Keer terug naar soberheid

Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:Pijn lijkt mij ook niet zo'n goed criterium, eerlijk gezegd. Er zijn mensen die het al pijn doet als ze wat geld in de collectezak doen, terwijl ze bovenmodaal verdienen en vijf keer per jaar op vakantie gaan.

En er zijn ook mensen die structureel meer dan een derde van hun inkomen weggeven en daar geen pijn aan lijden. In zo'n geval zou ik niet graag zeggen dat je niet genoeg aan andere mensen denkt.
dat is zo
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Wandelende »

liz boer schreef:
Wandelende schreef:Rijkdom wordt in de Bijbel nergens afgewezen mits het in de juiste context wordt gezet en gebruikt. Wel wordt opgaan in en prat gaan op je rijkdom afgewezen. In het NT zijn daar meerdere voorbeelden van. En de vrucht van de Geest openbaart zich niet voor niets in oa. matigheid.

Het prediken van matigheid en soberheid is geen 11e gebod. Het dient daarom altijd te staan in de context van de dankbaarheid. De rijke kan dan uit dankbaarheid geven, de arme dient in dankbaarheid te ontvangen.

Wanneer we matigheid en soberheid als praktische meetlat voor onze naaste gaan gebruiken, is alle dankbaarheid verdwenen. En naar mijn mening dan per definitie afkeurenswaardig.
Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg.
Bedoel je dit als tegenargument?

Want het vers staat juist in de door mij aangegeven context. Lees vs. 30,33-36.
Verder zijn er diverse Bijbelgedeelten waar Jezus spreekt over de opdracht voor rijken en het dankbaar ontvangen door de armen.
Elkaar een meetlat opleggen wie wel en niet goed doet, heeft ook een heel concrete waarschuwing van Jezus: "Want de armen hebt gij altijd met u, maar Mij hebt gij niet altijd."
(~)
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door merel »

DDD schreef:@Auto:

Je begrijpt ongetwijfeld wel dat het nooit de bedoeling is om anderen de maat te nemen.

Maar een gezin met vier of meer kinderen en een laag inkomen mag wat mij betreft best geld krijgen van de diaconie en op vakantie gaan voor 1000 euro. En als de giften dan tot 500 euro beperkt blijven, vind ik daar niets onchristelijk aan.

Maar als je met 3000 euro in de maand 400 euro per jaar aan giften geeft, vind ik dat je je moet schamen. En ik weet dat veel Nederlanders daar niet aan komen, maar dat doet daaraan niet af.
De indruk dat je wel iemand de maat neemt, wek je wel in het vervolg van je betoog. Als je alleen bent en meerdere huizen hebt, is het relatief makkelijk om meer geld aan goede doelen te geven dan aan vakantie. Daargelaten of ik 'goede doelen' zo goed vind om te steunen. Daarbij heb je geen flauw idee welke vaste lasten iemand heeft om die norm te stellen.

En vakantie van de diaconie vind ik echt onzin. Alsof vakantie een eerste levensbehoefte is. Daar is namelijk de diaconie voor.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:@Auto:

Je begrijpt ongetwijfeld wel dat het nooit de bedoeling is om anderen de maat te nemen.

Maar een gezin met vier of meer kinderen en een laag inkomen mag wat mij betreft best geld krijgen van de diaconie en op vakantie gaan voor 1000 euro. En als de giften dan tot 500 euro beperkt blijven, vind ik daar niets onchristelijk aan.

Maar als je met 3000 euro in de maand 400 euro per jaar aan giften geeft, vind ik dat je je moet schamen. En ik weet dat veel Nederlanders daar niet aan komen, maar dat doet daaraan niet af.
Als je 3000 netto per maand verdient,
betaal je over het grootste deel van je inkomen belasting in de drie bovenste schijven. Je draagt dan procentueel al veel meer bij aan de gemeenschap dan iemand met een laag inkomen.
precies!
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door DDD »

Heb je wel eens uitgerekend wat alleen al een dominee per gezin kost? Mijns inziens mogen christenen hun verantwoordelijkheid niet zomaar afschuiven op de overheid, nog los daarvan dat de overheid helemaal niet zo'n sociaal beleid voert. Dan is 400 euro per jaar echt niet veel. Maar ik geef toe dat ik waarschijnlijk onvoldoende nadacht over de kosten van een gezinsvakantie.

Dat heeft met mijn inkomen niets te maken, want dat is echt niet hoog, al is dat een eigen keuze.

Een vakantie van de diaconie vind ik zeker geen onzin. Het hoeft niet een heel luxe vakantie te zijn, maar nooit op vakantie gaan is best verdrietig voor kinderen.

Overigens (in reactie op iemand anders) fietsvakanties zijn echt niet goedkoop. Je moet iedere dag ergens anders overnachten. Zeker als je niet kampeert, is dat nog best duur. Een aantal dagen op dezelfde plek is echt voordeliger en een simpel appartement op Kreta all inclusive ook.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Goudleus »

Als mensen niet op vakantie kunnen, omdat er gewoon te weinig binnenkomt, ondanks de moeite die men zich getroost, is dat erg naar en verdrietig. Hoewel kinderen thuis ook een heel leuke vakantie kunnen hebben. (Ik spreek uit ervaring)

Ik zie ook dat mensen uit principe ervoor kiezen dat de vrouw geen betaalde baan heeft. Wanneer die overtuiging er is, lijkt het me niet logisch om te gaan klagen hier dat je niet op vakantie kunt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door eilander »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:Als je 3000 netto per maand verdient,
betaal je over het grootste deel van je inkomen belasting in de drie bovenste schijven. Je draagt dan procentueel al veel meer bij aan de gemeenschap dan iemand met een laag inkomen.
precies!
Natuurlijk klopt dit. Toch komen (christelijke) goed doelen, de kerk en armlastigen in onze omgeving er dan erg bekaaid van af. Ik mag er toch vanuit gaan dat jullie niet ervoor pleiten om deze doelen voorbij te gaan?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Heb je wel eens uitgerekend wat alleen al een dominee per gezin kost? Mijns inziens mogen christenen hun verantwoordelijkheid niet zomaar afschuiven op de overheid, nog los daarvan dat de overheid helemaal niet zo'n sociaal beleid voert. Dan is 400 euro per jaar echt niet veel. Maar ik geef toe dat ik waarschijnlijk onvoldoende nadacht over de kosten van een gezinsvakantie.
Een fte kost bij mijn werkgever gemiddeld € 100.000. Een predikant heeft een vergelijkbaar opleidingsniveau, dus dat zal hetzelfde bedrag zijn met een marge van 20%, schat ik zo in.

Het sociale stelsel in Nederland is één van de beste ter wereld. Ik vraag me af of jij wat jij dan verstaat onder een sociaal beleid? Sociaal beleid is goed en nodig, maar het moet wel betaald worden en het concurreert met tal van andere beleidsdossiers die ook van groot belang zijn.

En wat bedoel je met € 400,00 per jaar?

Tot slot denk ik inderdaad dat je de kosten van een vakantie in het hoogseizoen onderschat. Vanwege medische redenen moeten wij kunnen beschikken over eigen toiletgelegenheid. Dan zit je toch al gauw op een bedrag van minimaal € 750,00 per week.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door CvdW »

Goudleus schreef:Als mensen niet op vakantie kunnen, omdat er gewoon te weinig binnenkomt, ondanks de moeite die men zich getroost, is dat erg naar en verdrietig. Hoewel kinderen thuis ook een heel leuke vakantie kunnen hebben. (Ik spreek uit ervaring)

