Keer terug naar soberheid

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Desiree »

Nou... dat wel... maar Dia kijkt wel verder dan zijn neus lang is. Dat wardeer ik heel erg!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Terri »

Desiree schreef:Nou... dat wel... maar Dia kijkt wel verder dan zijn neus lang is. Dat wardeer ik heel erg!
Precies, je verwoordt exact wat ik dacht!
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Cirdan »

Bedankt DIA voor deze mooie observatie, wat een verandering is er in de tijd. Maar wat zien we ook weer dat ons hart ons toch telkens weer op de verkeerde plaats brengt. Het stuitert alle kanten op, van optimisme en maakbaarheid tot angst en haat voor de andere medemens, het vindt geen berusting meer. Ik denk wel dat we dat tegenwoordig het meeste missen in onze godloze activistische samenleving, een berusten van het hart in God. Niet dar we daarmee alles op zijn beloop kunnen laten gaan, maar om te arbeiden zonder die overspannen sfeer dat het moet slagen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Brbndr »

refo schreef:Reformatorische mensen hebben de neiging maatschappelijk succes te zien als een blijk dat God hen zegent. Ze zien niet zo goed dat het de zegen is die Ezau kreeg.
Job had die neiging niet. De tenten der verwoesters hebben rust, en die God tergen, hebben verzekerdheden, om hetgene God met Zijn hand toebrengt. h12v6
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Poeh...... Wat een lap tekst Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Span u een weinig in, zou Smytegelt zeggen.
-
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

In het kader van dit topic... Vandaag een opinie-artikel over de overdadige luxe binnen de gereformeerde gezindte bij bruiloften: https://www.rd.nl/opinie/bij-christelij ... -1.1497642
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

armoede (22) of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels; (23)
9 Opdat ik, zat zijnde, (24) U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam (25) mijns Gods aantaste. Spreuken 30v8b-9

22) armoede
Dit is de tweede begeerte.

23) mijns bescheiden deels;
Zie Job 23:12.

24) zat zijnde,
Dat is, vol zijnde van de bezitting van grote middelen en dartel van het overdadig misbruik derzelve. Vergelijk Deut. 31:20, en Deut. 32:15; Neh. 9:25,26, onder Spreuk. 30:22.

25) Naam
Te weten door ijdel misbruik deszelven, of vals eedzweren om goed te vergaderen, of dieverij te loochenen of door murmurering tegen God omdat Hij mij met armoede bezoekt.



Zoals gezegd kan rijkdom een oordeel zijn, maar het kan ook een verzoeking/bezoeking zijn. Want God dienen als we rijk mogen zijn kan wel eens moeilijker zijn dan als we net genoeg hebben. Armoede hoeven wij niet te verlangen, maar rijkdom is niet perse een optimale situatie om de HEERE de Gever van al het goede, te dienen.
Zoals de Heere Jezus zegt:
Matth19
23 En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.
24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Terri »

Luther schreef:In het kader van dit topic... Vandaag een opinie-artikel over de overdadige luxe binnen de gereformeerde gezindte bij bruiloften: https://www.rd.nl/opinie/bij-christelij ... -1.1497642
Wij zijn in '79 getrouwd, zo sober in vergelijk wat ik nu soms hoor....
Wij hadden niets van onderstaande activiteiten;
Vrijgezelle feesten
Kleurcode
Exclusieve locaties
2 verschillende dagen, burgerlijk huwelijk en kerkelijke bevestiging
En niet te vergeten de huwelijks-reis
Niet iedereen zal het zo invullen, maar bovenstaand rijtje is nog niet eens uitzonderlijk...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

Terri schreef:
Luther schreef:In het kader van dit topic... Vandaag een opinie-artikel over de overdadige luxe binnen de gereformeerde gezindte bij bruiloften: https://www.rd.nl/opinie/bij-christelij ... -1.1497642
Wij zijn in '79 getrouwd, zo sober in vergelijk wat ik nu soms hoor....
Wij hadden niets van onderstaande activiteiten;
Vrijgezelle feesten
Kleurcode
Exclusieve locaties
2 verschillende dagen, burgerlijk huwelijk en kerkelijke bevestiging
En niet te vergeten de huwelijks-reis
Niet iedereen zal het zo invullen, maar bovenstaand rijtje is nog niet eens uitzonderlijk...
Exact Terri. Wij ook niet.

