Keer terug naar soberheid

DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door DDD »

Volkomen oneens.

Er zijn veel mensen die regelmatig miskopen doen, omdat kleren in de winkel anders blijken te staan dan in het echt. Dat is zonde van het geld. Een kleurenanalyse helpt je bewust aankopen te doen, en dat is bij uitstek sober en matig.

Een goede basisgardarobe past uitstekend bij een sobere (dat is niet hetzelfde als: simpele) levensstijl.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef: Een Vrijgezellenfeest is een afsluiting van een periode en tevens een goede gelegenheid om alle daggasten kennis met elkaar te laten maken. Dat heeft niets met een juk dragen te maken.
Beetje theatraal... afsluiting van een periode... Ik rol hier van de ene verbazing in de andere: daggasten kennis met elkaar laten maken?? Dus je bedoelt echt dat je dan als daggast ook nog van tevoren naar een feestje moet en dat het bruidspaar daar ook nog geld aan uit moet geven? Het is onvoorstelbaar. Ik begin dat RD-artikel steeds beter te begrijpen.
Ambtenaar schreef:Je bruiloft vieren op een bijzondere plaats geeft juist aan dat het een bijzondere dag is. Ben het met je eens dat je de gemeente in de gelegenheid moet stellen om de inzegeningsdienst bij te wonen.
Protestantse huwelijken worden niet ingezegend. Dat is RK. Het huwelijk wordt bevestigd. En als het even kan in de eigen kerk. Er is niets zo bijzonder dan een huwelijk dat bevestigd wordt in de kerk waar je als echtpaar ook wekelijks komt, en niet in een anoniem gebouw vanwege de sfeer. Het bijzondere zit nu juist in het gewone. Gemeenteleden kunnen dan ook gemakkelijk bij de eredienst aanwezig zijn.
Ambtenaar schreef:Een huwelijksreis is om samen te genieten en even te ontspannen van een intensieve periode voorafgaand aan de huwelijksdag.
Dat laatste is misschien een indicatie van wat de artikelschrijver bedoelt. Goed plannen, de dingen goed regelen, en dan valt het allemaal best mee. Dat samen ontspannen en genieten kan juist prima in je eigen huisje.
Laatst gewijzigd door Luther op 30 jun 2018, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Volkomen oneens.

Er zijn veel mensen die regelmatig miskopen doen, omdat kleren in de winkel anders blijken te staan dan in het echt. Dat is zonde van het geld. Een kleurenanalyse helpt je bewust aankopen te doen, en dat is bij uitstek sober en matig.

Een goede basisgardarobe past uitstekend bij een sobere (dat is niet hetzelfde als: simpele) levensstijl.
Precies. Daarom koop altijd blauwe kleding, dat staat altijd goed. Het enige waar ik mij aan bezondig is het kopen van schoenen, daar ik heb zo'n 25 paar van om mee te variëren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

DDD schreef:Volkomen oneens.

Er zijn veel mensen die regelmatig miskopen doen, omdat kleren in de winkel anders blijken te staan dan in het echt. Dat is zonde van het geld. Een kleurenanalyse helpt je bewust aankopen te doen, en dat is bij uitstek sober en matig.

Een goede basisgardarobe past uitstekend bij een sobere (dat is niet hetzelfde als: simpele) levensstijl.
Wie bepaalt wat een miskoop is?
En wat mij betreft is sober inderdaad simpel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Dodo schreef: Dat zie je toch te simpel. Iedereen heeft kleuren die goed staan en kleuren die minder goed staan. Je ziet dat heel sterk bij roodharigen, sommige kleuren staan mooi, andere helemaal niet. In mindere mate heeft iedereen dat. Als ik bruin draag, zie ik er uit als een dweil.
Ik vraag me overigens wel eens af in wat voor kringen jullie verkeren. Kleren en kleuren zijn hier zelden gespreksonderwerp en dan al helemaal niet op zo’n neerbuigende manier.
Geen idee of kleuren goed of minder staan. Het interesseert me ook niet. Mijn punt is: Doe gewoon aan waarvan je zelf vindt dat het goed of leuk staat. Al vindt de hele wereld dat het kleuren of tinten zijn die niet passend zijn, of zelfs alsof je er als een dweil uitziet (ik kan me hier geen beeld bij vormen).
Nee daar ben ik het niet mee eens. Over smaak valt te twisten inderdaad, maar bepaalde kleurcombinaties passen gewoon niet. En je bent niet als solist op deze wereld, maar je representeert altijd iets. Bijvoorbeeld het bedrijf waar je werkt, de gemeente waarvan je deel uitmaakt, enz.
Luther schreef:Maar absurde bedragen uitgeven voor dit soort dingen vind ik ver afstaan van soberheid en matigheid.
Soberheid en matigheid staan los van het feit of iets absurde bedragen kost. Een andere kleur jurk bijvoorbeeld kost misschien evenveel of iets meer als de fletse versie.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:Beetje theatraal... afsluiting van een periode... Ik rol hier van de ene verbazing in de andere: daggasten kennis met elkaar laten maken?? Dus je bedoelt echt dat je dan als daggast ook nog van tevoren naar een feestje moet en dat het bruidspaar daar ook nog geld aan uit moet geven? Het is onvoirstelbaar. Ik begin dat RD-artikel steeds beter te begrijpen.
Je voorstellingsvermogen is te beperkt, dat blijkt.
Luther schreef:Protrstantse huwelijken worden niet ingezegend. Dat is RK. Het huwelijk wordt bevestigd. En als het even kan in de eigen kerk. Er is niets zo bijzonder dat een huwelijk bevestigd wordt in de kerk waar je als echtpaar ook wekelijks komt, en niet een anoniem gebouw voor de sfeer. Het bijzondere zit nu juist in het gewone. Gemeenteleden kunnen dan ook gemakkelijk bij de eredienst aanwezig zijn.
Ons huwelijk is ingezegend in een GB gemeente. Er valt namelijk niets te bevestigen. Je vraagt God om een zegen in en voor het huwelijk.
luther schreef:]Dat laatste is misschien een indicatie van wat de artikelschrijver bedoelt. Goed plannen, de dingen goed regelen, en dan valt het allemaal best mee. Dat samen ontspannen en genieten kan juist prima in je eigen huisje.
Dat vind jij. Samen een paar weken weg na de huwelijksdag om samen je huwelijk te vieren en uit te rusten is een goede start van het huwelijk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Dodo schreef: Dat zie je toch te simpel. Iedereen heeft kleuren die goed staan en kleuren die minder goed staan. Je ziet dat heel sterk bij roodharigen, sommige kleuren staan mooi, andere helemaal niet. In mindere mate heeft iedereen dat. Als ik bruin draag, zie ik er uit als een dweil.
Ik vraag me overigens wel eens af in wat voor kringen jullie verkeren. Kleren en kleuren zijn hier zelden gespreksonderwerp en dan al helemaal niet op zo’n neerbuigende manier.
Geen idee of kleuren goed of minder staan. Het interesseert me ook niet. Mijn punt is: Doe gewoon aan waarvan je zelf vindt dat het goed of leuk staat. Al vindt de hele wereld dat het kleuren of tinten zijn die niet passend zijn, of zelfs alsof je er als een dweil uitziet (ik kan me hier geen beeld bij vormen). Maar absurde bedragen uitgeven voor dit soort dingen vind ik ver afstaan van soberheid en matigheid.
Nounou Luther, in de meeste gevallen gaat het (als je met een groep tegelijk komt) om een gering bedragje. Ik geloof dat ik toen €25 kwijt was, en sindsdien heb ik minder miskopen. Reuze kostenbesparend dus. Er zijn nu eenmaal kledingstukken die er op de kleerhanger fantastisch uitzien, maar op mijn persoon gedrapeerd net wat minder. Omdat ik dus geen bruintinten moet dragen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Wandelende »

