PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Mooi toch, dat hij als christen ruimte krijgt binnen de PVV zonder zijn standpunten te verloochenen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Luther »

J.C. Philpot schreef:
Mooi toch, dat hij als christen ruimte krijgt binnen de PVV zonder zijn standpunten te verloochenen?
Hoe kun je als christen functioneren binnen een populistische en deels racistische organisatie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Luther schreef:Hoe kun je als christen functioneren binnen een populistische en deels racistische organisatie?
De PVV maakt zich zorgen over een godsdienst, en niet over een ras. Ik vind het daarom jammer dat je het label racistisch op de PVV plakt. Racisme is zonde.

En populistisch. Wikipedia zegt hierover: "Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een politieke stijl (soms een ideologie genoemd) waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest." In die zin zijn veel partijen partijen populistisch, en is dat ook goed.

Verder: ik ben overtuigd SGPer, en zal niet zo snel anders kiezen. Maar ik probeer het in dit geval ook van de andere kant te bekijken, zonder dat ik 100% zeker ben van of het functioneren als christen in de PVV goed of slecht is. Er zitten voor mij meerdere kanten aan. Voorop staat dat je nooit bijbelse standpunten zal kunnen verloochenen, ook niet als je functioneert in een partij als de PVV.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Waarbij het de vraag is of het wel echt een partij is of een one man show.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Je bedoelt kerkelijke tucht?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef:Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Waarbij het de vraag is of het wel echt een partij is of een one man show.
De wijze waarop deze partij een wig drijft in de samenleving, haatdragende teksten uit, mensen tegen elkaar opzet (minder, minder, minder), is toch wel erg contrasterend met de wijze waarop de Heere Jezus omging met hoeren, tollenarenen zondaren. Natuurlijk moet je soms scherp zijn, maar ik mis bij de PVV elke vorm van naastenliefde.
Daarom begrijp ik @Bezorgd heel goed. Alleen de kerkelijke tucht is voor andere dingen bedoeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Je bedoelt kerkelijke tucht?
Al lezend kwam dat inderdaad als eerste bij me op. Overigens zonder de kerkrechtelijke consequenties te wegen.
Alhoewel de vergelijking niet opgaat, ben ik wel benieuwd hoe de kerken omgingen met mensen die NSB kandidaat waren.
Weet iemand dat?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Waarbij het de vraag is of het wel echt een partij is of een one man show.
Het feit op zichzelf lijkt me niet tuchtwaardig. Als zij op dezelfde wijze als hun grote voorman politiek gaan bedrijven, dan is een vermaning natuurlijk wel op zijn plaats.

Effectief tucht uitoefenen leidt naar ik vrees tot decimering van kerken en kerkenraden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Je bedoelt kerkelijke tucht?
Al lezend kwam dat inderdaad als eerste bij me op. Overigens zonder de kerkrechtelijke consequenties te wegen.
Alhoewel de vergelijking niet opgaat, ben ik wel benieuwd hoe de kerken omgingen met mensen die NSB kandidaat waren.
Weet iemand dat?
Die werden inderdaad onder de tucht gesteld.
De officiële tucht is hiervoor echter niet bedoeld.
Wel kan ik me zo voorstellen dat er zeer indringende, vermanende gesprekken gevoerd worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Wel kan ik me zo voorstellen dat er zeer indringende, vermanende gesprekken gevoerd worden.
Ik heb hier enige moeite mee. Want waar leg je de grens? Het komt mij nogal arbitrair over.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door CvdW »

Hoe lang duurt het nog dat Nederland net als meerdere andere landen binnen EU het stemmen op zondag zal plaatsvinden?
Ik ben benieuwd wat voor reden dan aangedragen zal worden om toch te stemmen op zondag.
Vermanende gesprekken zullen dan wel nodig zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Wel kan ik me zo voorstellen dat er zeer indringende, vermanende gesprekken gevoerd worden.
Ik heb hier enige moeite mee. Want waar leg je de grens? Het komt mij nogal arbitrair over.

Je hebt hier wel een punt denk ik. Ik zou hetzelfde reageren bij een kandidaat voor D66. Terwijl ik richting VVD, PVDA of Groenlinks weer milder zou staan. Moet eerlijk bekennen dat mijn uitspraken in dit topic vooral gevoelsmatig en wat primair zijn.

Maar ik kan niet begrijpen dat er reformatorische christenen zijn die zich inzetten voor andere partijen dan de drie christelijke partijen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Bezorgd »

CvdW schreef:Hoe lang duurt het nog dat Nederland net als meerdere andere landen binnen EU het stemmen op zondag zal plaatsvinden?
Ik ben benieuwd wat voor reden dan aangedragen zal worden om toch te stemmen op zondag.
Vermanende gesprekken zullen dan wel nodig zijn.
Prima dat je dit onderwerp aansnijd, maar het heeft werkelijk niets met de PVV kandidering van een Gergemmer te maken.
Liever niet, maar als de regering het verzet naar een zondag, dan zou ik er niet zo'n moeite mee hebben om te gaan stemmen. Een soort werk der noodzakelijkheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door merel »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:Tuchtwaardig een plek op een kandidatenlijst van zo'n partij m.i.
Je bedoelt kerkelijke tucht?
Al lezend kwam dat inderdaad als eerste bij me op. Overigens zonder de kerkrechtelijke consequenties te wegen.
Alhoewel de vergelijking niet opgaat, ben ik wel benieuwd hoe de kerken omgingen met mensen die NSB kandidaat waren.
Weet iemand dat?
Die werden inderdaad onder de tucht gesteld.
De officiële tucht is hiervoor echter niet bedoeld.
Wel kan ik me zo voorstellen dat er zeer indringende, vermanende gesprekken gevoerd worden.
De RK was hier strikter in dan de protestantse kerken. Daar werd alleen gewaarschuwd. IN de RK werd de communie geweigerd.

https://www.absolutefacts.nl/wo2/data/k ... gstijd.htm
Plaats reactie