Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door sander »

henriët schreef:
sander schreef:
Hoppípolla schreef:De vraag of kinderen wel deugdelijk opgevoed kunnen worden door ouders leeft bij mij toch wel íetwat vaker en sterker bij die en gene...
Deze ouders zijn misschien wel meer in staat liefde te geven en er te zijn voor hun kind dan ouders die beiden zo nodig de perfecte baan aan de hand moetenhouden en hun kinderen bij de dagopvang of oppas opa of oma brengen. En niet voor 1 dag, maar voor minimaal 3,4,5 dagen.
Liefde is een eerste vereiste. Dat kan ook aanwezig zijn als beide ouders een baan hebben.
Dat hoeft elkaar niet in de weg te staan.

Alleen liefde is niet voldoende, wanneer ouders door verstandelijke vermogens niet in staat zouden zijn de juiste beslissingen enz te nemen, heb je niet veel aan alleen maar liefde.

Ben ik met je eens. Maar waarom oordelen wij zo over dit gezinnetje? Wij weten helemaal niet of ze capabel genoeg zijn of niet....Daarom ben ik blij dat ze een kans krijgen om te laten zien dat ze het kunnen.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door henriët »

sander schreef:
henriët schreef:
sander schreef:
Hoppípolla schreef:De vraag of kinderen wel deugdelijk opgevoed kunnen worden door ouders leeft bij mij toch wel íetwat vaker en sterker bij die en gene...
Deze ouders zijn misschien wel meer in staat liefde te geven en er te zijn voor hun kind dan ouders die beiden zo nodig de perfecte baan aan de hand moetenhouden en hun kinderen bij de dagopvang of oppas opa of oma brengen. En niet voor 1 dag, maar voor minimaal 3,4,5 dagen.
Liefde is een eerste vereiste. Dat kan ook aanwezig zijn als beide ouders een baan hebben.
Dat hoeft elkaar niet in de weg te staan.

Alleen liefde is niet voldoende, wanneer ouders door verstandelijke vermogens niet in staat zouden zijn de juiste beslissingen enz te nemen, heb je niet veel aan alleen maar liefde.

Ben ik met je eens. Maar waarom oordelen wij zo over dit gezinnetje? Wij weten helemaal niet of ze capabel genoeg zijn of niet....Daarom ben ik blij dat ze een kans krijgen om te laten zien dat ze het kunnen.
Dit is geen kwestie van oordelen over dit gezin, maar dat er blijkbaar zoveel aan extra nodig is.. oa 24 uurs video enz.. dat geeft toch eea aan.
Het lijkt me goed als men eens nuchter nadenkt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door Hoppípolla »

henriët schreef: Dit is geen kwestie van oordelen over dit gezin, maar dat er blijkbaar zoveel aan extra nodig is.. oa 24 uurs video enz.. dat geeft toch eea aan.
Het lijkt me goed als men eens nuchter nadenkt.
Puur omdat de ouders zwakbegaafd zijn. Wat mij betreft een wassen neus, kijk eens naar de kinderen in de onderste lagen van de samenleving die opgroeien in een gezin waar ouders hun kinderen verwaarlozen. Maak je daar als Raad voor de Kinderbescherming dan ook druk om.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door sander »

Hoppípolla schreef:
henriët schreef: Dit is geen kwestie van oordelen over dit gezin, maar dat er blijkbaar zoveel aan extra nodig is.. oa 24 uurs video enz.. dat geeft toch eea aan.
Het lijkt me goed als men eens nuchter nadenkt.
Puur omdat de ouders zwakbegaafd zijn. Wat mij betreft een wassen neus, kijk eens naar de kinderen in de onderste lagen van de samenleving die opgroeien in een gezin waar ouders hun kinderen verwaarlozen. Maak je daar als Raad voor de Kinderbescherming dan ook druk om.

