De tijd waarin wij leven...

newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door newton »

Het RD moet zich daar ook bezinnen op haar taak. Wat voor nut heeft het om het gebedsleven van de overheid te laten duiden door een dominee?

De mensen met een halfvol glas zijn blij met de meldingen dat er gebeden wordt.
De mensen met een halfleeg glas stellen vragen bij de inhoud of oprechtheid van het gebed.

Ik schenk met vreugde nog wat glazen halfvol!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

[quote="-DIA-"]Ik dacht aan een algemeen topic over de toestand in de wereld. Maar dan gezien in Bijbels licht. Daarvoor lijkt het me goed een heel beknopt overzicht te schrijven over de 'laatste tijden'. Ik weet dat ik heel veel niet genoemd heb, maar ik heb slechts enkele punten willen noemen om zelf verder de zaken te bedenken. De puntjes die ik noem hebben echter wel de wereld van nu bepaalt.

DOORGAANDE AFBRAAK? TOT HOE LANG?
Begin van verandering, verloop tot nu.
____________________________________________________________________
Hoe is het gekomen? Wat zien we? Sommigen lijken niets te zien, of er althans weinig consequenties aan te verbinden. Zeker niet op cultureel, ethisch, godsdienstig terrein.
Laten we teruggaan. (...)
De welvaart, de hoogconjunctuur veranderde vooral West-Europa in een zeer hoog tempo. Mensen voelden zich meer en meer vrijgevochten. De leus van de Franse Revolutie (daar had ik in feite moeten beginnen!) werd nu pas werkelijkheid. Vrijheid en Democratie! En met gelijke tred liepen de kerken leeg. Geen God en geen meester! En was Europa nu gelukkig? Nee, hoewel, men was onbezorgd. Ondanks de dreiging uit het oosten voor de Wende van 1990, ontstond in de westerse Wereld een nieuwe tijd.

____________________________________________________________________

Ik heb hierboven een stukje uit mijn openingspost herhaald.
Een stukje in het RD sluit hier goed bij aan. Ik verwees naar de Franse Revolutie als een kantelpunt. Dat was het inderdaad.
Centralisatie, Burgerlijke stand, gemeenten, provincies, hoe onschuldig, ja zelf goed, het wat wel her begin. We geraken nu tot de absolute 'vrijheid, gelijkheid, (en broederschap?). Doorgedraaid. En waar eindigt dit?

Transgenderisme draait om absolute vrijheid en gelijkheid
https://www.rd.nl/artikel/935054-transg ... gelijkheid
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 jul 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Hij schrijft dat niet, dat doet de journalist.
Verder fijn dat je het onderscheid ziet. Wat is dan nu je punt? Het voor waarheid verkondigen mag niet, het ergens voor vrezen wel? Dan zijn we er volgens mij. ;)
Nee nee, nu leg je me dingen in de mond, die ik nooit heb gezegd.

@Tiberius schrijft steeds dat ds. Huijser veroordelend bezig is, maar dat ontken ik ten stelligste. Als hij dit had gezegd over Slob of over Schouten, dan was ik het wél met @Tiberius eens geweest. Maar nu niet.

Als ds. Huijser het voor waarheid had verkondigd, dan was ik het ook met hem eens geweest. Maar het punt is dat hij dat helemaal niet doet. Ik ken ds. Huijser niet goed, maar wel goed genoeg om te veronderstellen dat hij het artikel vast wel heeft gelezen, vóórdat het geplaatst is. Dus hij zal het vast eens wezen met de opmerking van de journalist.

En verder verwijs ik naar de heldere en inhoudelijke post van @Maanenschijn. Het zou je sieren als je ook eens inhoudelijk op de discussie inging.
:haha
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wat valt er te lachen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

@GerefGemeente-lid, ik heb nog een vraag aan je open staan:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als geheel de handel en wandel is naar wat de wereld en de geseculariseerde samenleving vindt en denkt, en ze roepen vervolgens op tot gebed, hoe serieus kun je dit dan nemen? Ik heb me die vraag de afgelopen dagen meermaals gesteld. Ik heb er geen antwoord op gekregen.
In dat geval vraag ik me in gemoede af waarom je er zoveel moeite mee hebt dat ik ds. Huijser met GPPB vergelijkt.
Je hebt zelf blijkbaar helemaal geen moeite met veroordelingen en verdachtmakingen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Dodo »

GerefGemeente-lid schreef:Wat valt er te lachen?
Dat zal je laatste regeltje wel zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Wat valt er te lachen?
Vooral om je laatste zin. Jongen toch...
Maanenschijn zegt hele mooie dingen, ook over troebelingen en jijbakken.
Ik heb een aantal Bijbelgedeelten aangehaald. Je gaat er niet op in, je draait wat om de discussie heen en roept hulp in van de eilanders en Valcken op deze aarde. Dat mag allemaal. Maar dan ga je mij iets verwijten. Nee, dat is niet eerlijk. En ik ben niet boos, ik lach erom. Begrijp je?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:De discussie lijkt mij te vertroebelen in de richting van jij-bakken en allerlei verwarring.

*Voor mij blijft de kernvraag staan (even los van welke persoon dan ook): mogen we iemand beoordelen op zijn werken en daaraan de conclusie verbinden dat zijn geloofsleven niet overeenkomstig God Woord is, of mag dat niet?*

Voor mij is het antwoord: ja, ik mag iemands leven beoordelen. Niet ver-oordelen. Maar als iemand bijv. in zonden leeft, mogen we een oordeel geven over zijn of haar geloofsleven. Het kan een waar maar klein geloof zijn, een tijdgeloof zijn, een welvaartsgeloof zijn, het geloof in ‘iets’ zijn. Ook kom ik inderdaad een ‘veroordelend-naar-anderen-geloof’ tegen (bij mij is het zo-en-zo gegaan, als dat bij jou niet zo is, dan klopt het niet..).

Daarom, we hoeven helemaal niet zo krampachtig te doen over elkaar een beetje de maat te nemen. Dat scherpt ons op en maakt ons kritisch, vooral op ons eigen (geloofs)leven.

Ik had recent een open discussie over gender-transitie-LHTB-enz. Met een zuster in Christus, daarvan ben. Ik overtuigd. En toch werden we het niet geheel eens. Een discussie die ik hier ook regelmatig tegen kom. Ik verbaasde me soms over de stellingname, maar er was geen spoor van veroordeling.

In de lijn van de discussie: Ik veroordeel Rutte niet. Maar mijn indruk van zijn uitspraken (ook die over zijn gebedsleven), handelswijze en daden geven mij een beoordeling die ik niet positief zou plaatsen.
Als ds. Huizer het zo had verwoord (zoals vet-gedrukte), had je mij niet gehoord.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

We leven in een wereld waar (bijna) iedereen iedereen wantrouwt. Dat is een les die we uit de praktijk kunnen leren. En toch komt de waarheid wel openbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door KDD »

Hoe gaat het met die journalist eigenlijk? Hebben ze de dader gevonden?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:We leven in een wereld waar (bijna) iedereen iedereen wantrouwt. Dat is een les die we uit de praktijk kunnen leren. En toch komt de waarheid wel openbaar.
Nou, die wereld valt mee, maar de Reformatorische gezindte kan er inderdaad wat van!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:We leven in een wereld waar (bijna) iedereen iedereen wantrouwt. Dat is een les die we uit de praktijk kunnen leren. En toch komt de waarheid wel openbaar.
Nou, die wereld valt mee, maar de Reformatorische gezindte kan er inderdaad wat van!
Nee het valt niet mee. Als je recht door zee wil, en je hebt een 'vroom mens' die het goed weet, dan praat je zo iemand niet snel om. Die zit vaak muurvast in zijn godsdienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:M.i. niet. Als een overheid oproept tot gebed, is het niet aan ons om dat verdacht te maken. Integendeel: het moet juist stemmen tot blijdschap.
Ze zullen het zeker oprecht menen, daar ga ik althans van uit. Maar deze oproep rechtvaardigt niet al het andere wat ze óók doen. Dat hoeven we niet ineens weg te wuiven als zijnde onbelangrijk.
Dat is juist mijn bezwaar: je kan niet de goede dingen die mensen doen, wegstrepen met de verkeerde.
Neem het voorbeeld van Petrus. Eerst zegt hij: 'U bent de Christus, de Zoon van de levende God'. Enkele ogenblikken later zegt hij iets waarvan de Heere Jezus moet zeggen: 'Ga achter mij, satanas'.
Dus - is de redenering van jou blijkbaar - is het eerste ook niet gemeend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:@GerefGemeente-lid, ik heb nog een vraag aan je open staan:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als geheel de handel en wandel is naar wat de wereld en de geseculariseerde samenleving vindt en denkt, en ze roepen vervolgens op tot gebed, hoe serieus kun je dit dan nemen? Ik heb me die vraag de afgelopen dagen meermaals gesteld. Ik heb er geen antwoord op gekregen.
In dat geval vraag ik me in gemoede af waarom je er zoveel moeite mee hebt dat ik ds. Huijser met GPPB vergelijkt.
Je hebt zelf blijkbaar helemaal geen moeite met veroordelingen en verdachtmakingen.
Omdat ik ds. Huijser hoog heb staan en ik niet begrijp waarom je zijn terechte zorg vergelijkt met de ongefundeerde kritiek van GPPB op ongeveer alles van de gereformeerde gezindte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat valt er te lachen?
Vooral om je laatste zin. Jongen toch...
Maanenschijn zegt hele mooie dingen, ook over troebelingen en jijbakken.
Ik heb een aantal Bijbelgedeelten aangehaald. Je gaat er niet op in, je draait wat om de discussie heen en roept hulp in van de eilanders en Valcken op deze aarde. Dat mag allemaal. Maar dan ga je mij iets verwijten. Nee, dat is niet eerlijk. En ik ben niet boos, ik lach erom. Begrijp je?
Nee. Dat begrijp ik niet. Ik vind heel deze discussie ontzettend verdrietig. Begrijp je?

Je wilt je blijkbaar niet verplaatsen in degenen die achter ds. Huijser staan. Zelfs op @Mannetje zijn reactie ga je niet eens serieus in.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 12 jul 2021, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gesloten