Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door refo »

Wat wil Dia dat we gaan doen?
'Opmerken' is niet zo zinvol.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:Opmerken is beter dan het vette der rammen..
En Hij zeide ook tot de scharen: Wanneer gij een wolk ziet opgaan van het westen, terstond zegt gijlieden: Er komt regen; en het geschiedt alzo.

55 En wanneer gij den zuidenwind ziet waaien, zo zegt gij: Er zal hitte zijn; en het geschiedt.

56 Gij geveinsden, het aanschijn der aarde en des hemels weet gij te beproeven; en hoe beproeft gij dezen tijd niet?

57 En waarom oordeelt gij ook van uzelven niet, hetgeen recht is?
Zijn voetstappen worden gehoord in de tekenen der tijden. Laten we inderdaad waken en de kaarsen brandende houden. En niet in ons hart zeggen: Mijn heer vertoeft te komen.
Maar indien dezelve dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen; en zou beginnen de knechten en de dienstmaagden te slaan, en te eten en te drinken, en dronken te worden;
Daarom is het niet erg om af en toe een 'kaars aan te steken' in de vorm van een waarnemende of opmerkende post. We mogen ons inderdaad bij tijd en wijle wel afvragen waar we staan oa met internet, de verkilling van de liefde, het meer en meer afwijken van het Schriftgezag etc.

Zelf denk ik dat met het loslaten van God's woord, de redelijkheid in het denken ook teloorgaat. Je ziet dat terug in het linkse drammen in bv. de gender discussie en zwartepiet discussie . Men rekent natuurlijk niet meer met en vanuit het Woord dus kun je dit soort dwaasheden verwachten.

ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben?

En dit geldt natuurlijk ons allemaal. Persoonlijk, kerkelijk, landelijk etc.
1 Joh. 5:10 Die in den Zone Gods gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

Dan kun je alles constateren, maar het is niet in orde met jezelf en de Heere.
Ik vind dit vrij veroordelend klinken of ben ik nu te wantrouwig? Of ik begrijp je niet, dat kan ook.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:Laten we bij DIA startpost blijven. De bedoeling is dan toch duidelijk? Er zijn vele tekenen der tijden zoals DIA al opmerkzaam gepost heeft. Daar valt nog genoeg over te zeggen.
Ja die zijn er, maar wat ga je eraan doen? Wat moet je er mee als je de Heere niet kent, als vandaag je hart stopt is het eeuwigheid... als je de Heere wel kent kun je Hem verwachten...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:Laten we bij DIA startpost blijven. De bedoeling is dan toch duidelijk? Er zijn vele tekenen der tijden zoals DIA al opmerkzaam gepost heeft. Daar valt nog genoeg over te zeggen.
Ja die zijn er, maar wat ga je eraan doen? Wat moet je er mee als je de Heere niet kent, als vandaag je hart stopt is het eeuwigheid... als je de Heere wel kent kun je Hem verwachten...
Het is niet wantrouwend bedoeld, maar ik hoor het wel door de posting heen... men ziet het niet meer, men is in rust... men... maar ik denk dan ja... wat men doet heb ik niets aan, ik moet met God verzoend zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

liz boer schreef:
liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:Laten we bij DIA startpost blijven. De bedoeling is dan toch duidelijk? Er zijn vele tekenen der tijden zoals DIA al opmerkzaam gepost heeft. Daar valt nog genoeg over te zeggen.
Ja die zijn er, maar wat ga je eraan doen? Wat moet je er mee als je de Heere niet kent, als vandaag je hart stopt is het eeuwigheid... als je de Heere wel kent kun je Hem verwachten...
Het is niet wantrouwend bedoeld, maar ik hoor het wel door de posting heen... men ziet het niet meer, men is in rust... men... maar ik denk dan ja... wat men doet heb ik niets aan, ik moet met God verzoend zijn.
Dan wil ik je er even op wijzen dat juist tegen Zijn (verzoende) kinderen Jezus onderwijs gaf over de tekenen der tijden.

En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?

Zie verder matth. 24
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:
liz boer schreef:
liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:Laten we bij DIA startpost blijven. De bedoeling is dan toch duidelijk? Er zijn vele tekenen der tijden zoals DIA al opmerkzaam gepost heeft. Daar valt nog genoeg over te zeggen.
Ja die zijn er, maar wat ga je eraan doen? Wat moet je er mee als je de Heere niet kent, als vandaag je hart stopt is het eeuwigheid... als je de Heere wel kent kun je Hem verwachten...
Het is niet wantrouwend bedoeld, maar ik hoor het wel door de posting heen... men ziet het niet meer, men is in rust... men... maar ik denk dan ja... wat men doet heb ik niets aan, ik moet met God verzoend zijn.
Dan wil ik je er even op wijzen dat juist tegen Zijn (verzoende) kinderen Jezus onderwijs gaf over de tekenen der tijden.

En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?

Zie verder matth. 24
Ja juist! ik denk echt dat we elkaar niet begrijpen. We horen de voerstappen erin, Hij komt Hij komt!!!
Maar tegen de schare lokt en nodigt Hij, riep Hij op om Zijn Woord niet ongehoorzaam te zijn, om in Hem te vertrouwen!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik volg je niet helemaal meer, geloof ik.
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Het 'landt' niet. We blijven rustig, terwijl er geen rust zou mogen zijn, dan daar waar het alleen is. We kunnen er niet van uitgaan dat ieder dit geloof deelachtig is, en dat er veel zelfbedrog kan zijn, wat ons geruststelt. We hoeven dan echt niet verder te gaan dan eigen hart.
Lees Matthéüs 7 maar eens. Dan gaat de hand op de mond!

Verder wijs ik ook op Psalm 72 vers 17: Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden; en zij zullen in Hem gezegend worden; alle heidenen zullen Hem welgelukzalig roemen.

Volgens mij, als ik me niet vergis, is alles wat er op deze wereld gebeurt des te meer een teken dat de wederkomst aanstaande is. Dat is voor Gods kinderen des te meer een blijdschap, dat de grote dag der dagen aanstaande is, en de nieuwe hemel en aarde zal komen waarop gerechtigheid woont. Dat zou een vertroosting moeten zijn, maar ik merk vaak lauwheid. Merken we het op?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:RECORDS op velerlei gebied.

- Meest dodelijkste brand in California
- Record-droogte
- Zonrecord in 2018
- Wateroverlast
- Hitterecords
- Toenemende krachten in orkanen en cyclonen
- Activiteit van de aarde: aardbevingen en vulkanisme.
- Toenemende en verhevigde misdaad
- Criminaliteit
- Onverdraagzaamheid
- Toenemende kerkverlating
- Toenemend atheïsme
- Toenemende dwalingen in kerken
- Onverschilligheid
- Onverdraagzaamheid
- Toenemende liefdeloosheid
- Ontevredenheid
- Ouderen ongehoorzaam
- Promoten homoseksualiteit anders geaarde mensen
- Niet meer vrijuit deze zaken kunnen bespreken
- Citaat: Het gaat steeds beter met de mensheid!
- Publieke opinie ondanks dat dat vaker pessimistisch.
enz. enz.

Is dit normaal?
Of denken we hier nog iets verder?
Zien we spoken?
Of negeren we de realiteit?
Of ben ik te realistisch?

PS Dit is de laatste poging dat ik een "waarschuw-topic" en "opmerk" open. Dit om tegemoet te komen aan de wensen van een groot deel van dit forum. Of val ik nu af van mijn eigen principes? Ga ik overstag?
Dit is zeker niet normaal, maar een duidelijk bewijs dat de Heere Jezus eraan komt. Zijn we bereid? Verwachten we Hem?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik volg je niet helemaal meer, geloof ik.
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Het 'landt' niet. We blijven rustig, terwijl er geen rust zou mogen zijn, dan daar waar het alleen is. We kunnen er niet van uitgaan dat ieder dit geloof deelachtig is, en dat er veel zelfbedrog kan zijn, wat ons geruststelt. We hoeven dan echt niet verder te gaan dan eigen hart.
Lees Matthéüs 7 maar eens. Dan gaat de hand op de mond!

Verder wijs ik ook op Psalm 72 vers 17: Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden; en zij zullen in Hem gezegend worden; alle heidenen zullen Hem welgelukzalig roemen.

Volgens mij, als ik me niet vergis, is alles wat er op deze wereld gebeurt des te meer een teken dat de wederkomst aanstaande is. Dat is voor Gods kinderen des te meer een blijdschap, dat de grote dag der dagen aanstaande is, en de nieuwe hemel en aarde zal komen waarop gerechtigheid woont. Dat zou een vertroosting moeten zijn, maar ik merk vaak lauwheid. Merken we het op?
Toch... neem me niet kwalijk, is er dan niemand die vreest? We geloven ook dat de toekomst des Heeren genaakt. Maar dat gaat wel door vreselijke tijden heen, waarin weinigen staande zullen blijven, zo we al zouden mogen staan? Immers zegt de Heere Jezus: Als Ik kom, zal ik dan nog geloof vinden.

Maar als we afgaan op de wat we in de kerken zien zouden we moeten geloven dat het echt een bloeitijd van de kerk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

DIA schreef: Toch... neem me niet kwalijk, is er dan niemand die vreest? We geloven ook dat de toekomst des Heeren genaakt. Maar dat gaat wel door vreselijke tijden heen, waarin weinigen staande zullen blijven, zo we al zouden mogen staan? Immers zegt de Heere Jezus: Als Ik kom, zal ik dan nog geloof vinden.

Maar als we afgaan op de wat we in de kerken zien zouden we moeten geloven dat het echt een bloeitijd van de kerk is.
Het moet echt een persoonlijke zaak zijn, Psalm 89: 29 En Ik zal zijn zaad in eeuwigheid zetten, en zijn troon als de dagen der hemelen.
30 Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen;
31 Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden;
32 Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.
33 Maar Mijn goedertierenheid zal Ik van hem niet wegnemen, en in Mijn getrouwheid niet feilen.

Berijmt zing je dan Vers 13
"Ik zal de heerschappij doen duren bij zijn zaad,
Zolang de hemel zelf op vaste pijlers staat.
Maar zo zijn kinders ooit Mijn zuiv're wet verlaten,
Zo 't richtsnoer van Mijn recht ter reeg'ling niet kan baten,
Zo zij ontheiligen, wat Ik heb voorgeschreven,
Dan mogen zij gewis voor Mijne straffen beven."
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

[
quote="liz boer

Ja juist! ik denk echt dat we elkaar niet begrijpen. We horen de voerstappen erin, Hij komt Hij komt!!!
Zo te zien kun je er dus niets op tegen hebben om wat tekenen der tijden op te merken. Fijn dat we daar over eens zijn.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Hendrien »

De tekenen der tijden volgens J. C. Ryle in de 19e eeuw!

1. Zending onder de heidenen. "En dit evangelie des koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

2. Wat zullen we zeggen van de verrassende interesse die de laatste tijd is ontstaan voor de joodse natie? De stad Jeruzalem is belangrijk in de beraadslagingen van vele vorsten.

3. Wat zullen we zeggen van de wonderlijke verspreiding van kennis en overleg tussen de volken? Tegenwoordig kan iedereen alle kanten op. Tijd en ruimte worden niets. God scheidde de naties in de dagen van Babel. De mens doet er alles aan om ze weer bij elkaar te brengen. En wat zegt de Schrift? "Sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden". Dan. 12:4

4. Wat zullen we zeggen van de oorlogen en aardbevingen die de naties de laatste zeventig jaar opgeschud hebben? Dit soort dingen hebben plaatsgevonden ondanks toegenomen kennis en beschaving en het verlangen naar vrede.

5. Hier spreekt Ryle over de vermindering van de Turkse macht.(Islam) Dat is nu juist niet zo.

6. De toegenomen belangstelling voor de onvervulde profetieen. Boeken over dit onderwerp worden graag gelezen. De profetische woorden lijken ontsloten te worden, het zegel verbroken! Kan het einde dan ver zijn?

De eigenlijke citaten zijn nog wat langer en uitgebreider, maar dit is wel de kern.
De bovengenoemde punten m.u.v. punt 5 zijn nog steeds actueel, alleen nog veel en veel actueler dan Ryle ooit had kunnen denken.
Misschien is het dan ook wel relatief. Toch vind ik het wel verrassend.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:[
quote="liz boer

Ja juist! ik denk echt dat we elkaar niet begrijpen. We horen de voerstappen erin, Hij komt Hij komt!!!
Zo te zien kun je er dus niets op tegen hebben om wat tekenen der tijden op te merken. Fijn dat we daar over eens zijn.
Nee zeker niet, maar wel om het te doen als bangmakerij... en daar bedoel ik mee zonder het Borgwerk van de Heere Jezus te benoemen!

Dat het heel erg wordt weten uit de schrift: Mark. 13:22 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.

en dit gaat niet over het lijden, maar ook over het verleiden, het denken... allemaal hetzelfde doen, hetzelfde denken, het teken op je voorhoofd(denken) en op je rechterhand,(doen).

Dat is iets waar ik mezelf steeds op moet beproeven... is het volgens de Bijbel?
Wat wil de Heere? Doe ik de Heere hier verdriet mee?

We worden allemaal meegezogen met de tijd, druk druk druk, bezig gehouden op internet en dan is RF misschien nog het minst "onschuldige" t.o. zinloos surfen of spelletjes toen.
Hoeveel tijd krijgt de Heere, wat is vijf minuten op de eeuwigheid???
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik volg je niet helemaal meer, geloof ik.
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Bedoeling: Waakt! En niet alleen voor anderen, we zouden elkaar moeten opwekken wakende te zijn, of uit de slaap op te wekken.
Hier moeten we naar staan:

6 Ik lag neder en sliep; ik ontwaakte, want de HEERE ondersteunde mij.
kanttekeningen:
Deze manier van spreken betekent een gerusten, zekeren, veiligen staat, dat men zonder bekommernis is van gevaar en schade, hebbende voor God een goede consciëntie, en op Hem alle zorg werpende.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik volg je niet helemaal meer, geloof ik.
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Het 'landt' niet. We blijven rustig, terwijl er geen rust zou mogen zijn, dan daar waar het alleen is. We kunnen er niet van uitgaan dat ieder dit geloof deelachtig is, en dat er veel zelfbedrog kan zijn, wat ons geruststelt. We hoeven dan echt niet verder te gaan dan eigen hart.
Beste DIA,

Het landt niet bij iedereen moet je maar denken. Natuurlijk zijn de zaken die je noemt opmerkelijk maar zoals Eilander al aangaf, wanneer we de Bijbel lezen dan zien we dat deze dingen moeten gebeuren. Ik denk nu ook aan de preken die de eeuwen/tijden voor ons zijn gehouden. Maar het advies om geborgen zien te worden achter het Bloed van Jezus is het beste advies. Dat is nadrukkelijk geen werk van de mens zelf.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie