Verdriet in de krant

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Roeline »

Vanuit de column "Kerkhistorie met een knipoog" in het RD van vandaag begrijp ik dat as. Ds. Barbara Lamain (PKN) een kleindochter is van wijlen ds. W. C. Lamain. Wellicht wist iedereen dat al. Ik las het voor het eerst en vond het op de één of andere manier bijzonder verdrietig om te lezen.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Piet Puk »

Roeline schreef:Vanuit de column "Kerkhistorie met een knipoog" in het RD van vandaag begrijp ik dat as. Ds. Barbara Lamain (PKN) een kleindochter is van wijlen ds. W. C. Lamain. Wellicht wist iedereen dat al. Ik las het voor het eerst en vond het op de één of andere manier bijzonder verdrietig om te lezen.
Verdrietig, hopelijk heeft ze wel goede nota genomen van de lectuur van haar grootvader
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Inderdaad, ik wist het al (overigens nog niet zo lang geleden, maar dat terzijde).

Het is inderdaad bedroevend. Maar wat ik nóg veel bedroevender vindt is dat zij dat artikel in de Waarheidsvriend geschreven heeft. Die gaat toch uit van de Gereformeerde Bond?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Bertiel »

Dat laatste verbaasde mij ook ontzettend.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Inderdaad, ik wist het al (overigens nog niet zo lang geleden, maar dat terzijde).

Het is inderdaad bedroevend. Maar wat ik nóg veel bedroevender vindt is dat zij dat artikel in de Waarheidsvriend geschreven heeft. Die gaat toch uit van de Gereformeerde Bond?
Waarom is dat bedroevend? Deze mevrouw is theoloog en in die hoedanigheid levert ze een bijdrage.

Zouden andere kerkbladen ook eens moeten doen, een theoloog aan het woord laten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Inderdaad, ik wist het al (overigens nog niet zo lang geleden, maar dat terzijde).

Het is inderdaad bedroevend. Maar wat ik nóg veel bedroevender vindt is dat zij dat artikel in de Waarheidsvriend geschreven heeft. Die gaat toch uit van de Gereformeerde Bond?
Waarom is dat bedroevend? Deze mevrouw is theoloog en in die hoedanigheid levert ze een bijdrage.

Zouden andere kerkbladen ook eens moeten doen, een theoloog aan het woord laten.
Controleer je ook wat je zegt. Mevrouw is kleindochter van en in die hoedanigheid levert ze een bijdrage.

Voor het overige vind ik het prima om vrouwelijk theologen in de Waarheidsvriend te laten schrijven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Ze is niet alleen theologe, maar ook dominee in wording. Dus dáárom is het bedroevend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Ze is niet alleen theologe, maar ook dominee in wording. Dus dáárom is het bedroevend.
Dat is natuurlijk alleen een probleem totdat het je naaste familielid betreft. Die nodig je dan ook gewoon uit op je verjaardag.
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verdriet in de krant

Bericht door TSD »

Sorry hoor, maar dat is toch echt iets anders dan iemand een podium geven in een kerkelijk blad. Dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

TSD schreef:Sorry hoor, maar dat is toch echt iets anders dan iemand een podium geven in een kerkelijk blad. Dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen in mijn ogen.
Ik probeer het juiste midden te vinden, tussen het afwijzen van de vrouw in het ambt, ómdat het haar niet toekomt in de openbare samenkomst te leren EN de hier vigerende gedachte dat je zo iemand dus maar compleet moet negeren. Sorry hoor, maar deze opmerkingen staan allemaal in het topic 'verdriet in de krant' en dat werpt natuurlijk een zeer negatieve schaduw over al uw gemijmer.

Daarnaast is er natuurlijk volstrekt geen onderscheid tussen een vrouwelijke historica die een bijdrage levert over Hildegard von Bingen of genoemde proponent die een artikel over ds. W.C. Lamain schrijft. Beiden heb je in hun waarde te laten!
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verdriet in de krant

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:Sorry hoor, maar dat is toch echt iets anders dan iemand een podium geven in een kerkelijk blad. Dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen in mijn ogen.
Ik probeer het juiste midden te vinden, tussen het afwijzen van de vrouw in het ambt, ómdat het haar niet toekomt in de openbare samenkomst te leren EN de hier vigerende gedachte dat je zo iemand dus maar compleet moet negeren. Sorry hoor, maar deze opmerkingen staan allemaal in het topic 'verdriet in de krant' en dat werpt natuurlijk een zeer negatieve schaduw over al uw gemijmer.

Daarnaast is er natuurlijk volstrekt geen onderscheid tussen een vrouwelijke historica die een bijdrage levert over Hildegard von Bingen of genoemde proponent die een artikel over ds. W.C. Lamain schrijft. Beiden heb je in hun waarde te laten!
Volgens mij valt het wel mee met mijn gemijmer ;) ik reageerde alleen op de gemaakte vergelijking die er in mijn ogen niet is.

En totaal negeren is ook weer heel wat anders dan iemand een dergelijk podium geven. Het gaat niet om die vrouw, ik zou haar verhaal best willen aanhoren, ze is niet minder dan een ander natuurlijk, maar het gaat om het signaal wat de Gereformeerde Bond hiermee afgeeft.
Online
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdriet in de krant

Bericht door DDD »

Ik vind het vooral spijtig dat ze geen dominee is in de GG. En verder: veel kinderen van predikanten worden ongelovig, heb ik wel eens begrepen. Dan is het toch mooi om te zien dat het ook anders kan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

TSD schreef:
Herman schreef:
TSD schreef:Sorry hoor, maar dat is toch echt iets anders dan iemand een podium geven in een kerkelijk blad. Dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen in mijn ogen.
Ik probeer het juiste midden te vinden, tussen het afwijzen van de vrouw in het ambt, ómdat het haar niet toekomt in de openbare samenkomst te leren EN de hier vigerende gedachte dat je zo iemand dus maar compleet moet negeren. Sorry hoor, maar deze opmerkingen staan allemaal in het topic 'verdriet in de krant' en dat werpt natuurlijk een zeer negatieve schaduw over al uw gemijmer.

Daarnaast is er natuurlijk volstrekt geen onderscheid tussen een vrouwelijke historica die een bijdrage levert over Hildegard von Bingen of genoemde proponent die een artikel over ds. W.C. Lamain schrijft. Beiden heb je in hun waarde te laten!
Volgens mij valt het wel mee met mijn gemijmer ;) ik reageerde alleen op de gemaakte vergelijking die er in mijn ogen niet is.

En totaal negeren is ook weer heel wat anders dan iemand een dergelijk podium geven. Het gaat niet om die vrouw, ik zou haar verhaal best willen aanhoren, ze is niet minder dan een ander natuurlijk, maar het gaat om het signaal wat de Gereformeerde Bond hiermee afgeeft.
Precies. Zo is het maar net.

En @DDD, ik ben gelukkig blij dat het niet zo is. Ik beluisterde een 'preek' op http://www.kerkdienstgemist.nl, toevallig in een plaats hier in de buurt, en daarin hoor ik toch wel wat Remonstrantse gedachtenspinsels, los van het feit dat ze een vrouwelijke predikant wordt. Ik wil daar verder niet over oordelen, maar mij bekroop toch een bepaald gevoel daarbij.

Maar @Herman heeft uiteraard wel gelijk dat we haar in haar waarde moeten laten. Ik doelde dan ook inderdaad meer op de eindregie van de Waarheidsvriend, dan op haar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verdriet in de krant

Bericht door refo »

Herman schreef:
Jantje schreef:Ze is niet alleen theologe, maar ook dominee in wording. Dus dáárom is het bedroevend.
Dat is natuurlijk alleen een probleem totdat het je naaste familielid betreft. Die nodig je dan ook gewoon uit op je verjaardag.
En als je dochter intrede doet of afscheid preekt, ga je ook.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verdriet in de krant

Bericht door eilander »

refo schreef:
Herman schreef:
Jantje schreef:Ze is niet alleen theologe, maar ook dominee in wording. Dus dáárom is het bedroevend.
Dat is natuurlijk alleen een probleem totdat het je naaste familielid betreft. Die nodig je dan ook gewoon uit op je verjaardag.
En als je dochter intrede doet of afscheid preekt, ga je ook.
Ik hoop het nooit mee te maken.
Plaats reactie