Het nieuwe RD

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het nieuwe RD

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Volgens mij zegt hij dat als eerste.. ;)
En dat zal niemand ontkennen... Zeer veel gevaren. Misschien zijn er nog wel meer dan bij de uitvinding van de boekdrukkunst.
Maar bekijken we dit ook uit het oogpunt van de tijd waarin we nu leven? Antichristelijke machten worden groter en... we zien het niet?
Joh. 16:33b ...maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.
Oké, nu zijn alle dingen goed! Geen zorgen voor morgen, wie nu leeft wie nu zorgt. En gevaren groter dan weleer? Welnee joh, je ziet spoken!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Dodo »

Dia, zie je niet dat die tekst juist een grote bemoediging is? Die God Zelf geeft?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Volgens mij zegt hij dat als eerste.. ;)
En dat zal niemand ontkennen... Zeer veel gevaren. Misschien zijn er nog wel meer dan bij de uitvinding van de boekdrukkunst.
Maar bekijken we dit ook uit het oogpunt van de tijd waarin we nu leven? Antichristelijke machten worden groter en... we zien het niet?
Joh. 16:33b ...maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.
Oké, nu zijn alle dingen goed! Geen zorgen voor morgen, wie nu leeft wie nu zorgt. En gevaren groter dan weleer? Welnee joh, je ziet spoken!
Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Maar in mijzelf en in de wereld om mij heen zal het nooit goed worden zonder God. De Heere Jezus zegt vlak vóór deze uitspraak dat Zijn discipelen in de wereld verdrukking zullen hebben. De Heere Jezus heeft het dus Zelf over alle gevaren. En daarna zegt Hij: ...maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen. Dan zijn de aardse gevaren en antichristelijke machten niet weg, integendeel! Maar Gods Zoon wijst Zelf naar bóven, naar Zijn Borgwerk. Het zijn toch echt Zijn eigen woorden die wegwijzen van de wereld maar heenwijzen naar Christus.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het nieuwe RD

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef: Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Maar in mijzelf en in de wereld om mij heen zal het nooit goed worden zonder God. De Heere Jezus zegt vlak vóór deze uitspraak dat Zijn discipelen in de wereld verdrukking zullen hebben. De Heere Jezus heeft het dus Zelf over alle gevaren. En daarna zegt Hij: ...maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen. Dan zijn de aardse gevaren en antichristelijke machten niet weg, integendeel! Maar Gods Zoon wijst Zelf naar bóven, naar Zijn Borgwerk. Het zijn toch echt Zijn eigen woorden die wegwijzen van de wereld maar heenwijzen naar Christus.
Maar hoe ontvloden we de wereld? Ik kan er niet uit, het achtervolgd me overal, maar dat is puur ongeloof en een christen-onbetamelijk.
Anderzijds kan ik ook niets pakken, want dat moeten we toch teruggeven. Ik zie ook hier een omslag in het denken. De mens kan nog geloven, maar, o wonder, ze zijn echt niet remonstrants!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef: Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Maar in mijzelf en in de wereld om mij heen zal het nooit goed worden zonder God. De Heere Jezus zegt vlak vóór deze uitspraak dat Zijn discipelen in de wereld verdrukking zullen hebben. De Heere Jezus heeft het dus Zelf over alle gevaren. En daarna zegt Hij: ...maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen. Dan zijn de aardse gevaren en antichristelijke machten niet weg, integendeel! Maar Gods Zoon wijst Zelf naar bóven, naar Zijn Borgwerk. Het zijn toch echt Zijn eigen woorden die wegwijzen van de wereld maar heenwijzen naar Christus.
Maar hoe ontvloden we de wereld? Ik kan er niet uit, het achtervolgd me overal, maar dat is puur ongeloof en een christen-onbetamelijk.
Anderzijds kan ik ook niets pakken, want dat moeten we toch teruggeven. Ik zie ook hier een omslag in het denken. De mens kan nog geloven, maar, o wonder, ze zijn echt niet remonstrants!
Een mens kan helemaal niet uit zichzelf geloven. Dat kan alléén de Heilige Geest werken.
(En nu mogen we géén punt zetten...niet vervallen in lijdelijkheid. Of beginnen met "christen-onbetamelijk" ongeloof uit te stralen.)
Het is wel de plicht en verantwoordelijkheid om te geloven, om zich te bekeren, om op God te zien, om berouw te hebben. Gebed is dan ook het meest krachtige middel om God op Zijn eigen Woord te wijzen en daarop een beroep te doen. God kan namelijk altijd om een mens heen, maar God zal nooit (!) om Zijn Woord heen kunnen. God wijst niet alleen de goede weg in Zijn Evangelie, maar Hij heeft er ook een behagen in als wij die weg bewandelen. Hij keurt het goed als zondaren met lege handen naar Hem toekomen. Elke dag opnieuw.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." (1 Joh. 1 : 8-10)
(~)
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Goudleus »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef: Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Maar in mijzelf en in de wereld om mij heen zal het nooit goed worden zonder God. De Heere Jezus zegt vlak vóór deze uitspraak dat Zijn discipelen in de wereld verdrukking zullen hebben. De Heere Jezus heeft het dus Zelf over alle gevaren. En daarna zegt Hij: ...maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen. Dan zijn de aardse gevaren en antichristelijke machten niet weg, integendeel! Maar Gods Zoon wijst Zelf naar bóven, naar Zijn Borgwerk. Het zijn toch echt Zijn eigen woorden die wegwijzen van de wereld maar heenwijzen naar Christus.
Maar hoe ontvloden we de wereld? Ik kan er niet uit, het achtervolgd me overal, maar dat is puur ongeloof en een christen-onbetamelijk.
Anderzijds kan ik ook niets pakken, want dat moeten we toch teruggeven. Ik zie ook hier een omslag in het denken. De mens kan nog geloven, maar, o wonder, ze zijn echt niet remonstrants!
Een mens kan helemaal niet uit zichzelf geloven. Dat kan alléén de Heilige Geest werken.
(En nu mogen we géén punt zetten...niet vervallen in lijdelijkheid. Of beginnen met "christen-onbetamelijk" ongeloof uit te stralen.)
Het is wel de plicht en verantwoordelijkheid om te geloven, om zich te bekeren, om op God te zien, om berouw te hebben. Gebed is dan ook het meest krachtige middel om God op Zijn eigen Woord te wijzen en daarop een beroep te doen. God kan namelijk altijd om een mens heen, maar God zal nooit (!) om Zijn Woord heen kunnen. God wijst niet alleen de goede weg in Zijn Evangelie, maar Hij heeft er ook een behagen in als wij die weg bewandelen. Hij keurt het goed als zondaren met lege handen naar Hem toekomen. Elke dag opnieuw.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." (1 Joh. 1 : 8-10)
1. is dit niet off-topic?
2. Is deze discussie niet al gigantisch vaak gevoerd? Mensen blijven theoretisch om elkaar heen draaien.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het nieuwe RD

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Maar hoe ontvloden we de wereld? Ik kan er niet uit, het achtervolgd me overal, maar dat is puur ongeloof en een christen-onbetamelijk.
Anderzijds kan ik ook niets pakken, want dat moeten we toch teruggeven. Ik zie ook hier een omslag in het denken. De mens kan nog geloven, maar, o wonder, ze zijn echt niet remonstrants!
Een mens kan helemaal niet uit zichzelf geloven. Dat kan alléén de Heilige Geest werken.
(En nu mogen we géén punt zetten...niet vervallen in lijdelijkheid)
Het is wel de plicht en verantwoordelijkheid om te geloven, om zich te bekeren, om op God te zien, om berouw te hebben. Gebed is dan ook het meest krachtige middel om God op Zijn eigen Woord te wijzen en daarop een beroep te doen. God kan namelijk altijd om een mens heen, maar God zal nooit (!) om Zijn Woord heen kunnen.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." (1 Joh. 1 : 8-10)
Wel alles in de context lezen he? We lezen ook van de hoogste profeet en Leraar: Bij de mensen is het wel onmogelijk. Maar dan moeten we toch de Leraar ter Gerechtigheid kennen? Ja maar we kennen Hem? En toch... ik oordeel niemand maar ik zie wel een omslag in het verstaan van de Bijbelse waarheid. Men wordt meer eenzijdig. Is het niet van Recht en Genade? En we willen wel over genade horen, en zonder het Recht? Kan dat? De hele godsdienst ademt een optimisme en een selfmade geloof, waar ik niet mee mee kan. Als we dit zo waarnemen is het ook geen wonder dat men met hopen op je aanvalt als je van het heersende geloof afwijkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Wandelende »

Goudleus schreef:1. is dit niet off-topic?
2. Is deze discussie niet al gigantisch vaak gevoerd? Mensen blijven theoretisch om elkaar heen draaien.
1. Ja. Alleen belangrijk genoeg om te zeggen.
2. Ja. En het laatste is niet altijd waar, hooguit lijkt dat zo.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:Wel alles in de context lezen he? We lezen ook van de hoogste profeet en Leraar: Bij de mensen is het wel onmogelijk. Maar dan moeten we toch de Leraar ter Gerechtigheid kennen? Ja maar we kennen Hem? En toch... ik oordeel niemand maar ik zie wel een omslag in het verstaan van de Bijbelse waarheid. Men wordt meer eenzijdig. Is het niet van Recht en Genade? En we willen wel over genade horen, en zonder het Recht? Kan dat? De hele godsdienst ademt een optimisme en een selfmade geloof, waar ik niet mee mee kan. Als we dit zo waarnemen is het ook geen wonder dat men met hopen op je aanvalt als je van het heersende geloof afwijkt.
Nee, het kan niet zonder recht. Nee, het kan niet zonder genade.
Dat lees je ook niet in mijn postings.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 19 nov 2018, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.
(~)
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Goudleus »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Maar hoe ontvloden we de wereld? Ik kan er niet uit, het achtervolgd me overal, maar dat is puur ongeloof en een christen-onbetamelijk.
Anderzijds kan ik ook niets pakken, want dat moeten we toch teruggeven. Ik zie ook hier een omslag in het denken. De mens kan nog geloven, maar, o wonder, ze zijn echt niet remonstrants!
Een mens kan helemaal niet uit zichzelf geloven. Dat kan alléén de Heilige Geest werken.
(En nu mogen we géén punt zetten...niet vervallen in lijdelijkheid)
Het is wel de plicht en verantwoordelijkheid om te geloven, om zich te bekeren, om op God te zien, om berouw te hebben. Gebed is dan ook het meest krachtige middel om God op Zijn eigen Woord te wijzen en daarop een beroep te doen. God kan namelijk altijd om een mens heen, maar God zal nooit (!) om Zijn Woord heen kunnen.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." (1 Joh. 1 : 8-10)
Wel alles in de context lezen he? We lezen ook van de hoogste profeet en Leraar: Bij de mensen is het wel onmogelijk. Maar dan moeten we toch de Leraar ter Gerechtigheid kennen? Ja maar we kennen Hem? En toch... ik oordeel niemand maar ik zie wel een omslag in het verstaan van de Bijbelse waarheid. Men wordt meer eenzijdig. Is het niet van Recht en Genade? En we willen wel over genade horen, en zonder het Recht? Kan dat? De hele godsdienst ademt een optimisme en een selfmade geloof, waar ik niet mee mee kan. Als we dit zo waarnemen is het ook geen wonder dat men met hopen op je aanvalt als je van het heersende geloof afwijkt.
'Het heersende geloof'? Dat lijkt me een foute term. Geloven is in de kern niet anders, maar tijden en accenten verschuiven wel.

In je bijdragen proef ik wel veroordeling, hoewel je het expliciet niet doet. Het lijkt alsof alleen diegenen volgens jou kind van God kunnen zijn die van de 'oude waarheid' zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het nieuwe RD

Bericht door -DIA- »

Goudleus schreef:
-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:
Maar hoe ontvloden we de wereld? Ik kan er niet uit, het achtervolgd me overal, maar dat is puur ongeloof en een christen-onbetamelijk.
Anderzijds kan ik ook niets pakken, want dat moeten we toch teruggeven. Ik zie ook hier een omslag in het denken. De mens kan nog geloven, maar, o wonder, ze zijn echt niet remonstrants!
Een mens kan helemaal niet uit zichzelf geloven. Dat kan alléén de Heilige Geest werken.
(En nu mogen we géén punt zetten...niet vervallen in lijdelijkheid)
Het is wel de plicht en verantwoordelijkheid om te geloven, om zich te bekeren, om op God te zien, om berouw te hebben. Gebed is dan ook het meest krachtige middel om God op Zijn eigen Woord te wijzen en daarop een beroep te doen. God kan namelijk altijd om een mens heen, maar God zal nooit (!) om Zijn Woord heen kunnen.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." (1 Joh. 1 : 8-10)
Wel alles in de context lezen he? We lezen ook van de hoogste profeet en Leraar: Bij de mensen is het wel onmogelijk. Maar dan moeten we toch de Leraar ter Gerechtigheid kennen? Ja maar we kennen Hem? En toch... ik oordeel niemand maar ik zie wel een omslag in het verstaan van de Bijbelse waarheid. Men wordt meer eenzijdig. Is het niet van Recht en Genade? En we willen wel over genade horen, en zonder het Recht? Kan dat? De hele godsdienst ademt een optimisme en een selfmade geloof, waar ik niet mee mee kan. Als we dit zo waarnemen is het ook geen wonder dat men met hopen op je aanvalt als je van het heersende geloof afwijkt.
'Het heersende geloof'? Dat lijkt me een foute term. Geloven is in de kern niet anders, maar tijden en accenten verschuiven wel.

In je bijdragen proef ik wel veroordeling, hoewel je het expliciet niet doet. Het lijkt alsof alleen diegenen volgens jou kind van God kunnen zijn die van de 'oude waarheid' zijn.
Ik kan niet meer proberen er tegenin te gaan. De tegenstand wordt te groot.
En anderen hebben vrede, en mijn bestraffing is er elke morgen. Het gaat niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Het nieuwe RD

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Even apart:
Misschien een klein hoopje mensen die buiten beeld is geraakt. Er zijn nog mensen die geen internet hebben, en dit ook niet wensen.
Ik geloof dat dit tegenwoordig een groep wordt die men hoofdschuddend bekijkt: Hoe bestaat het?

Er zijn mensen die principieel internet afwijzen en de gevaren zien. Het wordt moeilijk, zo haast niet onmogelijk, om zonder internet normaal te functioneren: Kinderen moeten tegenwoordig internet, steeds minder komt per brief de het huis binnen. Post.nl maakt met het verwijderen van veel brievenbussen nu nog weer een ronde om uit te dunnen. De ANWB-praatpalen zijn gesneuveld, de openbare telefooncellen, veel leegtand in winkelstraten... Dorpen moeten het steeds vaker zonder bankfiliaal stellen. Contant geld wordt schaars. Is internet en wat daarbij hoort, niet de grootste bedreiging in een steeds grimmiger wordende wereld? Hoe kunnen actiegroepen in korte tijd een grote groep mensen op de been brengen? Gevaarlijk? Stel dat de anti-Pietbeweging alles per brief moest regelen, zou de anti-pietbeweging dan überhaupt wel hebben kunnen ontstaan? En denk ook aan andere radicaliserende bewegingen.
Nee internet is best handig. En je bent ook nog eens gemakkelijker te traceren... Meer voordelen dan nadelen?

Ik heb ergens hierboven geschreven: Back to the basics. Kan dat nog? Zijn we in een niet meer te stuiten ontwikkeling terechtgekomen die uiteindelijk het leven onleefbaar maakt? Op de kans dat ik voor gek wordt verklaard, acht het gevaar van moderne media levensgevaarlijk. Met name in deze tijd waarin de mensen compleet omgekeerd gaan denken. En het anti-christendom een steeds grotere macht vormt. Wat wij geloven is dat de wereld haar ondergang tegemoet gaat, a. door eigen schuld, b. met behulp van eigen uitvindingen.

Dit mag dan even off topic lijken, maar het is wel een reactie op de steeds verdere digitalisering, ook van kranten en tijdschriften en boeken! Hoe wordt "kerktijden" gebruikt? Makkelijk. Ja, en de predikbeurten in De Saambinder of in een dagblad worden minder belangrijk? Alles via de pc? Mijns inziens een ongezonde, ontwikkeling, ook voor alle genoemde zaken als de post, bank, winkels, enz.
DIA ik ga echt met je mee, ik was zaterdag op de verjaardag van mijn kleinzoon, daar zaten twee moeders van de vriendjes van mijn kleinzoon, die niet gelovig waren, met deze vrouwen heb ik het ook over de digitalisering gehad, zij zaten toch op een lijn, door geen face to face gesprekken, maar alles digataal leer je niet meer elkaars gezicht "lezen", ook leer je niet meer oplossend denken, bijvoorbeeld met het vinden van de weg, of het zoeken naar een artikel over een onderwerp.

Als tweede: Ik heb een serie gelezen, deze schrijver had het als tegenhanger van de davinci code geschreven, daar gaat het over een genoodschap die de wereld over wil nemen, er komt in voor dat ze alle bankrekeningen kunnen bevriezen, door een druk op de knop. Ik dacht ja dan kunnen Christenen niet meer kopen en verkopen. Het is echt makkelijk te realiseren niet meer kopen of verkopen.

Maar dan wil ik toch benadrukken: Joh. 16:33 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld zult gij verdrukking hebben; maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef:en mijn bestraffing is er elke morgen.
Bah. Dit vind ik spotten met de Schrift.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het nieuwe RD

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:Ik kan niet meer proberen er tegenin te gaan. De tegenstand wordt te groot.
En anderen hebben vrede, en mijn bestraffing is er elke morgen. Het gaat niet meer.
De enige vrede die er te vinden is, is er in God Zelf te vinden. Buiten Hem is geen enkel leven. Dan kan het hier op aarde dan zeer eenzaam en donker zijn. Maar in Hem is het Licht te vinden. Als het geloof en de liefde zo klein zijn geworden dat ze verdwenen lijken te zijn, dan is er nog de hoop. De hoop is de enige van deze drieluik die boven alles uit kan stijgen. En welteverstaan alléén de hoop die op God is gericht, niet op onszelf.

"Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet." (Hebr. 11)
"Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?" (Rom. 8)
Laatst gewijzigd door Wandelende op 19 nov 2018, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het nieuwe RD

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
-DIA- schreef:en mijn bestraffing is er elke morgen.
Bah. Dit vind ik spotten met de Schrift.
Het is waar hoor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie