PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door refo »

Luther schreef:
Mara schreef:Dat een Urker zich hiervoor beschikbaar stelt, begrijp ik wel. Urkers zijn eigenzinnig en zullen hun eigen koers blijven bepalen, ook al zijn ze lid geworden van de PVV.
Het gaat bij de Urkers om hun broodwinning, ze voelen zich amper gehoord door de christelijke politici.
Dus dat hij zijn eigen geluid zal blijven laten horen, twijfel ik niet aan.
In sommige andere partijen is dat nl. ook mogelijk.
Maar vroeger of later zul je toch als christen tegen een standpunt aanlopen, waarvan je denkt: maar dat kan ik niet met mijn geweten overeenkomen.
Ongelofelijk vreemde redenering. De PVV heeft werkelijk nog helemaal niets bereikt, ook niet voor de vissers.
Veel geschreeuw, geen wol.
De SGP heeft in 100 jaar ook niets bereikt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Luther »

refo schreef:De SGP heeft in 100 jaar ook niets bereikt.
Dat is zeker niet juist. In het verleden werd er altijd nauwkeurig geluisterd naar het staatsrechtelijk geweten van de Kamer. De ingenieurs uit het verleden hebben op waterstaatkundig gebied altijd nuttige bijdrages geleverd.
Maar zeker ook na 2010 toen de SGP in verschillende kabinetten nodig was voor de meerderheid, is er op bescheiden schaal behoorlijk wat bereikt.
Bovendien bestaat een partij niet alleen landelijk: in vele gemeenten en diverse provincies heeft de SGP de afgelopen 100 jaar meebestuurd en mede dingen bereikt voor de inwoners.

Stuk voor stuk niet zo bij de PVV.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Boertje »

100% mee eens
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Wijk »

De SGP heeft in 100 jaar ook niets bereikt.[/quote]

De SGP is ook niet de partij om ons land te besturen. Ik vind dat het de taak van de SGP is om een zuiver geluid te laten horen in de kamers. Getuigenispolitiek :)
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

Ik heb de verkiezingsprogramma's van SGP en PVV Flevoland even snel doorgelezen. Daarbij zie ik veel overeenkomsten en nauwelijks verschillen. Verschillen zijn in elk geval:
- meer in zijn algemeenheid: PVV zegt heel weinig concreets over hoe ze dingen willen bereiken en blijft meer in de 'slogans' steken, de SGP is een stuk concreter
- meest extreme voorbeeld van een gemakkelijke slogan van de PVV is wel: "Stem PVV Flevoland en stuur Rutte naar huis". Lijkt me nogal ambitieus voor een partij die actief is in de provincie. Makkelijk scoren, dat wel.
- PVV wil islamisering tegengaan, SGP zegt daar niets over. Of er provinciaal heel veel aan te doen is, vraag ik me af. Maar het is natuurlijk wel een issue, bv. in Almere
- SGP noemt diverse ethische thema's, waarbij ik denk dat er maar weinig op provinciaal niveau speelt. Met uitzondering van de zondag. De PVV zegt daar helemaal niets over.
- PVV wil 'cent besteden' aan de Floriade. Vind ik persoonlijk een goed punt, daar ben ik het helemaal mee eens. De SGP noemt de Floriade niet, terwijl dit een concreet plan voor Almere is.

In het interview vind ik nog het meest zorgelijke dat Jan Meindert Keuter ook landelijk wel PVV zou kunnen gaan stemmen. Gezien de verschillen op ethische thema's kan ik niet begrijpen dat je dat voor jezelf als christen kunt verantwoorden.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Wel kan ik me zo voorstellen dat er zeer indringende, vermanende gesprekken gevoerd worden.
Ik heb hier enige moeite mee. Want waar leg je de grens? Het komt mij nogal arbitrair over.

Je hebt hier wel een punt denk ik. Ik zou hetzelfde reageren bij een kandidaat voor D66. Terwijl ik richting VVD, PVDA of Groenlinks weer milder zou staan. Moet eerlijk bekennen dat mijn uitspraken in dit topic vooral gevoelsmatig en wat primair zijn.

Maar ik kan niet begrijpen dat er reformatorische christenen zijn die zich inzetten voor andere partijen dan de drie christelijke partijen.
Ik ben voor een poos nog lid geweest van de SP :livre
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Ik heb de verkiezingsprogramma's van SGP en PVV Flevoland even snel doorgelezen. Daarbij zie ik veel overeenkomsten en nauwelijks verschillen. Verschillen zijn in elk geval:
- meer in zijn algemeenheid: PVV zegt heel weinig concreets over hoe ze dingen willen bereiken en blijft meer in de 'slogans' steken, de SGP is een stuk concreter
- meest extreme voorbeeld van een gemakkelijke slogan van de PVV is wel: "Stem PVV Flevoland en stuur Rutte naar huis". Lijkt me nogal ambitieus voor een partij die actief is in de provincie. Makkelijk scoren, dat wel.
- PVV wil islamisering tegengaan, SGP zegt daar niets over. Of er provinciaal heel veel aan te doen is, vraag ik me af. Maar het is natuurlijk wel een issue, bv. in Almere
- SGP noemt diverse ethische thema's, waarbij ik denk dat er maar weinig op provinciaal niveau speelt. Met uitzondering van de zondag. De PVV zegt daar helemaal niets over.
- PVV wil 'cent besteden' aan de Floriade. Vind ik persoonlijk een goed punt, daar ben ik het helemaal mee eens. De SGP noemt de Floriade niet, terwijl dit een concreet plan voor Almere is.

In het interview vind ik nog het meest zorgelijke dat Jan Meindert Keuter ook landelijk wel PVV zou kunnen gaan stemmen. Gezien de verschillen op ethische thema's kan ik niet begrijpen dat je dat voor jezelf als christen kunt verantwoorden.
Zal het niet mogelijk zijn dat je op een christelijke kandidaat stemt binnen een seculiere partij.
En dat medisch-ethische thema´s gepaard gaan met hoofdelijke stemmingen ?
Als christenen de SGP,CU,CDA Niets vinden en bijv voor een hele grote overheid zijn
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: PVV-kandidaat als christen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Zal het niet mogelijk zijn dat je op een christelijke kandidaat stemt binnen een seculiere partij.
En dat medisch-ethische thema´s gepaard gaan met hoofdelijke stemmingen ?
Als christenen de SGP,CU,CDA Niets vinden en bijv voor een hele grote overheid zijn
Zoals gezegd, ik kan dat niet begrijpen. Dat je kunt afdwingen dat je bij elk ethisch thema hoofdelijk gaat stemmen en vrijheid krijgt om je eigen standpunt te bepalen, lijkt mij een gewaagd uitgangspunt. Los daarvan: ik zou me als raadslid, statenlid en kamerlid voor een partij ook verantwoordelijk voelen voor het totale beleid van zo'n partij. Al zullen er bij elke partij natuurlijk standpunten zijn waarover je persoonlijk iets anders denkt, ik kan mezelf gewoon niet indenken dat ik dat op dit soort standpunten voor mezelf zou kunnen rijmen.
Plaats reactie