Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is :garde
Klopt. Maar als mensen alleen vrezen ben ik bang dat ze de Heere Jezus niet kennen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Wandelende »

aline1984 schreef:en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is :garde
Is dit een persoonlijk doorleefde bevindelijke uitspraak?
(~)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door GJdeBruijn »

aline1984 schreef:de vrees is dus geen gepasseerd station!
Het is maar net hoe je het woord 'vrees' invult.
Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

KT: Alzo noemt hij de werking des Geestes Gods door de wet, die de harten der mensen door de dreigementen tegen de overtreders verslaat en bevreesd maakt, gelijk daarvan een klaar voorbeeld is in de Israëlieten, als God de wet der tien geboden voor hen van den berg heeft uitgesproken; Exod. 20:19. Waarop de apostel hier ziet, alsook Hebr. 12:18,19.

De vrees voor de wet is een andere dan de vreze Gods. De wet doodt en jaagt doodschrik aan. De vreze Gods kent een sterven aan de wet en een verzoend God in Christus. Dat geeft een vrees om te zondigen tegen de door God betoonde liefde. Iemand die God niet liefheeft kan ook vrezen maar dat is dan uit angst om de vloek der wet.
Kortom, welke vrees wordt bedoeld door de diverse posters?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
aline1984 schreef:en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is :garde
Is dit een persoonlijk doorleefde bevindelijke uitspraak?
Dat vraag ik me ook af. Als je na ontvangen genade, waarin God je vader door de Heere Jezus wil zijn, constant moet vrezen, vind ik dat heel wat. Hem als heel groot en heel machtig zien, is m.i. niet angstig vrezen, maar met groot ontzag opzien.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door GJdeBruijn »

aline1984 schreef:de vrees is dus geen gepasseerd station!
Het is maar net hoe je het woord 'vrees' invult.
Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

KT: Alzo noemt hij de werking des Geestes Gods door de wet, die de harten der mensen door de dreigementen tegen de overtreders verslaat en bevreesd maakt, gelijk daarvan een klaar voorbeeld is in de Israëlieten, als God de wet der tien geboden voor hen van den berg heeft uitgesproken; Exod. 20:19. Waarop de apostel hier ziet, alsook Hebr. 12:18,19.

De vrees voor de wet is een andere dan de vreze Gods. De wet doodt en jaagt doodschrik aan. De vreze Gods kent een sterven aan de wet en een verzoend God in Christus. Dat geeft een vrees om te zondigen tegen de door God betoonde liefde. Slaafse vrees voor de wet is een gepasseerd station als het goed is. Vrees tegen de zonde en tegen het bedroeven van een goeddoend God zal echter meer en meer toenemen.
Iemand die God niet liefheeft kan wel vrezen maar dat is dan uit angst om de vloek der wet. Dat is hooguit een wettische vrees.
Kortom, welke vrees wordt bedoeld door de diverse posters? Een vrees voortkomende uit evangelische boetvaardigheid of een slaafse vrees door de bulderende wet (uitdrukking van M. Luther).
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@zeeuw:dan heb je een probleem met de Schrift

@GJdeBruijn: lees de kanttekening op die tekst uit spreuken
Laatst gewijzigd door aline1984 op 19 nov 2018, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@zeeuw:dan heb je een probleem met de Schrift
Ja, ik had al zo een vermoeden van een dergelijk antwoord. Volgens mij legt GJdeBruijn het keurig uit. Geen slaafse vrees, wel diep ontzag en niet willen zondigen tegen een God die zoveel goed doet. Echter, dat niet willen zondigen zal pas na dit leven volkomen zijn. We blijven zondig tot de laatste snik.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

klopt, maar dus ook een vrees, zie kanttekening en vooral zie Schrift :garde
Laatst gewijzigd door aline1984 op 19 nov 2018, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@zeeuw:dan heb je een probleem met de Schrift

@GJdeBruijn: lees de kanttekening op die tekst uit spreuken
Wil je eens antwoorden op de vraag van Wandelende?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

[knip]Geen ongepast taalgebruik aub
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:...
Tsja, je mag ook zeggen dat je er niet op wilt antwoorden. Het maakt best uit of iemand dogmatiek verkondigd of dat iemand daar zelf doorleefde kennis van heeft.
Je beticht iemand van cherry picking, doet vervolgens hetzelfde en verheft dat tot waarheid.
Daarop kan ik uiteraard andere teksten citeren en net doen of ik de wijsheid in pacht heb.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@zeeuw: het lijkt wel alsof je niet zo goed raad weet met de tekst uit spreuken en de kanttek erbij

en als je antwoord wil: ik vrees dat ik niet geheel zonder doorleefde kennis van deze zaken ben :garde
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Ditbenik »

aline1984 schreef:klopt, maar dus ook een vrees, zie kanttekening en vooral zie Schrift :garde
Toch is de HC gelukkig veel ruimer dan jij: "Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem".
Het vrezen van God, in de zin van eerbied en ontzag, is heel wat anders dan het vrezen uit angst. Wie in Christus is, is een nieuw schepsel. Is tot kind van God aangenomen. Voor je Vader hoef je niet bang te zijn. Wel eerbied, ontzag en respect tonen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@zeeuw: het lijkt wel alsof je niet zo goed raad weet met de tekst uit spreuken en de kanttek erbij
Weer zo een flauwe reactie. Je probeert op de vierkante centimeter over 1 woordje te discussiëren. Ik zal je, blijkbaar is dit je stijl, een andere tekst met kanttekening geven:

Mattheus 5:
12 hVerblijdt en verheugt u, want uw 14loon is 15groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten die 16vóór u geweest zijn.

14 Namelijk dat God belooft en geven zal, niet uit verdienste, maar uit genade, Rom. 6:23, om Christus’ wil, 2 Kor. 1:20. Alzo ook Matth. 6:1, en elders doorgaans. verwijsteksten
15 Gr. veel.
16 Dat is, voor uw tijden, of: in voorgaande tijden.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Goudleus »

In de liefde is geen vrees (angst).
Plaats reactie