Verdriet in de krant

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verdriet in de krant

Bericht door liz boer »

Hendrien schreef:Toch is het niet goed dat vluchtelingen steeds weer een nieuwe asielaanvraag kunnen doen. Bijv. mensen komen uit een relatief veilig land, dus de asielaanvraag wordt afgewezen. Ze gaan vervolgens een poosje "onderduiken". Regelmatig bij christenen. En starten als het weer kan een nieuwe asielprocedure. Zo blijven die mensen jaren in Nederland hangen en hun kinderen ook. Ik vind het heel ingewikkeld.
Het zijn de advocaten die de boel rekken, daar zit de kneep.
Maar kinderen zijn daar de dupe van.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Gelukkig heeft gerechtigheid toch het laatste woord...
https://nos.nl/artikel/2249531-armeense ... ijven.html
Onvoorstelbaar dat je dit gerechtigheid noemt. Het zwabberbesluit heeft niets met recht te maken. Ongetwijfeld wel alles met druk, politiek en wat dies meer zij.
Rechtvaardig is het voor deze kinderen niet en nog minder voor heel wat andere kinderen die de gebruikelijke procedure volgen en geen media-aandacht krijgen.
Ik vind de hele gang van zaken werkelijk onthutsend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:Gelukkig heeft gerechtigheid toch het laatste woord...
https://nos.nl/artikel/2249531-armeense ... ijven.html
Onvoorstelbaar dat je dit gerechtigheid noemt. Het zwabberbesluit heeft niets met recht te maken. Ongetwijfeld wel alles met druk, politiek en wat dies meer zij.
Rechtvaardig is het voor deze kinderen niet en nog minder voor heel wat andere kinderen die de gebruikelijke procedure volgen en geen media-aandacht krijgen.
Ik vind de hele gang van zaken werkelijk onthutsend.
Dus jij had ze liever in een weeshuis gezien, zonder school, vrienden, moeder die niet voor hen kan zorgen en wat dies meer zij?
Dát vind ik nou pas onthutsend en beschamend.
Het ministerie heeft notabene vanmiddag zélf bevestigd dat de zaken in Armenië toch niet zo goed geregeld waren als men deed voorkomen. Hoe verklaar je dat?
Ik ben in ieder geval blij dat de CU en D66 hebben gezegd: 'Tot hier en niet verder.'

Ik zie zeer uit naar het asielbeleiddebat met staatssecretaris Harbers, aanstaande woensdag. Één ding is zeker, hij zal een zwaar debat krijgen, en terecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Ja, dit vind ik echt. Het gaat hier niet om het feit of procedures terecht zijn of niet. Maar hoe je het ook wendt of keert: hier heeft de Nederlandse overheid gefaald. Als kinderen van 12 en 13 acht jaar in procedure zitten, en daarmee dus hun hele basisschooltijd in Nederland zijn, dan is het onrecht om deze kinderen naar een land te sturen dat ze niet kennen, dat hun land niet is. Nogmaals: dat kan het juridisch helemaal oké zijn, maar dit is moreel verwerpelijk. Niet deze kinderen hebben gefaald, maar het Nederlandse overheidssysteem. Acht jaar wachten met een dergelijke beslissing is een basis om te zeggen: Dan maken we nu dus een uitzondering.
Al vele jaren geleden was duidelijk dat zij het land moesten verlaten. De moeder koos er voor om die beslissing meerdere malen aan te vechten. De moeder is mijns inziens verantwoordelijk voor de situatie. Wat de overheid aangerekend kan worden is dat de mogelijkheid bestaat dat men zo vaak in beroep kan gaan tegen een beslissing.
Hier ben ik het mee eens. Maar dan hebben wij wel het systeem zó ingericht dat je eindeloos lang kan rekken en doorprocederen. En in hoeverre de moeder daarvoor helemaal verantwoordelijk is, weet ik niet. Asieladvocaten zijn tamelijk gehaaid.
Maar wat feiten zijn:
- Moeder is reeds een jaar het land uit.
- De kinderen kunnen er niets aan doen dat hun moeder heeft geprocedeerd en dit land zo'n eindeloos systeem heeft.

Het is heel goed verdedigbaar dat stas. Harbers nu zijn discretionaire bevoegdheid heeft gebruikt om dit naderende onrecht (door strikte toepassing van het recht) geen realiteit te laten worden. En dat dit onder grote druk van o.a. D66 en CU is gebeurd, is prima.
Dat nu de huidige bewindslieden emmers met bagger over zich heenkrijgen, is wat mij betreft evenzeer onterecht. Krachten die in een systeem zijn ingebouwd, kunnen tijdelijke radartjes niet worden aangerekend.
Het systeem moet zodanig veranderd worden, dat binnen een jaar duidelijk is of een asielzoeker kan blijven of niet, en dat in de procedure maar een beperkt aantal beroepsmogelijkheden zitten.

Aan de andere kant: waaraan ontlenen wij eigenlijk het recht om dit stuk van de aarde 'ons land' te noemen? Mensen die spreken over 'aanzuigende werking' moeten toch ook onder ogen zien dat wij hier in één van de mooiste en welvarendste landen ter wereld wonen? Waarom zouden wij hier wel mogen wonen en anderen niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jongere »

Jantje schreef: Dus jij had ze liever in een weeshuis gezien, zonder school, vrienden, moeder die niet voor hen kan zorgen en wat dies meer zij?
Dát vind ik nou pas onthutsend en beschamend.
::bye
Probeer eerst maar eens goed te lezen wat ik precies schrijf voordat je me dit soort dingen gaat toeroepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Helemaal eens @Luther!

Ik moest net denken aan: (...) laat ons goed doen aan állen (...) (Galaten 6 vers 10m). Daarom verbaast mij ook zeer dat onder andere bijvoorbeeld @Jongere zo'n reactie neerzet. Ik begrijp daar werkelijk helemaal niks van: graag hoor ik een nadere verklaring van jouw reactie (de laatste reactie hierboven ziende).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jongere »

Waar komt het idee eigenlijk vandaan dat dit besluit genomen is "onder grote druk van de CU" (/D66)?
Ik zie vooral CU'ers zelf dat zeggen. Het valt wel op hoe snel alle partijen weer een positief frame naar zich toe proberen te halen (zie ook de twitterreactie van Pechtold en Dijkstra). Maar het is me tot nu toe nog vrij onduidelijk wat precies de oorzaak van deze beslissing is geweest.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Helemaal eens @Luther!

Ik moest net denken aan: (...) laat ons goed doen aan állen (...) (Galaten 6 vers 10m). Daarom verbaast mij ook zeer dat onder andere bijvoorbeeld @Jongere zo'n reactie neerzet. Ik begrijp daar werkelijk helemaal niks van: graag hoor ik een nadere verklaring van jouw reactie (de laatste reactie hierboven ziende).
Je roept voortdurend enorm grote en emotionele woorden, terwijl het je blijkbaar helemaal ontgaat dat ik nergens schrijf dat ik vind dat deze kinderen niet zouden mogen blijven. Misschien wil je eens overwegen wat meer afstand nemen van de emotie en nogmaals mijn bijdragen te lezen om te zien waar ik eigenlijk over schrijf.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Auto »

En dan nu de vraag: hoe om te gaan met al die andere dossiers van kinderen die verzoek om verblijfsvergunning hebben gedaan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Auto schreef:En dan nu de vraag: hoe om te gaan met al die andere dossiers van kinderen die verzoek om verblijfsvergunning hebben gedaan?
De vergelijkbare gevallen (afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, langer dan 2 tot 3 jaar) ook in Nederland laten en de overige gevallen zo snel mogelijk een eindvonnis geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:Helemaal eens @Luther!

Ik moest net denken aan: (...) laat ons goed doen aan állen (...) (Galaten 6 vers 10m). Daarom verbaast mij ook zeer dat onder andere bijvoorbeeld @Jongere zo'n reactie neerzet. Ik begrijp daar werkelijk helemaal niks van: graag hoor ik een nadere verklaring van jouw reactie (de laatste reactie hierboven ziende).
Je roept voortdurend enorm grote en emotionele woorden, terwijl het je blijkbaar helemaal ontgaat dat ik nergens schrijf dat ik vind dat deze kinderen niet zouden mogen blijven. Misschien wil je eens overwegen wat meer afstand nemen van de emotie en nogmaals mijn bijdragen te lezen om te zien waar ik eigenlijk over schrijf.
Jongere schreef:
Jantje schreef:Gelukkig heeft gerechtigheid toch het laatste woord...
https://nos.nl/artikel/2249531-armeense ... ijven.html
Onvoorstelbaar dat je dit gerechtigheid noemt. Het zwabberbesluit heeft niets met recht te maken. Ongetwijfeld wel alles met druk, politiek en wat dies meer zij.
Rechtvaardig is het voor deze kinderen niet en nog minder voor heel wat andere kinderen die de gebruikelijke procedure volgen en geen media-aandacht krijgen.
Ik vind de hele gang van zaken werkelijk onthutsend.
Graag hoor ik dan wat je met je deze reactie bedoeld hebt. Want wat was dan wél rechtvaardig geweest voor de kinderen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Auto »

Jantje schreef:
Auto schreef:En dan nu de vraag: hoe om te gaan met al die andere dossiers van kinderen die verzoek om verblijfsvergunning hebben gedaan?
De vergelijkbare gevallen (afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, langer dan 2 tot 3 jaar) ook in Nederland laten en de overige gevallen zo snel mogelijk een eindvonnis geven.
Makkelijk gezegd want dit doorkruist heel het kinderpardon en al de afspraken die gemaakt zijn. Zal in ieder geval weer hele interessante debatten geven.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Graag hoor ik dan wat je met je deze reactie bedoeld hebt. Want wat was dan wél rechtvaardig geweest voor de kinderen?
In de eerste plaats: een humane beslissingsprocedure. En niet één die jarenlang duurt, die via landelijke media loopt waar een kind van 12 en een kind van 13 moeten pleiten voor hun zaak en die eindigt met een beslissing van een staatssecretaris genomen onder grote politieke druk.
En als je het me inhoudelijk vraagt: in mijn eerste post gaf ik aan er veel moeite mee te hebben dat heel Nederland op de stoel van de rechter plaatsneemt. Ik vind het verhaal van deze kinderen best schrijnend en het voelt onlogisch om kinderen die hier zijn opgegroeid weg te sturen. Maar mijn gevoelens hebben niet zoveel met rechtvaardigheid te maken. Rechtvaardig is een humaan beleid (waar m.i. ook uitzettingen onder kunnen vallen, ook van ouders die hier met kinderen heen komen) en een heldere procedure waarin een rechter met grondige dossierkennis dit soort beslissingen neemt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Voordewind (CU) heeft gezegd dat ze een verruiming van het kinderpardon niet voor elkaar hebben gekregen tijdens de formatie. En hij hoopt dat het nu wel lukt. Als de linkse oppositiepartijen een motie indienen zal het kabinet nu niet kunnen achterblijven. Want dat komen ze helemaal niet meer geloofwaardig over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:Graag hoor ik dan wat je met je deze reactie bedoeld hebt. Want wat was dan wél rechtvaardig geweest voor de kinderen?
In de eerste plaats: een humane beslissingsprocedure. En niet één die jarenlang duurt, die via landelijke media loopt waar een kind van 12 en een kind van 13 moeten pleiten voor hun zaak en die eindigt met een beslissing van een staatssecretaris genomen onder grote politieke druk.
En als je het me inhoudelijk vraagt: in mijn eerste post gaf ik aan er veel moeite mee te hebben dat heel Nederland op de stoel van de rechter plaatsneemt. Ik vind het verhaal van deze kinderen best schrijnend en het voelt onlogisch om kinderen die hier zijn opgegroeid weg te sturen. Maar mijn gevoelens hebben niet zoveel met rechtvaardigheid te maken. Rechtvaardig is een humaan beleid (waar m.i. ook uitzettingen onder kunnen vallen, ook van ouders die hier met kinderen heen komen) en een heldere procedure waarin een rechter met grondige dossierkennis dit soort beslissingen neemt.
Met zo'n antwoord kan ik dus niks. Je laat het oordeel over aan de rechter en die zal het wel goed doen. Maar hoe kan het dat 9 rechters hebben besloten dat ze naar Armenië mochten, terwijl de toestand daar zo slecht was geweest dat ze niet naar school hadden gekund en in een weeshuis (waar het meerendeel niet uitkomt, vanwege de vele werkeloosheid en de slechte omstandigheden op de arbeidsmarkt aldaar, mede doordat ze geen opleiding hebben gehad) terecht zouden zijn gekomen omdat hun moeder niet voor hen kan zorgen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie