Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Charles »

Ad, ik vind het echt een prachtig verslag! Complimenten. Bedoel dan niet alleen de manier van verwoorden maar ook de reflectie. Voor ik het las zag ik het RD artikel met foto's en dacht iets van: o ja, zo ziet dat er ook, ook weer een soort sub cultuur.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Brbndr »

Ik vraag me af hoe het zou moeten gaan zo dat iedereen tevreden is en geen commentaar zou geven.

You can keep some of the people happy all of the time;
You can keep all of the people happy some of the time;
But you cannot keep everyone happy all the time.


- adapted from the late President Reagan
Laatst gewijzigd door Brbndr op 08 sep 2018, 04:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door liz boer »

Jongere schreef:
liz boer schreef:
Ambtenaar schreef:Ik vond het wel aardig nieuws dat het graf van Ds. Kersten een monumentenstatus heeft gekregen.
ik vraag me af wat hij er zelf van gevonden zou hebben, als het goed is zou hij het verwopen hebben.
Ik snap die gedachtegang niet zo goed. Las op Facebook ook dat soort reacties: "Mensverheelijking!", etc.
Kersten was een man die veel betekend heeft op religieus gebied (m.n. rond stichting GG) en op staatkundig gebied (SGP).
Iets als monument aanwijzen geeft ergens puur de historische waarde van aan. Met eren heeft het niet zoveel te maken, het is een geschiedkundige constatering dat Kersten veel heeft betekend.
Ik weet ook niet of ik in dit verband snel over een "sprake" zou spreken (citaat in RD gisteren). Nuchter bezien vind ik het echter wel een logische en ook mooie beslissing.
ik heb het niet over mensenverheerlijking, maar heb daar toch wel de gedachten over dat niet ene predikant zou dit willen, als het goed is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef::haha

@Ad, heb je onderweg nog een collaatje gekocht bij het tankstation, tegen de dorst? ;)
Inderdaad, koffie, bij de BP. Om 22:30 uur.
Verder vind ik het niet om te lachen. Het emotioneert me zelfs enigszins als ik mijn eigen verslag weer lees. Ik heb prachtige dingen gehoord maar voelde me er echt niet thuis.
Eerst dacht ik: Ad, hoe lang loop je al mee in onze gezindte... en wat is het nu precies waardoor je je er niet thuis voelt.
Maar later kwam ik tot de gedachte: eigenlijk is het wel een beetje hetzelfde als wat ik bij de SGP heel vaak heb. Het zijn je partijgenoten, ik voel me ook echt SGP-er. Maar heel vaak is het zoals ik op een verkiezingsavond voor de TK-verkiezingen sterk ervaren heb.
Een flink aantal hoog opgeleide mensen die zich bijzonder goed kunnen uitdrukken. Dat is echt bijzonder natuurlijk, ik heb daar serieus waardering voor. Maar toch... we maken wat grappen, daar zijn we ook echt wel goed in (meestal).
We stralen vooral deskundigheid en politieke vaardigheid uit, en dat gecombineerd met wat humor.
Daarom zei ik na die avond tegen Van der Staaij dat ik met enige weemoed (ik voelde me net een ouwe vent...) terugdacht aan een verkiezingsavond met Van der Vlies.

Toen had ik ook echt de indruk dat er deskundige mensen waren. Fijn dat ze ook zo'n jonge en degelijke SGP-er op een bijna-verkiesbare plaats hebben staan... Maar vooral kreeg ik destijds de indruk: de SGP heeft een boodschap voor een land dat God verlaat. Wij zijn onderdeel van dat volk, en daarom hebben we 'smart op smart te vrezen'. De boodschap van de SGP moet daarom vooral zijn: Komt, laat ons wederkeren tot de Heere.
Nu weet ik wel dat er ook toen aan praktische politiek gedaan werd, en dat je op verkiezingsbijeenkomsten makkelijk de indruk krijgt dat de SGP elke dag de Bijbelse boodschap verkondigt, maar toch... het beeld was duidelijk anders.

Het lijkt off-topic, maar de SGP hoort toch duidelijk ook bij ds. Kersten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Ad Anker »

Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen @eilander. Je stelt een terechte vraag: hoe lang loop ik al mee... Ik ken het refodom in deze vorm echt niet. Dat opgedofte, wereldgelijkvormige in een degelijk omhulsel. En nee, ik kijk er niet op neer. En ik begrijp het ook niet. En ja, ik zie alleen de buitenkant. Bijeenkomsten met een sterk evangelisch karakter zijn voor mij vreemd. Ik voel me daar niet altijd op mijn gemak. Dat gevoel had ik gisteren ook. Vandaar ook mijn laatste zin van mijn verslagje.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Roos2018 »

Ad Anker schreef: Inderdaad, koffie, bij de BP. Om 22:30 uur.
Verder vind ik het niet om te lachen. Het emotioneert me zelfs enigszins als ik mijn eigen verslag weer lees. Ik heb prachtige dingen gehoord maar voelde me er echt niet thuis.
Dank voor je moeite om je blog met ons te delen.
Ik weet precies wat je bedoelt.
Wij voelen ons in dit land vaak eenzaam na het oplopen van zo´n ´gereformeerde kater´.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Ad Anker »

Roos2018 schreef:
Ad Anker schreef: Inderdaad, koffie, bij de BP. Om 22:30 uur.
Verder vind ik het niet om te lachen. Het emotioneert me zelfs enigszins als ik mijn eigen verslag weer lees. Ik heb prachtige dingen gehoord maar voelde me er echt niet thuis.
Dank voor je moeite om je blog met ons te delen.
Ik weet precies wat je bedoelt.
Wij voelen ons in dit land vaak eenzaam na het oplopen van zo´n ´gereformeerde kater´.
Ach. Ik had vannacht nachtdienst en luisterde wat na uit Urk. Ik zag geen mensen maar hoorde wonderlijk mooie dingen. En dat was een Barneveldse dominee en een Barneveldse kandidaat. Ook onderdeel van deze bijzondere subcultuur.

We raken wel offtopic. Een nieuwe topic over de reformatie cultuur mag. Knippen mods?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Laag »

Ad Anker schreef:
Roos2018 schreef:
Ad Anker schreef: Inderdaad, koffie, bij de BP. Om 22:30 uur.
Verder vind ik het niet om te lachen. Het emotioneert me zelfs enigszins als ik mijn eigen verslag weer lees. Ik heb prachtige dingen gehoord maar voelde me er echt niet thuis.
Dank voor je moeite om je blog met ons te delen.
Ik weet precies wat je bedoelt.
Wij voelen ons in dit land vaak eenzaam na het oplopen van zo´n ´gereformeerde kater´.
Ach. Ik had vannacht nachtdienst en luisterde wat na uit Urk. Ik zag geen mensen maar hoorde wonderlijk mooie dingen. En dat was een Barneveldse dominee en een Barneveldse kandidaat. Ook onderdeel van deze bijzondere subcultuur.

We raken wel offtopic. Een nieuwe topic over de reformatie cultuur mag. Knippen mods?
Weet wat je aanhaalt met zo'n topic......
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef::haha

@Ad, heb je onderweg nog een collaatje gekocht bij het tankstation, tegen de dorst? ;)
Inderdaad, koffie, bij de BP. Om 22:30 uur.
Verder vind ik het niet om te lachen. Het emotioneert me zelfs enigszins als ik mijn eigen verslag weer lees. Ik heb prachtige dingen gehoord maar voelde me er echt niet thuis.
Waarom ben je gegaan?
Wat dacht je er te vinden?
Wat vervreemde je?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen @eilander. Je stelt een terechte vraag: hoe lang loop ik al mee... Ik ken het refodom in deze vorm echt niet. Dat opgedofte, wereldgelijkvormige in een degelijk omhulsel. En nee, ik kijk er niet op neer. En ik begrijp het ook niet. En ja, ik zie alleen de buitenkant. Bijeenkomsten met een sterk evangelisch karakter zijn voor mij vreemd. Ik voel me daar niet altijd op mijn gemak. Dat gevoel had ik gisteren ook. Vandaar ook mijn laatste zin van mijn verslagje.
Ik was verrast door je stukje. Verbaasd ook.
Veel herkenning lees ik daar in.

Wat mijn verbazing betreft, kende je dit echt niet?
Dit is toch ook het cultuurtje dat je tegenkomt bij elke intrede en afscheids dienst?
Dat zijn ook refo - old boys netwerk meetings.
Zien en gezien worden, het liefst in het pronkerige zwart.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Roos2018 »

Laag schreef: Weet wat je aanhaalt met zo'n topic......
Het is ook wel eens goed om dat te benoemen @Laag, ook wanneer dat pijnlijk is.
Wellicht zou dat de nodige bezinning kunnen veroorzaken.
Ik voel me gesteund dat er herkenning is bij medeforummers, en dat zij de pijnpunten durven te benoemen.
Heilige huisjes en gouden kalveren zullen eens, hoe orthodox rechts het decor ook moge zijn, moeten sneuvelen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Roos2018 »

Ad Anker schreef: Ach. Ik had vannacht nachtdienst en luisterde wat na uit Urk. Ik zag geen mensen maar hoorde wonderlijk mooie dingen. En dat was een Barneveldse dominee en een Barneveldse kandidaat. Ook onderdeel van deze bijzondere subcultuur.
Gelukkig dat dat er nog is. De Heere zal Zelf zorg dragen voor Zijn kerk, ongeacht welk kerkverband.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Laag »

Roos2018 schreef:
Laag schreef: Weet wat je aanhaalt met zo'n topic......
Het is ook wel eens goed om dat te benoemen @Laag, ook wanneer dat pijnlijk is.
Wellicht zou dat de nodige bezinning kunnen veroorzaken.
Ik voel me gesteund dat er herkenning is bij medeforummers, en dat zij de pijnpunten durven te benoemen.
Heilige huisjes en gouden kalveren zullen eens, hoe orthodox rechts het decor ook moge zijn, moeten sneuvelen.
Het zal een eindeloze discussie opleveren, dat bedoelde ik, met, weet wat je aanhaalt.
En verder, ach, heilige huisjes kunnen opgeworpen worden, maar er zullen er snel weer bijgebouwd worden. En wat voor de één een heilig huisje is, is voor de ander een cultuurverschijnsel, en anders om.
Het gevoel van meneer Anker deel ik ook, zeker, de eenvoudigheid is soms ver te zoeken, ook de gereformeerde gezindte heeft een soort van 'elite'.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door liz boer »

Laag schreef:
Roos2018 schreef:
Laag schreef: Weet wat je aanhaalt met zo'n topic......
Het is ook wel eens goed om dat te benoemen @Laag, ook wanneer dat pijnlijk is.
Wellicht zou dat de nodige bezinning kunnen veroorzaken.
Ik voel me gesteund dat er herkenning is bij medeforummers, en dat zij de pijnpunten durven te benoemen.
Heilige huisjes en gouden kalveren zullen eens, hoe orthodox rechts het decor ook moge zijn, moeten sneuvelen.
Het zal een eindeloze discussie opleveren, dat bedoelde ik, met, weet wat je aanhaalt.
En verder, ach, heilige huisjes kunnen opgeworpen worden, maar er zullen er snel weer bijgebouwd worden. En wat voor de één een heilig huisje is, is voor de ander een cultuurverschijnsel, en anders om. er vsn
Het gevoel van meneer Anker deel ik ook, zeker, de eenvoudigheid is soms ver te zoeken, ook de gereformeerde gezindte heeft een soort van 'elite'.
Ik ben er van overtuigd dat ee bij onszelf moeten beginnen. Al onze afgoden, verpakt in een refopapiertje moeten we begraven of verbranden.
Het is zo makkelijk, ik doe dat zelf ook, om het bij anderen te constateren en er zelf buiten te blijven, toch os het zaak om bij jezelf te rade te gaan. Tjonge dan heb ik wel even de tijd schat ik.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door eilander »

Het staat een ieder vrij om een nieuw topic te openen. Hier wel graag weer on-topic.
Plaats reactie