"Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

"Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door BJD »

Vandaag in het AD
Algemeen Dagblad schreef:Steun én bouwlamp voor 'Jezus Redt'
GIESSENBURG - Honderden brieven, mails en belletjes en zelfs juridische steun voor de familie Van Ooijen en die gigantische witte letters op het dak van hun boerderij in het dorp Giessenburg: Jezus Redt.

De omstreden tekst op het dak van de familie Van OOijen in Giessenburg.
Dinsdag loopt het ultimatum van de gemeente Giessenlanden af. Die wil dat Joop van Ooijen de uit witte dakpannen samengestelde tekst Jezus Redt verwijdert omdat het 'niet in het landschap past'.

Dus weg die letters, anders gaat het de familie 500 euro per week kosten met een maximum van 13.000 euro.

Maar de zeer gelovige Joop, zijn vrouw Petra en hun zestien kinderen weigeren. Zij maakten bezwaar bij de gemeente en beroepen zich op de vrijheid van meningsuiting.

De Van Ooijens zijn van plan hun verzet kracht bij te zetten door een bouwlamp op het dak te plaatsen, zodat je de tekst ook 's avonds kan zien.

De familie Van Ooijen heeft veel reacties gehad op het besluit van de gemeente, dat de tekst 'Jezus Redt' van het dak gehaald moet worden. "Wij hebben zoveel reacties gehad, óók van allerlei mensen met titels voor hun naam, die zeggen dat de gemeente geen enkele bevoegdheid heeft om die tekst te verbieden. Sommigen van die mensen zijn het niet eens met de tekst, maar het gaat ze om het principe. Onze advocaat wil voor een maximumbedrag van 2500 euro desnoods jarenlang procederen. Wat mij betreft gaan de letters er nooit af.''

De gemeente weet nog niet of ze de dwangsom ook gelijk dinsdag gaat innen. ,,Daar kúnnen we toe besluiten,'' aldus woordvoerster Poirot. Binnen een aantal weken moet dat volgens haar wel duidelijk worden.

,,Misdadig,'' noemde Joop van Ooijen het besluit van de gemeente Giessenlanden eerder deze maand dat hij de tekst 'Jezus redt' van het dak van zijn boerderij moet halen. De welstandscommissie vond dat een dergelijke uiting niet paste in de omgeving. Volgens de gemeente gaat het om een reclameuiting en die is gebonden aan strikte maten. De tekst mag niet meer dan vijf procent van het dakoppervlak innemen.

Als Van Ooijen op 4 november 'Jezus redt' niet heeft verwijderd, wacht hem een dwangsom van 500 euro per week. Het bedrag kan oplopen tot 13.000 euro.
Kent iemand het verhaal van nabij?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door refo »

Bij Gouda is al jaren een dak van een boerderij op deze manier opgesierd met 'hondenkennel'.
Bij de Heinenoordtunnel (dacht ik of was het ergens anders?) staat op het dak van een restaurant op deze manier 'koffie'.

Dus het komt meer voor.

Is het op een bepaalde manier sorteren van je dakpannen per definitie 'reclame' als het een woord vormt? Voorbeeld 1 zijn oranje pannen op een verder zwart pannendak. De koffie is ook wit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Afgewezen »

Bij station Rotterdam Alexander valt mijn oog altijd op een groot bord op een reclametoren, tussen andere reclameborden in: "God is liefde".
Daar mag het blijkbaar wel...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door JolandaOudshoorn »

regelmatig rij ik daar voorbij. Volgens mij heeft hmpfrr dat dak ook gzien!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door hmprff »

JolandaOudshoorn schreef:regelmatig rij ik daar voorbij. Volgens mij heeft hmpfrr dat dak ook gzien!
hmprff in ieder geval wel :langue
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door albion »

refo schreef: Bij de Heinenoordtunnel (dacht ik of was het ergens anders?) staat op het dak van een restaurant op deze manier 'koffie'.

klopt
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Gian »

Het gaat overduidelijk om de tekst. Er zijn nog veel meer voorbeelden van pannen die een tekst vormen.
Bovendien is 'God is liefde' wat anders dan 'Jezus redt'.
Misschien dat het eerste wel door moslims of jehova-getuigen betaald is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Gijs83 »

Om die woorden op het dak te plaatsen vind wel een beetje overdreven. Alhoewel het natuurlijk waar is, maar geld dat wel voor iedereen?
Hij kan het natuurlijk wel! Maar die dwangsom van de gemeente vind ik toch ook wel een beetje erg overdreven.
Leopard
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:05

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Leopard »

Gijs83 schreef:Om die woorden op het dak te plaatsen vind wel een beetje overdreven. Alhoewel het natuurlijk waar is, maar geld dat wel voor iedereen?
Hij kan het natuurlijk wel! Maar die dwangsom van de gemeente vind ik toch ook wel een beetje erg overdreven.
De beste man heeft jouw in ieder geval bijna waar hij je hebben wil. Het liefste heeft hij denk ik dat jij en ik het wat persoonlijker maken. En hoopt hij dat op die manier meer mensen zichzelf de vraag te laten stellen: geldt dat wel voor mij?
Veritas odium parit
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Gabrielle »

Kwam vandaag nog langs een boerderij met een zwart dak met daarin van witte dakpannen een levensgrote koe, plus de naam van de boerderij.

Geen gezicht.
Dat mag blijkbaar wel.....
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:Om die woorden op het dak te plaatsen vind wel een beetje overdreven. Alhoewel het natuurlijk waar is, maar geld dat wel voor iedereen?
Hij kan het natuurlijk wel! Maar die dwangsom van de gemeente vind ik toch ook wel een beetje erg overdreven.
nee dat geldt niet voor iedereen, dat geldt maar voor Één: Jezus!
Hij redt, verder niemand!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Hendrikus »

Gabrielle schreef:Kwam vandaag nog langs een boerderij met een zwart dak met daarin van witte dakpannen een levensgrote koe, plus de naam van de boerderij.

Geen gezicht.
Dat mag blijkbaar wel.....
Wythmen?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door Gian »

Gijs83 schreef:Om die woorden op het dak te plaatsen vind wel een beetje overdreven. Alhoewel het natuurlijk waar is, maar geld dat wel voor iedereen?
Hij kan het natuurlijk wel! Maar die dwangsom van de gemeente vind ik toch ook wel een beetje erg overdreven.
Red Jezus of red Jezus niet?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door BJD »

Ben benieuwd wat de rechter er van gaat vinden.. Kennelijk is het elders dus geen probleem..

Zo schijnt Ds Valstuin ook een boodschap achter zijn raam te hebben geplakt voor de voorbijgangers.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Giessenburg verbiedt tekst "Jezus Redt" op dak boerderij

Bericht door MarthaMartha »

BJD schreef:Ben benieuwd wat de rechter er van gaat vinden.. Kennelijk is het elders dus geen probleem..

Zo schijnt Ds Valstuin ook een boodschap achter zijn raam te hebben geplakt voor de voorbijgangers.
hi dat klopt, ongeveer twee meter lang en 10 cm breed, zou dat binnen de grenzen vallen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie