Welke krant heb jij

Welke krant heb jij?

Reformatorisch Dagblad
59
56%
Nederlands Dagblad
8
8%
Andere (christelijke) krant
2
2%
Andere (niet-christelijke) krant
11
10%
Geen krant
25
24%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Ik dacht dat dit een polletje van Hansje was.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

freek schreef:Ik dacht dat dit een polletje van Hansje was.
In die topic ontbrak de argumentatie in de reacties. Vandaar een nieuwe poging...

Ik heb nu van Unionist een prachtige argumentatie gehoord waarom het ND zo goed is. Wie o wie van de RD-lezers kan een mooie tegenreactie geven, waarom het RD zo'n goede krant is, waarin het RD uitblinkt...!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

memento schreef:
freek schreef:Ik dacht dat dit een polletje van Hansje was.
In die topic ontbrak de argumentatie in de reacties. Vandaar een nieuwe poging...

Ik heb nu van Unionist een prachtige argumentatie gehoord waarom het ND zo goed is. Wie o wie van de RD-lezers kan een mooie tegenreactie geven, waarom het RD zo'n goede krant is, waarin het RD uitblinkt...!
Helaas, ik kan dat niet. Het RD is een prima krant, maar het ND lees ik ook graag. Als ik zelf moest kiezen, zou ik wel het RD nemen omdat ik de bijlages wat uitgebreider vind, maar niet omdat het RD zoveel principieeler is. De belerende toon spreekt mij ook niet altijd aan, met name als het over de CU gaat.
Zelf lees ik graag het Brabants Dagblad i.v.m. het regionale/lokale nieuws. Maar twee abonnementen is ook geen optie, dus vandoor toch alleen het RD.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Rens schreef:Ik blijf er bij: laat Memento zélf de proef op de som nemen middels een proefabonnement voor 4 weken. Dan komt hij er snel genoeg achter.

Proefabo's dan wel gelijktijdig, zodat de krant van 's morgens (ND) 's avonds kunt vergelijken (RD).

Wat betreft het bezorgtijdstip: het ND ligt idd 's morgens vroeg op de mat (heb zélf 7 jaar abo gehad), het RD komt hier althans tussen 20.00 en 21.00 uur................ik wilde al overstappen naar de Leeuwarder Courant, maar ik blijk nog tot december aan het RD vast te zitten.............nou ja, ik lees het RD evengoed met veel plezier, al is het soms de volgende morgen...........
Als ik in Friesland zou wonen wist ik het wel: het Friesch Dagblad!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

memento schreef: Wie o wie van de RD-lezers kan een mooie tegenreactie geven, waarom het RD zo'n goede krant is, waarin het RD uitblinkt...!
Ach ja, het is gewoon bijna onbeschrijfelijk , zeker in een paar zinnen.... , misschien dat ik later op de dag nog in de gelegenheid ben om de uitnemende inhoudelijke kwaliteit van het RD in een enkele zin te beschrijven :wink:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Als ik in Friesland zou wonen wist ik het wel: het Friesch Dagblad!
Tja, maar die heeft zo verrekte weinig regionaal nieuws uit NO-Friesland, en dat heeft de Leeuwarder in veel sterkere mate wél.......

Een andere optie is "de NoordOoster" ..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Bericht door Gijs83 »

Ik kan er geen 2 aankruisen, wat jammer. Naast het RD lezen we thuis ook nog de regionale krant: Dagblad Tubantia.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Je kunt geen twee of meer kranten aankruisen, dat moeten jullie eens veranderen.
Ik lees vanaf het begin het RD en sinds een jaar of 8 het ND.
Ik moet je zeggen het ND vind ik "beter" worden en het RD toch wel te bangig voor de leiders van de achterban. Bijvoorbeeld vandaag in het ND twee pagina's over de Ger. Gem. zeer interessant, dan denk ik waarom staat zoiets niet in het RD. Ook in de kwestie Van der Zwaag kwam je veel meer te weten in het ND dan in het RD.

Wat ik ze ook euvel duidt ( de redactie van het RD) dat ze de verslaggeving over de synode van de Ger. Gem voor publicatie onder censuur staat van het moderamen.
Terwijl je dat als onbevangen lezer niet weet. Ik snap werkelijk niet dat ze zich laten lenen als een boodschappen jongen van de synode.

Trouwens ik lees in het weekend ook Trouw, als je echt goede achtergrond informatie over bijvoorbeeld de islam wilt hebben steekt Trouw met kop en schouders uit boven het RD en het ND.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Ik heb de afgelopen twee jaar ongeveer de Volkskrant gelezen, maar heb het abonnement opgezegd. Ik overweeg nu een christelijke krant, RD of ND dus, want Trouw kun je met goed fatsoen niet meer zo noemen. Ik denk dat het het ND wordt, vanwege de bredere kijk. NRC en Trouw heb ik in het verleden ook gelezen: op een of andere manier raak ik een krant na verloop van tijd weer zat.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

David J schreef:op een of andere manier raak ik een krant na verloop van tijd weer zat.
wáár ken ik dat van? dat heb ik ook al zo lang ik me kan heugen.....in het begin "pakt" zo'n krant je, maar na een X aantal maanden (of jaren) ben je er knáp op uitgekeken (ik althans)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

wij lezen het RD maar ik vind het ND boeiender.
RD past meer bij onze 'wereld' en ik zou vooral de familieadvertenties missen ( :oops: )
maar de artikelen in het ND spreken me doorgaans meer aan

zo af en toe nemen we een voordelig proefabonnement op het ND
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

helma schreef:wij lezen het RD maar ik vind het ND boeiender.
RD past meer bij onze 'wereld' en ik zou vooral de familieadvertenties missen ( :oops: )
maar de artikelen in het ND spreken me doorgaans meer aan

zo af en toe nemen we een voordelig proefabonnement op het ND
ééns per half jaar........... :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Wij lezen het RD en ik heb geen ervaring met het ND. Wel zie ik dat het ND vaak sensatieartikelen schrijft, en de Gereformeerde Gezindte graag negatief voor het voetlicht brengt (al is kritiek ook een spiegel). Ook heb ik heb nog wel enige vragen wat betreft zondagsarbeid ten behoeven van het ND; hoe kan er maandagochtend om 06.00 uur (!) een krant op de mat vallen zonder dat daarvoor de zondagsrust geschonden is geweest?

Verder valt me op dat in het Radio 1 journaal opvallend vaak berichten uit het Reformatorisch Dagblad worden aangehaald. Dan ben je dus als krant goed bezig. Blijkbaar komt het RD met berichten met nieuwswaarde die je in andere kranten niet tegenkomt.

Ook waardeer ik de kerknieuwsrubrieken positief alsmede "Kerkplein". Dat er elke dag een meditatie in staat vind ik bijzonder belangrijk. Ook waardeer ik het dat ze bij politiek nieuws altijd een reactie van de christelijke partijen vermelden, andere media vermelden dat nooit.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Erasmiaan schreef:Wij lezen het RD en ik heb geen ervaring met het ND. Wel zie ik dat het ND vaak sensatieartikelen schrijft, en de Gereformeerde Gezindte graag negatief voor het voetlicht brengt (al is kritiek ook een spiegel). Ook heb ik heb nog wel enige vragen wat betreft zondagsarbeid ten behoeven van het ND; hoe kan er maandagochtend om 06.00 uur (!) een krant op de mat vallen zonder dat daarvoor de zondagsrust geschonden is geweest?

Verder valt me op dat in het Radio 1 journaal opvallend vaak berichten uit het Reformatorisch Dagblad worden aangehaald. Dan ben je dus als krant goed bezig. Blijkbaar komt het RD met berichten met nieuwswaarde die je in andere kranten niet tegenkomt.

Ook waardeer ik de kerknieuwsrubrieken positief
alsmede "Kerkplein". Dat er elke dag een meditatie in staat vind ik bijzonder belangrijk. Ook waardeer ik het dat ze bij politiek nieuws altijd een reactie van de christelijke partijen vermelden, andere media vermelden dat nooit.
Erasmiaan,
Hoe weet jij dat het ND sensatieartikelen schrijft. als je geen ervaring met deze krant hebt? Ik lees het RD vanaf het begin en het ND een jaar of 8.
Wat me opvalt, is, dat het ND opener is, ze publiceren ook over heikele zaken in eigen kring (zie de recente artikelen over dr. Harinck). Daar schrijft het RD ook uitvoerig over, maar dar raakt de iegen achterban niet. Een paar jaar geleden schreef het RD uitvoerig over de problemen in de Chr. Geref. kerk in Zeewolde, met foto's en al, ook dat raakt de eigen achterban niet.
En het is waar als er heikele zaken zijn in de SGP of GG, dan lees je daar weinig of niets over in het RD maar wel uitvoerig in het ND.

De redactie van het RD zal niets publiceren wat de leiders van de bevindelijk Gereormeerden niet welgevallig zou zijn.
Dat vindt je terug in de verslaggeving over de vergadering van de synode van de GG.
Voor de goede orde, ik lees het RD graag en wil deze krant niet missen maar het ND is tegenover de eigen achterban wel volwassener. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld in het ND een 2 pagina's groot informatief verhaal over de GG. Toen dacht ik bij mezelf, waarom lees ik zo'n verhaal niet in het RD.

Erasmiaan neem ook eens een abonnement op het ND, dan merk je dat er geen senatieverhalen in staan. Maar over onze eigen groep, als daar wat aan de knikker is, kom je dat wel te weten, zonder sensatieverslaggeving.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Ik ben het met Toeschouwer eens; ik lees zelf ook het ND. Het ND is breder - geworden - dan de GKv, en dat is goed. Er wordt inderdaad kritiek geleverd op sommige kerkgenootschappen of ontwikkelingen daarin, maar dat is niet selectief. Er is ook kritiek te lezen op de GKv. Daar kan je je voordeel mee doen, je hoeft het er niet altijd mee eens te zijn. Ik kom zelden of nooit een artikel tegen (of het nou door de eigen redactie geschreven is of niet) dat negatief is ingesteld. Men probeert recht te doen aan de zaak. En dat is iets heel anders (@Vincent) dan met alle winden meewaaien.

Meer dan het RD probeert het ND de lezer van informatie te voorzien zodat die zijn eigen mening kan vormen (geldt natuurlijk niet voor het redactioneel). Het RD is meer sturend. Wat mij betreft is dat niet het doel van een krant, maar dat is mijn persoonlijke keuze.

Over het om 06:00 uur aanwezig zijn van de krant: Dat is inderdaad een nadeel, maar niet zozeer vanwege zondagsarbeid, als wel omdat er in de maandagkrant bijna geen nieuws staat. Die is uiterst dun... Een héél klein beetje nieuws dat in de nacht van zondag op maandag nog toegevoegd was, en een heleboel (nou ja..) nieuws van zaterdag. Inclusief de uitslagen van het zaterdagamateurvoetbal. Waar we écht op zitten te wachten. :|
Plaats reactie