De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Ik ben het zeer eens met Eilander dat het zeer onbijbels is om te zeggen dat we "achter akelige dingen God niet moeten zien" (zoals Refo schreef). Dit is regelrecht in strijd met Gods besturing van alle dingen, Zijn voorzienigheid én almacht. De satan heeft alleen macht onder de beschikking en toelating Gods. Ook ten aanzien van het kwade moeten we daarom altijd Gods bestuur erkennen.

Daarnaast strijdt het ook tegen de duidelijke getuigenissen van de Schrift, bv. Amos 3:6, Jes. 45:7, enz.
Juist ook het voorbeeld van Job toont heel duidelijk aan dat het werk van de satan plaatsvond onder Gods beschikking en toelating. Job erkent dit ook, Job 2:10: 'Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen?'. Wie dan zegt: achter het kwade moeten we God niet zien, die dwaalt zeer.
DDD schreef:Job schrijft het aan God toe, maar een van de boodschappen van dit boek is nu juist, dat dat niet terecht is.
Je doelt hier op het loffelijk getuigenis van Job in Job 2:10 (geciteerd door Eilander, want daar reageerde je op). Wat je hier zegt, is eveneens volstrekt onbijbels. Een van de lessen van het boek Job is wél dat het kwade niet (gemakkelijk) gezien mag worden als een persoonlijke straf van God. Idem dat we God geen rekenschap kunnen vragen van Zijn daden. Dat zijn echter heel andere dingen dan wat jij nu zegt. Het hele boek Job getuigt er juist duidelijk van dat alles wat Job overkwam, onder Gods bestuur en toelating plaatsvond.

Erg verdrietig dat op refoforum zulke onbijbelse geluiden (en dan op allerlei gebied) gehoord worden!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

wat ik lees komt mij erg blasfimistisch over!
Als we stellen dat het kwade uit Gods hand moeten zien, dit altijd moeten doen in combinatie met onze zonde en dan enkel vermelden dat dit onder zijn toelating is.
We kunnen God nooit, maar dan ook nooit iets kwaads toedichten!!!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Calvijn schreef:1.18.1 – God laat het kwaad niet alleen maar toe, maar doet het zelf
Boek 1 – God als schepper1.18 – God en het kwaad

Op andere plaatsen in de Schrift wordt gezegd dat God Satan zelf en alle verworpenen naar eigen goeddunken buigt of trekt. Dat werpt een vraag op die lastiger te beantwoorden is. Want als God handelt door middel van Satan en alle verworpenen, raakt Hij toch niet besmet door hun misdaden. Als Hij samen met hen iets onderneemt, treft Hem toch geen enkele blaam. Hoe dat kan, is voor het menselijk verstand nauwelijks te bevatten.

Vandaar dat men een onderscheid bedacht heeft tussen doen en toelaten. Want velen vinden het een onoplosbaar probleem als Satan en alle goddelozen onderworpen zijn aan Gods macht en gezag op een manier die zou inhouden dat God hun kwaad dirigeert naar welk doel Hij maar goed vindt en hun misdaden gebruikt om zijn oordelen uit te voeren. En misschien zou dat van sommigen nog te verontschuldigen zijn, omdat ze uit bescheidenheid terugschrikken voor iets wat absurd lijkt. Alleen, het is verkeerd van hen dat ze Gods rechtvaardigheid door middel van een leugen van elke blaam willen zuiveren.

Het lijkt absurd dat een mens verblind wordt omdat God dat wil en het beveelt en dat die mens vervolgens voor zijn blindheid gestraft wordt. Dus wringen ze zich in allerlei bochten en komen dan met de uitvlucht dat dit alleen gebeurt omdat God het toelaat, niet omdat Hij het ook wil. Maar God spreekt zelf openlijk uit dat Hij het doet. Zo snijdt Hij deze uitvlucht af.

Er zijn echter in de Schrift talloze duidelijke bewijzen dat mensen niets kunnen beginnen buiten de verborgen wil van God om. Ze kunnen geen enkel plan uitvoeren waar God niet zelf al toe besloten heeft en dat Hij niet zelf door zijn verborgen leiding vastgesteld heeft. Ik heb hiervóór uit Psalm 115 aangehaald dat God alles doet wat Hem behaagt. Psalm 115:3 Dat slaat vast en zeker op alles wat mensen doen. Daar wordt gezegd dat God echt degene is die oorlog en vrede beschikt en dat zonder enige uitzondering. Wie zal dan durven beweren dat mensen zomaar worden voortgedreven door een blinde beweging, zonder dat God het weet of zich ermee bemoeit?

Maar specifieke voorbeelden kunnen hier meer licht op werpen. Uit Job 1 weten we dat Satan voor God gaat staan om zijn bevelen te krijgen. Job 1:6 Hij doet dat net zo goed als de engelen, die vrijwillig gehoorzamen, maar wel op een andere manier en met een andere bedoeling. Toch is het duidelijk dat hij niets kan beginnen zonder dat God het wil. Er lijkt dan alleen maar gezegd te worden dat God toelaat dat Satan de heilige man aanpakt. Maar Job zegt: ‘De HEER heeft gegeven, de HEER heeft genomen. Zoals het de HEER behaagd heeft, zo is het gebeurd.’ Job 1:21 Als deze woorden waar zijn, dan kunnen we daaruit concluderen dat Satan en de misdadige rovers bij deze test slechts dienaren geweest zijn, maar dat God die bewerkt heeft. Satan doet zijn best om de heilige man tot wanhoop en razernij te brengen. De Sabeeërs plegen een overval om andermans bezittingen te roven. Maar Job erkent dat hij door God beroofd is van al zijn rijkdommen en dat hij arm geworden is omdat God dat wilde. Dus wat mensen ook doen, of Satan zelf, God houdt toch het roer in handen. Hij draait hun pogingen zo dat ze zijn oordelen uitvoeren.

God wil dat de ontrouwe koning Achab bedrogen wordt. De duivel biedt daarvoor zijn diensten aan. Hij wordt gezonden met een vastomlijnde opdracht: hij moet een leugengeest zijn in de mond van alle profeten. 1 Koningen 22:20-23 Als het Gods oordeel is dat Achab verblind wordt en zijn verstand verliest, dan blijft er niets over van het verzinsel dat God het kwaad alleen maar toelaat. Want het zou belachelijk zijn als een rechter alleen maar toelaat wat hij wil dat er gebeurt en niet ook het besluit neemt en zijn dienaren opdracht geeft om het uit te voeren.

De Joden hebben zich voorgenomen om Christus om te brengen. Pilatus en zijn soldaten geven hun in hun dolle drift hun zin. En toch erkennen Christus’ leerlingen in een plechtig gebed dat al die goddelozen alleen maar gedaan hebben wat God in zijn plan besloten had dat Hij zou doen. Handelingen 4:28 Petrus had eerder al hetzelfde gepredikt: Christus was volgens het vastgestelde plan en de voorkennis van God overgeleverd om gedood te worden. Handelingen 2:23 Alsof hij zei dat voor God vanaf het begin niets verborgen was en dat Hij willens en wetens vastgesteld had wat de Joden hebben uitgevoerd. Dat herhaalt hij ook ergens anders: ‘God heeft via al zijn profeten van tevoren aangekondigd dat de Christus zou lijden en zo heeft Hij het vervuld.’ Handelingen 3:18

Absalom pleegt incest, een afschuwelijke schanddaad waarmee hij het bed van zijn vader besmeurt. 2 Samuël 16:22 Maar toch verklaart God dat dit zijn werk is. Want Hij heeft het volgende gezegd: ‘Jij hebt het in het geheim gedaan, maar ik zal het openlijk doen, in het volle licht.’ 2 Samuël 12:12

Jeremia verklaart dat al de wreedheid die de Chaldeeën in Juda begaan, Gods werk is. Jeremia 50:25 Daarom noemt hij Nebukadnezar Gods dienaar. Jeremia 25:9 Op verschillende plaatsen in de Schrift roept God uit dat goddelozen tot oorlog worden aangezet door zijn gefluit, Jesaja 5:26; 7:18 door de klank van zijn bazuin Hosea 8:1 en door zijn gezag en bevel. De Assyriër noemt Hij de roede van zijn woede en de bijl waar zijn hand mee zwaait. Jesaja 10:5 De val van de heilige stad en de verwoesting van de tempel noemt Hij zijn werk.

David gaat niet tegen God tekeer, maar erkent dat Hij een rechtvaardige rechter is. Toch erkent hij ook dat de vervloekingen van Simeï voortkomen uit Gods bevel. 2 Samuël 16:10 Hij zegt: ‘De HEER heeft hem opgedragen om mij te vervloeken.’

Meerdere keren komen we in de heilige geschiedenis tegen dat alles wat er gebeurt bij God vandaan komt. Bijvoorbeeld de afscheiding van de tien stammen, de dood van de zonen van Eli en nog veel meer van zulke dingen. Wie een beetje thuis is in de Schrift, ziet wel dat ik uit vele voorbeelden er maar enkele aanhaal. Ik wil het beknopt houden. Maar uit deze paar voorbeelden blijkt toch duidelijk genoeg dat het dwaas geklets is als je het idee dat God het kwaad alleen maar toelaat de plaats laat innemen van Gods voorzienigheid. Alsof Hij op een uitkijkpost de toevallige afloop zit af te wachten. Dan zouden mensen het laatste woord hebben over zijn oordelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:wat ik lees komt mij erg blasfimistisch over!
Met alle respect, dat ligt dan aan een verkeerd begrip dat je je hierover vormt. Het is helemáál niet blasfemisch, het zou juist blasfemisch zijn om te stellen dat het kwade niet onder Gods bestuur valt.
Als we stellen dat het kwade uit Gods hand moeten zien, dit altijd moeten doen in combinatie met onze zonde...
Ja, al het kwaad heeft een relatie met de zonde. En Gods is niet de auteur van de zonde.
.... en dan enkel vermelden dat dit onder zijn toelating is.
Nee. Gods bestuur is over alle dingen, ook over het kwade.
Zie ook wat Philpot zojuist plaatste.
Er zijn ook veel mooie kanttekeningen over dit onderwerp.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

Wat mij blasfemistisch overkomt is alsof het lijkt dat de oorzaak van het kwaad in God te vinden is.
En dat is onjuist.
En bij Job is het toch duidelijk dat God het toelaat en dit door Satan laat uitvoeren.
Daarbij stelt God wel paal en perk!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:Wat mij blasfemistisch overkomt is alsof het lijkt dat de oorzaak van het kwaad in God te vinden is.
En dat is onjuist.
En bij Job is het toch duidelijk dat God het toelaat en dit door Satan laat uitvoeren.
Daarbij stelt God wel paal en perk!
God is zeker niet de oorzaak en auteur van het kwaad; zoiets zeg ik ook helemaal niet.
Maar het kwaad vindt wel plaats onder Zijn besturing en naar Zijn verborgen raad en wil.
Verder ben ik het eens met wat je zegt.
Als je echter zegt: ... en dit door satan laat uitvoeren. Wat verschilt dat van wat ik zeg?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Kanttekening 2 Samuël 24:1: "En Hij (de HEERE) porde David aan...".
Te weten de Heere. Niet dat Hij zulks zou hebben ingegeven, maar omdat Hij, naar Zijn rechtvaardig oordeel, door Zijn verborgen regering den satan zulks heeft willen toelaten en hem gebruiken tot een verdiende straffing der Israëlieten en tot kastijding en vernedering van David; uit vergelijking van 1 Kron. 21:1, alwaar deze historie wordt herhaald.
Kanttekening 1 Koningen 12:15: "want deze omwending was van den HEERE".
22 Of: omgang, omkering; insgelijks oorzaak. De zin is hier, dat deze geschiedenis of handeling waardoor de staat des lands dus omkeerde en omgewend werd, geschiedde naar het beleid der voorzienigheid Gods, opdat Hij Zijn straf, die Hij Salomo om zijn afwijking gedreigd had, uitvoeren zou, zonder nochtans dat God van der mensen doen enige besmetting heeft gekregen. Vgl. vers 24. Insgelijks Gen. 45:5, 7, 8; 50:20. Ex. 9:16. 2 Sam. 12:12. 2 Kron. 25:20.

Verwijsteksten:
vers 24 Zo zegt de HEERE: Gij zult niet optrekken noch strijden tegen uw broederen, de kinderen Israëls; een ieder kere weder tot zijn huis, want deze zaak is van Mij geschied. En zij hoorden het woord des HEEREN en keerden weder om weg te trekken, naar het woord des HEEREN.
Gen. 45:5 Maar nu, weest niet bekommerd en de toorn ontsteke niet in uw ogen, omdat gij mij hierheen verkocht hebt; want God heeft mij voor uw aangezicht gezonden tot behoudenis des levens.
Gen. 45:7 Doch God heeft mij voor ulieder aangezicht heen gezonden om u een overblijfsel te stellen op de aarde, en om u bij het leven te behouden door een grote verlossing.
Gen. 45:8 Nu dan, gij hebt mij herwaarts niet gezonden, maar God Zelf, Die mij tot Farao’s vader gesteld heeft en tot een heer over zijn ganse huis en regeerder in het ganse land van Egypte.
Gen. 50:20 Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden.
Ex. 9:16 Maar waarlijk, daarom heb Ik u verwekt, opdat Ik Mijn kracht aan u betoonde, en opdat men Mijn Naam vertelle op de ganse aarde.
2 Sam. 12:12 Want gij hebt het in het verborgen gedaan; maar Ik zal deze zaak doen voor gans Israël, en voor de zon.
2 Kron. 25:20 Doch Amázia hoorde niet, want het was van God, opdat Hij hen in hun hand gave, overmits zij de goden der Edomieten gezocht hadden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

sorry dat ik wat scherp was.
het is moeilijke materie en mbt het stuk van Calvijn, daar zijn wel 17 hoofdstukken aan vooraf gegaan!

Wat ik belangrijk vind, en dat miste ik hier in wat bijdragen hoewel ik weet dat jullie dit met mij eens zijn, is dat we ten alle tijde moeten melden dat als God het kwaad beschikt, dit niet komt omdat Hij dat gewild heeft, maar omdat wij zondaars zijn en openlijk rebelleren tegen Hem.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 30 jul 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

Ik heb nog niet alles gelezen. Wel heb ik verschillende preken over het boek Job gehoord.
Het is voor ons niet bekend, dat is in de Bijbel niet geopenbaard, hoe de satan zo het lijkt in de hemel was, en God afvroeg: Is het om niet...
Wat God niet heeft geopenbaard hoeven wij ook niet als nieuwsgierige mensen uit te pluizen. Als dat van belang was was ons dat in het Woord meegedeeld.
Het is ook een Bijbels feit dat God de satan toeliet om Job aan te tasten, dat was dus onder de toelating van God. En niet zonder doel. God verheerlijkt Zich door wegen die wij niet bedacht zouden hebben. Toch had de satan geen vrij spel over Job. Hij kon en mocht niet aan zijn leven komen.
Het was een zeer diepe weg voor Job, en een vernedering voor mensen die Job verdachten van bijzondere zonden. Deze vrienden die hem zo verdachten waren van God geleerde mensen, maar doorgronden de zaak niet, en voegden smart aan Jobs smart toe.
Tenslotte houden deze (toch godvrezende mensen) op om te spreken, en dan lezen we iets merkwaardigs. Dan blijkt er nog een vriend te zijn, Elihu. Hij was jonger van jaren dan Jobs andere vrienden, daarom had hij gezwegen, omdat hij de ouderdom achtte. Ook hierin ligt een les voor ons. Die jongere Elihu had een helder inzicht in het handelen Gods.
Tenslotte wendde de Heere Jobs ellende, en hij offerde zelfs voor de vrienden die hem verdachten van verborgen zonden.
We zien hier ook de vrijmacht van God, hoe Hij doet met het Zijne wat Hem behaagd en wat tot verheerlijking is van Zijn Naam.
Ik heb me vaak aangetrokken gevoeld tot het lezen van het boek Job. Ik kan dat niet verklaren. Wel weet ik dat dit kwam nadat begin jaren 70 een reeks preken hoorde van ds. J. Mijnders. Er is ook een boekje verschenen met preken van ds. Mijnders over Job. De man uit het land Uz. Het zijn andere preken die hij in onze gemeente hield, maar ik vond het wel opvallend hoe vaak ds Mijnders ook uit het boek Job citeerde. Als we de moeilijke en raadselachtige weg die ds. Mijnders moest gaan kennen, kunnen we ons ergens indenken waarom dit boek ds. Mijnders blijkbaar bijzonder aansprak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:sorry dat ik wat scherp was.
het is moeilijke materie en mbt het stuk van Calvijn, daar zijn wel 17 hoofdstukken aan vooraf gegaan!

Wat ik belangrijk vind, en dat miste ik hier in wat bijdragen hoewel ik weet dat jullie dit met mij eens zijn, is dat we ten alle tijde moeten melden dat als God het kwaad beschikt, dit niet komt omdat Hij dat gewild heeft, maar omdat wij zondaars zijn en openlijk rebelleren tegen Hem.
O.k. het is inderdaad moeilijk voor het verstand en het heeft mij in mijn jeugd ook menige worsteling gekost, evenals de leer van de uitverkiezing. Dus in die zin begrijp ik ook dat mensen kunnen menen dat we God geen recht doen met te stellen dat Zijn besturing en raad ook over het kwade gaat.

Wanneer je echter zegt dat God het niet gewild heeft, dan heb ik daar toch bezwaar tegen. Alles gebeurt onder en overeenkomstig Gods verborgen raad én wil. Er is (in díé zin) geen kwaad in de stad dat God niet doet. Tegelijk heeft God geen gemeenschap met het kwade en geeft het kwade niet in. Er gebeurt echter niets buiten Zijn wil, ook het kwade niet. Daaraan moeten we beslist vasthouden, anders maken we van God een onmachtige God die iets toelaat buiten Zijn wil om... maar zo is het niet.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Wanneer je echter zegt dat God het niet gewild heeft, dan heb ik daar toch bezwaar tegen.
De consequentie van deze uitspraak is dat God de zonde heeft gewild.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:het is moeilijke materie en mbt het stuk van Calvijn, daar zijn wel 17 hoofdstukken aan vooraf gegaan!
Dat is inderdaad het geval. Maar dat doet niet af dat Calvijn vanuit de schrift onderbouwd de gedachte dat "God het kwaad alleen maar toelaat" radicaal afwijst.
Ds. J. Calvijn schreef:Maar uit deze paar voorbeelden blijkt toch duidelijk genoeg dat het dwaas geklets is als je het idee dat God het kwaad alleen maar toelaat de plaats laat innemen van Gods voorzienigheid. Alsof Hij op een uitkijkpost de toevallige afloop zit af te wachten. Dan zouden mensen het laatste woord hebben over zijn oordelen.
Tegenwoordig hoor je weleens het beeld dat God ook niets aan al die ellende kan doen, en dat Hij met ons meelijd. Nu zullen we altijd de zondeval hierin moeten betrekken ("op den bodem aller vragen ligt des werelds zondeschuld", Da Costa), maar we mogen ook geen beeld creeren van een God die er ook niets aan kan doen, er ook door word overrompeld en alleen maar met ons meelijd. Dan doen we tekort aan zijn almacht. En als God er ook niets aan kan doen, tot wie moeten we dan onze toevlucht nemen?

Ter verduidelijking: ik schrijf de bovenstaande gedachte niet aan jou toe, maar het is wel iets wat ik weleens om me heen hoor.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Wanneer je echter zegt dat God het niet gewild heeft, dan heb ik daar toch bezwaar tegen.
De consequentie van deze uitspraak is dat God de zonde heeft gewild.
Ja, in een bepaald opzicht is dit juist. Lees nu eerst eens bv Calvijn en de kanttekeningen die ik plaatste.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Wanneer je echter zegt dat God het niet gewild heeft, dan heb ik daar toch bezwaar tegen.
De consequentie van deze uitspraak is dat God de zonde heeft gewild.
Ja, in een bepaald opzicht is dit juist. Lees nu eerst eens bv Calvijn en de kanttekeningen die ik plaatste.
En dan is dat altijd met één doel: Namelijk tot de eer en verheerlijking van Zijn Naam. Ook al druist die weg tegen vlees en bloed in. We lazen: God is groot en wij begrijpen het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Wanneer je echter zegt dat God het niet gewild heeft, dan heb ik daar toch bezwaar tegen.
De consequentie van deze uitspraak is dat God de zonde heeft gewild.
De uitspraken van Calvijn zijn ook alleen maar interpretatie van hem. We lezen de bijbel teveel door de bril van Calvijn. We moeten Calvijn lezen met een bijbelse bril. Dan blijkt dat hij er naast zit.
Het is overigens al een eeuwenoude discussie tussen theologen. Laten we ons daar maar niet in mengen als amateurs.
Plaats reactie