1 april....

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 17193
Lid geworden op: 11 Sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal
Contact:

Re: 1 april....

Berichtdoor helma » 10 Apr 2012, 22:14

tekst dr. A. Huijgen

Niet iedereen heeft kennelijk hetzelfde gevoel voor humor. Jeugdwerkers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten poseerden in hun nieuwe outfit naast motoren waarmee ze brandstof kosten zouden gaan besparen – een 1 aprilgrap die veel mensen op het verkeerde been zette. Enkele dagen later boden voorzitter en directeur van de JBGG hun „oprechte excuses” aan voor deze actie vanwege talrijke klachten die de bond ontving. Waarom? Deze presentatie is niet passend bij de „stijl” van het werk, dat gefundeerd is op Schrift en belijdenis.

Die frase intrigeert. Wat past er niet bij de stijl? Is een grote auto van een premium merk heiliger dan een motorfiets? Of stonden op de rug van de motorpakken de afbeeldingen van een criminele motorbende? Of, en dat is waarschijnlijker, tast de grap een vermeende ”waardigheid” aan? Humor is bij een gereformeerde stijl kennelijk een gevoelig punt.

Nu moet de JBGG uiteraard zijn eigen afweging maken – maar de relatie van stijl en humor is echt een aangelegen punt, juist in het jeugdwerk. Een bepaalde mate van humor is daar nodig. De gereformeerde gezindte heeft het imago streng en humorloos te zijn; bij de buitenwacht, maar ook bij veel van onze jongeren. Hoe ernstiger je gelaat, des te degelijker en beter het is. Lachen is lichtzinnig, toch?

Platte grappen en grollen passen uiteraard niet, maar een dosis humor kan geen kwaad. Het is een misvatting dat een voluit ernstige boodschap humor uitsluit. Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden. Hoewel de boodschap ernstig is, is niet alles even ernstig. We zouden bijvoorbeeld onszelf wat minder ernstig kunnen nemen. Door gewichtigdoenerij prikken jongeren heen.

Onlangs stond in deze krant prominent een soort hartenkreet over onze omgang met jongeren. Jongeren hebben, zo stond er, onder andere behoefte aan het uitleggen van regels en tradities. Dat zal alleen lukken als we weten te relativeren: niet alles in onze traditie is van gelijk gewicht, en jongeren gaan juist steigeren waar álles heel erg belangrijk wordt gemaakt. Als oekazes over leggings met dezelfde ernst worden gebracht als de noodzaak van bekering, voelen jongeren aan dat er iets mis gaat.

Ons woord ”gein” komt van het Hebreeuwse woord ”genade”. Nu geeft zo’n etymologie niet de doorslag, maar toch. Het is genade als je ziet waarop het aankomt, en ook waarop het wat minder aankomt. Jongeren hebben voorbeeldfiguren nodig aan wie ze zien dat diepe ernst en humor samengaan; mensen die met de jongeren kunnen huilen en kunnen lachen, kunnen bidden en kunnen kletsen. Zonder die motor loopt het jeugdwerk vast.


Juist.

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 Nov 2004, 19:19

Re: 1 april....

Berichtdoor vlinder » 10 Apr 2012, 22:57

Ik ben niet tegen humor, maar wel tegen een 1aprilgrap op 31 maart.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 13742
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 00:38

Re: 1 april....

Berichtdoor huisman » 10 Apr 2012, 23:32

helma schreef:tekst dr. A. Huijgen

Niet iedereen heeft kennelijk hetzelfde gevoel voor humor. Jeugdwerkers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten poseerden in hun nieuwe outfit naast motoren waarmee ze brandstof kosten zouden gaan besparen – een 1 aprilgrap die veel mensen op het verkeerde been zette. Enkele dagen later boden voorzitter en directeur van de JBGG hun „oprechte excuses” aan voor deze actie vanwege talrijke klachten die de bond ontving. Waarom? Deze presentatie is niet passend bij de „stijl” van het werk, dat gefundeerd is op Schrift en belijdenis.

Die frase intrigeert. Wat past er niet bij de stijl? Is een grote auto van een premium merk heiliger dan een motorfiets? Of stonden op de rug van de motorpakken de afbeeldingen van een criminele motorbende? Of, en dat is waarschijnlijker, tast de grap een vermeende ”waardigheid” aan? Humor is bij een gereformeerde stijl kennelijk een gevoelig punt.

Nu moet de JBGG uiteraard zijn eigen afweging maken – maar de relatie van stijl en humor is echt een aangelegen punt, juist in het jeugdwerk. Een bepaalde mate van humor is daar nodig. De gereformeerde gezindte heeft het imago streng en humorloos te zijn; bij de buitenwacht, maar ook bij veel van onze jongeren. Hoe ernstiger je gelaat, des te degelijker en beter het is. Lachen is lichtzinnig, toch?

Platte grappen en grollen passen uiteraard niet, maar een dosis humor kan geen kwaad. Het is een misvatting dat een voluit ernstige boodschap humor uitsluit. Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden. Hoewel de boodschap ernstig is, is niet alles even ernstig. We zouden bijvoorbeeld onszelf wat minder ernstig kunnen nemen. Door gewichtigdoenerij prikken jongeren heen.

Onlangs stond in deze krant prominent een soort hartenkreet over onze omgang met jongeren. Jongeren hebben, zo stond er, onder andere behoefte aan het uitleggen van regels en tradities. Dat zal alleen lukken als we weten te relativeren: niet alles in onze traditie is van gelijk gewicht, en jongeren gaan juist steigeren waar álles heel erg belangrijk wordt gemaakt. Als oekazes over leggings met dezelfde ernst worden gebracht als de noodzaak van bekering, voelen jongeren aan dat er iets mis gaat.

Ons woord ”gein” komt van het Hebreeuwse woord ”genade”. Nu geeft zo’n etymologie niet de doorslag, maar toch. Het is genade als je ziet waarop het aankomt, en ook waarop het wat minder aankomt. Jongeren hebben voorbeeldfiguren nodig aan wie ze zien dat diepe ernst en humor samengaan; mensen die met de jongeren kunnen huilen en kunnen lachen, kunnen bidden en kunnen kletsen. Zonder die motor loopt het jeugdwerk vast.


Juist.


Juist.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15892
Lid geworden op: 25 Jun 2008, 20:16
Contact:

Re: 1 april....

Berichtdoor Luther » 11 Apr 2012, 01:50

huisman schreef:
helma schreef:tekst dr. A. Huijgen

Niet iedereen heeft kennelijk hetzelfde gevoel voor humor. Jeugdwerkers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten poseerden in hun nieuwe outfit naast motoren waarmee ze brandstof kosten zouden gaan besparen – een 1 aprilgrap die veel mensen op het verkeerde been zette. Enkele dagen later boden voorzitter en directeur van de JBGG hun „oprechte excuses” aan voor deze actie vanwege talrijke klachten die de bond ontving. Waarom? Deze presentatie is niet passend bij de „stijl” van het werk, dat gefundeerd is op Schrift en belijdenis.

Die frase intrigeert. Wat past er niet bij de stijl? Is een grote auto van een premium merk heiliger dan een motorfiets? Of stonden op de rug van de motorpakken de afbeeldingen van een criminele motorbende? Of, en dat is waarschijnlijker, tast de grap een vermeende ”waardigheid” aan? Humor is bij een gereformeerde stijl kennelijk een gevoelig punt.

Nu moet de JBGG uiteraard zijn eigen afweging maken – maar de relatie van stijl en humor is echt een aangelegen punt, juist in het jeugdwerk. Een bepaalde mate van humor is daar nodig. De gereformeerde gezindte heeft het imago streng en humorloos te zijn; bij de buitenwacht, maar ook bij veel van onze jongeren. Hoe ernstiger je gelaat, des te degelijker en beter het is. Lachen is lichtzinnig, toch?

Platte grappen en grollen passen uiteraard niet, maar een dosis humor kan geen kwaad. Het is een misvatting dat een voluit ernstige boodschap humor uitsluit. Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden. Hoewel de boodschap ernstig is, is niet alles even ernstig. We zouden bijvoorbeeld onszelf wat minder ernstig kunnen nemen. Door gewichtigdoenerij prikken jongeren heen.

Onlangs stond in deze krant prominent een soort hartenkreet over onze omgang met jongeren. Jongeren hebben, zo stond er, onder andere behoefte aan het uitleggen van regels en tradities. Dat zal alleen lukken als we weten te relativeren: niet alles in onze traditie is van gelijk gewicht, en jongeren gaan juist steigeren waar álles heel erg belangrijk wordt gemaakt. Als oekazes over leggings met dezelfde ernst worden gebracht als de noodzaak van bekering, voelen jongeren aan dat er iets mis gaat.

Ons woord ”gein” komt van het Hebreeuwse woord ”genade”. Nu geeft zo’n etymologie niet de doorslag, maar toch. Het is genade als je ziet waarop het aankomt, en ook waarop het wat minder aankomt. Jongeren hebben voorbeeldfiguren nodig aan wie ze zien dat diepe ernst en humor samengaan; mensen die met de jongeren kunnen huilen en kunnen lachen, kunnen bidden en kunnen kletsen. Zonder die motor loopt het jeugdwerk vast.


Juist.


Juist.

En die column snap ik dan weer wel! Mooi verhaal!

(Sorry, het grappige / de humor van die motoractie is nog steeds niet doorgedrongen biij mij.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 Jul 2010, 08:07

Re: 1 april....

Berichtdoor Schemerlichtje » 11 Apr 2012, 07:45

huisman schreef:
helma schreef:tekst dr. A. Huijgen

Niet iedereen heeft kennelijk hetzelfde gevoel voor humor. Jeugdwerkers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten poseerden in hun nieuwe outfit naast motoren waarmee ze brandstof kosten zouden gaan besparen – een 1 aprilgrap die veel mensen op het verkeerde been zette. Enkele dagen later boden voorzitter en directeur van de JBGG hun „oprechte excuses” aan voor deze actie vanwege talrijke klachten die de bond ontving. Waarom? Deze presentatie is niet passend bij de „stijl” van het werk, dat gefundeerd is op Schrift en belijdenis.

Die frase intrigeert. Wat past er niet bij de stijl? Is een grote auto van een premium merk heiliger dan een motorfiets? Of stonden op de rug van de motorpakken de afbeeldingen van een criminele motorbende? Of, en dat is waarschijnlijker, tast de grap een vermeende ”waardigheid” aan? Humor is bij een gereformeerde stijl kennelijk een gevoelig punt.

Nu moet de JBGG uiteraard zijn eigen afweging maken – maar de relatie van stijl en humor is echt een aangelegen punt, juist in het jeugdwerk. Een bepaalde mate van humor is daar nodig. De gereformeerde gezindte heeft het imago streng en humorloos te zijn; bij de buitenwacht, maar ook bij veel van onze jongeren. Hoe ernstiger je gelaat, des te degelijker en beter het is. Lachen is lichtzinnig, toch?

Platte grappen en grollen passen uiteraard niet, maar een dosis humor kan geen kwaad. Het is een misvatting dat een voluit ernstige boodschap humor uitsluit. Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden. Hoewel de boodschap ernstig is, is niet alles even ernstig. We zouden bijvoorbeeld onszelf wat minder ernstig kunnen nemen. Door gewichtigdoenerij prikken jongeren heen.

Onlangs stond in deze krant prominent een soort hartenkreet over onze omgang met jongeren. Jongeren hebben, zo stond er, onder andere behoefte aan het uitleggen van regels en tradities. Dat zal alleen lukken als we weten te relativeren: niet alles in onze traditie is van gelijk gewicht, en jongeren gaan juist steigeren waar álles heel erg belangrijk wordt gemaakt. Als oekazes over leggings met dezelfde ernst worden gebracht als de noodzaak van bekering, voelen jongeren aan dat er iets mis gaat.

Ons woord ”gein” komt van het Hebreeuwse woord ”genade”. Nu geeft zo’n etymologie niet de doorslag, maar toch. Het is genade als je ziet waarop het aankomt, en ook waarop het wat minder aankomt. Jongeren hebben voorbeeldfiguren nodig aan wie ze zien dat diepe ernst en humor samengaan; mensen die met de jongeren kunnen huilen en kunnen lachen, kunnen bidden en kunnen kletsen. Zonder die motor loopt het jeugdwerk vast.


Juist.


Juist.

Een prima stuk!!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2454
Lid geworden op: 29 Jun 2006, 21:37

Re: 1 april....

Berichtdoor BJD » 11 Apr 2012, 07:55

helma schreef:tekst dr. A. Huijgen

Niet iedereen heeft kennelijk hetzelfde gevoel voor humor. Jeugdwerkers van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten poseerden in hun nieuwe outfit naast motoren waarmee ze brandstof kosten zouden gaan besparen – een 1 aprilgrap die veel mensen op het verkeerde been zette. Enkele dagen later boden voorzitter en directeur van de JBGG hun „oprechte excuses” aan voor deze actie vanwege talrijke klachten die de bond ontving. Waarom? Deze presentatie is niet passend bij de „stijl” van het werk, dat gefundeerd is op Schrift en belijdenis.

Die frase intrigeert. Wat past er niet bij de stijl? Is een grote auto van een premium merk heiliger dan een motorfiets? Of stonden op de rug van de motorpakken de afbeeldingen van een criminele motorbende? Of, en dat is waarschijnlijker, tast de grap een vermeende ”waardigheid” aan? Humor is bij een gereformeerde stijl kennelijk een gevoelig punt.

Nu moet de JBGG uiteraard zijn eigen afweging maken – maar de relatie van stijl en humor is echt een aangelegen punt, juist in het jeugdwerk. Een bepaalde mate van humor is daar nodig. De gereformeerde gezindte heeft het imago streng en humorloos te zijn; bij de buitenwacht, maar ook bij veel van onze jongeren. Hoe ernstiger je gelaat, des te degelijker en beter het is. Lachen is lichtzinnig, toch?

Platte grappen en grollen passen uiteraard niet, maar een dosis humor kan geen kwaad. Het is een misvatting dat een voluit ernstige boodschap humor uitsluit. Integendeel. In de Joodse traditie bloeide de humor op in het aangezicht van de meest ernstige en gruwelijke omstandigheden. Hoewel de boodschap ernstig is, is niet alles even ernstig. We zouden bijvoorbeeld onszelf wat minder ernstig kunnen nemen. Door gewichtigdoenerij prikken jongeren heen.

Onlangs stond in deze krant prominent een soort hartenkreet over onze omgang met jongeren. Jongeren hebben, zo stond er, onder andere behoefte aan het uitleggen van regels en tradities. Dat zal alleen lukken als we weten te relativeren: niet alles in onze traditie is van gelijk gewicht, en jongeren gaan juist steigeren waar álles heel erg belangrijk wordt gemaakt. Als oekazes over leggings met dezelfde ernst worden gebracht als de noodzaak van bekering, voelen jongeren aan dat er iets mis gaat.

Ons woord ”gein” komt van het Hebreeuwse woord ”genade”. Nu geeft zo’n etymologie niet de doorslag, maar toch. Het is genade als je ziet waarop het aankomt, en ook waarop het wat minder aankomt. Jongeren hebben voorbeeldfiguren nodig aan wie ze zien dat diepe ernst en humor samengaan; mensen die met de jongeren kunnen huilen en kunnen lachen, kunnen bidden en kunnen kletsen. Zonder die motor loopt het jeugdwerk vast.


Juist.
Zo is het... idd.. door gewichtdoenerij prikken jongeren heen. Sterker, het stoot af.. Goede column

Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 7655
Lid geworden op: 29 Dec 2001, 13:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 1 april....

Berichtdoor Herman » 12 Apr 2012, 13:05

De kritiek van de brievenschrijver op de 1 april grap deugt van geen meter. En de JBGG moet vooral doorgaan met grappen maken.

Dat is in het kort mijn mening. Het kan gewoon niet zo zijn, dat de zogenaamste vroomste gergemmer die volgens zijn geweten nog niet over een strootje kan stappen gaat bepalen of de jeugdbond (wél of niet nep) op een motor mag rijden.

Bovendien snap ik niet dat de jeugdbond er verstandiger aan zou hebben gedaan of dit niet te doen. We hebben het hier over een jeugdbond en niet over een synodale bijeenkomst.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15892
Lid geworden op: 25 Jun 2008, 20:16
Contact:

Re: 1 april....

Berichtdoor Luther » 12 Apr 2012, 14:04

Herman schreef:De kritiek van de brievenschrijver op de 1 april grap deugt van geen meter. En de JBGG moet vooral doorgaan met grappen maken.

Dat is in het kort mijn mening. Het kan gewoon niet zo zijn, dat de zogenaamste vroomste gergemmer die volgens zijn geweten nog niet over een strootje kan stappen gaat bepalen of de jeugdbond (wél of niet nep) op een motor mag rijden.

Bovendien snap ik niet dat de jeugdbond er verstandiger aan zou hebben gedaan of dit niet te doen. We hebben het hier over een jeugdbond en niet over een synodale bijeenkomst.

Even nog over dat strootje.... Want als ik mijn broeder erger, moet ik geen vlees willen eten dat een dubieuze herkomst heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 27851
Lid geworden op: 12 Jan 2006, 10:49
Locatie: Breda

Re: 1 april....

Berichtdoor Tiberius » 12 Apr 2012, 14:08

De vroomste gergemmer; toe maar.
Maar wat als je niet vooraf weet, dat hij zich aan zo'n strootje gaat ergeren?

Jongere
Berichten: 7651
Lid geworden op: 14 Apr 2004, 15:45

Re: 1 april....

Berichtdoor Jongere » 12 Apr 2012, 14:12

Luther schreef:
Herman schreef:De kritiek van de brievenschrijver op de 1 april grap deugt van geen meter. En de JBGG moet vooral doorgaan met grappen maken.

Dat is in het kort mijn mening. Het kan gewoon niet zo zijn, dat de zogenaamste vroomste gergemmer die volgens zijn geweten nog niet over een strootje kan stappen gaat bepalen of de jeugdbond (wél of niet nep) op een motor mag rijden.

Bovendien snap ik niet dat de jeugdbond er verstandiger aan zou hebben gedaan of dit niet te doen. We hebben het hier over een jeugdbond en niet over een synodale bijeenkomst.

Even nog over dat strootje.... Want als ik mijn broeder erger, moet ik geen vlees willen eten dat een dubieuze herkomst heeft.

Dit is het lastigste punt rond de christelijke vrijheid. Herman zegt namelijk niet voor niets: 'de vroomste gergemmer'.
Kijk, een groep broeders met een standpunt over afgodenvlees is nog een duidelijk voorbeeld.
Maar wat nu als er opeens een groep broeders opstaat in de gemeente die zich ergert als mensen niet vegetarisch zijn? Of niet biologisch eten? Of als iemand er vreselijke moeite mee heeft dat de dominee graag zijn kinderen wil laten inenten? En dit alles christelijk beargumenteerd?

Waar begint de christelijke vrijheid en waar houdt die op? Dat vind ik een belangrijke maar ook heel moeilijke vraag. Je moet inderdaad heel ver gaan in het tegemoet komen (zoals Paulus dan in de eeuwigheid geen vlees eet) en anderzijds: je kunt en mag(!) je niet laten gijzelen door minderheidsgroepen met bijzondere standpunten onder het mom van de christelijke vrijheid.

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 21903
Lid geworden op: 29 Dec 2001, 12:45

Re: 1 april....

Berichtdoor refo » 12 Apr 2012, 14:24

Jongere schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:De kritiek van de brievenschrijver op de 1 april grap deugt van geen meter. En de JBGG moet vooral doorgaan met grappen maken.

Dat is in het kort mijn mening. Het kan gewoon niet zo zijn, dat de zogenaamste vroomste gergemmer die volgens zijn geweten nog niet over een strootje kan stappen gaat bepalen of de jeugdbond (wél of niet nep) op een motor mag rijden.

Bovendien snap ik niet dat de jeugdbond er verstandiger aan zou hebben gedaan of dit niet te doen. We hebben het hier over een jeugdbond en niet over een synodale bijeenkomst.

Even nog over dat strootje.... Want als ik mijn broeder erger, moet ik geen vlees willen eten dat een dubieuze herkomst heeft.

Dit is het lastigste punt rond de christelijke vrijheid. Herman zegt namelijk niet voor niets: 'de vroomste gergemmer'.
Kijk, een groep broeders met een standpunt over afgodenvlees is nog een duidelijk voorbeeld.
Maar wat nu als er opeens een groep broeders opstaat in de gemeente die zich ergert als mensen niet vegetarisch zijn? Of niet biologisch eten? Of als iemand er vreselijke moeite mee heeft dat de dominee graag zijn kinderen wil laten inenten? En dit alles christelijk beargumenteerd?

Waar begint de christelijke vrijheid en waar houdt die op? Dat vind ik een belangrijke maar ook heel moeilijke vraag. Je moet inderdaad heel ver gaan in het tegemoet komen (zoals Paulus dan in de eeuwigheid geen vlees eet) en anderzijds: je kunt en mag(!) je niet laten gijzelen door minderheidsgroepen met bijzondere standpunten onder het mom van de christelijke vrijheid.


De grens bij Paulus is het 'verloren gaan' van de broeder, als gevolg van het aan zien zitten in een afgodentempel.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15892
Lid geworden op: 25 Jun 2008, 20:16
Contact:

Re: 1 april....

Berichtdoor Luther » 12 Apr 2012, 14:27

Jongere schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:De kritiek van de brievenschrijver op de 1 april grap deugt van geen meter. En de JBGG moet vooral doorgaan met grappen maken.

Dat is in het kort mijn mening. Het kan gewoon niet zo zijn, dat de zogenaamste vroomste gergemmer die volgens zijn geweten nog niet over een strootje kan stappen gaat bepalen of de jeugdbond (wél of niet nep) op een motor mag rijden.

Bovendien snap ik niet dat de jeugdbond er verstandiger aan zou hebben gedaan of dit niet te doen. We hebben het hier over een jeugdbond en niet over een synodale bijeenkomst.

Even nog over dat strootje.... Want als ik mijn broeder erger, moet ik geen vlees willen eten dat een dubieuze herkomst heeft.

Dit is het lastigste punt rond de christelijke vrijheid. Herman zegt namelijk niet voor niets: 'de vroomste gergemmer'.
Kijk, een groep broeders met een standpunt over afgodenvlees is nog een duidelijk voorbeeld.
Maar wat nu als er opeens een groep broeders opstaat in de gemeente die zich ergert als mensen niet vegetarisch zijn? Of niet biologisch eten? Of als iemand er vreselijke moeite mee heeft dat de dominee graag zijn kinderen wil laten inenten? En dit alles christelijk beargumenteerd?

Waar begint de christelijke vrijheid en waar houdt die op? Dat vind ik een belangrijke maar ook heel moeilijke vraag. Je moet inderdaad heel ver gaan in het tegemoet komen (zoals Paulus dan in de eeuwigheid geen vlees eet) en anderzijds: je kunt en mag(!) je niet laten gijzelen door minderheidsgroepen met bijzondere standpunten onder het mom van de christelijke vrijheid.

Volgens mij is in elk geval duidelijk dat Paulus wijst op de EIGEN verantwoordelijkheid. De broeder die zich ergert mag uit dit bijbelgedeelte in elk geval niet zich het RECHT toeëigenen om de ander te laten weten dat hij/zij moet stoppen, omdat hij/zij ergernis wekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Jongere
Berichten: 7651
Lid geworden op: 14 Apr 2004, 15:45

Re: 1 april....

Berichtdoor Jongere » 12 Apr 2012, 14:34

Luther schreef:Volgens mij is in elk geval duidelijk dat Paulus wijst op de EIGEN verantwoordelijkheid. De broeder die zich ergert mag uit dit bijbelgedeelte in elk geval niet zich het RECHT toeëigenen om de ander te laten weten dat hij/zij moet stoppen, omdat hij/zij ergernis wekt.

Zeker, maar ik geef maar aan dat je er daar nog niet mee komt. Want gemeenteleden in een gemeente waar men moeite heeft met vlees eten of inenten, voelen dat ook wel aan (of iemand anders er aanspraak maakt of niet). De vraag is wat de maatstaven zijn om in die eigen verantwoordelijkheid iets wel of niet te doen.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15892
Lid geworden op: 25 Jun 2008, 20:16
Contact:

Re: 1 april....

Berichtdoor Luther » 12 Apr 2012, 14:42

Jongere schreef:
Luther schreef:Volgens mij is in elk geval duidelijk dat Paulus wijst op de EIGEN verantwoordelijkheid. De broeder die zich ergert mag uit dit bijbelgedeelte in elk geval niet zich het RECHT toeëigenen om de ander te laten weten dat hij/zij moet stoppen, omdat hij/zij ergernis wekt.

Zeker, maar ik geef maar aan dat je er daar nog niet mee komt. Want gemeenteleden in een gemeente waar men moeite heeft met vlees eten of inenten, voelen dat ook wel aan (of iemand anders er aanspraak maakt of niet). De vraag is wat de maatstaven zijn om in die eigen verantwoordelijkheid iets wel of niet te doen.

Dat ligt denk voor iedereen persoonlijk.
Meestal is het woord 'liefde' de brug tussen beiden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 7655
Lid geworden op: 29 Dec 2001, 13:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 1 april....

Berichtdoor Herman » 12 Apr 2012, 16:53

@ Tiberius.

Wettische zaken worden vaak verward met een 'nauw' leven en als zodanig onder het mom van vroomheid verkocht. Vandaar mijn samengevatte typering.

In casu ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de theorie of je wel of geen bijbels per motor mag smokkelen naar Noord Korea.


Terug naar “Uit de krant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten