De tijd waarin wij leven...

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Ik dacht aan een algemeen topic over de toestand in de wereld. Maar dan gezien in Bijbels licht. Daarvoor lijkt het me goed een heel beknopt overzicht te schrijven over de 'laatste tijden'. Ik weet dat ik heel veel niet genoemd heb, maar ik heb slechts enkele punten willen noemen om zelf verder de zaken te bedenken. De puntjes die ik noem hebben echter wel de wereld van nu bepaalt.

DOORGAANDE AFBRAAK? TOT HOE LANG?
Begin van verandering, verloop tot nu.
____________________________________________________________________
Hoe is het gekomen? Wat zien we? Sommigen lijken niets te zien, of er althans weinig consequenties aan te verbinden. Zeker niet op cultureel, ethisch, godsdienstig terrein.
Laten we teruggaan. (...)
De welvaart, de hoogconjunctuur veranderde vooral West-Europa in een zeer hoog tempo. Mensen voelden zich meer en meer vrijgevochten. De leus van de Franse Revolutie (daar had ik in feite moeten beginnen!) werd nu pas werkelijkheid. Vrijheid en Democratie! En met gelijke tred liepen de kerken leeg. Geen God en geen meester! En was Europa nu gelukkig? Nee, hoewel, men was onbezorgd. Ondanks de dreiging uit het oosten voor de Wende van 1990, ontstond in de westerse Wereld een nieuwe tijd.

____________________________________________________________________

Ik heb hierboven een stukje uit mijn openingspost herhaald.
Een stukje in het RD sluit hier goed bij aan. Ik verwees naar de Franse Revolutie als een kantelpunt. Dat was het inderdaad.
Centralisatie, Burgerlijke stand, gemeenten, provincies, hoe onschuldig, ja zelf goed, het wat wel her begin. We geraken nu tot de absolute 'vrijheid, gelijkheid, (en broederschap?). Doorgedraaid. En waar eindigt dit?

Transgenderisme draait om absolute vrijheid en gelijkheid
https://www.rd.nl/artikel/935054-transg ... gelijkheid
Het zal doorgaan en steeds erger worden tot de wederkomst van onze Heere Jezus.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:@GerefGemeente-lid, ik heb nog een vraag aan je open staan:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als geheel de handel en wandel is naar wat de wereld en de geseculariseerde samenleving vindt en denkt, en ze roepen vervolgens op tot gebed, hoe serieus kun je dit dan nemen? Ik heb me die vraag de afgelopen dagen meermaals gesteld. Ik heb er geen antwoord op gekregen.
In dat geval vraag ik me in gemoede af waarom je er zoveel moeite mee hebt dat ik ds. Huijser met GPPB vergelijkt.
Je hebt zelf blijkbaar helemaal geen moeite met veroordelingen en verdachtmakingen.
Omdat ik ds. Huijser hoog heb staan en ik niet begrijp waarom je zijn terechte zorg vergelijkt met de ongefundeerde kritiek van GPPB op ongeveer alles van de gereformeerde gezindte.
Ongefundeerde kritiek is ongefundeerde kritiek, van welke kant het ook vandaan komt.
GPPB op ongeveer alles van de gereformeerde gezindte.
Ds. Huyser op ongeveer alles buiten de gereformeerde gezindte.

Dus het enige is, dat je ds. Huyser hoog hebt staan en GPPB niet.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:Ik pak nog maar even het citaat erbij:
Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Volgens mij worden er grotere woorden over ds. Huijser gebruikt dan dat hij zelf gebruikt. Zijn uitspraak begint met "Ik zie...". Puur wat hij waarneemt. En dan kijk je niet in iemands innerlijk, maar naar wat je ziet. En nu toch heel eerlijk, zien we bij hen in het openbaar dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven?

Wat verborgen is, is verborgen. Daar gaat het niet over. Daar spreekt ds. Huijser niet over.
Ik volg je wel hoor. Nu wordt hier een uitspraak uitgelicht. Het gaat me helemaal niet om deze dominee, ik acht hem hoog.
Maar de uitspraak begint niet met 'Ik zie..." . Je moet 'dat laatste is niet het geval' meenemen in je overweging. Hij heeft dus meer gezegd.
Als we zo de woorden gaan wegen, dan moet je het vrezen inderdaad meenemen. En dan blijft duidelijk dat ds. Huijser zijn zorgen heeft, maar niet de indruk wil wekken ex-cathedra te spreken.
Kortom, je kunt zijn vrees delen of niet, maar zijn uitspraak is zeker niet absoluut.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat valt er te lachen?
Vooral om je laatste zin. Jongen toch...
Maanenschijn zegt hele mooie dingen, ook over troebelingen en jijbakken.
Ik heb een aantal Bijbelgedeelten aangehaald. Je gaat er niet op in, je draait wat om de discussie heen en roept hulp in van de eilanders en Valcken op deze aarde. Dat mag allemaal. Maar dan ga je mij iets verwijten. Nee, dat is niet eerlijk. En ik ben niet boos, ik lach erom. Begrijp je?
Nee. Dat begrijp ik niet. Ik vind heel deze discussie ontzettend verdrietig. Begrijp je?

