De eikenprocessierups

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

De plaag van deze rups begint serieuze grote vormen aan te nemen.
En daarmee zijn we er niet, de dennenvariant rukt ook op en zal nog meer overlast veroorzaken, omdat ze honderdduizenden meer haartjes hebben.
Vanmorgen was op het nieuws dat boeren binnen een straal van 20 meter rond een eik niet mogen oogsten.
De brandweer moest uitrukken omdat mensen zelf bezig waren geweest om nesten weg te branden. Niet silm natuurlijk bij een boom.
De speciale verkoelende creme is niet aan te slepen.
Ook kun je je armen föhnen, omdat het eiwit in de bultjes dan zou stollen.

Wij hebben gelukkig tot nu toe geen last, maar hier zijn weinig eiken in de buurt.
Is er bij jullie overlast?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is de juiste naam eikenkomkommerrups.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Volgens mij is de juiste naam eikenkomkommerrups.
Deze opmerking vind ik niet tactvol, als je leest welke nare gevolgen dit heeft.
Na inademing kunnen brandharen ook irritatie of ontsteking geven van het slijmvlies van de bovenste luchtwegen (neus, keel en bovenste gedeelte luchtpijp). De klachten lijken op een neusverkoudheid. Tevens kunnen mensen ook klagen over pijn in de keel en eventuele slikstoornissen, in sommige gevallen is er sprake van kortademigheid. Daarnaast kunnen er zich algemene klachten voordoen, zoals braken, duizeligheid, koorts, algehele malaise. Bij dit soort klachten is het verstandig om naar de huisarts te gaan.

Soms kunnen mensen een allergie ontwikkelen. Klachten treden dan al binnen 20-30 minuten op. Bij een ernstige allergische reactie, in uitzonderlijke gevallen een anafylactische shock, is het advies direct contact op te nemen met huisarts. Met bloedonderzoek is te bepalen of men allergisch reageert. De allergie is met medicijnen zoals Tavegil of andere antihistaminica te behandelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

Sprinkhanen en muizen werden eens gezonden als een oordeel...
Zou God ook niet teken en rupsjes kunnen zenden?
Of denk ik de diep door?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Sprinkhanen en muizen werden eens gezonden als een oordeel...
Zou God ook niet teken en rupsjes kunnen zenden?
Of denk ik de diep door?
Nee hoor, jij neemt het tenminste serieus.
Omdat het zulke kleine beestjes zijn en ze zijn met zoveel, zijn ze moeilijk uit te roeien.
Een groot dier kun je nog neerschieten, maar probeer maar eens met een kanon op een zwerm muggen te schieten...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

Maar als het als een oordeel van God gezien kan worden. Zouden wij dan als land en volk, kerk en staat, geen oorzaak hebben gegeven? Als dat zo is, en ik geloof het wel, en dat niemand vrijuit kan gaan, zou het dan niet goed om eens stil te staan bij die rupsjes en teken. Ook in het licht van onze belijdenis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De eikenprocessierups

Bericht door helma »

Wij moesten ook denken aan de serie preken die ds Budding ooit hield over de Eindtijd en de plagen die er dan zijn.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De eikenprocessierups

Bericht door DDD »

Ik heb er erg veel last van gehad, totdat de eiken langs de weg schoon zijn gemaakt. Ik heb er tientallen bultjes van, er komen er nu geen meer bij, maar het genezingsproces lijkt weken te duren.

Verschillende van mijn collega's gaan niet meer op de fiets naar hun werk omdat je dan langs veel eikenlanen moet. Dus ik snap de aandacht ervoor heel goed. Voor mensen die buiten werken is zoiets echt geen pretje.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Floppy »

DDD schreef:Ik heb er erg veel last van gehad, totdat de eiken langs de weg schoon zijn gemaakt. Ik heb er tientallen bultjes van, er komen er nu geen meer bij, maar het genezingsproces lijkt weken te duren.

Verschillende van mijn collega's gaan niet meer op de fiets naar hun werk omdat je dan langs veel eikenlanen moet. Dus ik snap de aandacht ervoor heel goed. Voor mensen die buiten werken is zoiets echt geen pretje.
Hetzelfde verhaal hier. Er is vanuit de gemeente zelfs een kaart te raadplegen op het internet waar alle eiken op staan, met een kleurcode of die is geinfecteerd ja of nee.
Op de route van 1km naar de school van mijn dochter passeer ik denk ik een stuk of dertig geinfecteerde eiken. Mijn nek en borststreek zaten onder de uitslag, die nu langzamerhand (na een week) wegtrekt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

Dierenarts Herman Aa uit Deventer heeft afgelopen weekend twee honden en een kat laten inslapen, die vermoedelijk ziek werden na contact met de eikenprocessierups. Hun toestand ging zo snel achteruit dat ze niet gered konden worden.
bron RTLnieuws
:fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De eikenprocessierups

Bericht door refo »

Dat was afgelopen zaterdag. Was het toen niet 34 graden?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Terri »

Het is een serieus probleem en de gedachten van @Dia waren hier in ons gezin ook aan de orde. Inmiddels op de politieke agenda.
https://www.ad.nl/nijmegen/kamer-minist ... ~a05d59f6/
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik heb er erg veel last van gehad, totdat de eiken langs de weg schoon zijn gemaakt. Ik heb er tientallen bultjes van, er komen er nu geen meer bij, maar het genezingsproces lijkt weken te duren.

Verschillende van mijn collega's gaan niet meer op de fiets naar hun werk omdat je dan langs veel eikenlanen moet. Dus ik snap de aandacht ervoor heel goed. Voor mensen die buiten werken is zoiets echt geen pretje.
Wij zijn wezen fietsen in Bladel 2 weken geleden. Zelfde ervaring. Blijkbaar kunnen de haartjes ook jaren 'in leven' blijven en irritatie veroorzaken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Wij zijn wezen fietsen in Bladel 2 weken geleden. Zelfde ervaring. Blijkbaar kunnen de haartjes ook jaren 'in leven' blijven en irritatie veroorzaken.
Tot wel negen jaar!
Bioloog Arnold van Vliet van Wageningen Universiteit is overtuigd van het nut van mezenkasten bij de bestrijding van de eikenprocessierups. Koolmezen, maar ook andere vogels, eten de rupsen graag. Ze zijn er genoeg. "In 2018 was er een spectaculaire toename van het aantal eikenprocessierupsen", vertelt hij. "We weten steeds meer over de rups. Dat mezen ook rupsenpoppen eten bijvoorbeeld. Verder vermoeden wij dat eikenprocessierupsen in de grond kruipen en daar jaren in verlengde diapauze leven."
Trouw.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Maar als het als een oordeel van God gezien kan worden. Zouden wij dan als land en volk, kerk en staat, geen oorzaak hebben gegeven? Als dat zo is, en ik geloof het wel, en dat niemand vrijuit kan gaan, zou het dan niet goed om eens stil te staan bij die rupsjes en teken. Ook in het licht van onze belijdenis.
Ik vind dat best ver gaan. Het beestje is veel gesignaleerd rond Eindhoven en amper in Zeeland. Ik geloof niet dat we in Zeeland minder oorzaak geven dan elders. Natuurlijk moeten we over zaken goed nadenken, maar ik vind deze wat gezocht.
Plaats reactie