Tiberius schreef:Soberheid en matigheid staan los van het feit of iets absurde bedragen kost.
Geld zegt zeker niet alles. Maar het los zien van elkaar, dat begrijp ik niet. Kan je dat uitleggen adhv een ander voorbeeld dan de jurk?
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3049
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Lilian1975 »

Zita schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef: Dat zie je toch te simpel. Iedereen heeft kleuren die goed staan en kleuren die minder goed staan. Je ziet dat heel sterk bij roodharigen, sommige kleuren staan mooi, andere helemaal niet. In mindere mate heeft iedereen dat. Als ik bruin draag, zie ik er uit als een dweil.
Ik vraag me overigens wel eens af in wat voor kringen jullie verkeren. Kleren en kleuren zijn hier zelden gespreksonderwerp en dan al helemaal niet op zo’n neerbuigende manier.
Geen idee of kleuren goed of minder staan. Het interesseert me ook niet. Mijn punt is: Doe gewoon aan waarvan je zelf vindt dat het goed of leuk staat. Al vindt de hele wereld dat het kleuren of tinten zijn die niet passend zijn, of zelfs alsof je er als een dweil uitziet (ik kan me hier geen beeld bij vormen). Maar absurde bedragen uitgeven voor dit soort dingen vind ik ver afstaan van soberheid en matigheid.
Nounou Luther, in de meeste gevallen gaat het (als je met een groep tegelijk komt) om een gering bedragje. Ik geloof dat ik toen €25 kwijt was, en sindsdien heb ik minder miskopen. Reuze kostenbesparend dus. Er zijn nu eenmaal kledingstukken die er op de kleerhanger fantastisch uitzien, maar op mijn persoon gedrapeerd net wat minder. Omdat ik dus geen bruintinten moet dragen.
Mwah, ik denk dat Luther bang is dat als zijn vrouw zo’n kleurenanalyse heeft ondergaan, straks zijn eigen kleuren keus van zijn kleding ter discussie gesteld zal worden...
Of dat hij van kleur verschiet vanwege dat de hele garderobe aangepast moet worden. ;)

Persoonlijk zou ik er geen geld aan uitgeven. Maar om nou te zeggen dat het te verwerpen is?
Ik neem aan dat Luther zich ook laat voorlichten welke polis van verzekeringen het beste past bij zijn situatie.
Zo zie ik ook het analyseren van kleuren mbt tot kleding.

Maar dat wil niet zeggen dat zo’n kleurenconsulent gelijk heeft.
Net als die vertegenwoordiger van de verzekering.

Tja, wij zijn aansluitend op ons huwelijk op vakantie geweest. Was wel zo handig. De slaapkamer was namelijk nogal leeg. Is in feite toch ook een huwelijksreis?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 30 jun 2018, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Geen idee of kleuren goed of minder staan. Het interesseert me ook niet. Mijn punt is: Doe gewoon aan waarvan je zelf vindt dat het goed of leuk staat. Al vindt de hele wereld dat het kleuren of tinten zijn die niet passend zijn, of zelfs alsof je er als een dweil uitziet (ik kan me hier geen beeld bij vormen).
Nee daar ben ik het niet mee eens. Over smaak valt te twisten inderdaad, maar bepaalde kleurcombinaties passen gewoon niet. En je bent niet als solist op deze wereld, maar je representeert altijd iets. Bijvoorbeeld het bedrijf waar je werkt, de gemeente waarvan je deel uitmaakt, enz.
Natuurlijk. Maar daar heb je geen kleurenconsulent bij nodig. Gewoon een beetje GBV!
Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar absurde bedragen uitgeven voor dit soort dingen vind ik ver afstaan van soberheid en matigheid.
Soberheid en matigheid staan los van het feit of iets absurde bedragen kost. Een andere kleur jurk bijvoorbeeld kost misschien evenveel of iets meer als de fletse versie.
Nee, dat bedoelde ik niet. Maar zo'n kleurenarrangement van 150 of 250 euro voor zoiets weinig belangrijks, noemde ik decadent.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Tiberius »

Wandelende schreef:
Tiberius schreef:Soberheid en matigheid staan los van het feit of iets absurde bedragen kost.
Geld zegt zeker niet alles. Maar het los zien van elkaar, dat begrijp ik niet. Kan je dat uitleggen adhv een ander voorbeeld dan de jurk?
Klopt, daar heb je gelijk in.
Ik bedoel eigenlijk dat soberheid en matigheid los staan van goede smaak. Iets wat netjes is, hoeft niet persé absurde bedragen te kosten. Je komt wel eens bij mensen, die hebben hun huis heel duur ingericht, maar zonder smaak. Terwijl anderen een eenvoudige inrichting hebben, wat er toch smaakvol uitziet.
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door DDD »

@Luther:
Je zou er goed aan doen om geen stellige uitspraken te doen over dingen waarvan je geen verstand hebt.

Ten eerste zijn vrijgezellenfeesten (vrijwel?) altijd voor rekening van de anderen dan de bruidegom. Een kleurenanalyse kost echt geen 200 euro, meestal.

Ten tweede maakt de kerkorde van de PKN verschil tussen inzegenen en zegenen, en is dus inzegenen een uitstekende omschrijving van een huwelijksdienst.

Het woord bevestigen komt wel voor in het klassieke formulier, maar ik vind het ook een vreemd woord, want het huwelijk is al gesloten. Daar is helemaal geen bevestiging voor nodig. Het is ook een weinig christelijke term. Dus inzegenen lijkt mij veel beter.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jun 2018, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Geen idee of kleuren goed of minder staan. Het interesseert me ook niet. Mijn punt is: Doe gewoon aan waarvan je zelf vindt dat het goed of leuk staat. Al vindt de hele wereld dat het kleuren of tinten zijn die niet passend zijn, of zelfs alsof je er als een dweil uitziet (ik kan me hier geen beeld bij vormen).
Nee daar ben ik het niet mee eens. Over smaak valt te twisten inderdaad, maar bepaalde kleurcombinaties passen gewoon niet. En je bent niet als solist op deze wereld, maar je representeert altijd iets. Bijvoorbeeld het bedrijf waar je werkt, de gemeente waarvan je deel uitmaakt, enz.
Natuurlijk. Maar daar heb je geen kleurenconsulent bij nodig. Gewoon een beetje GBV!
Dat kan. Maar blijkbaar helpt GBS niet altijd, als de hele wereld vindt dat kleuren of tinten niet passen of kleding te flets is.
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar absurde bedragen uitgeven voor dit soort dingen vind ik ver afstaan van soberheid en matigheid.
Soberheid en matigheid staan los van het feit of iets absurde bedragen kost. Een andere kleur jurk bijvoorbeeld kost misschien evenveel of iets meer als de fletse versie.
Nee, dat bedoelde ik niet. Maar zo'n kleurenarrangement van 150 of 250 euro voor zoiets weinig belangrijks, noemde ik decadent.
Vaak is het wel wat goedkoper, dacht ik. En het kan veel miskopen besparen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Beetje theatraal... afsluiting van een periode... Ik rol hier van de ene verbazing in de andere: daggasten kennis met elkaar laten maken?? Dus je bedoelt echt dat je dan als daggast ook nog van tevoren naar een feestje moet en dat het bruidspaar daar ook nog geld aan uit moet geven? Het is onvoirstelbaar. Ik begin dat RD-artikel steeds beter te begrijpen.
Je voorstellingsvermogen is te beperkt, dat blijkt.
Het tekent wat mij betreft de materialistische waas die tegenwoordig meer en meer over christelijke bruiloften komt te liggen. Alles moet perfect, de sfeer moet tot in de puntjes van tevoren vastgelegd zijn, de romantiek moet eraf spatten, kosten nog moeiten moeten worden gespaard... Sorry, ik kan het allemaal niet rijmen met soberheid en matigheid.
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Protrstantse huwelijken worden niet ingezegend. Dat is RK. Het huwelijk wordt bevestigd. En als het even kan in de eigen kerk. Er is niets zo bijzonder dat een huwelijk bevestigd wordt in de kerk waar je als echtpaar ook wekelijks komt, en niet een anoniem gebouw voor de sfeer. Het bijzondere zit nu juist in het gewone. Gemeenteleden kunnen dan ook gemakkelijk bij de eredienst aanwezig zijn.
Ons huwelijk is ingezegend in een GB gemeente. Er valt namelijk niets te bevestigen. Je vraagt God om een zegen in en voor het huwelijk.
Beetje off-topic, maar vooruit... Je argumentatie is precies waarom een RK-huwelijk wordt ingezegend. (Want inzegenen is iets anders dan een zegen vragen over...) Tijdens de huwelijksdienst wordt bevestigd dat er voor de overheid een huwelijk is gesloten. Die huwelijksbevestiging gaat gepaard met het gebed om Gods zegen.
(Overigens - maar nu dwaal ik helemaal af - dit is ook de reden dat het malligheid is als de bruid aan de arm van de vader naar binnen komt en aan de bruid wordt gegeven. Allemaal leuk voor de romantiek, maar het stel is al getrouwd. Dus als je zoiets wilt doen, hoort dat in het gemeentehuis.)
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:]Dat laatste is misschien een indicatie van wat de artikelschrijver bedoelt. Goed plannen, de dingen goed regelen, en dan valt het allemaal best mee. Dat samen ontspannen en genieten kan juist prima in je eigen huisje.
Dat vind jij. Samen een paar weken weg na de huwelijksdag om samen je huwelijk te vieren en uit te rusten is een goede start van het huwelijk.
Samen je huwelijk vieren.... Sorry, ik haak af.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

DDD schreef:@Luther: Je zou er goed aan doen om geen stellige uitspraken te doen over dingen waarvan je geen verstand hebt.
Ten eerste zijn vrijgezellenfeesten (vrijwel?) altijd voor rekening van de anderen dan de bruidegom. Een kleurenanalyse kost echt geen 200 euro, meestal.
De site waar ik gisteren een stukje van kopieerde, noemde dit soort bedragen. Een vrijgezellenfeest is overbodig, dat was mijn stelling. En het laten kennismaken van de daggasten met elkaar.... Wondere wereld....
DDD schreef:Ten tweede maakt de kerkorde van de PKN verschil tussen inzegenen en zegenen, en is dus inzegenen een uitstekende omschrijving van een huwelijksdienst. Het woord bevestigen komt wel voor in het klassieke formulier, maar ik vind het ook een vreemd woord, want het huwelijk is al gesloten. Daar is helemaal geen bevestiging voor nodig. Het is ook een weinig christelijke term. Dus inzegenen lijkt mij veel beter.
Inzegenen is een handeling door een ambtsdrager, die rechtstreeks Gods zegen als bemiddelaar overbrengt op het gezegende. In de RKK gebeurt dat bij vanalles en nog wat. Soms worden auto's ingezegend, of kerststalletjes, etc. Dit hoort niet thuis in een gereformeerde eredienst.
Het huwelijk wordt voor Gods aangezicht bevestigd, nadat het eerder voor de ambtenaar van de burgelijke stand is gesloten. Zo worden ook ambtsdragers bevestigd, nadat ze hun verkiezing hebben aanvaard en door de kerkenraad zijn benoemd. We zegenen hen niet in.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie