Spreken over de hel (nav RD artikelen)

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:De vraag is wel wat je moet tellen. Soms wordt "hel", "dood" en "graf" door elkaar gebruikt. "Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten" kan onmogelijk op de plaats van eeuwige straf slaan.
Een andere vraag is: Hoe preek je over de hel? Ga je in geuren en kleuren beschrijven hoe het daar is (Zoals een schilderij van Jeroen Bosch)? Ik denk dat er veel beeldtaal in de Bijbel wordt gebruikt. Een plaats kan niet tegelijkertijd buitenste duisternis en vuurzee zijn. Het erge van de hel is de afwezigheid van de goede God. Het zonder Hem zijn en zelfs Zijn algemene genade moeten missen.

Overigens kun je je ook afvragen hoevaak er over de hémel gepreekt wordt.
We kunnen dit opmerken, omdat we er toch ergens onderuit proberen te komen. Dit weten we allemaal wel die onder de reformatorische leer zijn opgevoed. We weten dat het dodenrijk ook met hel kan worden vertaalt, maar ik denk dat het hier nu niet over gaat. Maar juist over dat ernstige diepe, wat niet dan met schroom en heilig beven kan worden uitgesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

refo schreef:Er wordt wel vaker gesteld dat de Heere Jezus vaak over de hel spreekt. Kan dat misschien wat concreter gemaakt worden? Volgens mij doet Hij dat helemaal niet zo vaak.
De Gehenna wordt een aantal keren genoemd ivm het Koninkrijk. De prediking van Jezus betrof het Koninkrijk waarvan de profeten gesproken hadden. Dat was het Evangelie voor de besnijdenis in die dagen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

Bertiel schreef:wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden
Wat verstaan we onder 'verdoemt' worden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Geytenbeekje »

Gian schreef:
Bertiel schreef:wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden
Wat verstaan we onder 'verdoemt' worden?
In de hel geworpen worden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

De oproep tot geloof moet de vrucht zijn van het geloof in de hel.”
Hoe zou ds Harinck dit bedoelen?
Iets geloven is het gevolg van een overtuiging. Zonder overtuiging geen geloof. Binnen de context van het Evangelie van het Koninkrijk waren het de profetieen die vervuld werden. Dat had overtuigend genoeg geweest moeten zijn. Diegene die het zagen geloofde. Opmerkelijk dat Jesaja al wist dat het volk niet zou horen en zien tot de steden verwoest zouden worden en het volk verstrooid zou zijn. Paulus bevestigd dit nog eens een keer toen Jeruzalem opnieuw verwoest zou worden en het volk opnieuw verstrooid zou worden in Hand. 28 (gaat dit nog een keer gebeuren?) waarna hij het Evangelie voor de heidenen verder mocht uitdragen. We hebben een boodschap gekregen waarin de hoop op de Belofte verleden tijd is, en het bewijs geleverd is om te geloven dat de Messias niet alleen de Messias van de Jood was, maar ook onze Verlosser is. Wie dat mag zien zal geloven. Ook zonder een dreiging van hel mi, want dat lijkt me niet tot geloof/overtuiging van het Evangelie te leiden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

Geytenbeekje schreef:
Gian schreef:
Bertiel schreef:wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden
Wat verstaan we onder 'verdoemt' worden?
In de hel geworpen worden.
?
Oké :oO
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door eilander »

Niet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door eilander »

Gian schreef:
De oproep tot geloof moet de vrucht zijn van het geloof in de hel.”
Hoe zou ds Harinck dit bedoelen?
Iets geloven is het gevolg van een overtuiging. Zonder overtuiging geen geloof. Binnen de context van het Evangelie van het Koninkrijk waren het de profetieen die vervuld werden. Dat had overtuigend genoeg geweest moeten zijn. Diegene die het zagen geloofde. Opmerkelijk dat Jesaja al wist dat het volk niet zou horen en zien tot de steden verwoest zouden worden en het volk verstrooid zou zijn. Paulus bevestigd dit nog eens een keer toen Jeruzalem opnieuw verwoest zou worden en het volk opnieuw verstrooid zou worden in Hand. 28 (gaat dit nog een keer gebeuren?) waarna hij het Evangelie voor de heidenen verder mocht uitdragen. We hebben een boodschap gekregen waarin de hoop op de Belofte verleden tijd is, en het bewijs geleverd is om te geloven dat de Messias niet alleen de Messias van de Jood was, maar ook onze Verlosser is. Wie dat mag zien zal geloven. Ook zonder een dreiging van hel mi, want dat lijkt me niet tot geloof/overtuiging van het Evangelie te leiden.
Dan heb je 'm inderdaad niet goed begrepen, dus je eerste vraag is terecht.
Hij bedoelt mijns inziens: wie gelooft dat de hel, de eeuwige verdoemenis, bestaat, gaat daar niet mee dreigen maar juist oproepen tot geloof.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Geytenbeekje »

Gian schreef:
Bertiel schreef:wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden
Wat verstaan we onder 'verdoemt' worden?
Het is niet zo heel gereformeerd om niet in de hel te geloven.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

eilander schreef:Niet?
Indirect wellicht, maar verdoemen betekend veroordelen, vonissen of schuldig verkaren. Mensen worden ook gewaarschuwd niet te verdoemen (Luc6vs37).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

Geytenbeekje schreef:
Gian schreef:
Bertiel schreef:wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden
Wat verstaan we onder 'verdoemt' worden?
Het is niet zo heel gereformeerd om niet in de hel te geloven.
Het zou onbijbels zijn. Waarom zou ik niet in de hel geloven?
Verdoemen is mi niet per definitie 'in de hel geworpen worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Geytenbeekje »

Gian schreef:
eilander schreef:Niet?
Indirect wellicht, maar verdoemen betekend veroordelen, vonissen of schuldig verkaren. Mensen worden ook gewaarschuwd niet te verdoemen (Luc6vs37).
God verdoemt wel een ieder die niet in Hem gelooft en die niet gelovig dat ze schuldig staan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Gian »

PS, waar het woord hel vandaan komt is me een raadsel. Etymologisch komt het misschien van helen? Verder weet ik het niet. Misschien dat iemand anders het weet?
Ik ben daarom wel voor de vertaling van de nbv, die vertaalt het met Gehenna. Dat is een plaatsnaam, en dat vertaal je niet. Daarom heb ik geen idee waarom het hel geworden is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Arja »

Bertiel schreef:een belangrijk citaat:
Ds. Harinck benadrukt dat een predikant het reddend Evangelie niet kan preken als hij de vreselijkheid van de hel verzwijgt. „Er is in de Bijbel niemand die zo vaak over de hel spreekt als de Heere Jezus Zelf. Het Evangelie bevat als blijde en goede boodschap een heilige ernst. Er staat geschreven dat wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden. Als je als prediker gelooft dat mensen verloren kunnen gaan, moet je een drang hebben om mensen ertoe op te roepen zich te bekeren en te geloven.”
Wat dat betreft, mankeert er volgens ds. Harinck nogal wat aan de prediking in de kerken waarin wél over de hel gesproken wordt. „Ik begrijp niet hoe een geroepen dienaar het alleen kan doen met de boodschap: „Je moet er maar veel om bidden.” Terwijl God Zelf roept met grote drang: „Bekeert u, bekeert u van uw boze werken, want waarom zoudt gij sterven?” De oproep tot geloof moet de vrucht zijn van het geloof in de hel.”
Volgens de predikant wordt veel mensen rust gegund in hun onbekeerd-zijn. „Ze worden dood gepreekt door een eenzijdige nadruk op de onmacht om je te bekeren en te geloven, het eenzijdige van het Godswerk van de bekering en de stelling dat Jezus alleen voor de uitverkorenen is gestorven. De meeste mensen wachten maar af. God moet je tenslotte grijpen en dan komt alles in orde. Er is een hel die niet meer verschrikt en een hemel die niet meer verkwikt.”
Ds. Harinck benadrukt dat er in de prediking nooit los van het Evangelie over de hel gesproken moet worden. „Verlies het doel van het spreken over de hel niet uit het oog. Het gaat erom dat er tegen de achtergrond van de eeuwige verdoemenis, die wij ons hebben waardig gemaakt, gesproken wordt over Gods liefde, Christus’ offer en de noodzaak van bekering en geloof.”
Ik vind dit een evenwicht stukje. Eigenlijk zie je hetzelfde in Hebreeën 2.

Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien (= wegslippen, wegdrijven) 2.Want indien het woord, door de engelen gesproken, vast is geweest, en alle overtreding en ongehoorzaamheid rechtvaardige vergelding ontvangen heeft (onder het Oude Verbond); 3 Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door den Heere, aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben ..."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Arja »

Gian schreef:PS, waar het woord hel vandaan komt is me een raadsel. Etymologisch komt het misschien van helen? Verder weet ik het niet. Misschien dat iemand anders het weet?
Ik ben daarom wel voor de vertaling van de nbv, die vertaalt het met Gehenna. Dat is een plaatsnaam, en dat vertaal je niet. Daarom heb ik geen idee waarom het hel geworden is.
Ik weet niet. In de joods-christelijke cultuur werden namen (de Hebreeuwse wortels Sheol, Gehenna en de Griekse wortels Hades en Tartaro) min of meer door elkaar gebruikt om een ​​hiernamaals van straf en schaamte voor zondaars te beschrijven. Het gaat er om dat het een werkelijkheid is.

Ik vond deze samenvatting van R.C. Sproul

1. Het lijden van de hel gaat elke ervaring van ellende in deze wereld te boven.
2. De hel is duidelijk opgenomen in de leer van Jezus Christus.
3. Als de Bijbelse beschrijvingen van de hel symbolen zijn, dan zal de realiteit erger zijn dan de symbolen.
4. De hel is de aanwezigheid van God in Zijn toorn en oordeel.
5. Er is geen wreedheid in de hel. De hel zal een plaats van volmaakte gerechtigheid (perfect justice) zijn.
6. De hel is eeuwig. Er is geen ontsnapping door berouw of vernietiging.
Plaats reactie