Keer terug naar soberheid

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Keer terug naar soberheid

Bericht door Habitat »

https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaa ... -1.1497523
Zouden we dat nog kunnen? Terugkeren naar de soberheid.

Volgens mij was de soberheid van de 'stille luyden' van vóór 1960 onlosmakelijk verbonden met armoede.
Sinds de welvaart is ingetreden in de gereformeerde gezindte is de soberheid ook langzaamaan verdwenen. Zodat we nu in een situatie zitten waarbij de gezindte (in materialistische zin) gekenmerkt wordt door goede huizen, mooie auto's, geprijsde kleding, computers en smartphones, reizen/vakanties, en volle koelkasten/vriezers.

Een buitengewoon rijke levensstijl. Daarom mijn oprechte vraag: kan de gezindte nog terugkeren naar de soberheid?
Ik ben bewieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door kasparov »

Habitat schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaa ... -1.1497523
Zouden we dat nog kunnen? Terugkeren naar de soberheid.

Volgens mij was de soberheid van de 'stille luyden' van vóór 1960 onlosmakelijk verbonden met armoede.
Sinds de welvaart is ingetreden in de gereformeerde gezindte is de soberheid ook langzaamaan verdwenen. Zodat we nu in een situatie zitten waarbij de gezindte (in materialistische zin) gekenmerkt wordt door goede huizen, mooie auto's, geprijsde kleding, computers en smartphones, reizen/vakanties, en volle koelkasten/vriezers.

Een buitengewoon rijke levensstijl. Daarom mijn oprechte vraag: kan de gezindte nog terugkeren naar de soberheid?
Ik ben bewieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
Soberheid als doel op zichzelf? Nee, niet doen. We mogen de zegeningen waarderen en gebruiken voor onszelf én anderen. Maar er niet ons levenshuis op bouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door eilander »

Habitat schreef:Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
Met enige nuchterheid en zakelijkheid, moet ik zeggen. Er zijn nog al wat kanttekeningen te plaatsen:
1. Het is zeker niet zo dat je kunt zeggen dat vóór 1960 soberheid het credo was binnen onze gezindte. Als je wat verder terug gaat kom je daar, net als in de Bijbel, tegen dat er ook onder bijbelgetrouwe christenen in het verleden rijkdom en een zekere weelde was.
2. En de andere kant is: heb zeker ook oog voor de stille armoede die er kan zijn, en voor de behoorlijk grote groep (in mijn waarneming) die wel rond kan komen, maar echt geen grote sprongen kan doen. Ik kan me voorstellen dat een oproep tot soberheid best pijnlijk kan zijn voor iemand die iedere maand met moeite de eindjes aan elkaar knoopt.
Of wordt zo'n oproep ook veroorzaakt door mensen die nu eenmaal meer naar een glimmende nieuwe Mercedes of BMW kijken dan naar een Opel Astra van tien jaar oud? Die laatste staat er ook wel, maar valt niet op.
3. Ik zou wensen dat onze gezindte niet gekenmerkt werd door weelde, noch door soberheid maar door een leven met Christus. Ik geloof niet dat dat 1-op-1 strijdig is met leven 'naar je stand'.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Habitat »

eilander schreef: 1. Het is zeker niet zo dat je kunt zeggen dat vóór 1960 soberheid het credo was binnen onze gezindte.
Dat is precies wat ik bedoel. Maar wellicht moet ik het nog iets anders verwoorden: de soberheid die er was in onze gezindte (dus los van de rijkdom die tevens aanwezig was), werd naar mijn mening niet ingegeven door een geloof in soberheid maar door de sociaal-economische situatie (armoede). Het was dus meer een noodzakelijke soberheid.
Daarom weet ik niet of wij nog zomaar kunnen terugkeren naar die soberheid. Want we hebben/voelen die noodzaak nu niet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Habitat »

eilander schreef: Ik kan me voorstellen dat een oproep tot soberheid best pijnlijk kan zijn voor iemand die iedere maand met moeite de eindjes aan elkaar knoopt.
Het artikel in het RD gaat niet over mensen die met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Prof. Hartman benoemt de onverantwoord hoge ecologische voetafdruk. Dan hebben we het dus over mensen die auto rijden, vliegen, veel eten, spullen kopen, etc. We kennen het rijtje.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Habitat »

eilander schreef: 3. Ik zou wensen dat onze gezindte niet gekenmerkt werd door weelde, noch door soberheid maar door een leven met Christus. Ik geloof niet dat dat 1-op-1 strijdig is met leven 'naar je stand'.
Ook dat ben ik met u eens. Toch is er een probleem. We leven, in de westerse landen, op te grote voet. Hoe gaan we dat aanpakken?
Zolang we de noodzaak niet voelen (zoals vroeger in het geval van armoede), zal er denk ik niets terecht komen van de oproep tot soberheid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door liz boer »

Habitat schreef:
eilander schreef: 3. Ik zou wensen dat onze gezindte niet gekenmerkt werd door weelde, noch door soberheid maar door een leven met Christus. Ik geloof niet dat dat 1-op-1 strijdig is met leven 'naar je stand'.
Ook dat ben ik met u eens. Toch is er een probleem. We leven, in de westerse landen, op te grote voet. Hoe gaan we dat aanpakken?
Zolang we de noodzaak niet voelen (zoals vroeger in het geval van armoede), zal er denk ik niets terecht komen van de oproep tot soberheid.
Alles weggeven wat je over hebt ook je geld.
Werken voor je onderhoud en wat over is weggeven staat in de Bijbel en in het huwelijksformulier.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

liz boer schreef: Alles weggeven wat je over hebt ook je geld.
Werken voor je onderhoud en wat over is weggeven staat in de Bijbel en in het huwelijksformulier.
Ben benieuwd waar je dat leest? En wat is over hebben? Laten we elkaar niet de maat nemen daarover.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door CvdW »

Soberheid komt vanzelf bij eenverdieners.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Wandelende »

De hang naar weelde, luxe en overdaad hebben kerkmensen over het algemeen vrij gemakkelijk omarmd. Dat is uitholling van Bijbelse waarden van binnenuit. De vrucht van de Geest uit zich onder andere in matigheid.
(~)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Rijkdom/luxe kan een zegen van God zijn, maar ook een oordeel. Dat laatste daar hoor je niet zo vaak over. Terwijl de Bijbel daar over wel spreekt.
Maar matigheid is vrucht van de Geest ja. Maar zelfs als je rijk bent kun je matig zijn.
Soberheid is niet voor iedereen hetzelfde. Wat soberheid is voor een rijk persoon, kan rijkdom voor een arme zijn of voor iemand die maar weinig inkomsten heeft.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:De hang naar weelde, luxe en overdaad hebben kerkmensen over het algemeen vrij gemakkelijk omarmd. Dat is uitholling van Bijbelse waarden van binnenuit. De vrucht van de Geest uit zich onder andere in matigheid.
Dat geeft al aan dat er een dieper probleem zit, nl. als we de Heere niet kennen hebben we ook de vrucht van de Geest niet. Zodat versobering dus nooit een doel op zich kan zijn.
In lijn met wat JGW zegt (denk ik): de 'hang naar weelde' zit denk ik in ons hart, al is de één er gevoeliger voor dan de ander. Dat komt niet altijd openbaar omdat er niet altijd de financiële mogelijkheden zijn, maar dat is wat anders.
En zo zou het dus kunnen dat iemand die geen cent heeft, nog meer verlangt naar luxe dan een miljoenair.
Die mensen zullen er ook wel zijn: een miljoen op de bank maar een uiterst sober leven. Dat valt alleen niet op, dus hebben we het daar niet over.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door refo »

Reformatorische mensen hebben de neiging maatschappelijk succes te zien als een blijk dat God hen zegent. Ze zien niet zo goed dat het de zegen is die Ezau kreeg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door eilander »

refo schreef:Reformatorische mensen hebben de neiging maatschappelijk succes te zien als een blijk dat God hen zegent. Ze zien niet zo goed dat het de zegen is die Ezau kreeg.
Gelukkig hebben we de prediking. Daarin wordt als het goed is een uitstekende remedie bepleit tegen de neigingen van mensen, zelfs reformatorische.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Wandelende »

refo schreef:Reformatorische mensen hebben de neiging maatschappelijk succes te zien als een blijk dat God hen zegent. Ze zien niet zo goed dat het de zegen is die Ezau kreeg.
Uiterlijke voorspoed is prettig, maar slechts tijdelijk. Innerlijke voorspoed is beter, eeuwig beter.
(~)
Plaats reactie