Ik zie ook dat mensen uit principe ervoor kiezen dat de vrouw geen betaalde baan heeft. Wanneer die overtuiging er is, lijkt het me niet logisch om te gaan klagen hier dat je niet op vakantie kunt.
Klinkt hier het individualisme in door?
Individualisme is een filosofisch standpunt waarbij de gedachtegangen en de rechten van het individu boven het belang van de gemeenschap worden geplaatst. De kern van individualisme is dat een groep geen rechten heeft, maar dat enkel individuen rechten hebben; daarmee is het tegengesteld aan collectivisme. Bij het individualisme staat het recht op zelfbeschikking centraal. Elk individu heeft het recht om zijn leven zelf in te vullen, zonder dat anderen hem gaan opdringen hoe deze zijn leven zou moeten leiden.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: komen (christelijke) goed doelen, de kerk en armlastigen in onze omgeving er dan erg bekaaid van af. Ik mag er toch vanuit gaan dat jullie niet ervoor pleiten om deze doelen voorbij te gaan?
Zeker niet. Wij proberen een steentje bij te dragen op basis van het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Wat mij enkel tegen de borst stuit is dat er allerlei normerende uitspraken worden gedaan die enkel zijn gebaseerd op de onderbuik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: komen (christelijke) goed doelen, de kerk en armlastigen in onze omgeving er dan erg bekaaid van af. Ik mag er toch vanuit gaan dat jullie niet ervoor pleiten om deze doelen voorbij te gaan?
Zeker niet. Wij proberen een steentje bij te dragen op basis van het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Wat mij enkel tegen de borst stuit is dat er allerlei normerende uitspraken worden gedaan die enkel zijn gebaseerd op de onderbuik.
Niet te zwaar aanzetten, vind ik. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik zie het meer als puntjes om eens kritisch over je eigen bestedingen na te denken.
Iedereen maakt eigen keuzes natuurlijk, maar ik kan me in dat kader de gedachte wel voorstellen dat een dure vakantie (even los van alle discussie over: wat is duur?) niet goed kan samengaan met 'ik houd maar weinig over voor goede doelen/kerk/armlastigen in omgeving'. Dat hoef je niet gelijk als norm te zien, meer als denkrichting.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Gritje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:@Auto:

Je begrijpt ongetwijfeld wel dat het nooit de bedoeling is om anderen de maat te nemen.

Maar een gezin met vier of meer kinderen en een laag inkomen mag wat mij betreft best geld krijgen van de diaconie en op vakantie gaan voor 1000 euro. En als de giften dan tot 500 euro beperkt blijven, vind ik daar niets onchristelijk aan.

Maar als je met 3000 euro in de maand 400 euro per jaar aan giften geeft, vind ik dat je je moet schamen. En ik weet dat veel Nederlanders daar niet aan komen, maar dat doet daaraan niet af.
Als je 3000 netto per maand verdient,
betaal je over het grootste deel van je inkomen belasting in de drie bovenste schijven. Je draagt dan procentueel al veel meer bij aan de gemeenschap dan iemand met een laag inkomen.
En je krijgt met een laag inkomen veel toeslagen die een gezin met een hoog inkomen niet krijgen. Soms houdt een gezin met een laag inkomen net zoveel over dan iemand met een hoger inkomen. Dit geldt meestal niet voor de topinkomens.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Gritje schreef:En je krijgt met een laag inkomen veel toeslagen die een gezin met een hoog inkomen niet krijgen. Soms houdt een gezin met een laag inkomen net zoveel over dan iemand met een hoger inkomen. Dit geldt meestal niet voor de topinkomens.
Er is ook nog een groep die net boven de grens van laag inkomen zit, daardoor geen toeslagen ontvangt waar u op doelt, maar duidelijk ook geen hoog inkomen heeft. Dat zorgt soms ook voor vervelende situaties en gevoel van oneerlijk beleid door overheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Orchidee »

Laatst gewijzigd door Orchidee op 03 jul 2018, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Wandelende »

En het diaconale kerstpakket voor ouderen en alleenstaanden dan? Dat is ook geen basisbehoefte.
(~)
Plaats reactie