Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
aline1984 schreef:klopt, maar dus ook een vrees, zie kanttekening en vooral zie Schrift :garde
Toch is de HC gelukkig veel ruimer dan jij: "Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem".
Het vrezen van God, in de zin van eerbied en ontzag, is heel wat anders dan het vrezen uit angst. Wie in Christus is, is een nieuw schepsel. Is tot kind van God aangenomen. Voor je Vader hoef je niet bang te zijn. Wel eerbied, ontzag en respect tonen.
Amen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik volg je niet helemaal meer, geloof ik.
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Het 'landt' niet. We blijven rustig, terwijl er geen rust zou mogen zijn, dan daar waar het alleen is. We kunnen er niet van uitgaan dat ieder dit geloof deelachtig is, en dat er veel zelfbedrog kan zijn, wat ons geruststelt. We hoeven dan echt niet verder te gaan dan eigen hart.
Lees Matthéüs 7 maar eens. Dan gaat de hand op de mond!

Verder wijs ik ook op Psalm 72 vers 17: Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden; en zij zullen in Hem gezegend worden; alle heidenen zullen Hem welgelukzalig roemen.

Volgens mij, als ik me niet vergis, is alles wat er op deze wereld gebeurt des te meer een teken dat de wederkomst aanstaande is. Dat is voor Gods kinderen des te meer een blijdschap, dat de grote dag der dagen aanstaande is, en de nieuwe hemel en aarde zal komen waarop gerechtigheid woont. Dat zou een vertroosting moeten zijn, maar ik merk vaak lauwheid. Merken we het op?
Toch... neem me niet kwalijk, is er dan niemand die vreest? We geloven ook dat de toekomst des Heeren genaakt. Maar dat gaat wel door vreselijke tijden heen, waarin weinigen staande zullen blijven, zo we al zouden mogen staan? Immers zegt de Heere Jezus: Als Ik kom, zal ik dan nog geloof vinden.

Maar als we afgaan op de wat we in de kerken zien zouden we moeten geloven dat het echt een bloeitijd van de kerk is.
Zeker. Het is zeker te vrezen als wij eenmaal verloren zullen moeten gaan. En dan maakt het niet uit of we nu zo rechtzinnig zijn als het maar kan, of dat we heel vrijzinnig onze mening hier ten toon spreiden, het zal allemaal eenmaal tegen ons getuigen als we geen Borg hebben voor onze ziel. Maar daarmee moeten we éérst op onszelf zien. Is het met mij wél op weg en reis naar die grote Godsontmoeting, waarna de nimmereindigende eeuwigheid zal volgen?

Wat betreft je laatste alinea: als je dat in twijfel gaat trekken, ben je levensgevaarlijk bezig. Lees nog eens Psalm 72 vers 17: Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden; en zij zullen in Hem gezegend worden; alle heidenen zullen Hem welgelukzalig roemen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 nov 2018, 19:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@zeeuw: het lijkt wel alsof je niet zo goed raad weet met de tekst uit spreuken en de kanttek erbij

en als je antwoord wil: ik vrees dat ik niet geheel zonder doorleefde kennis van deze zaken ben :garde
Dat laatste is mooi. Heel mooi zelfs. Ik hoop dat je dan ook ontzag ipv vrees mag gaan voelen.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

zou je de tekst ook mogen omkeren:

rampzalig is de man / vrouw die niet geduriglijk vreest?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

ik blijf liever dichtbij de schrift dan bij zeeuw ::bye
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Goudleus »

aline1984 schreef:ik blijf liever dichtbij de schrift dan bij zeeuw ::bye
Wellicht staan jullie allebei aan een kant vd schrift? Er komen bij mij wel een paar vragen op:

1. Is de Bijbel bedoeld om mee te vechten? Teksten tegenover andere zetten en 'wie de meeste kan vinden voor eigen gelijk, die heeft gewonnen'?
2. Er blijkt nogal een verschil in beleving te zijn. Dat lijkt me helemaal geen probleem. Er is verschil in karakter, cultuur en leiding van God, toch?
3. Volgens je profielnaam ben je even oud als ik. Toch bedien je je van taal die niet van onze generatie is. Komt dat omdat je je ervaringen niet in hedendaags Nederlands kunt vatten, of klinkt het dan 'echter' ?

Dat laatste kan vijandig overkomen, maar ik zit me er oprecht over te verbazen.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Goudleus »

aline1984 schreef:Kijk er staat nog meer in de bijbel. maar ik denk dat DIA dit bedoelt en dat een bepaalde stroming dat niet meer begrijpt (ik pick er maar een cherry bij)

Welgelukzalig is de mens 32die geduriglijk vreest.

32 Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.

en dan deze vragen
- zijn wij oprechtelijk bekeerd?
- dragen wij God ware eerbied toe?
- vrezen wij Hem te vertoornen?
- Nemen wij voor ogen de straffen die den kwaden bereid zijn?
- stellen wij ons in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aan?
Hier doelde ik op.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

ik begrijp je vraag. dat is een kanttekening op de statenvertaling. die is inderdaad niet geschreven in 1984 :)
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

het rare vond ik dat @zeeuw het woord vrees uit de bijbel weg wil strepen. ik ben het helemaal met hem eens dat we ons ook moeten verblijden, natuurlijk. maar dus ook geduriglijk vrezen. ik weet dat dat kan samengaan. bevindelijk doorleefd om het met wandelende te zeggen :garde
Laatst gewijzigd door aline1984 op 19 nov 2018, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door eilander »

aline1984 schreef:zou je de tekst ook mogen omkeren:

rampzalig is de man / vrouw die niet geduriglijk vreest?
Dat denk ik wel. Ik acht het een grote genade als voor iemand gelden mag: "Maar op dezen zal ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft."
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Goudleus »

aline1984 schreef:ik begrijp je vraag. dat is een kanttekening op de statenvertaling. die is inderdaad niet geschreven in 1984 :)
O haha, ik kon er al geen touw aan vastknopen. Had ik dat kunnen weten? Excuses in ieder geval.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

:)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Wandelende »

Wandelende schreef:
aline1984 schreef:en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is :garde
Is dit een persoonlijk doorleefde bevindelijke uitspraak?
aline1984 schreef:rare vraag, wandelende! (...)
Ik begrijp niet zo goed waarom het een rare vraag is.
Het blijmoedig vertrouwen wordt in een heel negatief daglicht gezet. Terwijl dat bij wanhopen aan jezelf, maar hopen en vertrouwen op Christus, wel degelijk vrucht van de Geest is.
Je zult er m.i. dus best goede redenen voor moeten hebben. Neem ik even aan.
(~)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Chrisje72 »

Wat DIA denk ik werkelijk bedoelt met deze "opmerkzaam" topics is dat er in Openbaringen gesproken wordt over zeer zware tijden en vervolgingen voor Christenen. En wie zou dan niet vrezen als hij ziet dat dat eraan zit te komen? Juist gelovigen, hoewel ze zich gewassen weten in het bloed van het Lam, kunnen daar met angst en beven tegenop zien. Zouden zijn dat wel kunnen verdragen?
En dat zie ik nou nooit terug in de reacties dat het om die vrees kan gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door eilander »

Chrisje72 schreef:Wat DIA denk ik werkelijk bedoelt met deze "opmerkzaam" topics is dat er in Openbaringen gesproken wordt over zeer zware tijden en vervolgingen voor Christenen. En wie zou dan niet vrezen als hij ziet dat dat eraan zit te komen? Juist gelovigen, hoewel ze zich gewassen weten in het bloed van het Lam, kunnen daar met angst en beven tegenop zien. Zouden zijn dat wel kunnen verdragen?
En dat zie ik nou nooit terug in de reacties dat het om die vrees kan gaan.
Goed dat je dit opmerkt. Ik denk wel dat een oorzaak zou kunnen zijn dat er een zekere eenzijdigheid wordt geconstateerd, en dat sommigen daarom aan de andere kant van het bootje gaan hangen om wat evenwicht te krijgen.
Plaats reactie