Vrijgezellenfeesten: Waar is dat voor nodig? Wat voor vreemde visie zit daar achter. Alsof je na je huwelijksdag onder e.o.a. juk gebukt gaat.
Exclusieve locaties: In meerdere kerkelijke gemeenten laten de meeste stelletjes het gebouw waar ze wekelijks met de gemeente hopen samen te komen, links liggen voor romantiek en sfeer. Terwijl juist de huwelijksdienst een eredienst is, die door de kerkenraad wordt belegd. Een huwelijk dient bevestigd te worden in het midden van de gemeente.
Ook de huwelijksreis: Dat je op een gegeven moment een paar dagen weggaat, prima. Maar je hebt tijden uitgekeken naar het samen in je eigen huisje wonen. En dan ga je weg.... Om maar te zwijgen van de luxe oorden waar dat soort reizen naar toe leiden.
Maar het toppunt van decadentie is toch wel de kleurcode. Anderen op kosten jagen voor wat eigenlijk? Ik doe er nooit aan mee.
Durven we nog anders te zijn dan de wereld om ons heen?
Er zijn zelfs mensen (in bladen als Terdege aanbevolen) die daar hun business van hebben gemaakt: kleuradvies inclusief kleurenkaart.
Decadentie! Ik geloof niet dat je als christen de roeping hebt om je geld daar aan uit te geven.
Voor de leken. Hier een stukje van een dergelijke website:
Wat kun je verwachten tijdens een uitgebreid kleuradvies?
Je wordt ontvangen op een sfeervolle zolder in Woudenberg met een kop koffie/ thee met iets lekkers. We maken kennis met elkaar en ik vraag je het een en ander aan zaken die belangrijk zijn om mee te nemen in een kleuradvies. Wat is jouw kledingstijl bijvoorbeeld? Wat voor werk doe je? Kortom: wie ben jij en wat wil je uitstralen?
We gaan je huid, haar en ogen analyseren om te bepalen of je een warme of koele ondertoon hebt. Wat is vooral belangrijk voor je om op te letten? Welke kleuring is dominant? Wat is jouw topkleur. Heb je veel of weinig contrast in je gezicht en hoe kunnen we dat het beste in harmonie brengen in de kleuren van je kleding? We kijken aan de hand van de kleurdoeken welke kleuren het best voor jou zijn. Wat ik heel belangrijk vind is jou mee te laten kijken, zodat jij zelf ook ziet wat de kleuren doen in je gezicht.
Soms springt er een kleur heel nadrukkelijk uit als heel belangrijk voor jou. Als je wilt kan ik je iets vertellen over bijbelse betekenis van kleuren.
Je krijgt tips over hoe jij jouw unieke kleuren het beste kunt combineren en ik maak een prachtig mapje voor je met stofjes in jouw kleuren. Tot slot maak ik een foto van je met je nieuwe kleurenkaart! die verstuur ik later naar je via de mail. Alleen als jij dat wilt publiceren we deze foto.
Ik kan je vertellen waar je rekening mee moet houden v.w.b. je make-up en desgewenst breng ik de make-up aan. EXCLUSIEF werkt met de make-up lijn van Golden Rose Cosmetics. Deze producten zijn dierproefvrij en dermatologisch getest. Daarnaast wordt er ook gewerkt met een lijn van Cosart.
Handig om te weten: het kleuradvies wordt gegeven zonder make-up. Met name foundation/ blush vraag ik er af te halen. Je kunt er voor kiezen zonder make-up te komen, maar ik vind het ook prima als we als je hier bent de make-up verwijderen.
Na het advies maak ik een foto van je met je kleurenkaart, die stuur ik na afloop naar je toe. Alleen met jouw toestemming publiceer ik deze foto, bijvoorbeeld op facebook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Dodo »

Op zich is een kleuradvies wel zinnig hoor. Veel vrouwen weten niet goed welke kleuren hen het beste staan, en dan komen ze thuis met kleren waarvan ze diep van binnen wel weten dat ze niet bij hen passen. Bij een goed kleuradvies krijg je te horen welke kleuren en tinten jou goed staan, bij je passen, en welke je beter kunt vermijden. Het behoedt je voor miskopen en geeft je wat meer zekerheid over je uiterlijk.
Of je daar een uitvoerig make-upadvies bij moet hebben weet ik niet. Misschien als je je graag wat opmaakt, dan kan het je behoeden voor missers.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Zita »

Haha, het laatste vrijgezellenfeest waar ik bij was, was een kleuradvies-sessie.
Maar goed, ik heb een gruwelijke hekel aan de meeste vrijgezellenfeesten, dus dan is het makkelijk om daar een beetje principieel op tegen te zijn. Kleurcode bij bruiloften vind ik tamelijk vervelend. Pretty in pastel en dat soort nonsens, terwijl ik dan net iets leuks in zwartwit heb gezien.
Dat een bruidspaar een alternatief kerkgebouw afhuurt, kan ik me wel voorstellen. Als je een kerkgebouw hebt met 2000 zitplaatsen en er zijn 70 mensen bij de huwelijksdienst, is dat een beetje leeg en vervelend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

Dodo schreef:Op zich is een kleuradvies wel zinnig hoor. Veel vrouwen weten niet goed welke kleuren hen het beste staan, en dan komen ze thuis met kleren waarvan ze diep van binnen wel weten dat ze niet bij hen passen. Bij een goed kleuradvies krijg je te horen welke kleuren en tinten jou goed staan, bij je passen, en welke je beter kunt vermijden. Het behoedt je voor miskopen en geeft je wat meer zekerheid over je uiterlijk.
Of je daar een uitvoerig make-upadvies bij moet hebben weet ik niet. Misschien als je je graag wat opmaakt, dan kan het je behoeden voor missers.
Het is vooral het afkopen van je eigen onzekerheid. Koop gewoon wat je leuk vindt, en trek je niets aan wat een ander daarvan vindt.
Dat hele kleurengedoe is hocus-pocus, en het verdient goed... Opeens wil iedere refovrouw een kleurenkaart, en krijgt een vrouw die daar niet aan mee wil doen rustig op een verjaardag te horen: leuk jurkje hoor, maar als je een kleurenadvies zou hebben gedaan, zou je een mindere fletse tint hebben gekozen.....
Met eenvoud, soberheid heeft het allemaal weinig te maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Dodo schreef:Op zich is een kleuradvies wel zinnig hoor. Veel vrouwen weten niet goed welke kleuren hen het beste staan, en dan komen ze thuis met kleren waarvan ze diep van binnen wel weten dat ze niet bij hen passen. Bij een goed kleuradvies krijg je te horen welke kleuren en tinten jou goed staan, bij je passen, en welke je beter kunt vermijden. Het behoedt je voor miskopen en geeft je wat meer zekerheid over je uiterlijk.
Of je daar een uitvoerig make-upadvies bij moet hebben weet ik niet. Misschien als je je graag wat opmaakt, dan kan het je behoeden voor missers.
Het is vooral het afkopen van je eigen onzekerheid. Koop gewoon wat je leuk vindt, en trek je niets aan wat een ander daarvan vindt.
Dat hele kleurengedoe is hocus-pocus, en het verdient goed... Opeens wil iedere refovrouw een kleurenkaart, en krijgt een vrouw die daar niet aan mee wil doen rustig op een verjaardag te horen: leuk jurkje hoor, maar als je een kleurenadvies zou hebben gedaan, zou je een mindere fletse tint hebben gekozen.....
Met eenvoud, soberheid heeft het allemaal weinig te maken.
De gewone mensen zijn er ook nog wel, hoor. Niet 'iedere refovrouw' wil dit.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Op zich is een kleuradvies wel zinnig hoor. Veel vrouwen weten niet goed welke kleuren hen het beste staan, en dan komen ze thuis met kleren waarvan ze diep van binnen wel weten dat ze niet bij hen passen. Bij een goed kleuradvies krijg je te horen welke kleuren en tinten jou goed staan, bij je passen, en welke je beter kunt vermijden. Het behoedt je voor miskopen en geeft je wat meer zekerheid over je uiterlijk.
Of je daar een uitvoerig make-upadvies bij moet hebben weet ik niet. Misschien als je je graag wat opmaakt, dan kan het je behoeden voor missers.
Het is vooral het afkopen van je eigen onzekerheid. Koop gewoon wat je leuk vindt, en trek je niets aan wat een ander daarvan vindt.
Dat hele kleurengedoe is hocus-pocus, en het verdient goed... Opeens wil iedere refovrouw een kleurenkaart, en krijgt een vrouw die daar niet aan mee wil doen rustig op een verjaardag te horen: leuk jurkje hoor, maar als je een kleurenadvies zou hebben gedaan, zou je een mindere fletse tint hebben gekozen.....
Met eenvoud, soberheid heeft het allemaal weinig te maken.
De gewone mensen zijn er ook nog wel, hoor. Niet 'iedere refovrouw' wil dit.
Gewoon bij de kringloop kijken alle kleuren en naten goed voor milleu en voor je portemonee en voor de afvalberg. Misschien een nieuwe kledingcode op een trouwerij? Kringloopkleding. Hahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Dodo schreef:Op zich is een kleuradvies wel zinnig hoor. Veel vrouwen weten niet goed welke kleuren hen het beste staan, en dan komen ze thuis met kleren waarvan ze diep van binnen wel weten dat ze niet bij hen passen. Bij een goed kleuradvies krijg je te horen welke kleuren en tinten jou goed staan, bij je passen, en welke je beter kunt vermijden. Het behoedt je voor miskopen en geeft je wat meer zekerheid over je uiterlijk.
Of je daar een uitvoerig make-upadvies bij moet hebben weet ik niet. Misschien als je je graag wat opmaakt, dan kan het je behoeden voor missers.
Het is vooral het afkopen van je eigen onzekerheid. Koop gewoon wat je leuk vindt, en trek je niets aan wat een ander daarvan vindt.
Dat hele kleurengedoe is hocus-pocus, en het verdient goed... Opeens wil iedere refovrouw een kleurenkaart, en krijgt een vrouw die daar niet aan mee wil doen rustig op een verjaardag te horen: leuk jurkje hoor, maar als je een kleurenadvies zou hebben gedaan, zou je een mindere fletse tint hebben gekozen.....
Met eenvoud, soberheid heeft het allemaal weinig te maken.
Dat zie je toch te simpel. Iedereen heeft kleuren die goed staan en kleuren die minder goed staan. Je ziet dat heel sterk bij roodharigen, sommige kleuren staan mooi, andere helemaal niet. In mindere mate heeft iedereen dat. Als ik bruin draag, zie ik er uit als een dweil.
Ik vraag me overigens wel eens af in wat voor kringen jullie verkeren. Kleren en kleuren zijn hier zelden gespreksonderwerp en dan al helemaal niet op zo’n neerbuigende manier.
Plaats reactie