De Islam is per definitie vreedzaam...........

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Ik zou deze vragen ook niet serieus nemen. Ik heb bewondering voor het geduld van deze man, en zijn pogingen om binnen de hem toegemeten kaders een serieus antwoord te geven.

Ik heb het hele verhoor gezien. De vragen waren grotendeels gewoon dom. Je hoeft echt geen verstand van de Islam te hebben, om dit soort domme vragen te voorkomen. Het is voor een groot deel een kwestie van fatsoen en gezond verstand.

In het andere draadje stond een uitstekend verslag van deze ondervraging.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/imam-su ... eeghoofden
Waarom vind je de vragen dom? Misschien handig om gelijk je definitie van dom er bij te geven.

Wat je overigens uitstekend vond aan het verslag in de link is mij een raadsel, maar dat zal mogelijk aan mijn definitie van uitstekend liggen. Ik heb de hele uitzending gezien maar herkende niets van datgene wat in die column werd gefulmineerd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik verdedig hem helemaal niet. Het kan prima zijn dat hij afschuwelijke standpunten heeft. Die zijn dan in dit gesprek niet aan de orde gekomen. Dat zou de onnozelheid van de vraagstellers nog erger maken. Maar de feitelijke onjuistheden in de vraagstelling die ik noem, kan iedereen verifiëren.
Vraag commissie: Doceert u dat je als man vrouwen geen hand mag geven? Zijn antwoord was onnozel en zeker niet duidelijk....en zo heb ik talloze voorbeelden. Ik vind de onderdrukking en minachting van vrouwen namelijk erg.

Deze tekst komt uit de Bijbel en niet uit de Koran.

26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door -DIA- »

De manier van reageren zoals boven vind ik (ik zou bijna zeggen) ergerlijk. Willen we ons dan zo slap aanstellen tegen deze ketter? Of mag dat in dit zogenaamd vrije land niet meer gezegd worden? Onze Heidelberger spreekt immers ook van ketterijen? Wat is de Islam anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Ik zou deze vragen ook niet serieus nemen. Ik heb bewondering voor het geduld van deze man, en zijn pogingen om binnen de hem toegemeten kaders een serieus antwoord te geven.

Ik heb het hele verhoor gezien. De vragen waren grotendeels gewoon dom. Je hoeft echt geen verstand van de Islam te hebben, om dit soort domme vragen te voorkomen. Het is voor een groot deel een kwestie van fatsoen en gezond verstand.

In het andere draadje stond een uitstekend verslag van deze ondervraging.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/imam-su ... eeghoofden
Goed en eerlijk artikel, dank voor het delen!
Nou, ik heb ook bewondering voor het geduld van deze imam. Ik heb met veel genoegen naar deze man geluisterd.

Allereerst constateer ik tijdens dit verhoor de enorme cultuurkloof tussen Oosterse en Westerse mensen.
Deze man wil op z´n oosterse manier antwoord geven - iets wat hij fatsoenlijk heeft gedaan.
De Nederlandse Overheid erkent dat Nederland een multi-culturele samenleving heeft; ik zou zeggen, verdiep je voor zo´n verhoor eerst eens in de cultuur van deze man. Dat had het waarschijnlijk wat makkelijker gemaakt.

De imam maakt aan het begin van zijn openingswoord melding over de enorm stigmatiserende uitspraak van voormalig minister Schipper dat de Westerse cultuur de enig juiste en de enige beschaafde cultuur in de wereld is.
Zo ... die zit ... Trots Op Nederland ... :nonnon
Voor de Semitische cultuur is dit een enorme belediging en dat merk ik in de houding van deze imam tijdens het verhoor ook terug.
Daar ligt natuurlijk al een enorm pijnpunt wat voor Nederlanders met een niet-westerse achtergrond een klap in het gezicht is en wat bij bepaalde groeperingen de aversie tegen het Westen - ongeacht of zij er zelf wonen - uitmondt in meer of mindere vorm van radicalisering.
Niets is menselijks vreemd; elke culturele groep zou dit gedrag vertonen.

Ik zal verder maar niet uitweiden over hoe niet-westerlingen tegen de Westerse cultuur aankijken, maar alleen al het feit dat je zo´n statement durft te maken toont wel aan dat het tijd wordt dat je onder je steen vandaan dient te kruipen. Westerse arrogantie noemen wij dat.

