Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Herman »

aline1984 schreef:@ herman: eens wat je eerste alinea betreft. ik weet niet of je kunt zeggen, dat het onderscheid tussen slaafse vrees en kinderlijke vrees een subtiel hedendaags onderscheid is. volgens mij komt het in andere woorden in de Bijbel voor (dienstbaarheid tot vreze, Geest der aanneming tot kinderen).

wel denk ik dat sommige mensen met een beroep op deze tegenstelling bepaalde elementen uit de kanttek. op Spreuken 28:14 wegmasseren. dat ten onrechte. je noemt judas: 22-23. ik denk ook aan habakuk: als ik Uw rede gehoord heb, zo heb ik gevreesd... daar wordt niet geredeneerd, maar gevreesd en gebeden om ontferming.
Of de vermaning van Paulus in Romeinen 14: Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Vandaag de dag haalt men als leek een lexicon Hebreeuws of Grieks en gaat de grondtekst 'hertalen'. En weet het natuurlijk dan altijd beter.

Zeer gevaarlijk. Maar dat terzijde.

@zeeuw als je de post van aline 1984 nog eens goed leest, zie je het antwoord eigelijk al staan. Als er in de tekst dus sprake is van een antithetisch parallelisme, zullen degene die geduriglijk vrezen niet verloren gaan. Maar daarentegen degenen die hun hart verhardden wel..
Nounou, u bedient zich ineens van mooie termen :D
Nee hoor deze term kwam een aantal blz. terug al in beeld. Eerlijk overgetypt. :huhu
I know. Nooit te oud om te leren he. (Hiermee overigens niks suggererend over uw leeftijd, eenvoudigweg omdat ik hiervan geen weet heb).
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:Vandaag de dag haalt men als leek een lexicon Hebreeuws of Grieks en gaat de grondtekst 'hertalen'. En weet het natuurlijk dan altijd beter.

Zeer gevaarlijk. Maar dat terzijde.

@zeeuw als je de post van aline 1984 nog eens goed leest, zie je het antwoord eigelijk al staan. Als er in de tekst dus sprake is van een antithetisch parallelisme, zullen degene die geduriglijk vrezen niet verloren gaan. Maar daarentegen degenen die hun hart verhardden wel..

Waarbij ik natuurlijk dien op te merken dat de grond van hun zaligheid niet in het vrezen ligt maar in Jezus Christus. Maar dat moge duidelijk zijn.
@thuisvrouw? bedoel je mij? hahaha ik ben leerling oud Grieks niet meer en niet minder, dat benadruk ik steeds... het is ook gevaarlijk alles klakkeloos overnemen van wat andere zeggen...
Ik zeg ook nergens het niet eens met deze kanttekening eens te zijn, wel met de manier waarop het vanaf pagina 2 een plaats inneemd in dt draadje...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@ liz: je wekt de indruk dat je het niet van harte met déze kanttek. eens bent. overigens komt de kanttek. veel later in de discussie dan op pagina 2. ik heb de tekst en kanttek. in de discussie gebracht, omdat ik het niet eens ben met jouw antwoord op DIA's openingszet. jij wijst naar psalm 3. maar in het verband van dit topic denk ik dat Spreuken 28:14 ons ook veel te zeggen heeft.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@ liz: je wekt de indruk dat je het niet van harte met déze kanttek. eens bent. overigens komt de kanttek. veel later in de discussie dan op pagina 2. ik heb de tekst en kanttek. in de discussie gebracht, omdat ik het niet eens ben met jouw antwoord op DIA's openingszet. jij wijst naar psalm 3. maar in het verband van dit topic denk ik dat Spreuken 28:14 ons ook veel te zeggen heeft.
Liz geeft om 12:10 haar reactie. Volgens mij gaat het haar over kinderlijke vrees ipv angstige vrees. Iets waar we het, met verschillende woorden, steeds over eens zijn.
Dit laat ook Hermans reactie intact, maar niet ieder zal dit op dezelfde wijze beleven. Dat hoeft m.i. ook niet.

Er zullen altijd teksten zijn die ons ook veel te zeggen hebben, daarmee zijn andere teksten niet minder belangrijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

...
Laatst gewijzigd door liz boer op 21 nov 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

aline1984 schreef:@ liz: je wekt de indruk dat je het niet van harte met déze kanttek. eens bent. overigens komt de kanttek. veel later in de discussie dan op pagina 2. ik heb de tekst en kanttek. in de discussie gebracht, omdat ik het niet eens ben met jouw antwoord op DIA's openingszet. jij wijst naar psalm 3. maar in het verband van dit topic denk ik dat Spreuken 28:14 ons ook veel te zeggen heeft.
Psalm 3 en Spreuken 28 kun je niet tegen elkaar uitspelen!
David schreef Psalm 3 op latere leeftijd, denk je dat hij niet gedurig gevreest heeft voor de zonden? Hij wist ook hoe het was toen hij niet vreesde!
Lees psalm 32 met KT
2 Welgelukzalig is de mens dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens (4)geest geen bedrog is.
4 Dat is, die zonder huichelarij of geveinsdheid God dient, en zijn zonden met een oprecht hart voor Hem bekent.

3 Toen ik (5)zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag.
5 Dat is, mijn zonden voor den HEERE niet bekende.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@ liz: blijf nieuwsgierig wat je reactie is op deze post:
@ liz: toch wek je de indruk dat je het met deze kanttekening niet helemaal eens bent. ook door je laatste zin.

dat kan. de kanttek. zijn inderdaad niet onfeilbaar. maar je moet toch wel van heel goede huize komen om het beter te weten dan zo'n gezelschap van Godgeleerde en vooral door God geleerde theologen. ik denk dat het in zo'n geval beter is om te vragen, of jij ook mag zien wat zij zagen. dat is ootmoed (een vrucht van Gods Geest) en het verstaan van de bijbel met al de heiligen.
het lijkt namelijk dat je de vrees die de kanttek. breder interpreteren, telkens afzwakt tot alleen maar vrees voor de zonde.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

aline1984 schreef:@ liz: blijf nieuwsgierig wat je reactie is op deze post:
@ liz: toch wek je de indruk dat je het met deze kanttekening niet helemaal eens bent. ook door je laatste zin.

dat kan. de kanttek. zijn inderdaad niet onfeilbaar. maar je moet toch wel van heel goede huize komen om het beter te weten dan zo'n gezelschap van Godgeleerde en vooral door God geleerde theologen. ik denk dat het in zo'n geval beter is om te vragen, of jij ook mag zien wat zij zagen. dat is ootmoed (een vrucht van Gods Geest) en het verstaan van de bijbel met al de heiligen.
het lijkt namelijk dat je de vrees die de kanttek. breder interpreteren, telkens afzwakt tot alleen maar vrees voor de zonde.
Dat klopt, 1 Johannes 4:
18 Er is in de liefde (62)geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

kanttekeningen
62 Namelijk van verdoemd te worden in den dag des oordeels; welke vrees een slaafse vrees genaamd wordt. Want hij spreekt hier niet van de vreze Gods, die het beginsel is van alle wijsheid, Ps. 111:10, welke is een kinderlijk ontzag voor de Goddelijke Majesteit, en zorgvuldigheid om Dezelve niet te vertoornen; alzo die ons wordt geboden,
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

ik denk dat je deze mooie kanttek. niet kunt gebruiken om daarmee de kanttek. op Spreuken 28:14 voor een deel onjuist te verklaren. maar dat is misschien je bedoeling ook niet, al lijk je je wel zo uit te drukken.

als we terugkeren naar de titel van dit topic: niet passief waarnemen, maar opmerken. hoe? door geduriglijk te vrezen in de betekenis van spreuken 28:14.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

aline1984 schreef:ik denk dat je deze mooie kanttek. niet kunt gebruiken om daarmee de kanttek. op Spreuken 28:14 voor een deel onjuist te verklaren. maar dat is misschien je bedoeling ook niet, al lijk je je wel zo uit te drukken.

als we terugkeren naar de titel van dit topic: niet passief waarnemen, maar opmerken. hoe? door geduriglijk te vrezen in de betekenis van spreuken 28:14.
Ik denk dat ik het hier bij laat...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Roos2018 »

aline1984 schreef: als we terugkeren naar de titel van dit topic: niet passief waarnemen, maar opmerken. hoe? door geduriglijk te vrezen in de betekenis van spreuken 28:14.
Ik moet zeggen dat ik daar zeer m´n twijfels bij heb, zeker met het oog op wat TS met de openings topic heeft bedoeld.
Wellicht kan @Dia een toelichting geven wat hij hier heeft bedoeld?
Plaats reactie