,,einde der tijden''

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

Vandaag de preek (elders genoemd) van ds. Lamain gehoord.
Waar hij wees op de duidelijk waarneembare tekenen der tijden.
Daar hoeven we niet om in het onzekere te verkeren.

Lees ik vandaag weer een teken in de krant, en nu zelfs met de kop:
AARDBEVING IN ALBANIË IS ROEPSTEM
Het staat wel tussen aanhalingstekens...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Vandaag de preek (elders genoemd) van ds. Lamain gehoord.
Waar hij wees op de duidelijk waarneembare tekenen der tijden.
Daar hoeven we niet om in het onzekere te verkeren.

Lees ik vandaag weer een teken in de krant, en nu zelfs met de kop:
AARDBEVING IN ALBANIË IS ROEPSTEM
Het staat wel tussen aanhalingstekens...
Wat een dag zal dat zijn als de Heere Jezus terugkomt!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Het staat wel tussen aanhalingstekens...
Daar zou ik niets achter zoeken, DIA. Het is namelijk een citaat.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Nasrani »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Vandaag de preek (elders genoemd) van ds. Lamain gehoord.
Waar hij wees op de duidelijk waarneembare tekenen der tijden.
Daar hoeven we niet om in het onzekere te verkeren.

Lees ik vandaag weer een teken in de krant, en nu zelfs met de kop:
AARDBEVING IN ALBANIË IS ROEPSTEM
Het staat wel tussen aanhalingstekens...
Wat een dag zal dat zijn als de Heere Jezus terugkomt!
Vol verwachting mogen we daarnaar uitzien!
Vol verwachting blijf ik uitzien, tot die dag eens dagen zal.
Dat de Heiland op de wolken, weerkomt met bazuingeschal.
Welk een vreugde zal het wezen. Als mijn oog Hem schouwen mag,
en mijn oor Zijn stem zal horen, op die grote, blije dag!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:Vandaag de preek (elders genoemd) van ds. Lamain gehoord.
Waar hij wees op de duidelijk waarneembare tekenen der tijden.
Daar hoeven we niet om in het onzekere te verkeren.

Lees ik vandaag weer een teken in de krant, en nu zelfs met de kop:
AARDBEVING IN ALBANIË IS ROEPSTEM
Het staat wel tussen aanhalingstekens...
Te midden van elke grote oorlog of grote hongersnood of grote aardbeving is het logisch te geloven dat de wereld ten einde loopt. Maar Jezus zei dat er een veel specifieker teken is dat op Zijn terugkeer wijst.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat ik zulke opmerkingen hier niet meer moet plaatsen
Iedereen lijkt vol verwachting uit te zien naar de jongste dag,
en ik begrijp het niet.
Niemand schijnt ook maar enigszins aan zichzelf te twijfelen.

Nu (en dit is de keer dat ik dit uitleg) wil ik het beslist niet voor ongeloof opnemen
Verre daarvan!

Maar ik weet niet of ieder zichzelf kent?
Daar vraag ik ook niet naar, maar een beetje zelfkennis zal openbaren, hoe arglistig ons hart is en welke zelfbedriegers we van nature zijn. Dan kunnen we toch niet allen verblijd zijn met de oordeelsdag, want wij weten dat velen zullen zijn die zullen zeggen: Wij hebben in Uw Naam gepredikt en in Uw Naam wonderen gedaan, en voor het oog van de mens was er geen onderscheid.
Had iemand Judas op het oog? Nee, maar men werd bevreesd: Ben ik het Heere?
Wat was dat? Ongeloof? En toen Judas vroeg: Ben ik het Rabbi? Kon toen een mens in zijn hart zien?
Jezus wel. De ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan.

De Schrift roept niet op om zorgeloos te zijn. Maar wel om acht te geven op de tekenen der tijden
Het komt mij vreemd over als hier kritiek op komt of afgedaan wordt met het is altijd al zo geweest enz. Dat komt over als bij die mensen die spotten en zeiden: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn,
blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
En verder:
Want willens is dit hun onbekend, dat door het woord Gods de hemelen van over lang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande; Door welke de wereld, die toen was, met het water van den zondvloed bedekt zijnde, vergaan is.
We zien de tekenen der tijden heel duidelijk. En dat dit niet serieus wordt genomen zie ik als een teken des tijds.
Ook moet ik vaak denken aan de dagen van Noach en dagen van Lot
Weten wat daar geschreven staat.

Ik acht nu (en vanaf nu voortaan) genoeg gezegd te hebben
Laat dit kleine berichtje als reactie op sommige bovenstaande reacties alstublieft verdragen worden, want er zullen ook tijden zijn dat de gezonde leer niet meer verdragen wordt. Ik zoek niemands kwaad.
Dan hoop ik dat we dit serieus en biddend overdenken. Dat is mijn hartelijke wens.

Verder las ik een opmerkelijke zin in de krant: Onze vaderen leefden dichter bij de wederkomst dan wij. Zou dat waar zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door Nasrani »

Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt er van dat we deze dag verwachten met een groot verlangen. En ook de Bijbel spreekt daar van.
Die boodschap wordt te kort gedaan door eenzijdig over oordelen te citeren.
Als we door genade iets mogen weten van verlossing en redding, dan mogen we naar die dag uitzien!
Je conclusie dat er dan nooit geen twijfel is kan ik niet delen.

Als je uitziet naar die dag ben je dan zorgeloos?

Verder weet ik dat je het niet kwaad bedoeld. Maar soms moet er wel eens wat tegenwicht komen om in balans te blijven....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt er van dat we deze dag verwachten met een groot verlangen. En ook de Bijbel spreekt daar van.
Die boodschap wordt te kort gedaan door eenzijdig over oordelen te citeren.
Als we door genade iets mogen weten van verlossing en redding, dan mogen we naar die dag uitzien!
Je conclusie dat er dan nooit geen twijfel is kan ik niet delen.

Als je uitziet naar die dag ben je dan zorgeloos?

Verder weet ik dat je het niet kwaad bedoeld. Maar soms moet er wel eens wat tegenwicht komen om in balans te blijven....

In de NGB spreekt de levende kerk, niet in het algemeen een ieder hoofd voor hoofd.
Het is immers de geloofsbelijdenis van de Kerk? En deze Kerk bevindt zich in de kerk. Niet de zichtbare kerk is de Kerk. De balans moet er niet af toe zijn, maar moet er altijd zijn. Vroeger was er een prekenserie, die dit goed verwoordde: Van Recht en Genade. We merken een meer doorgaande gedachte van algemene verzoening. Als in sommige kerken de gemeente wordt aangesproken met Gemeente van onze Heere Jezus Christus, dan wordt verondersteld dat de gehele gemeente een wedergeboren gemeente is. Of deze gedachte kan gemakkelijk postvatten. Dit werkt zorgeloosheid in de hand, en men weet niet meet wat wedergeboorte is, of men maakt er een karikatuur van, of men grond het op wat uiterlijk gevoel of wat emotionele aandoeningen. Als niet duidelijk de dood en het leven, de vloek en de zegen worden verkondigd krijgen we zorgeloze gemeenten die allen naar de hemel denken te gaan. Dat kunnen we ook opmerken bij begrafenissen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: ,,einde der tijden''

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt er van dat we deze dag verwachten met een groot verlangen. En ook de Bijbel spreekt daar van.
Die boodschap wordt te kort gedaan door eenzijdig over oordelen te citeren.
Als we door genade iets mogen weten van verlossing en redding, dan mogen we naar die dag uitzien!
Je conclusie dat er dan nooit geen twijfel is kan ik niet delen.

Als je uitziet naar die dag ben je dan zorgeloos?

Verder weet ik dat je het niet kwaad bedoeld. Maar soms moet er wel eens wat tegenwicht komen om in balans te blijven....

In de NGB spreekt de levende kerk, niet in het algemeen een ieder hoofd voor hoofd.
Het is immers de geloofsbelijdenis van de Kerk? En deze Kerk bevindt zich in de kerk. Niet de zichtbare kerk is de Kerk. De balans moet er niet af toe zijn, maar moet er altijd zijn. Vroeger was er een prekenserie, die dit goed verwoordde: Van Recht en Genade. We merken een meer doorgaande gedachte van algemene verzoening. Als in sommige kerken de gemeente wordt aangesproken met Gemeente van onze Heere Jezus Christus, dan wordt verondersteld dat de gehele gemeente een wedergeboren gemeente is. Of deze gedachte kan gemakkelijk postvatten. Dit werkt zorgeloosheid in de hand, en men weet niet meet wat wedergeboorte is, of men maakt er een karikatuur van, of men grond het op wat uiterlijk gevoel of wat emotionele aandoeningen. Als niet duidelijk de dood en het leven, de vloek en de zegen worden verkondigd krijgen we zorgeloze gemeenten die allen naar de hemel denken te gaan. Dat kunnen we ook opmerken bij begrafenissen.
Het heeft ook wel met karakter te maken DIA, ik heb kinderen van God gekend, die jij ook gekend hebt, die een zeer opgeruimd karakter hadden, bijna altijd positief waren, die goed wisten wat ze hadden gekregen en niet durfden te twijfelen.
En anderen die bijna altijd in het duister verkeerden, in grote twijfel en aanvechtingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef: Het heeft ook wel met karakter te maken DIA, ik heb kinderen van God gekend, die jij ook gekend hebt, die een zeer opgeruimd karakter hadden, bijna altijd positief waren, die goed wisten wat ze hadden gekregen en niet durfden te twijfelen.
En anderen die bijna altijd in het duister verkeerden, in grote twijfel en aanvechtingen.
Zulke mensen heb ik ook gekend. Maar die hadden wel een vaste grond onder de voeten.
Die waagden het (om zo te zeggen) niet met een beetje vroomdoenerij, want, dat wisten goed, dat baat een mens niet. Als het aankwam op het leven dan wisten ze dat ze voor rekening van een Ander lagen, of ook wat ze misten of niet konden bezien voor zichzelf. Mensen die hieromtrent in het duister gingen voor zichzelf. Ik zie nu toch een wat anders lijkende vroomheid, en ik wil over die mensen niet oordelen. maar ik zie wel verschil. Ik kan niet altijd jaloers worden op bezittende mensen, soms meer op mensen die weten wat ze missen. En denk even na hoe ik dit bedoel, want doen we dat niet, dan kan, zo is de ervaring, wat ook grote zorgen baart, refoforum als snel weer in brand vliegen. Dan wordt het misverstaan en staat de mens vandaag al snel klaar met allerlei opmerkingen en nuanceringen, dat het nog wel meevalt enz, enz. Dat is ook teken des tijds, als we daar oog voor hebben. Ik mis eigenlijk de diepte in de kennis van wat de mens zelf is geworden. Ik zie dat het mensbeeld, zelfbeeld van mensen die zich christelijk noemen veel positiever is geworden, en ik zie een veranderende prediking in vrijwel alle kerkverbanden die ook een positiever mensbeeld naar voren brengt.
Verder, en dat is ook belangrijk om hier op te merken: Ik heb ook mensen gekend die hun leven lang in duisternis voor zichzelf over de wereld gingen. Maar toch was daar wat mee: Je kon er zo jaloers op worden, want die mensen hadden toch iets wat aantrok. Niet de duisternis, nee, maar wat onder hun duisternis doorscheen, hoe moet ik dat uitdrukken? Mensen van wie ieder wist dat er leven in gewerkt was, maar die dat zelf niet vast konden houden. En toch verwekten hun spreken een jaloezie in de goede zin van het woord. Daar ging een getuigenis van uit. Die mensen heb ik ook gekend.

En dit, het veranderen mensbeeld, veranderend Godsbeeld, dat is wel verontrustend te noemen. Vooral in deze tijd waarin een geslacht opgroeit die deze mensen nooit hebben gekend, en er toch een oordeel over menen te kunnen vellen. Let even op: Ik spreek in het algemeen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt er van dat we deze dag verwachten met een groot verlangen. En ook de Bijbel spreekt daar van.
Die boodschap wordt te kort gedaan door eenzijdig over oordelen te citeren.
Als we door genade iets mogen weten van verlossing en redding, dan mogen we naar die dag uitzien!
Je conclusie dat er dan nooit geen twijfel is kan ik niet delen.

Als je uitziet naar die dag ben je dan zorgeloos?

Verder weet ik dat je het niet kwaad bedoeld. Maar soms moet er wel eens wat tegenwicht komen om in balans te blijven....

In de NGB spreekt de levende kerk, niet in het algemeen een ieder hoofd voor hoofd.
Het is immers de geloofsbelijdenis van de Kerk? En deze Kerk bevindt zich in de kerk. Niet de zichtbare kerk is de Kerk. De balans moet er niet af toe zijn, maar moet er altijd zijn. Vroeger was er een prekenserie, die dit goed verwoordde: Van Recht en Genade. We merken een meer doorgaande gedachte van algemene verzoening. Als in sommige kerken de gemeente wordt aangesproken met Gemeente van onze Heere Jezus Christus, dan wordt verondersteld dat de gehele gemeente een wedergeboren gemeente is. Of deze gedachte kan gemakkelijk postvatten. Dit werkt zorgeloosheid in de hand, en men weet niet meet wat wedergeboorte is, of men maakt er een karikatuur van, of men grond het op wat uiterlijk gevoel of wat emotionele aandoeningen. Als niet duidelijk de dood en het leven, de vloek en de zegen worden verkondigd krijgen we zorgeloze gemeenten die allen naar de hemel denken te gaan. Dat kunnen we ook opmerken bij begrafenissen.
[knip] Suggestieve posting
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door CvdW »

1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij adat de wereld door het woord Gods is toebereid, balzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden. a Gen. 1:1. Ps. 33:6. Joh. 1:10. Ef. 3:9. Kol. 1:16. b Rom. 4:17. Kol. 1:16.
4 Door het geloof cheeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij dgetuigenis bekomen heeft dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gaven getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is. c Gen. 4:4. d Matth. 23:35.
5 Door het geloof is eHenoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had; want vóór zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad dat hij Gode behaagde. e Gen. 5:24.
6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft fNoach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin; door welke ark hij de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid die naar het geloof is. f Gen. 6:13.
8 Door het geloof is gAbraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou. g Gen. 12:4.
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelve belofte.
10 Want hij verwachtte de stad die fundamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
11 Door het geloof heeft ook hSara zelve kracht ontvangen om zaad te geven, en iboven den tijd haars ouderdoms heeft zij gebaard; overmits zij Hem getrouw heeft geacht Die het beloofd had. h Gen. 17:19; 21:2. i Luk. 1:36.
12 Daarom zijn ook van één, en dat een verstorvene, zovelen in menigte geboren kals de sterren des hemels, en als het zand dat aan den oever der zee is, hetwelk ontelbaar is. k Gen. 15:5; 22:17. Rom. 4:18.
13 lDeze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien en geloofd en omhelsd, en hebben beleden mdat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren. l Joh. 8:53. m Gen. 23:4; 47:9.
14 Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk dat zij een vaderland zoeken.
15 En indien zij aan dat vaderland gedacht hadden van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben om weder te keren;
16 Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, nom hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid. n Ex. 3:6. Matth. 22:32. Hand. 7:32.

Gods Woord spreekt van mensen die verwachtende zijn. Het middel dat daartoe wordt gebruikt is het geloof.
Hadden deze mensen geen zonden en ongerechtigheden gedaan? Jawel, deze zijn ook beschreven in de Bijbel.
Het gaat er niet om wat u of ik vindt, maar wat Gods Woord zegt. Door het geloof zijn zij begerig naar een beter, dat is het hemelse Vaderland. U ook?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij adat de wereld door het woord Gods is toebereid, balzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden. a Gen. 1:1. Ps. 33:6. Joh. 1:10. Ef. 3:9. Kol. 1:16. b Rom. 4:17. Kol. 1:16.
4 Door het geloof cheeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij dgetuigenis bekomen heeft dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gaven getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is. c Gen. 4:4. d Matth. 23:35.
5 Door het geloof is eHenoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had; want vóór zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad dat hij Gode behaagde. e Gen. 5:24.
6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft fNoach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin; door welke ark hij de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid die naar het geloof is. f Gen. 6:13.
8 Door het geloof is gAbraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou. g Gen. 12:4.
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelve belofte.
10 Want hij verwachtte de stad die fundamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
11 Door het geloof heeft ook hSara zelve kracht ontvangen om zaad te geven, en iboven den tijd haars ouderdoms heeft zij gebaard; overmits zij Hem getrouw heeft geacht Die het beloofd had. h Gen. 17:19; 21:2. i Luk. 1:36.
12 Daarom zijn ook van één, en dat een verstorvene, zovelen in menigte geboren kals de sterren des hemels, en als het zand dat aan den oever der zee is, hetwelk ontelbaar is. k Gen. 15:5; 22:17. Rom. 4:18.
13 lDeze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien en geloofd en omhelsd, en hebben beleden mdat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren. l Joh. 8:53. m Gen. 23:4; 47:9.
14 Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk dat zij een vaderland zoeken.
15 En indien zij aan dat vaderland gedacht hadden van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben om weder te keren;
16 Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, nom hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid. n Ex. 3:6. Matth. 22:32. Hand. 7:32.

Gods Woord spreekt van mensen die verwachtende zijn. Het middel dat daartoe wordt gebruikt is het geloof.
Hadden deze mensen geen zonden en ongerechtigheden gedaan? Jawel, deze zijn ook beschreven in de Bijbel.
Het gaat er niet om wat u of ik vindt, maar wat Gods Woord zegt. Door het geloof zijn zij begerig naar een beter, dat is het hemelse Vaderland. U ook?
Daarmee moeten we ons veroordelen. En anderen zijn rechtvaardig? Dat is een ideaalbeeld. Op zich wel met u eens, maar zo kunnen we niet spreken, want dan zouden allen de Geest van God deelachtig moeten zijn. En daarvan de verzekering in ons hart moeten gevoelen. We zijn niet beter, als we dat denken gaan we de mist in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door samanthi »

2 Petrus 3
12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede;

Geen gemakzucht of lichtvaardigheid, maar wel een zeker weten en een blij verwachten dat Hij terugkomt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: ,,einde der tijden''

Bericht door CvdW »

Op zich wel met u eens, maar zo kunnen we niet spreken, want dan zouden allen de Geest van God deelachtig moeten zijn. En daarvan de verzekering in ons hart moeten gevoelen.

Wat zegt de Bijbel over 'moeten' gevoelen?

Job spreekt de woorden uit in Job 19:
21 Ontfermt u mijner, ontfermt u mijner, o gij mijn vrienden; want de hand Gods heeft mij aangeraakt.
22 Waarom vervolgt gij mij als God, en wordt niet verzadigd van mijn vlees?
23 Och, of nu mijn woorden toch opgeschreven wierden! Och, of zij in een boek ook wierden ingetekend!
24 Dat zij met een ijzeren griffie, en lood, voor eeuwig in een rots gehouwen wierden!
25 Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;
26 En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen;
27 Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
28 Voorwaar, gij zoudt zeggen: Waarom vervolgen wij hem? Nademaal de wortel der zaak in mij gevonden wordt.

Het weten van Job is niet een gevoelen, maar het geloof zoals ook in zondag 7 van de HC beschreven wordt.

Er wordt wel eens gezegd waar het hart vol van is loopt de mond van over. Als in het overlopen alleen gaat over mijn ellende en niet over de Ander, dan is het goed om het achteraan te kijken. In alles moet God aan zijn eer komen en niet ik.
Plaats reactie