Je wilt je blijkbaar niet verplaatsen in degenen die achter ds. Huijser staan. Zelfs op @Mannetje zijn reactie ga je niet eens serieus in.
Ik ga daar heel erg serieus op in. Ik krijg ook weer een serieuze reactie van Mannetje. Waarom ga je hier telkens zo 'op de persoon' op in. Dat is toch niet terecht?

Ik zie bij jou veel emotie. Wellicht is het dan beter even niets te zeggen. Ik vind het echt kwalijk hoe je je hier opstelt. En nog steeds heb ik geen enige reflectie op hoe jij de vraagstukken van de afgelopen dagen Bijbels duidt. Alleen dat je van deze dominee houdt. En dat laatste begrijp ik!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ik ga daar heel erg serieus op in. Ik krijg ook weer een serieuze reactie van Mannetje. Waarom ga je hier telkens zo 'op de persoon' op in. Dat is toch niet terecht?
Ik zie dat ds. Huijser op de persoon wordt aangevallen. Als dat niet zo is, begrijp ik niet waarom je dat mij wel verwijt.

En ik ben zeer benieuwd naar je antwoord op de laatste post van @Mannetje.
Ad Anker schreef:Ik zie bij jou veel emotie. Wellicht is het dan beter even niets te zeggen. Ik vind het echt kwalijk hoe je je hier opstelt. En nog steeds heb ik geen enige reflectie op hoe jij de vraagstukken van de afgelopen dagen Bijbels duidt. Alleen dat je van deze dominee houdt. En dat laatste begrijp ik!
Ik krijg nog steeds geen reflectie op de vraag waarom men vindt dat Rutte en De Jonge persoonlijk worden veroordeeld, terwijl men vervolgens wel gewoon een knecht van de Heere neersabelt met allerlei insituaties en verdachtmakingen.

Want dat laatste vind ik echt zo. Ik zou daar graag excuses over zien. Want wat vindt jij eigenlijk van de vergelijking van ds. Huijser met GPPB?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Ik krijg nog steeds geen reflectie op de vraag waarom men vindt dat Rutte en De Jonge persoonlijk worden veroordeeld, terwijl men vervolgens wel gewoon een knecht van de Heere neersabelt met allerlei insituaties en verdachtmakingen.
Kun je deze eens onderbouwen? Ik zie deze namelijk niet moet ik zeggen. Wel feitelijke informatie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

@GerefGemeente-lid: Een knecht van de Heere staat niet boven de Bijbel, integendeel: die moet juist het goede voorbeeld geven.
Wat ik bij jou zie, is dat je persoon en zaak steeds door elkaar mixt, misschien is het goed om daar eens wat op te laten.
Als je van iemand 'houdt', kan je geen kwaad van diegene horen. Dat is niet zo'n goed uitgangspunt voor een discussieforum, want dan meng je er al gauw allerlei emoties in.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Ik ga daar heel erg serieus op in. Ik krijg ook weer een serieuze reactie van Mannetje. Waarom ga je hier telkens zo 'op de persoon' op in. Dat is toch niet terecht?
Ik zie dat ds. Huijser op de persoon wordt aangevallen. Als dat niet zo is, begrijp ik niet waarom je dat mij wel verwijt.

En ik ben zeer benieuwd naar je antwoord op de laatste post van @Mannetje.
Ad Anker schreef:Ik zie bij jou veel emotie. Wellicht is het dan beter even niets te zeggen. Ik vind het echt kwalijk hoe je je hier opstelt. En nog steeds heb ik geen enige reflectie op hoe jij de vraagstukken van de afgelopen dagen Bijbels duidt. Alleen dat je van deze dominee houdt. En dat laatste begrijp ik!
Ik krijg nog steeds geen reflectie op de vraag waarom men vindt dat Rutte en De Jonge persoonlijk worden veroordeeld, terwijl men vervolgens wel gewoon een knecht van de Heere neersabelt met allerlei insituaties en verdachtmakingen.

Want dat laatste vind ik echt zo. Ik zou daar graag excuses over zien. Want wat vindt jij eigenlijk van de vergelijking van ds. Huijser met GPPB?
Ik neem deel aan deze discussie. Ik heb geen enkele behoefte om me te verantwoorden voor uitspraken die een ander doet. Dus hier krijg je geen antwoord op. Over de reflectie: die wordt volgens mij wel gegeven, alleen jij bent het er niet mee eens.
En met het neersabelen valt het volgens mij wel mee, althans, ik heb niet het idee dat ik daar schuldig aan ben.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Goed, ik zal mijn emoties proberen wat in te temmen en de discussie nog eens rustig de revue laten passeren.

Ik kom er morgen op terug. Maar ik hoop toch op excuses van @Tiberius.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Het is de tijd, de tijd waarin wij leven ten voeten uit...

Sommige mensen weten niet wat ketelachtig of kittelachtig is, maar daar benevens zien we de liefde verkouden, de onverdraagzaamheid, de geest van het egocentrisch denken, en het leven wordt hard. Kijk maar wat rond: dan zien we de tijd waarin wij leven: Moord, doodslag, geweld, korte lontjes, soms letterlijk ontploffingen door aanslagen, en daarbij: we willen eten, drinken en vrolijk zijn. Zie maar hoe we hunkerden naar die nachtclubs, het zou immers een 'bevrijding' zijn! En die paar mensen die nog naar de kerk gaan, ach zijn maar zonderlingen. Wat doen die twee maal per zondag in zo'n duffe kerk? En dan 2 uur naar zo'n preek luisteren? Hoe houden ze het vol! Geef mijn portie maar aan Fikkie! Dan ga ik maar eens lekker uit mijn dak gaan na zo lang 'gevangen' te hebben gezeten! Dat hebben we immers wel weer verdiend!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Wim Anker »

newton schreef:Het RD moet zich daar ook bezinnen op haar taak. Wat voor nut heeft het om het gebedsleven van de overheid te laten duiden door een dominee?

De mensen met een halfvol glas zijn blij met de meldingen dat er gebeden wordt.
De mensen met een halfleeg glas stellen vragen bij de inhoud of oprechtheid van het gebed.

Ik schenk met vreugde nog wat glazen halfvol!
Is dat zo? Moeten we blij zijn met 'bidden' door mensen die overduidelijk er blijk van geven "Wijkt van mij, want in U en Uw geboden hebben we geen zin? Wat zegt de Schrift daarover? Wat wat is dan het bidden?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
newton schreef:Het RD moet zich daar ook bezinnen op haar taak. Wat voor nut heeft het om het gebedsleven van de overheid te laten duiden door een dominee?

De mensen met een halfvol glas zijn blij met de meldingen dat er gebeden wordt.
De mensen met een halfleeg glas stellen vragen bij de inhoud of oprechtheid van het gebed.

Ik schenk met vreugde nog wat glazen halfvol!
Is dat zo? Moeten we blij zijn met 'bidden' door mensen die overduidelijk er blijk van geven "Wijkt van mij, want in U en Uw geboden hebben we geen zin? Wat zegt de Schrift daarover? Wat wat is dan het bidden?
Ja, totdat, maar dan is het ook echt zo: Totdat het gebed wordt afgesneden. We lezen ook van de profeet: Bidt niet voor dit volk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Als we zo de woorden gaan wegen, dan moet je het vrezen inderdaad meenemen. En dan blijft duidelijk dat ds. Huijser zijn zorgen heeft, maar niet de indruk wil wekken ex-cathedra te spreken.
Als het goed is hebben predikanten altijd de neiging om niet ex cathedra te spreken. Overigens heb ik niet de indruk dat predikanten daarin Roomser dan de Paus zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Ex cathedra spreken komt niet vaak voor nee, maar ex cathedra luisteren wel.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Als we zo de woorden gaan wegen, dan moet je het vrezen inderdaad meenemen. En dan blijft duidelijk dat ds. Huijser zijn zorgen heeft, maar niet de indruk wil wekken ex-cathedra te spreken.
Als het goed is hebben predikanten altijd de neiging om niet ex cathedra te spreken. Overigens heb ik niet de indruk dat predikanten daarin Roomser dan de Paus zijn.
Maar het wordt ds. Huijser wel verweten, terwijl dat niet terecht is.
-
Gesloten