De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Terri »

refo schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik heb mijn standpunt hierboven wel degelijk uitvoeriger onderbouwd. Dit is niet een draadje om uitvoerig de verhouding tussen God en het kwade te bespreken.
Volgens mij waren het niet meer dan losse opmerkingen. Wanneer je onze belijdenis van Gods regering over alle dingen, ook het kwaad, op losse schroeven wilt zetten, is er duizend keer meer nodig dan dat. Het is dan een flauw excuus dat dit het topic er niet voor is. Prima, maar onthoud je dan van het soort uitspraken zoals jij en refo hier doen. Kennelijk is dat dan vooral om Calvijn en de gereformeerde leer toch weer enkele steken toe te brengen. Ik kan er wel boos over worden; en dat dit dan ook nog hier allemaal getolereerd wordt. Je hebt immers de grondslag van dit forum ondertekend, hoewel je - helaas - zeer ver van deze grondslag af staat.
Niks daarvan.

Ik kan mij uitstekend vinden in de NGB zoals Philpot die hier citeert.
Ja, nog beter zou zijn in dit soort discussie: we weten het niet. Hadden de vaderen, waaronder Calvijn dat maar vaker gezegd: "Dat is iets wat we niet weten of doorgronden. Het zal later duidelijk worden."
Hier ben ik het hartelijk mee eens.
Het stuit mij regelmatig tegen de borst dat God's handelen zo uitgeplozen wordt, hoe zouden wij toch ooit doorgronden en snappen op welke wijze Hij regeert, bestuurt en denkt?
Wellicht ben ik nu een grote dissonant voor theologen, maar ik heb van jongs af aan hier altijd moeite mee gehad.
Ik vind het onheilig en oneerbiedig.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:
Valcke schreef: Dat kan; het spoor van de enkele toelating acht ik echter verwerpelijk op grond van Gods Woord (en ook in strijd met de rede). .
mag ik, uit interesse vragen, waarom je de rede noemt? Dit gaat toch vaak dwars tegen onze logica in?
Zeker: Gods handelen gaat gaat dwars in tegen de menselijke wijsheid en 'logica'.

Wat ik echter bedoel is dit: de leer van Gods Woord bevat geen dingen die met zichzelf strijden. Wanneer (bv.) God Zich bekend maakt als de Almachtige en Degene Die alle dingen besloten heeft naar de raad van Zijn wil, dan is het niet zo dat de dingen die gebeuren afhankelijk zijn van de plannen of het handelen van de satan of van de mens. Alles wat God ons in Zijn Woord leert, komt met elkaar overeen. In die zin en met die strekking gebruikte ik het woord 'rede': ook in de rechte theologie kunnen stellingen niet met zichzelf in strijd zijn.
duidelijk, dank je wel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

O.k. overigens citeerde ik niet helemaal juist. Er staat dat God 'alle dingen werkt (niet: besluit) naar de raad van Zijn wil'.
Ook had ik moeten zeggen dat wat Gód besluit en doet niet afhankelijk is van de plannen of daden van de satan of mensen. Satan en mensen hebben wel een rol in de tweede (ondergeschikte) oorzaken, maar dat voert nu te ver.
Sorry voor de onnauwkeurigheden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Terri schreef:
refo schreef:Ja, nog beter zou zijn in dit soort discussie: we weten het niet. Hadden de vaderen, waaronder Calvijn dat maar vaker gezegd: "Dat is iets wat we niet weten of doorgronden. Het zal later duidelijk worden."
Hier ben ik het hartelijk mee eens.
Het stuit mij regelmatig tegen de borst dat God's handelen zo uitgeplozen wordt, hoe zouden wij toch ooit doorgronden en snappen op welke wijze Hij regeert, bestuurt en denkt?
Wellicht ben ik nu een grote dissonant voor theologen, maar ik heb van jongs af aan hier altijd moeite mee gehad.
Ik vind het onheilig en oneerbiedig.
Er is een groot verschil tussen enerzijds: te wéten dat God alles bestuurt en regeert, ook het kwaad, en anderzijds dat te doorgronden.
Het eerste mogen en moeten we belijden en geloven volgens de Schrift, het tweede is inderdaad onmogelijk: daar moeten we ver vandaan blijven.

Je gooit het helaas op één hoop.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door helma »

Leestip: het boek van ds P den Butter over Gods voorzienigheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Susanna »

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

In Urk liggen de kotters al maanden aan de kade, want brandstof is te duur - https://nos.nl/l/2431958

Wat een dramatische samenloop van omstandigheden en wat een laks beleid van de Nederlandse regering.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Wat is daar precies de taak van de regering in dan?
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Tegemoet komen in de brandstofkosten. Maar beter zou zijn om de pulsvisserij weer op te starten. Helaas biedt de EU niet louter voordelen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

De boomkorvisserij is heel slecht voor het milieu. Waarom zou je daar subsidies voor geven? Een hogere importheffing voor vis uit landen waar de energie goedkoper is, kan ik me dan weer wel voorstellen. Maar we moeten juist ons energieverbruik verminderen, niet grootverbruikers subsidiëren.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

Wat een nonsens. Alshet milieu zo belangrijk was had de puls wel gebleven en waren de vissers nier gedwongen om terug te gaan naar boomkor.

Er is een gebied boven de Waddeneilanden wat jaren geleden afgesloten werd voor bodemberoerende visserij wat compleet afgestorven is omdat het niet meer bewerkt is.
Ook de zee heeft ploegbeurten nodig op de zandgronden. En de Noordzee heeft er qua natuur omstandigheden nooit zo goed voorgestaan dan nu
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Waarom zou de zee ploegbeurten nodig hebben? God heeft toch nooit gezegd dat we de zeebodem moeten bebouwen en bewaren?

Ik vind het een vreemd verhaal. Eeuwenlang is de zeebodem niet geploegd. Ik geloof er niets van dat dat slecht voor de natuur zou zijn.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door CvdW »

Het NOS bericht is erg eenzijdig.
Nederland subsidieerde ook, wie weet nog van de WIR premie?
Prijs gasolie, wat is daarmee aan de hand?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef:Tegemoet komen in de brandstofkosten. Maar beter zou zijn om de pulsvisserij weer op te starten. Helaas biedt de EU niet louter voordelen.
Betalen ze accijns dan?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef:Wat een nonsens. Alshet milieu zo belangrijk was had de puls wel gebleven en waren de vissers nier gedwongen om terug te gaan naar boomkor.

Er is een gebied boven de Waddeneilanden wat jaren geleden afgesloten werd voor bodemberoerende visserij wat compleet afgestorven is omdat het niet meer bewerkt is.
Ook de zee heeft ploegbeurten nodig op de zandgronden. En de Noordzee heeft er qua natuur omstandigheden nooit zo goed voorgestaan dan nu
Wat een onzin. De natuur herstelt zich in de gesloten gebieden, maar nog niet altijd even snel. De visserij heeft de onderwaternatuur enorm beschadigd.
Plaats reactie