Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door jakobmarin »

ZWOLLE - Christenen hebben in de loop van de geschiedenis een verschillende invulling aan de zondag gegeven. In 1932 ontstond een rel omdat SGP-voorman ds. G. H. Kersten zijn eigen zondagswet ’overtrad’. Hij liet zich per auto vervoeren.

De lutherse predikant ds. B. E. J. Bik las in de krant dat ds. Kersten zondagmiddag om vijf uur zou preken in Gouda en ’s avonds om halfacht in Stolwijk. Hij vroeg zich af of zijn collega te voet van Gouda naar Stolwijk zou gaan. Bik kon het nauwelijks geloven, want ds. Kersten preekte lang en de wandeling duurde wel anderhalf uur. Hij besloot de predikant te volgen en ontdekte dat deze zich na afloop van de middagdienst naar een donker hoekje in de Goudse binnenstad begaf. Daar stond een auto met chauffeur te wachten, die hem naar Stolwijk reed.

Het verslag van Bik, gepubliceerd in een regionale krant, bracht ds. Kersten in een lastig parket. Als lid van de Tweede Kamer namens de SGP vroeg hij voortdurend om strengere zondagsheiliging. Nu zeiden zijn tegenstanders in de Kamer dat hij huichelde en z’n eigen wetten schond. Ds. Kersten wist zich niet goed raad met het verwijt. Hij zei dat Voetius aan zijn zijde stond en dat z’n kwelgeesten „kinderachtig” bezig waren. Dat woord werd toen nog niet gebezigd in het parlement, zodat ds. Kersten tot de orde werd geroepen.

Geschrobd
Willem Bouwman heeft de geschiedenis opgetekend in het vijfde deel van de reeks ”Geloof in Nederland”, dat dinsdag verschijnt. In ”Op zondag” beschrijft hij hoe christenen verschillend denken over de invulling van de rustdag.

De zondag was eigenlijk al begonnen voor de torenklok in de nacht van zaterdag op zondag twaalf uur sloeg, aldus Bouwman. „Op zaterdag werden de voorbereidingen voor de zondag getroffen. De kinderen gingen in bad, zodat ze ’s zondags geschrobd en geboend naar de kerk konden gaan.”

In de Amsterdamse Jordaan gebeurde dat gewoon in een teil op straat, zo blijkt uit een foto uit 1951. Terwijl het ene broertje in zijn onderbroekje staat na te kleumen, vult het andere broertje de tobbe met een tuinslang bij.

Op zondagavond schaarden gereformeerde gezinnen zich rond het harmonium om psalmen te zingen of liederen uit de bundel van Johannes de Heer, die niet alleen orgels verkocht maar ook talrijke stichtelijke liederen componeerde. „Het hield de kinderen op zondag van de straat, het bond de gezinnen samen en het sterkte het geloof. De buitenwacht sprak vaak met minachting over het harmonium en noemde het een psalmenpomp, een jammerhout, een hallelujacommode of een cirkelzaag des geloofs.”

Niet zwaar
”Geloof in Nederland” is een gezamenlijk project van Waanders Uitgevers in Zwolle, Museum Catharijneconvent in Utrecht en historici van de Vrije Universiteit in Amsterdam. In totaal verschijnen 35 delen over verschillende aspecten van het christendom in Nederland. Er zijn inmiddels vier delen uitgekomen: ”Gelovige Nederlanders vanaf de jaren zestig” (James Kennedy), ”Geloof thuis” (Willem Bouwman), ”Heilige boeken” (John Exalto) en ”In kerkelijke verdeeldheid” (Jan Zwemer). Elke twee weken verschijnt een nieuw deel, dat steeds 32 pagina’s telt.
Klik hier!

De Zwolse uitgever H. van de Wal ziet dat geloven en religie de laatste jaren steeds meer in de belangstelling komen te staan. „Je vindt dat terug in kranten en tijdschriften. Een serie als ”Geloof in Nederland” zou tien jaar geleden niet mogelijk zijn geweest.”

Hij denkt dat vooral „praktiserende” christenen geïnteresseerd zullen zijn in de tijdschriftenreeks. „Maar voor mensen die wat meer op een afstand staan, biedt de serie ook een eenvoudige introductie op geloven in Nederland. Het is niet zwaar.”

Dit is het eerste deel in een serie over geloven in Nederland. Aanleiding is de uitgave van de reeks ”Geloof in Nederland”.
http://www.refdag.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Bonny »

Die Kersten toch... maar ik vind het ook een beetje flauw van ds. Bik om er sneaky achteraan te gaan. Het leert ons wel dat onze woorden ook onze daden moeten weerspiegen.

(grinnikt bij het woord "psalmenpomp")
The Groom's still waiting at the altar
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Jongere »

Hij zei dat Voetius aan zijn zijde stond en dat z’n kwelgeesten „kinderachtig” bezig waren. Dat woord werd toen nog niet gebezigd in het parlement, zodat ds. Kersten tot de orde werd geroepen.
:mdr
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:
Hij zei dat Voetius aan zijn zijde stond en dat z’n kwelgeesten „kinderachtig” bezig waren. Dat woord werd toen nog niet gebezigd in het parlement, zodat ds. Kersten tot de orde werd geroepen.
:mdr
Ik moest even aan Geert Wilders denken toen ik deze passage las... :D
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
claus
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door claus »

Ds. Kersten liet zich inderdaad met een rijtuig op de zondag vervoeren om te gaan preken, ook in Zeeland. Hij noemde dat daar 'mijn sabbatsreize'. We moeten m.i. niet van een mug een olifant maken. Het stond de Heere nooit in de weg, want tijdens die derde dienst elders is er wel eens een ruime zegen gevallen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door BJD »

Zo ken ik een Ds die ging op en zondag ergens preken, de mensen waren daar niet gewoon om op zondag te reizen. Hij zou pas om 24:00 uur weer naar huis rijden.
Om 22:00 uur, de lampen gingen uit, het schemerlampje boven z'n stoel bleef branden.. en de mensen gingen naar bed..

Ds is ook maar naar huis gegaan. Echter, in zijn gemeente was het ook niet gebruikelijk dat er op zondag auto werd gereden. Hij kwam wel voor 24:00 uur, dus nog op zondag, thuis. De beste man deed, om niemand tot ergenis te zijn, zijn lampen van de auto uit aan het begin van de straat en reed in het donker zijn auto z'n pad op.

Uit betrouwbare bron..heb het van een schoonzoon van die Ds.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door helma »

tja...ik hoorde eens een 70 jarige ouderling vertellen dat hij samen met zijn vrouw na het gezelschap van zondagavond achter de struiken had gezeten om te kijken of de dominee niet stiekum ook zou weg gaan....(die moest blijven logeren of wachten tot 12 uur...)
en warempel!!!!! nadat iedereen vertrokken was stapte de dominee hondsbrutaal in zijn auto en reed weg! om 11 uur!!!!

sorry, ik heb er vreselijk om moeten lachen, ik zag ze al samen gehurkt achter de struiken zitten en verbluft de achterlichtjes van die brutale dominee nastaren.....

nee...ik noem geen namen :hum
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door jvdg »

helma schreef:tja...ik hoorde eens een 70 jarige ouderling vertellen dat hij samen met zijn vrouw na het gezelschap van zondagavond achter de struiken had gezeten om te kijken of de dominee niet stiekum ook zou weg gaan....(die moest blijven logeren of wachten tot 12 uur...)
en warempel!!!!! nadat iedereen vertrokken was stapte de dominee hondsbrutaal in zijn auto en reed weg! om 11 uur!!!!

sorry, ik heb er vreselijk om moeten lachen, ik zag ze al samen gehurkt achter de struiken zitten en verbluft de achterlichtjes van die brutale dominee nastaren.....

nee...ik noem geen namen :hum
Die ouderling was natuurlijk vreselijk fout bezig.
Maar wat was de oorzaak van dit foute gedrag?
Ik denk dat hij werkelijk meende de kerk hiermede dienstbaar te zijn geweest.

En vergeet niet dat ook die ds. fout was, wel wetende dat de kerkenraad het hier niet mee eens was.....
De Ds. was wel terdege brutaal, of op z'n minst ongehoorzaam.
Hij kende toch zijn pappenheimers?

Ook het voor de hand liggende oordeel heeft twee kanten.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
helma schreef:tja...ik hoorde eens een 70 jarige ouderling vertellen dat hij samen met zijn vrouw na het gezelschap van zondagavond achter de struiken had gezeten om te kijken of de dominee niet stiekum ook zou weg gaan....(die moest blijven logeren of wachten tot 12 uur...)
en warempel!!!!! nadat iedereen vertrokken was stapte de dominee hondsbrutaal in zijn auto en reed weg! om 11 uur!!!!

sorry, ik heb er vreselijk om moeten lachen, ik zag ze al samen gehurkt achter de struiken zitten en verbluft de achterlichtjes van die brutale dominee nastaren.....

nee...ik noem geen namen :hum
Die ouderling was natuurlijk vreselijk fout bezig.
Maar wat was de oorzaak van dit foute gedrag?
Ik denk dat hij werkelijk meende de kerk hiermede dienstbaar te zijn geweest.

En vergeet niet dat ook die ds. fout was, wel wetende dat de kerkenraad het hier niet mee eens was.....
De Ds. was wel terdege brutaal, of op z'n minst ongehoorzaam.
Hij kende toch zijn pappenheimers?

Ook het voor de hand liggende oordeel heeft twee kanten.
Die Ds hoeft niet fout te zijn toch. Ik laat ook wel eens dingen voor anderen... maar ja... als ze dan achter de bosjes liggen... :haha
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
jvdg schreef:
helma schreef:tja...ik hoorde eens een 70 jarige ouderling vertellen dat hij samen met zijn vrouw na het gezelschap van zondagavond achter de struiken had gezeten om te kijken of de dominee niet stiekum ook zou weg gaan....(die moest blijven logeren of wachten tot 12 uur...)
en warempel!!!!! nadat iedereen vertrokken was stapte de dominee hondsbrutaal in zijn auto en reed weg! om 11 uur!!!!

sorry, ik heb er vreselijk om moeten lachen, ik zag ze al samen gehurkt achter de struiken zitten en verbluft de achterlichtjes van die brutale dominee nastaren.....

nee...ik noem geen namen :hum
Die ouderling was natuurlijk vreselijk fout bezig.
Maar wat was de oorzaak van dit foute gedrag?
Ik denk dat hij werkelijk meende de kerk hiermede dienstbaar te zijn geweest.

En vergeet niet dat ook die ds. fout was, wel wetende dat de kerkenraad het hier niet mee eens was.....
De Ds. was wel terdege brutaal, of op z'n minst ongehoorzaam.
Hij kende toch zijn pappenheimers?

Ook het voor de hand liggende oordeel heeft twee kanten.
Die Ds hoeft niet fout te zijn toch. Ik laat ook wel eens dingen voor anderen... maar ja... als ze dan achter de bosjes liggen... :haha
Als je het zo stelt (wat ik niet doe), tja dan ook: :haha
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Bert Mulder »

Meende dat het wet was op dit forum om met respect over ambtdragers te spreken?

Is oude koeien uit de sloot halen, tot iedereens vermaak, ook met respect over ambtsdragers spreken?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door MarthaMartha »

jakobmarin schreef: De buitenwacht sprak vaak met minachting over het harmonium en noemde het een psalmenpomp, een jammerhout, een hallelujacommode of een cirkelzaag des geloofs.”
:D
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
jakobmarin schreef: De buitenwacht sprak vaak met minachting over het harmonium en noemde het een psalmenpomp, een jammerhout, een hallelujacommode of een cirkelzaag des geloofs.”
:D
Soms heeft de buitenwacht een rijke woordenschat...
Ik mag me gelukkig prijzen dat mijn buren mijn orgelspel weten te waarderen... :)

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
jakobmarin schreef: De buitenwacht sprak vaak met minachting over het harmonium en noemde het een psalmenpomp, een jammerhout, een hallelujacommode of een cirkelzaag des geloofs.”
:D
Soms heeft de buitenwacht een rijke woordenschat...
Ik mag me gelukkig prijzen dat mijn buren mijn orgelspel weten te waarderen... :)

-DIA-
nou inderdaad :OO3 :OO3
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door helma »

jvdg schreef: Die ouderling was natuurlijk vreselijk fout bezig.
Maar wat was de oorzaak van dit foute gedrag?
Ik denk dat hij werkelijk meende de kerk hiermede dienstbaar te zijn geweest.

En vergeet niet dat ook die ds. fout was, wel wetende dat de kerkenraad het hier niet mee eens was.....
De Ds. was wel terdege brutaal, of op z'n minst ongehoorzaam.
Hij kende toch zijn pappenheimers?

Ook het voor de hand liggende oordeel heeft twee kanten.
weet je wat het "probleem" was...elke ouderling die iets verder weg woonde was wél met de auto naar het gezelschap en ging om half 11 lekker naar huis

Dus, niet om stiekum gedrag goed te praten, maar een beetje hypocriet zijn sommige regels wel
Als je van een gastpredikant eist dat hij blijft slapen i.v.m. de zondagsrust en hij dus in veel gevallen zijn vrouw alleen achterlaat met haar gezin; rijdt dan zelf ook niet op zondag met de auto
Plaats reactie