De Islam is per definitie vreedzaam...........

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:And so it is...

Maar ik heb dit onderwerp niet even naar boven 'ehaald.

Trouwens, 'off-topicje' is weer zo'n afschuwelijk bastaard-engels woord.

Hoewel voor off-topic ook een goed Nederlands woord (of liever 6 woorden) bestaat, maar 'daar hadden we het niet over'
:super :super
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:Christelijke jeugd bang voor moslims

MA 14 apr 2008 | 11.39
Dagblad Trouw was bij een debatweekeinde van 700 gereformeerde jongeren. Op de vraag of de Islam een vreedzame religie is, reageert vrijwel niemand positief. "Veel gereformeerde jongeren zijn bang voor al die moslims die hen zullen vermoorden als ze aan de macht komen", aldus peilt de krant de stemming onder de volle Veluwehal in Barneveld.

"Ik moet steeds maar denken aan de bijbelse tekst dat vreemden het land zullen verteren", wordt een vrouw geciteerd. "Eigenlijk zijn we al te laat. Moskeeën schieten de grond uit, tegen onze cultuur in". SGP-voorman Bas van der Vlies waarschuwde dat de jeugd het ook niet hoeft te hebben van steun uit het parlement: "Je wilt niet weten hoeveel mensen in Den Haag, politiek correct als ze zijn, alleen maar kijken naar de gematigde 750.000 moslims."

Arabist Hans Jansen: "Praten is voor mij geen oplossing. het is van het grootste belang dat we wakker blijven, niet naar het gezeur luisteren dat de islam een vreedzame godsdienst is. Dat is niet waar."

Trouw gooit nog wat olie op het vuur met een afsluitend citaat van een verpleegkundige. "In de pauze vertelt een verpleegkundige dat haar moslimcollega bloedserieus verkondigde haar te vermoorden als de moslims de heerschappij hebben. Ze willen ons dus gewoon dood hebben", aldus Trouw.

Bron: De Telegraaf
Tja... het is sowieso onzin om dit op de godsdienst te betrekken. Je moet het op de cultuur betrekken. Kwa cultuur lopen ze in veel landen een beetje achter. Maar in Nederland zijn er geen moslims die het huis van Wilders in de brand steken omdat hij Fitna maakte, die massaal Nederlandse vlaggen gaan verbranden. Heeeeel af en toe een keer een ontspoorde extremist.... maar ja, onder christenen heb je ook van die mensen die valse bommeldingen doen bij een concert van Madonna enzo... Verder geen problemen. Ik kan gewoon hier een moskee binnenlopen (mits ik mijn schoenen uitdoe) zonder dat ik allerlei vijandige en afkeurende blikken krijg. Gastvrijheid kennen ze wel. Moet je eens als moslim in gewaad of moslima met hoofddoek de kerk binnenlopen en kijken hoe mensen dan reageren. Dan weet ik wel wie er nog wat te leren hebben.

Maar goed, het is dus vooral cultuur. In de middeleeuwen was het precies andersom, toen riepen christenen dat moslims de dood verdienden, trokken ze naar het heilige land en waren ze totaal niet vredelievend. Met die cultuur in bepaalde landen kan je moeite hebben... maar betrek het niet meteen op godsdienst. Net zoals je niet op basis van de kruistochten kan stellen dat het christendom dus geen vredelievend geloof is maar gewelddadig, kan je dat ook niet van de Islam zeggen op basis van de cultuur in bepaalde islamitische landen en het gedrag van een stel extremisten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Tja... het is sowieso onzin om dit op de godsdienst te betrekken. Je moet het op de cultuur betrekken. Kwa cultuur lopen ze in veel landen een beetje achter. Maar in Nederland zijn er geen moslims die het huis van Wilders in de brand steken omdat hij Fitna maakte, die massaal Nederlandse vlaggen gaan verbranden. Heeeeel af en toe een keer een ontspoorde extremist.... maar ja, onder christenen heb je ook van die mensen die valse bommeldingen doen bij een concert van Madonna enzo... Verder geen problemen. Ik kan gewoon hier een moskee binnenlopen (mits ik mijn schoenen uitdoe) zonder dat ik allerlei vijandige en afkeurende blikken krijg. Gastvrijheid kennen ze wel. Moet je eens als moslim in gewaad of moslima met hoofddoek de kerk binnenlopen en kijken hoe mensen dan reageren. Dan weet ik wel wie er nog wat te leren hebben.

Maar goed, het is dus vooral cultuur. In de middeleeuwen was het precies andersom, toen riepen christenen dat moslims de dood verdienden, trokken ze naar het heilige land en waren ze totaal niet vredelievend. Met die cultuur in bepaalde landen kan je moeite hebben... maar betrek het niet meteen op godsdienst. Net zoals je niet op basis van de kruistochten kan stellen dat het christendom dus geen vredelievend geloof is maar gewelddadig, kan je dat ook niet van de Islam zeggen op basis van de cultuur in bepaalde islamitische landen en het gedrag van een stel extremisten.
Een beetje kort door de bocht, vriend Marnix.

Hoewel, inderdaad, de Roomse kerk van bloed druipte... Maar men mag niet Roomse kerk met christendom synoniem stellen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Hoewel, inderdaad, de Roomse kerk van bloed druipte... Maar men mag niet Roomse kerk met christendom synoniem stellen.
waarmee dan wél? zoals jij het stelt is de RK geen christelijke kerk, dus zijn de katholieken derhalve geen christenen.....gaat me toch een knap eind te vér.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
Bert Mulder schreef:
Hoewel, inderdaad, de Roomse kerk van bloed druipte... Maar men mag niet Roomse kerk met christendom synoniem stellen.
waarmee dan wél? zoals jij het stelt is de RK geen christelijke kerk, dus zijn de katholieken derhalve geen christenen.....gaat me toch een knap eind te vér.
Daar gaan we weer....

Rens, dat zeideke ik niet.

net zoals een mug kan vliegen, maar een vlieg niet kan muggen.

Is de Roomse kerk een christelijke kerk, maar de christelijke kerk is NIET de Roomse kerk...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Is de Roomse kerk een christelijke kerk, maar de christelijke kerk is NIET de Roomse kerk...
zó stel je het precies goed.........zoals elke kerk deel uitmaakt van "de" christelijke kerk, is "de" christelijke kerk niet per sé (ik geef maar effe een gooi) de GG/PKN/GKv etc etc....

het ging me er even om dat de stelling an sich niet juist was zoals het er stond Bert...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: Tja... het is sowieso onzin om dit op de godsdienst te betrekken. Je moet het op de cultuur betrekken. Kwa cultuur lopen ze in veel landen een beetje achter. Maar in Nederland zijn er geen moslims die het huis van Wilders in de brand steken omdat hij Fitna maakte, die massaal Nederlandse vlaggen gaan verbranden. Heeeeel af en toe een keer een ontspoorde extremist.... maar ja, onder christenen heb je ook van die mensen die valse bommeldingen doen bij een concert van Madonna enzo... Verder geen problemen. Ik kan gewoon hier een moskee binnenlopen (mits ik mijn schoenen uitdoe) zonder dat ik allerlei vijandige en afkeurende blikken krijg. Gastvrijheid kennen ze wel. Moet je eens als moslim in gewaad of moslima met hoofddoek de kerk binnenlopen en kijken hoe mensen dan reageren. Dan weet ik wel wie er nog wat te leren hebben.

Maar goed, het is dus vooral cultuur. In de middeleeuwen was het precies andersom, toen riepen christenen dat moslims de dood verdienden, trokken ze naar het heilige land en waren ze totaal niet vredelievend. Met die cultuur in bepaalde landen kan je moeite hebben... maar betrek het niet meteen op godsdienst. Net zoals je niet op basis van de kruistochten kan stellen dat het christendom dus geen vredelievend geloof is maar gewelddadig, kan je dat ook niet van de Islam zeggen op basis van de cultuur in bepaalde islamitische landen en het gedrag van een stel extremisten.
Een beetje kort door de bocht, vriend Marnix.

Hoewel, inderdaad, de Roomse kerk van bloed druipte... Maar men mag niet Roomse kerk met christendom synoniem stellen.
Klopt. En de slavenhandelaren die dat Bijbels goed wilden praten ook niet. En zo zijn er tal van voorbeelden, waarbij protestanten zich misdroegen. Maar dat kan je dan nog niet gelijkstellen met het christelijk geloof, dat dat niet vreedzaam zou zijn. En zo kan je ook niet de Islam als onvreedzaam bestempelen op basis van de cultuur in bepaalde landen en op basis van het gedrag van een groepje extremisten. Daar ging het me even om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:
Klopt. En de slavenhandelaren die dat Bijbels goed wilden praten ook niet. En zo zijn er tal van voorbeelden, waarbij protestanten zich misdroegen. Maar dat kan je dan nog niet gelijkstellen met het christelijk geloof, dat dat niet vreedzaam zou zijn. En zo kan je ook niet de Islam als onvreedzaam bestempelen op basis van de cultuur in bepaalde landen en op basis van het gedrag van een groepje extremisten. Daar ging het me even om.
Nog steeds kort door de bocht, Marnix.

Want de Bijbel zet niet tot misdaden aan.

De Koran zet wel tot misdaden aan.

Daarin zit hem het verschil ....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Marnix »

Hm daarover verschillen de meningen ook nog wel een beetje. Gelukkig maar, want er zijn een heleboel moslims in Nederland en die plegen al die misdaden niet. Het blijft dus ook nog steeds een cultuurverschil.

Wij stenigen toch ook geen mensen die vloeken, of die vreemdgaan? Toch zouden tegenstanders van de Bijbel dat kunnen noemen als argument waarom de Bijbel tot misdaden zou aanzetten... en zou het in een extremistische theocratie nog uitgevoerd kunnen worden ook.

Als de koran tot misdaden zou aanzetten zouden alle echte islamieten misdaden plegen tegen de niet-islamieten en dat is niet het geval. Er zijn dan ook weer koran-teksten die dat verbieden... en ook daar verschillen de meningen over de interpretatie van de geschriften.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Jongere »

Gelukkig hoeven we niet aan te tonen dat het Christendom niet gewelddadig is en dat de Islam dat wel zou zijn. Het gaat erom dat het Christendom wèl de Weg, de Waarheid en het Leven kent en de Islam niet.

Veel (christelijke) mensen vinden die eenvoud jammer en zouden veel liever op hoog intellectueel niveau de discussie aangaan met deze en gene om alle verschillen aan te tonen. Maar helaas (nee, gelukkig!) is de christelijke boodschap een eenvoudige.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door plebe »

leestip: "de achilleshiel van de Islam"

Helder boek door christen geschreven
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Rens »

plebe schreef:leestip: "de achilleshiel van de Islam"

Helder boek door christen geschreven
als het nou door een moslim was geschreven dan zou het meer zin hebben zo'n boek te lezen....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Klopt. En de slavenhandelaren die dat Bijbels goed wilden praten ook niet. En zo zijn er tal van voorbeelden, waarbij protestanten zich misdroegen. Maar dat kan je dan nog niet gelijkstellen met het christelijk geloof, dat dat niet vreedzaam zou zijn. En zo kan je ook niet de Islam als onvreedzaam bestempelen op basis van de cultuur in bepaalde landen en op basis van het gedrag van een groepje extremisten. Daar ging het me even om.
Nog steeds kort door de bocht, Marnix.

Want de Bijbel zet niet tot misdaden aan.

De Koran zet wel tot misdaden aan.

Daarin zit hem het verschil ....
Precies Bert. En volgens mij zegt de Koran: dood alle ongelovigen terwijl de Bijbel zegt: onderwijst alle volken, maak hen tot Mijn discipelen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Marnix »

De vraag is: Waar staat dat? En wat staat er een vers verder? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door -DIA- »

Per definitie vreedzaam.... maar wat zijn slinkse en andere kromme wegen?
Het lijkt erop dat vreedzaam is, maar alleen vreedzaam in wat in de ogen van de Islam vreedzaam is...
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/gewi ... -1.1633550
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie