Verdriet in de krant

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Uiteraard, zeker bij uitvaartdiensten. Ik neem aan dat iedereen dat met je eens is.
Dat is anders niet wat ik bij een aantal diensten heb meegemaakt. Ik zat met kromme tenen te luisteren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verdriet in de krant

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Uiteraard, zeker bij uitvaartdiensten. Ik neem aan dat iedereen dat met je eens is.
Dat is anders niet wat ik bij een aantal diensten heb meegemaakt. Ik zat met kromme tenen te luisteren.
Als de preek daar aanleiding toe heeft gegeven, dan vind ik dat heel verdrietig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Bertiel »

De laatste begrafenis die ik in onze gemeente meemaakte, daar duurde de preek 45 minuten en werd er om de haverklap een toepassing gemaakt. Ik vond het echt too much voor een begrafenis, zeker met de gedachte in het achterhoofd dat 90% van de aanwezige niet of nauwelijks in de kerk komt.
De plechtigheid duurde van 13.15 tot 16.30... en we zijn nog niet eens lopend naar de begraafplaats gegaan!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Mara »

Ik heb een aantal keren onder het gehoor van een vrouwelijke predikant gezeten, rouw- en trouwdiensten, en het was alle keren verschrikkelijk oppervlakkig, bovendien maakte er eentje - in de trouwdienst - een paar grote knollen van fouten.
Ik was in staat om haar na afloop erover te mailen, maar dacht toen, laat maar zitten ook.
De "preekjes" waren zonder uitzondering zo oppervlakkig, terwijl ik van een vrouw iets bijzonders zou verwachten.
Het erge is dat de begrafenissen oudere dames betrof, die zo'n vrouwelijke voorganger dan "door hun strot geduwd krijgen" tijdens hun ziekbed.
Want dat is dan de bezoekdame, de mannelijke wijkpredikant doet andere dingen.
Eén van mijn hoogbejaarde tantes is tijdens haar laatste levensjaren nog uit de kerk gegaan, waarin ze gedoopt en getrouwd was en belijdenis had gedaan, en haar kind ten grave had gedragen.
Ze is naar een meer behoudende wijkgemeente overgegaan, omdat ze absoluut geen vrouwelijke predikant op bezoek wilde krijgen, noch een dienst bezoeken, noch begraven wilde worden.
Het kostte haar heel wat tranen, maar het kon niet anders zei ze.
En veel begrip kreeg ze niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:
TSD schreef:Sorry hoor, maar dat is toch echt iets anders dan iemand een podium geven in een kerkelijk blad. Dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen in mijn ogen.
De Waarheidsvriend gaat niet uit van de kerk en is dan ook geen kerkelijk blad. Zelf zou ik trouwens een andere keuze gemaakt hebben.
Dit is een wel erg bijzondere weergave van de feiten. Het is een blad van een vereniging van leden die de gereformeerde beginselen van de kerk wil bevorderen. En die leden zijn dan in hoofdzaak ambtsdragers/dominees. De waarheidsvriend ziet echt op de kerk en minder op de praktijk van het geloofsleven zoals een 'omwionswil'.
Ik geef niet bijzonders weer maar ga gewoon uit van de feiten. De Gereformeerde Bond is geen kerk maar een vereniging en geeft een blad uit met de naam Waarheidsvriend. Dat heet verenigingsblad. Een kerkelijk blad wordt door een kerk uitgegeven. Dat is hier niet het geval.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
Dit is een wel erg bijzondere weergave van de feiten. Het is een blad van een vereniging van leden die de gereformeerde beginselen van de kerk wil bevorderen. En die leden zijn dan in hoofdzaak ambtsdragers/dominees. De waarheidsvriend ziet echt op de kerk en minder op de praktijk van het geloofsleven zoals een 'omwionswil'.
Ik geef niet bijzonders weer maar ga gewoon uit van de feiten. De Gereformeerde Bond is geen kerk maar een vereniging en geeft een blad uit met de naam Waarheidsvriend. Dat heet verenigingsblad. Een kerkelijk blad wordt door een kerk uitgegeven. Dat is hier niet het geval.
Ik laat de gereformeerde bond zelf aan het woord:
De vereniging heeft als doel binnen de Protestantse Kerk de gereformeerde waarheid te verbreiden en te verdedigen. Mede hierdoor wil ze de kerk brengen tot een zich gebonden weten aan de belijdenis van de Reformatie. De Bijbel staat centraal in onze vereniging.

Een oud-voorzitter schreef ooit het volgende: "Zolang men geen binding aan de belijdenis wil en niet die maatregelen neemt, welke uitzicht kunnen geven op een reformatie der Kerk in de zin van haar confessie, zolang heeft de Gereformeerde Bond nog de taak om voor de belijdenis der vaderen op te komen en te protesteren tegen alles, wat met de waarachtige geestelijke belangen der kerk en haar rechten in strijd is."
Mijns inziens valt de kerkvisie onder de gereformeerde belijdenis. En dat is dus de reden dat ik een vereniging als de gereformeerde bond erop aanspreek dat zij dus wel allereerst zelf is onderworpen aan die belijdenis en dus niet een vrijblijvende visie kan verkondigen, los van de organisatorische kant van de PKN.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:
Dit is een wel erg bijzondere weergave van de feiten. Het is een blad van een vereniging van leden die de gereformeerde beginselen van de kerk wil bevorderen. En die leden zijn dan in hoofdzaak ambtsdragers/dominees. De waarheidsvriend ziet echt op de kerk en minder op de praktijk van het geloofsleven zoals een 'omwionswil'.
Ik geef niet bijzonders weer maar ga gewoon uit van de feiten. De Gereformeerde Bond is geen kerk maar een vereniging en geeft een blad uit met de naam Waarheidsvriend. Dat heet verenigingsblad. Een kerkelijk blad wordt door een kerk uitgegeven. Dat is hier niet het geval.
Ik laat de gereformeerde bond zelf aan het woord:
De vereniging heeft als doel binnen de Protestantse Kerk de gereformeerde waarheid te verbreiden en te verdedigen. Mede hierdoor wil ze de kerk brengen tot een zich gebonden weten aan de belijdenis van de Reformatie. De Bijbel staat centraal in onze vereniging.

Een oud-voorzitter schreef ooit het volgende: "Zolang men geen binding aan de belijdenis wil en niet die maatregelen neemt, welke uitzicht kunnen geven op een reformatie der Kerk in de zin van haar confessie, zolang heeft de Gereformeerde Bond nog de taak om voor de belijdenis der vaderen op te komen en te protesteren tegen alles, wat met de waarachtige geestelijke belangen der kerk en haar rechten in strijd is."
Mijns inziens valt de kerkvisie onder de gereformeerde belijdenis. En dat is dus de reden dat ik een vereniging als de gereformeerde bond erop aanspreek dat zij dus wel allereerst zelf is onderworpen aan die belijdenis en dus niet een vrijblijvende visie kan verkondigen, los van de organisatorische kant van de PKN.
Ja, je kunt over nog ontelbaar veel andere onderwerpen beginnen maar het ging nu over de vraag of de Waarheidsvriend een kerkelijk blad is of niet. Daarop is het antwoord nee.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Ja, je kunt over nog ontelbaar veel andere onderwerpen beginnen maar het ging nu over de vraag of de Waarheidsvriend een kerkelijk blad is of niet. Daarop is het antwoord nee.
Ik weet dat die gedachte binnen de achterban en in de gereformeerde bond zelf leeft. Dan verkoop je volgens mij knollen voor citroenen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verdriet in de krant

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb de Waarheidsvriend een aantal jaren gehad. Ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan. Dat lag misschien niet aan de Waarheidsvriend, want andere blaadjes die wel kerkelijk zijn kunnen me ook niet altijd bekoren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdriet in de krant

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Het is de vraag of uitvaarten wel zo geschikt zijn om het Evangelie te verkondigen.
Volgens Augustinus in De catechizandis rudibus dient de herrijzenis altijd de spits van ons optreden te zijn. Geen gepaster moment dan een uitvaart om te getuigen van de hoop op de opstanding.
Natuurlijk. Daar had ik het niet over, en dat zou al duidelijk zijn geweest als je twee zinnen verder had geciteerd/gelezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

En als men tevergeefs daarop moet hopen, voor de overledene, gelet op diens levenswandel? Moet men dat dan ook in de rouwdienst door laten klinken?

Ooit zei er eens een dominee bepaalde zaken in een rouwdienst, met betrekking tot de overledene, die ik erg ver vond gaan, zodanig dat ik ze hier ook niet opschrijf. Vandaar dat ik dat ook vraag. Er wordt vaak wel een getuigenis gegeven als men zeker mag geloven dat de overledene een beter lot is bereid. Maar dat is tot de verheerlijking van Gods Naam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Ja, je kunt over nog ontelbaar veel andere onderwerpen beginnen maar het ging nu over de vraag of de Waarheidsvriend een kerkelijk blad is of niet. Daarop is het antwoord nee.
Ik weet dat die gedachte binnen de achterban en in de gereformeerde bond zelf leeft. Dan verkoop je volgens mij knollen voor citroenen.
Dit slaat helemaal nergens op. Je kunt hoog springen of lag springen masseer de gereformeerde bond is geen kerk en daarom kan hun uitgave niet kerkelijk zijn. Jij wil ze laten beweren wat gewoon niet waar is. Ik behoor nu niet bepaald tot de achterban van de gereformeerde bond maar ik heb toch heel wat meer waardering voor hun eerlijkheid dan voor jouw beweringen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Dit slaat helemaal nergens op. Je kunt hoog springen of lag springen masseer de gereformeerde bond is geen kerk en daarom kan hun uitgave niet kerkelijk zijn. Jij wil ze laten beweren wat gewoon niet waar is. Ik behoor nu niet bepaald tot de achterban van de gereformeerde bond maar ik heb toch heel wat meer waardering voor hun eerlijkheid dan voor jouw beweringen.
Ik zet het natuurlijk expres wat stevig aan. Ik kan natuurlijk nog meer dwingende overredingskracht naar voren halen, maar beter is misschien de argumentatie nogmaals van de grond af op te bouwen.

- De gereformeerde bond zet zich in voor de gereformeerde beginselen.
- Deze bond opereert in de NHK en nu in de PKN, waarin die beginselen niet meer gelden.
- De bond functioneert dus in een vervallen kerk, die zij wenst te restaureren.
- Het gevaar is dat zij als zelfstandige beweging een kerk binnen de kerk wordt. Een eigen verband met eigen wetten en waarheden. Dat is altijd tegengestaan met de argumentatie dat de restauratie ziet op de hele kerk.

De belangrijkste strijdpunten op kerkrechtelijk gebied hebben gelegen op 1. Weerstand tegen het kerkelijk reglement van 1815 en haar opvolgers. 2. De kerkorde van 1951 3. de vorming van de PKN.

Wanneer je dus de kerkvisie van de gereformeerde bond analyseert en van een kanttekening voorziet, dan kan je niets anders dan tot de conclusie komen dat de bond ziet op de kerk als geheel. En daarmee is het een kerkelijk blad. Dat is wat anders dan een blad dat door de synode van een kerk wordt gefaciliteerd, zoals de Wekker of de Saambinder. Mijn definitie is dus veel breder dan alleen te kijken naar de initiator.

Doordat de bond echter altijd verwijten heeft gekregen dat zij het vierde aandachtsstreepje niet juist heeft uitgevoerd, is zij toch vervallen tot een groep van gelijkgezinden. Wanneer je bekend bent over de strijd rond de vestiging van predikantsplaatsen dan kan je de conclusie meevoelen dat de bond uiteindelijk in een isolement is terecht gekomen. Met als gevolg dat ze meer aandacht is gaan geven aan eigen kring, dan aan de kerk als geheel. Die conclusie kan ik delen en als je dit aanvoert om te beweren dat de Waarheidsvriend geen kerkelijk blad is, dan snap ik dat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Vandaag in de krant een uitgebreid interview met mevrouw ds. Barbara Lamain.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Vandaag in de krant een uitgebreid interview met mevrouw ds. Barbara Lamain.
Ja, en ze heeft een prachtige soort trui met priesterboordje aan. Ik vraag me af: waar koop je zoiets?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie