Constateren wat we al konden weten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Lukas 18: 11 .....
Op wie slaat dit nu?

@Mara, ook in de GG zijn deze stromingen actief, weliswaar niet onder predikanten, maar in sommige gemeenten heerst dit gedachtegoed ook. In dat ligt deel ik @DIA's zorgen wel.

Ik stoor me aan de hooghartigheid die er klinkt in de kritiek op christenen die het allemaal "zo makkelijk" nemen.
Hebben we deze mensen gesproken? Weten we precies wat er bedoeld wordt?

En neem nu je laatst opmerking. Ook in de Gereformeerde gemeenten komt dit voor.
Wat bedoel je nu?
Zijn dat remonstranten? Zijn het Arminianen? Ik heb heel veel GG ers gesproken, maar nog nooit tegengekomen.
Ik spreek wel mensen die vanuit de volheid van geloof mogen spreken en getuigen over de ruimte van zalig worden en de gewilligheid van Christus.
Die moeite en verdriet hebben met het feit dat er zoveel muren om hun Heiland gebouwd worden, ook in prediking en pastoraat. Zodat velen al twijfelend aan de kant blijven staan. Verstikkend in een leven vol vormen en dogma's.

En ja, deze mensen krijgen kritiek, vaak van mensen die zelf zeggen onbekeerd te zijn, want ja, het gaat zo maar niet.
Als ze goed geluisterd zouden hebben, wisten ze dat deze mensen dat ook nooit zeggen, ze spreken juist over de rijkdom van de genade.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Je moet ook de kanttekeningen niet in de algemeenheid trekken. Op zich zijn ze vanzelf waar, maar we moeten ze ook lezen zoals ze zijn bedoeld.
Precies! De tekst van de kanttekeningen lijkt me duidelijk. Ik zou het niet kunnen verbeteren.
De formulieren van dopen en bevestiging van ambtsdragers moeten ook maar verandetd worden dan? Daar kan je niets anders van maken.
Begrijpen we dit ziekmakend is? Jullie kunnen juist weten hoe ik altijd naar deze Belijdeisgeschriften wijs.
Omdat u het wel weet weiger ik lang me uw spellejes te lenen.
Sorry als dit fel overkomt, misschien wel een hulpmiddel of van het forum af te komen.

Nu u in alle ernst. Waartoe dit wantrouwen? En dan te bedenken dat grote afwijkingen hier gewoon vaak getolereerd worden en de waarheid is te hard. Zo komt het toch over? Moderators: Ziet u niet dat een bepaalde leer het moet ontgelden? Ik protesteer!
En daar kom ik niet snel toe! Dit is uiterste nood!
DIA, als ik je bijdragen zo lees, merk ik dat je toe bent aan een Refoforum-vakantie. En dat meen ik serieus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: DIA, als ik je bijdragen zo lees, merk ik dat je toe bent aan een Refoforum-vakantie. En dat meen ik serieus.
Bij geval is het zo dat we de volgende week vakantie hebben. Maar deze tegenstellingen zullen blijven en naar verwachting toenemen tot aan het einde der wereld. Mijn oprechte dank voor uw advies!
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 sep 2018, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Jantje »

@Bezorgd, je moet je ogen niet willen sluiten voor de werkelijkheid. Ik weet het uit ervaring en van nabij, dus ik verkoop absoluut geen onzin. Er is in sommige gemeenten een gedeelte dat gevaarlijk dicht in de buurt van de algemene verkiezingsleer komt en inderdaad denkt dat het wel zomaar 'even' gaat. De noodzaak van ellende wordt daar nauwelijks nog beleefd en het is alleen maar 'Halleluja' en 'God is liefde'. Die bepaalde stroming is er in de gehele gereformeerde gezindte en het is zeer noodzakelijk dat daar tegen gewaarschuwd wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef: DIA, als ik je bijdragen zo lees, merk ik dat je toe bent aan een Refoforum-vakantie. En dat meen ik serieus.
Bij geval is het zo dat we de volgende week vakantie hebben. Maar deze tegenstellingen zullen blijven en naar verwachting toenemen tot aan het einde der wereld. Mijn oprechte dank voor uw advies!
Graag gedaan. Even uit de 'Refoforumwereld' zal je goed doen. Daarna kun je er mogelijk weer fris tegenaan, nadat je alles even hebt laten bezinken
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef: DIA, als ik je bijdragen zo lees, merk ik dat je toe bent aan een Refoforum-vakantie. En dat meen ik serieus.
Bij geval is het zo dat we de volgende week vakantie hebben. Maar deze tegenstellingen zullen blijven en naar verwachting toenemen tot aan het einde der wereld. Mijn oprechte dank voor uw advies!
Graag gedaan. Even uit de 'Refoforumwereld' zal je goed doen. Daarna kun je er mogelijk weer fris tegenaan, nadat je alles even hebt laten bezinken
Fris tegenaan denk ik niet. Ik weet vooruit, dat leert ook de ervaring, dat het (als ik na een week al opnieuw zou beginnen) niet beter zou gaan, Het is overigens al bijna 10 jaar bezonken. Ik weet wel waar het over gaat. Dus dat hoeft niet zozeer meer dieper te bezinken. Ik denk dat het forum misschien eens de tijd kan nemen van wat ik eigenlijk probeerde te zeggen. Voor wie terugleest zal het niet onduidelijk behoeven te zijn. Ik weet ook dat ik best fouten heb gemaakt, en ik zal de laatste zijn die dit zou durven te ontkennen. Er zijn ook mensen die fouten niet kunnen toegeven. Mijn intentie was wel altijd oprecht, voor zover ik mezelf ken. Misschien zit mijn taak (weet niet of ik dat mag zeggen, de drang was er wel eens) er hier wel op. Ik weet het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef: DIA, als ik je bijdragen zo lees, merk ik dat je toe bent aan een Refoforum-vakantie. En dat meen ik serieus.
Bij geval is het zo dat we de volgende week vakantie hebben. Maar deze tegenstellingen zullen blijven en naar verwachting toenemen tot aan het einde der wereld. Mijn oprechte dank voor uw advies!
Graag gedaan. Even uit de 'Refoforumwereld' zal je goed doen. Daarna kun je er mogelijk weer fris tegenaan, nadat je alles even hebt laten bezinken
Fris tegenaan denk ik niet. Ik weet vooruit, dat leert ook de ervaring, dat het (als ik na een week al opnieuw zou beginnen) niet beter zou gaan, Het is overigens al bijna 10 jaar bezonken. Ik weet wel waar het over gaat. Dus dat hoeft niet zozeer meer dieper te bezinken. Ik denk dat het forum misschien eens de tijd kan nemen van wat ik eigenlijk probeerde te zeggen. Voor wie terugleest zal het niet onduidelijk behoeven te zijn. Ik weet ook dat ik best fouten heb gemaakt, en ik zal de laatste zijn die dit zou durven te ontkennen. Er zijn ook mensen die fouten niet kunnen toegeven. Mijn intentie was wel altijd oprecht, voor zover ik mezelf ken. Misschien zit mijn taak (weet niet of ik dat mag zeggen, de drang was er wel eens) er hier wel op. Ik weet het niet.
Bid u wel genoeg?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Piet Puk »

Van Ewijk schreef: Bid u wel genoeg?
Als het daar op aan komt, wie bid er dan wel genoeg?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:
Van Ewijk schreef: Bid u wel genoeg?
Als het daar op aan komt, wie bid er dan wel genoeg?
Meestal bidden we te veel.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door CvdW »

Meestal bidden we te veel.

Wellicht wordt er te lang bedoeld. Gebed van de tollenaar was kort.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Laag »

CvdW schreef:Meestal bidden we te veel.

Wellicht wordt er te lang bedoeld. Gebed van de tollenaar was kort.
Te veel kan ook, te veel vragen.
De tollenaar bad kort, hij had 1 begeerte, en kreeg alles.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

Laag schreef:
CvdW schreef:Meestal bidden we te veel.

Wellicht wordt er te lang bedoeld. Gebed van de tollenaar was kort.
Te veel kan ook, te veel vragen.
De tollenaar bad kort, hij had 1 begeerte, en kreeg alles.
Zoek gedurig zijn Aangezicht.
Te veel kan dus niet
Verkeerd bidden wel
Jakobus 4

3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Laag »

liz boer schreef:
Laag schreef:
CvdW schreef:Meestal bidden we te veel.

Wellicht wordt er te lang bedoeld. Gebed van de tollenaar was kort.
Te veel kan ook, te veel vragen.
De tollenaar bad kort, hij had 1 begeerte, en kreeg alles.
Zoek gedurig zijn Aangezicht.
Te veel kan dus niet
Verkeerd bidden wel
Jakobus 4

3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
Dat bedoelde ik ook. Al het verkeerde bidden, is te veel.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

Laag schreef:
liz boer schreef:
Laag schreef:
CvdW schreef:Meestal bidden we te veel.

Wellicht wordt er te lang bedoeld. Gebed van de tollenaar was kort.
Te veel kan ook, te veel vragen.
De tollenaar bad kort, hij had 1 begeerte, en kreeg alles.
Zoek gedurig zijn Aangezicht.
Te veel kan dus niet
Verkeerd bidden wel
Jakobus 4

3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
Dat bedoelde ik ook. Al het verkeerde bidden, is te veel.
Ja precies
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door DDD »

Ik zal misschien wat overkritisch zijn, maar ik zou nog wel graag voorbeelden zien van onchristelijke artikelen in Visie. Ik vind veel reacties hier erg bevooroordeeld.

Natuurlijk hoef je het niet met iedere theologische standpuntbepaling eens te zijn, maar om nu gelijk te zeggen dat iets volkomen niet deugt, dat is weer het andere uiterste.
Plaats reactie