Op de vraag van Stoffer (GGiN) of de islamitische wetten boven die van de Nederlandse staan, had hij zelf het antwoord wel kunnen bedenken: dat is niet anders dan aan hem de vraag gesteld werd of de joodse of christelijke wetten boven de Nederlandse staan.
Flauw hoor, dan had hij ook meteen gelegenheid gehad om de Nederlandse grondwet ter discussie te stellen.

Dan de vraag of islamitische mannen vrouwen een hand mogen geven, vind ik ook provocerend. Orthodox joodse mannen geven vrouwen ook geen hand. Maar daar hoor je de Nederlandse maatschappij niet over, en dat vind ik discriminerend t.o.v. moslims.

@huisman, je hebt gelijk als je stelt dat in Christus man en vrouw gelijk zijn, maar dat laat onverlet dat culturen een eigen beleving mogen hebben wat fatsoenlijk is of niet.

“Doceert U dat moslims hun gelaat moeten afwenden bij een christelijke kerk?”, vroeg Stoffer.
Joods orthodoxe kinderen in Nederland worden geleerd om hun gelaat af te wenden voor de seksueel prikkelende reclames en kleding in Nederland. Wordt iets dergelijks orthodox christelijke kinderen ook door hun opvoeders geleerd?

Kerst, Oud en Nieuw en Sinterklaas vieren worden ook niet aan joodse kinderen geleerd. Waarom wordt deze vraag dan aan een imam gesteld?

En zo stelde Stoffer nog meer onbenullige en oneerlijke vragen ...
inderdaad: Poppenkast!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door J.C. Philpot »

Ik stoor me aan de onwaarheid in de titel van dit topic. De Islam is geen religie van liefde.

Ik ben verder benieuwd of dhr. Stoffel over enkele jaren net zo enthousiast meedoet als zijn eigen predikant (of een andere predikant) als "fundamentalistische haatdominee" op een vooringenomen en schofferende wijze word geinterviewd door een onderzoekscomissie. Wat mij betreft is dit mogelijke vooruitzicht reden om kritischer te zijn op de wijze waarop deze ondervraging gestalte krijgt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 feb 2020, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door FlyingEagle »

Alsof het verslagje van Joop niet vooringenomen zou zijn
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door ZLG »

Ik vond Chris Stoffer ook niet scherp in zijn vraagstelling, en heb ook een aantal keren gedacht "Ai.. hier zou je een zelfde soort antwoord op krijgen als bv Ds. van Boven, ds. Veldman, ds Zwartbol of ds Bredeweg voor je zou zitten. (om zo maar een aantal namen te noemen)"

Alleen , en dat is het verschil, ik vermoed dat rechts christelijk, wel respect voor de ondervragers zouden hebben.
Bij dit soort Islam diehards, zie je een heel andere houding.
En dan kun je mooi filosoferen over een cultuurkloof zoals @Roos2018 doet , maar dat gaat helemaal niet op.
Dat is nu ook het probleem. Oosterlingen hebben zich aan te passen, het is niet andersom. Kom nou.

Wij hebben ons aan te passen in gebieden waar die cultuur leidend is. Daar drinken we geen alcohol of gaan we gesluierd over straat.
Maar hier heeft men zich te houden aan de hier geldende cultuur.
Dat heeft niets met Westerse arrogantie te maken.

Die doorgeslagen linkse deugdgedachten moeten echt gestopt worden.
Ik zal NOOIT mijn stem op PVV of FVD uitbrengen. Maar dat zij hier garen bij spinnen dat lijkt me overduidelijk.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Ik zou deze vragen ook niet serieus nemen. Ik heb bewondering voor het geduld van deze man, en zijn pogingen om binnen de hem toegemeten kaders een serieus antwoord te geven.

Ik heb het hele verhoor gezien. De vragen waren grotendeels gewoon dom. Je hoeft echt geen verstand van de Islam te hebben, om dit soort domme vragen te voorkomen. Het is voor een groot deel een kwestie van fatsoen en gezond verstand.

In het andere draadje stond een uitstekend verslag van deze ondervraging.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/imam-su ... eeghoofden
Waarom vind je de vragen dom? Misschien handig om gelijk je definitie van dom er bij te geven.

Wat je overigens uitstekend vond aan het verslag in de link is mij een raadsel, maar dat zal mogelijk aan mijn definitie van uitstekend liggen. Ik heb de hele uitzending gezien maar herkende niets van datgene wat in die column werd gefulmineerd.
Ik heb in een afzonderlijk draadje een hele toelichting gegeven. Het is jammer dat ik dit eerdere draadje niet had gelinkt aan dit verhoor.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:Alsof het verslagje van Joop niet vooringenomen zou zijn
Dit slaat nergens op. Het is een onbeargumenteerde en onjuiste stelling. Als je enige kennis hebt van de islamitische cultuur in Nederland, zou je zoiets niet zeggen. Ik vind het ook onbeschoft tegenover de zeer onderbouwde reactie van Roos2018.

Het valt mij -ook in het draadje over het dopen van levenloos geboren kinderen- op dat hier steeds meer feitenvrij gediscussieerd wordt. Het zou goed zijn als de zwijgende meerderheid daar eens iets over zou zeggen.

Hier zet Huisman iemand die niet met zijn -mijns inziens nogal beperkte- blik kijkt, maar gelijk neer als een provocateur, en dat zonder enige onderbouwing. Het zijn allemaal groupthinkmechanismen.
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door ZLG »

Soms vraag je jezelf af wat gevaarlijker is: progressieve seculieren of progressieve christenen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Alsof het verslagje van Joop niet vooringenomen zou zijn
Dit slaat nergens op. Het is een onbeargumenteerde en onjuiste stelling. Als je enige kennis hebt van de islamitische cultuur in Nederland, zou je zoiets niet zeggen. Ik vind het ook onbeschoft tegenover de zeer onderbouwde reactie van Roos2018.

Het valt mij -ook in het draadje over het dopen van levenloos geboren kinderen- op dat hier steeds meer feitenvrij gediscussieerd wordt. Het zou goed zijn als de zwijgende meerderheid daar eens iets over zou zeggen.

Hier zet Huisman iemand die niet met zijn -mijns inziens nogal beperkte- blik kijkt, maar gelijk neer als een provocateur, en dat zonder enige onderbouwing. Het zijn allemaal groupthinkmechanismen.
Mooi dat je dit zo opschrijft. Want je verwoord nu letterlijk het punt ( levenloos geboren kinderen dopen) waar het "fout" gaat.
Je zegt dat je opponenten niet met feiten komen. Je moet wel "blind" zijn als je de bijbelse argumenten niet hebt gelezen. Of je negeert ze totaal omdat dat goed uitkomt. ( en dat is het kenmerkende van het moderne intelectuele of zo je wilt progressieve christendom. Negeren. Niet op ingaan. Overigens doen mensen dat aan de andere zijde ook wel eens) en stelt buitenbijbelse argumenten als norm. Gevoel, verstand, of bepaaldebronnen die dan meer zeggenskracht hebben ipv het spreken van het Woord.
Ondertussen zeg je uiteraard dat je er niet perse mee eens bent, zodat je je juridisch ingedekt hebt. En je kan zeggen dat de ander dom is omdat hij jou niet begrijpt.... of zo iets dergelijks....
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door DDD »

Op het eerste punt ga ik graag in in het draadje dat daarover gaat.

Voor het overige ga jij niet in op wat Roos2018 schrijft.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Op het eerste punt ga ik graag in in het draadje dat daarover gaat.

Voor het overige ga jij niet in op wat Roos2018 schrijft.
Ik reageer ook niet op Roos2018. Wat niet duidelijk over gekomen is. Want daar kan ik een eind in mee komen. Maar ik reageer op jou. Je verdiepen in andermans cultuur is terecht een punt. Je verdiepen is m.i. niet hetzelfde als die andere cultuur aanvaarden als zijnde je eigen cultuur. Of alles uit die cultuur aanvaarden als bijbels. Zo heeft in arabische culturen het waarheidsbegrip een andere invulling dan het bijbelse waarheidsbegrip. Dat is wel iets om rekening mee te houden in gesprekken en antwoorden en dus ook manier van vraagstellen.

Ik reageerde dus op een punt uit een ander draadje wat jij hier invoert. En wat een symptomatisch manier van reageren is op vele onderwerpen. En ik ben benieuwd hoe je werkelijk ingaat op het betreffende draadje mbt punt 1.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 feb 2020, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Maanenschijn »

Omdat er feitenvrij wordt dan hierbij mijn indruk van de feiten:

- er is een ondervragingscommissie die ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen onderzoekt, bestaande uit 9 leden die bij toerbeurt vragen stellen over het onderwerp. Ik heb geen zicht of het kamerlid zeggenschap of voorkeur heeft over zijn of haar te ondervragen persoon.
- Hieruit volgt dat Stoffer (want op hem richt zich een deel van de kritiek) de vragen stelt die hij stelt. Ook al zouden die voor onze refozuil of ons zelf vergelijkend te beantwoorden zijn als de heer S. Salam deed. Dit laatste doet voor mij niet ter zake.
- De vragen die gesteld werden, waren niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. En al zou dat wel zo zijn geweest, is in het verhoor aangegeven dat verduidelijkende vragen zeker mogelijk zijn.
- Vragen waren vooringenomen. Al vond ik dat zelf wel meevallen, lijkt me dat op zichzelf niet verkeerd. Door een vooringenomen vraag te stellen, kan deze worden bevestigd of ontkent. Daarmee is het antwoord helder.
- De gegeven antwoorden door dhr. Salem waren met veel omhaal van woorden en op zijn minst niet concreet. ik heb hier zojuist geleerd dat dit blijkbaar een Oosterse manier van reageren is. Overigens ben ik er mee eens dat daar wat meer rekening mee gehouden kan worden, als dit te verwachten was, maar maakt wel dat door de onderzoekscommissie gezocht werd naar een duidelijk antwoord. En als dat niet kwam werd er geïnterrumpeerd en gevraagd om met een duidelijk ja/nee te antwoorden. Er is bij geen enkele vraag vooraf aangeven dat het een ja/nee vraag zou zijn, die kwam alleen na drie keer de zelfde vraag stellen (door de onderzoekscommissie).
- Vragen zouden 'dom' zijn. Dit is een waardeoordeel van een vraag waarvan ik door @DDD de onderbouwing niet heb gezien.
- Door de ondervragers is aan de antwoorden van Dhr. Salem geen waardeoordeel gehangen. Dat is ook meermalen aangegeven. Wel heeft de commissie geprobeerd zijn antwoorden samen te vatten. Volgens dhr. Salem met weinig succes.

Wat het bericht van de columnist JOOP betreft, op mij kwam het vooral over als even heerlijk losgaan, waar het plezierig was de voor-de-hand-liggende stok op te rapen om de SGP en in dat kielzog de orthodoxe gristen een mep te geven en (wat op veel punten ook mogelijk is) gelijk te stellen met de islam.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door DDD »

De vragen zijn dom, omdat daaruit een verkeerd inzicht in zowel de feiten als in de godsdienstige inzichten blijkt. Niet alle vragen zijn even dom, natuurlijk. Sommige vragen zijn terecht. Ik bedoel dus niet te zeggen dat er niets zinnigs is besproken.

Maar de vragen die ik in het andere draadje noemde, en ook de vragen in het commentaar, zijn toch overduidelijk een misslag? Ik begrijp niet zo goed hoe het mogelijk is dat mensen dat niet zien. Het is niet zo dat ik niet mijn best doe om de redenering van Huisman te begrijpen, bijvoorbeeld. Ik heb zelfs op Geenstijl gekeken om te zien wat ze daar nu voor conclusies trekken. Maar ik kan het punt nog steeds niet volgen.

Ik vond de vragen overigens niet met veel omhaal van woorden, maar eerder vrij beknopt. De imam beantwoordde de vragen zo, dat er de minste kans was op misverstanden, uiteraard onder de premisse dat de ondervragers ook zouden luisteren naar wat hij zei. Sterker nog, het kwam verschillende keren voor dat de vraagsteller -als hij een normaal kritisch denkvermogen had benut- zijn vraag naar aanleiding van de beantwoording had moeten herformuleren. Dat dit niet gebeurde, is niet onschuldig. Dat noem ik dom. Het is voor mensen die het allemaal niet goed kunnen volgen een manier om de ondervraagde negatief te framen. Wat mij betreft onterecht.

Ik sluit niet uit dat meneer niet de hele waarheid vertelde. Dat moet je nooit uitsluiten. Maar het minste wat je in zo'n setting mag verwachten, is dat de ondervragers horen wat iemand zegt en wat wel en niet de implicaties zijn van andermans stellingen en antwoorden.

Ik vind trouwens ook dat de imam één keer geen antwoord gaf op een vraag, de vraag van Michel Rog. Dat had ik er voor de goede beeldvorming bij mogen zeggen.
Plaats reactie