Precies. Laten ze dan ook camera's ophangen bij die achterstandswijken! Allochtonen die een eigen idee over opvoeding hebben die niet strookt met de beschaving in Nederland. Doen ze toch ook niet? Gezinnen waar de kerkenraad wijselijk stil houdt en tegen dochterlief zegt dat ze incest moet verzwijgen onder de mantel van liefde......Nee ik heb dan toch meer vertrouwen in ouders die er voor willen gaan ondanks de beperkte mogelijkheden die ze hebben, en waarvan helemaal niet vast staat dat ze hun kind niet kunnen opvoeden!
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door edele strijdster »

Wat fijn voor Henk & Miranda dat ze nu zelf tot juli voor Hendrikus mogen zorgen! Leuk om te zien, dat ze echt hun uiterste best er voor willen doen, en hem echt willen bieden wat hij nodig heeft!
Goed ook, dat ze tot die tijd begeleiding krijgen en dat Hendrikus ook ’s nachts in de gaten wordt gehouden d.m.v. een webcam. Op deze manier kunnen de ouders veel leren. Ze horen immers gelijk wat ze goed doen, wat ze minder goed doen en hoe ze dit dan kunnen verbeteren. (áls de begeleiding goed is tenminste….)
‘k Vind het echt super voor ze dat ze nu eindelijk eens kunnen bewijzen of ze wel of niet voor Hendrikus kunnen zorgen. En, zoals ze zelf zeggen, de mogelijkheid krijgen om een band op te bouwen met Hendrikus.
Tja… ’t kost handen vol geld. Maar Hendrikus krijgt liefde van z’n ouders die een ander niet kan geven.

Wat me wel opvalt in het filmpje is de reactie van de Willem Schrikkergroep. Deze man zegt dat Henk & Miranda ondanks hun beperking ook mogelijkheden hebben. Ze kunnen Hendrikus wassen, verzorgen aankleden. Dus de primaire vaardigheden zijn aanwezig.
Vervolgens zegt deze man dat sommige vaardigheden nog niet in orde zijn. Het missen van deze vaardigheden zou geen directe bedreiging zijn. De vaardigheden die hij dan noemt zijn: Knuffelen en praten tegen Hendrikus. Hiervoor zouden de ouders in de toekomst begeleiding voor krijgen van een orthopedagoog.

Euhmm…. Is praten tegen een kind van 7 maanden en knuffelen met een kind van zeven maanden niet even belangrijk, of zelfs nog belangrijker, dan wassen, kleden en voeden? En is het niet heel triest wanneer een kind deze dingen niet van z’n ouders meekrijgt, ook al is hij maar 7 maanden. Juist de eerste twee levensjaren zijn belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Als een kind niet door zijn ouders geknuffeld wordt en/ of ouders hebben moeite om een kletspraatje te houden komt juist deze ontwikkeling in gevaar met alle gevolgen van dien. In mijn ogen dus een hele grote bedreiging dat juist deze vaardigheden (nog) niet goed ontwikkeld zijn!
Die orthopedagoog moet er nu komen, en niet pas in de toekomst.

Enne… een beetje erg harde opmerking Henriet:
henriët schreef: Je kunt je afvragen of het relevant is dat sommige mensen zoveel geld kosten. En of dat ten alle tijde de juiste manier van handelen is.
Je weet van te voren niet wat de juiste manier van handelen is. En wie zijn wij om te beslissen of geld in deze situatie steken wel of niet relevant is. Deze situatie kan jou en mij ook overkomen door bijv. een ongeluk of ziekte. Natuurlijk moeten we wel kritisch blijven kijken of iets relevant is. Ik denk dat er in deze situatie niet kritisch gekeken is, daar de ouders nauwelijks een dag de kans hebben gekregen om voor hun kind te zorgen.

Daarbij…. Weet je wat het kost als een kind in een pleeggezin terecht komt? En vervolgens van pleeggezin, naar pleeggezin, naar opvanghuis en opvanghuis gaat?
Ik ben er zelf voor een groot gedeelte van overtuigd dat een kind zolang als dat mogelijk is bij zijn ouders moet kunnen blijven wonen. En als een voorwaarde dan is dat de ouders 24 uur op een dag begeleiding krijgen, dan zei dat zo.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door henriët »

edele strijdster schreef:Wat fijn voor Henk & Miranda dat ze nu zelf tot juli voor Hendrikus mogen zorgen! Leuk om te zien, dat ze echt hun uiterste best er voor willen doen, en hem echt willen bieden wat hij nodig heeft!
Goed ook, dat ze tot die tijd begeleiding krijgen en dat Hendrikus ook ’s nachts in de gaten wordt gehouden d.m.v. een webcam. Op deze manier kunnen de ouders veel leren. Ze horen immers gelijk wat ze goed doen, wat ze minder goed doen en hoe ze dit dan kunnen verbeteren. (áls de begeleiding goed is tenminste….)
‘k Vind het echt super voor ze dat ze nu eindelijk eens kunnen bewijzen of ze wel of niet voor Hendrikus kunnen zorgen. En, zoals ze zelf zeggen, de mogelijkheid krijgen om een band op te bouwen met Hendrikus.
Tja… ’t kost handen vol geld. Maar Hendrikus krijgt liefde van z’n ouders die een ander niet kan geven.

Wat me wel opvalt in het filmpje is de reactie van de Willem Schrikkergroep. Deze man zegt dat Henk & Miranda ondanks hun beperking ook mogelijkheden hebben. Ze kunnen Hendrikus wassen, verzorgen aankleden. Dus de primaire vaardigheden zijn aanwezig.
Vervolgens zegt deze man dat sommige vaardigheden nog niet in orde zijn. Het missen van deze vaardigheden zou geen directe bedreiging zijn. De vaardigheden die hij dan noemt zijn: Knuffelen en praten tegen Hendrikus. Hiervoor zouden de ouders in de toekomst begeleiding voor krijgen van een orthopedagoog.

Euhmm…. Is praten tegen een kind van 7 maanden en knuffelen met een kind van zeven maanden niet even belangrijk, of zelfs nog belangrijker, dan wassen, kleden en voeden? En is het niet heel triest wanneer een kind deze dingen niet van z’n ouders meekrijgt, ook al is hij maar 7 maanden. Juist de eerste twee levensjaren zijn belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Als een kind niet door zijn ouders geknuffeld wordt en/ of ouders hebben moeite om een kletspraatje te houden komt juist deze ontwikkeling in gevaar met alle gevolgen van dien. In mijn ogen dus een hele grote bedreiging dat juist deze vaardigheden (nog) niet goed ontwikkeld zijn!
Die orthopedagoog moet er nu komen, en niet pas in de toekomst.

Enne… een beetje erg harde opmerking Henriet:
henriët schreef: Je kunt je afvragen of het relevant is dat sommige mensen zoveel geld kosten. En of dat ten alle tijde de juiste manier van handelen is.
Je weet van te voren niet wat de juiste manier van handelen is. En wie zijn wij om te beslissen of geld in deze situatie steken wel of niet relevant is. Deze situatie kan jou en mij ook overkomen door bijv. een ongeluk of ziekte. Natuurlijk moeten we wel kritisch blijven kijken of iets relevant is. Ik denk dat er in deze situatie niet kritisch gekeken is, daar de ouders nauwelijks een dag de kans hebben gekregen om voor hun kind te zorgen.

Daarbij…. Weet je wat het kost als een kind in een pleeggezin terecht komt? En vervolgens van pleeggezin, naar pleeggezin, naar opvanghuis en opvanghuis gaat?
Ik ben er zelf voor een groot gedeelte van overtuigd dat een kind zolang als dat mogelijk is bij zijn ouders moet kunnen blijven wonen. En als een voorwaarde dan is dat de ouders 24 uur op een dag begeleiding krijgen, dan zei dat zo.
Beste E.S,
Ik realiseer me dat mn opmerking wel aardig hard is geweest. Dat wil ik bij deze nuanceren, daar waar geld nodig is, is het geld nodig. punt uit. Maar m i moet het wel aantoonbaar zijn dat het 'werkt'. het gaat me overigens niet om het desbetreffende gezin, kijk, iets wat relevant is, waar je van te voren kunt garanderen dat iets kans van slagen heeft, tuurlijk, mag geld kosten, geen probleem, echter voor mij is de vraag meer, of dat in dit geval dan op deze manier de beste optie is. Maar goed, ik heb makkelijk praten, en er zijn zat bekame mensen die zich erover gebogen hebben.
En ja, ik weet dat pleeggezinnen/ opvanghuizen ook geld kosten.
En vanzelfsprekend daar waar het mogelijk is dat kinderen thuis blijven wonen, moet dat ook zeker gebeuren. Daar ben ik het helemaal mee eens. En als dat dan met begeleiding is, dan is dat ook prima, maar waar leg je op een gegeven moment je grenzen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door sander »

@ Es: Van harte mee eens.
@ Henriet: zo ken ik je weer! :super
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door edele strijdster »

Gelukkig Henriët, dan zijn we 't met elkaar eens! :)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door henriët »

edele strijdster schreef:Gelukkig Henriët, dan zijn we 't met elkaar eens! :)
fijn!
;)

@ sanderm zo ken je me weer.. weer! weer?? ik ken jou niet ..
:slurp
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door Luther »

Ik weet pas sinds enkele uren dat het in dit topic niet over onze RF-Hendrikus gaat, maar over één of andere baby........ :?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door Afgewezen »

Hoppípolla schreef:
henriët schreef: Dit is geen kwestie van oordelen over dit gezin, maar dat er blijkbaar zoveel aan extra nodig is.. oa 24 uurs video enz.. dat geeft toch eea aan.
Het lijkt me goed als men eens nuchter nadenkt.
Puur omdat de ouders zwakbegaafd zijn. Wat mij betreft een wassen neus, kijk eens naar de kinderen in de onderste lagen van de samenleving die opgroeien in een gezin waar ouders hun kinderen verwaarlozen. Maak je daar als Raad voor de Kinderbescherming dan ook druk om.
Maak je geen zorgen, dat gebeurt ook wel. Ik denk dat de grootste cliëntèle van jeugdzorg uit de 'onderste lagen' van de samenleving komt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Ik weet pas sinds enkele uren dat het in dit topic niet over onze RF-Hendrikus gaat, maar over één of andere baby........ :?
:mdr :mdr :mdr
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door Hinde »

Zouden we niet als basisuitgangspunt moeten nemen dat een KIND BIJ ZIJN EIGEN OUDERS HOORT?!

In deze huidige maatschappij kost dat misschien veel geld áls er 24-uurs hulp moet zijn.
Maar, pleeggezinnen, opvanghuizen etc. kosten ook veel geld, dat onderschatten we misschien.
Kinderen in pleeggezinnen zetten is niet meer een laatste optie, maar een eerste zekerheidsstelling. Daarna kijken we dan wel verder.
Deze oplossing hadden ze toch ook wel gelijk voor Hendrikus kunnen bedenken? Dan hadden ze deze eerste kostbare 7 maanden niet hoeven missen.

En is het ook niet een gevolg van de verkilling van onze maatschappij?
Hulp van buren/vrienden/familie/kerk wordt toch ook steeds minder?
We kunnen niet echt meer spreken van een sociaal vangnet. Dus ja, dan moet dat in sommige gevallen op een financieel minder gunstige manier.

Persoonlijk ben ik erg blij dat Hendrikus gewoon weer bij z'n papa en mama is.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door Afgewezen »

Hinde schreef:Zouden we niet als basisuitgangspunt moeten nemen dat een KIND BIJ ZIJN EIGEN OUDERS HOORT?!
In een normale situatie wel, ja. Helaas zijn er erg veel abnormale situaties, waarbij een kind 'in zijn ontwikkeling bedreigd' wordt, zoals dat heet.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Hendrikus drie weken langer uit huis geplaatst...........

Bericht door Hinde »

Ja helaas, erg jammer is dat.

Maar om dan in zulke trieste situaties nog te gaan mieren over het geld dat het de maatschappij kost?
Niemand vraagt erom om probleemgezin te worden volgens mij.
Dan maak ik me meer druk om al die rokers etc. met gezondheidsproblemen. Wat een geld dát de maatschappij kost. En dat is wél een vrije keuze.

En ik bedoelde ook, hoewel ik de situatie niet voldoende ken natuurlijk, dat deze oplossing voor baby Hendrikus gelijk gekozen had kunnen worden. Dat had een hoop narigheid gescheeld.
En ze hadden er toch neem ik aan al 9 maanden - 6 weken over na kunnen denken.
Hij was vast geen verrassing voor de betrokken hulpverleners.
Plaats reactie