligmaking gerechtvaardigd te worden. Toch is het wel waar dat zonder heiligmaking niemand de Heere zal zien.

Dat zei ds. W. Silfhout donderdagavond in Gouda op de jaarlijkse thema-avond van de Cursus Godsdienst Onderwijs (CGO) van de Gereformeerde Gemeenten. De predikant uit Capelle aan de IJssel sprak over ”Heiligmaking, onmisbaar tot zaligheid”.

Spreken over heiligmaking is in deze tijd een hachelijke zaak, aldus de predikant. „Enerzijds is het ”gij geheel anders” voor velen niet meer belangrijk. Het zit toch niet in het uiterlijke? Anderzijds kan de gedachte leven dat wij in onze gezindte wel beter zijn dan anderen.” Een „subtiel gevaar” in het spreken over heiligmaking is volgens ds. Silfhout dat heiligmaking wordt vereenzelvigd met rechtvaardigmaking. „Dan wordt de mens aan het werk gezet, terwijl we vergeten dat heiligmaking een gevolg is van het werk van God.” Toch wegen deze gevaren niet op tegen de noodzaak er wel over te spreken, zo stelde de predikant: „Heiligmaking is noodzakelijk tot zaligheid, maar dreigt een ondergeschoven kindje te worden. In het leven van de heiligmaking kunnen Gods kinderen voldoen aan de roeping een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.”

Uit omschrijvingen van heiligmaking door onder anderen ds. G. H. Kersten en prof. W. H. Velema komt volgens de predikant naar voren dat er een actieve en een passieve kant aan de heiligmaking is en dat de smet en macht van de zonde erin worden weggedaan. Het is gericht op God, de medemens en onszelf. „Ik omschrijf het liever zo dan als een „heerlijke omhelzing met je hemelse Vader”, zoals het bijvoorbeeld door Paul Washer genoemd wordt.”

Ds. Silfhout noemde een aantal overeenkomsten en verschillen tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking: „Beide zijn onmisbaar tot zaligheid en beide zijn deel van het grote werk van verlossing door Christus. De rechtvaardigmaking is echter een volkomen daad van God voor ons, waar we niets aan hoeven bij te dragen, terwijl de heiligmaking een voortgaand werk in ons is, waar we ook zelf bij betrokken zijn. Het één geeft een recht op de hemel, het ander maakt geschikt voor de hemel.”


De inleider sloot aan bij de bespreking van het gedachtegoed van Stichting Heart Cry door drs. A. Huijgen. „We moeten de hand eerst in eigen boezem steken. Zijn wij niet te makkelijk klaar met onze eigen zonden? En krijgt heiligmaking onder ons wel voldoende aandacht? Jongeren zitten niet te wachten op een rechtzinnig verhaal, maar willen horen over een leven met God.”
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Heiligmaking

Bericht door JolandaOudshoorn »

Fijn dat er steeds meer aandacht is voor heiligmaking en dat het nu ook steeds minder wordt afgedaan als heiligheidsdrijvers
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heiligmaking

Bericht door helma »

ik had in de planning om er heen te gaan, maar mijn man moest overwerken
dus moest ik alleen eten met het hele spul; en Gouda is toch nog wel een eindje weg...

weet je of het digitaal komt?
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Heiligmaking

Bericht door aritha »

Erasmiaan schreef:Jongeren zitten niet te wachten op een rechtzinnig verhaal, maar willen horen over een leven met God.”
Ik vind het ook een mooi stuk.
Toch zet ik bij die laatste zin een vraagteken.

Jongeren zitten niet te wachten op een rechtzinnig verhaal.
Wat is een rechtzinnig verhaal? Valt: kennis van de leer, daaronder?
Wanneer wij kennis, leren enzo verwaarlozen en liever luisteren naar verhalen over een leven met God denk ik dat we een beetje zweverig worden. Bijbelse kennis is enorm veel waard.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft ... (Hosea).
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Heiligmaking

Bericht door Jongere »

Ds. Silfhout kennende is kennis verwaarlozen wel het laatste wat hij zal doen. Hij heeft het in die alinea over Heartcry. Veel jongeren voelen zich daardoor aangetrokken. Er wordt ook kritiek geleverd op inhoudelijke zaken. In die context bedoelt hij het denk ik: je kunt wel veel kritiek leveren / een uitgebalanceerde theologie over heiligmaking hebben, maar waar jongeren naar zoeken is oprechtheid, eerlijkheid, leven met God.

Ik ben blij met dit artikel.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Heiligmaking

Bericht door aritha »

Jongere schreef:Ds. Silfhout kennende is kennis verwaarlozen wel het laatste wat hij zal doen. Hij heeft het in die alinea over Heartcry. Veel jongeren voelen zich daardoor aangetrokken. Er wordt ook kritiek geleverd op inhoudelijke zaken. In die context bedoelt hij het denk ik: je kunt wel veel kritiek leveren / een uitgebalanceerde theologie over heiligmaking hebben, maar waar jongeren naar zoeken is oprechtheid, eerlijkheid, leven met God.

Ik ben blij met dit artikel.
Nu je het even voor mij uitlegt snap ik het. :super
Ik ben er ook blij mee.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Heiligmaking

Bericht door Mister »

Met name de laatste zinnen maakt dat ik dit artikel erg waardeer.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Heiligmaking

Bericht door Gian »

helma schreef: weet je of het digitaal komt?
Copyright by 'De Ramshoorn'
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Heiligmaking

Bericht door esthervanbuuren »

Met name de laatste zinnen maakt dat ik dit artikel erg waardeer.


ja ik ook,


hee hoe krijgen jullie die mooie witte hokjes?

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Heiligmaking

Bericht door Zita »

esthervanbuuren schreef:Met name de laatste zinnen maakt dat ik dit artikel erg waardeer.


ja ik ook,


hee hoe krijgen jullie die mooie witte hokjes?

groet esther.
door onder het bericht waarop je wilt reageren te klikken op 'citeer'. :garde
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heiligmaking

Bericht door refo »

Ik las net dat heiligmaking niet een last is die je elkaar moet gaan opleggen. Het is de vreugde die een gelovig mens voelt in het houden van Gods geboden en inzettingen. Gods geboden en inzettingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heiligmaking

Bericht door henriët »

refo schreef:Ik las net dat heiligmaking niet een last is die je elkaar moet gaan opleggen. Het is de vreugde die een gelovig mens voelt in het houden van Gods geboden en inzettingen. Gods geboden en inzettingen.
ja inderdaad,
denkend aan..
om die te doen uit dankbaarheid.....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Heiligmaking

Bericht door esthervanbuuren »

hee hoe krijgen jullie die mooie witte hokjes?

groet esther.[/quote]
door onder het bericht waarop je wilt reageren te klikken op 'citeer'. :garde[/quote]


ja maar als ik op citeer druk kan ik alleen maar reageren in het witte hokje en dat doe ik nu.
ik kan dus niet in het blauwe reageren.
en bovendien word ie volgens mij niet wit.

even kijken h oe het word.
groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Heiligmaking

Bericht door esthervanbuuren »

zie je bij mij werkt dat niet stom he?

ik druk echt op citeer.

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: Heiligmaking

Bericht door esthervanbuuren »

Ik las net dat heiligmaking niet een last is die je elkaar moet gaan opleggen. Het is de vreugde die een gelovig mens voelt in het houden van Gods geboden en inzettingen. Gods geboden en inzettingen.



dat is zeker waar, het is de vreugde en de liefde die je voelt voor de Heere.
we blijven bedelaars dat is waar
Plaats reactie