Keer terug naar soberheid

merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door merel »

Dan verdient jouw collega zeker ook €100.000,00 per jaar :slurp . Recent zijn er meerdere collega's getrouwd en dat soort feesten hadden zij niet :hum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Eens...ik stelde de vraag als reactie op Luthers “verbijstering” . Moet wel zeggen dat in mijn werkomgeving salarissen tegenkom die ik niet meer redelijk vind. Denk dan aan 3 tot 4 ton.
Ergerlijk vind ik dat vakantiehuisjes, reizen enz. op minimaal modaal/boven modaal gebaseerd word + op 2 verdieners.
En daar doen de refo's volop aan mee!
Het is voor een "normaal" gezin waar één met hard werken de kost verdient en één van de ouders volledig de opvoeding/opvang van de kinderen voor zijn/haar rekening neemt echt bijna niet mogelijk om af en toe op vakantie te gaan!
Een bruto jaarsalaris van 100.000 euroAfbeelding
Enig idee hoeveel mensen een kwart inkomsten hebben en dan ook nog net buiten alle extra's (zorgtoeslag bijv.) vallen!?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

merel schreef:Dan verdient jouw collega zeker ook €100.000,00 per jaar :slurp . Recent zijn er meerdere collega's getrouwd en dat soort feesten hadden zij niet :hum
Samen met zijn vriendin zeker!!!.

Ging mij om jouw algemene uitspraak dat materialisme in seculiere kring minder is dan in de refo kring.

Denk dat buigen voor mammon van alle tijden is. Mensen die hier soberheid promoten zien misschien niet altijd dat zij vergeleken met vroeger tijden ook weldadig leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Eens...ik stelde de vraag als reactie op Luthers “verbijstering” . Moet wel zeggen dat in mijn werkomgeving salarissen tegenkom die ik niet meer redelijk vind. Denk dan aan 3 tot 4 ton.
Ergerlijk vind ik dat vakantiehuisjes, reizen enz. op minimaal modaal/boven modaal gebaseerd word + op 2 verdieners.
En daar doen de refo's volop aan mee!
Het is voor een "normaal" gezin waar één met hard werken de kost verdient en één van de ouders volledig de opvoeding/opvang van de kinderen voor zijn/haar rekening neemt echt bijna niet mogelijk om af en toe op vakantie te gaan!
Een bruto jaarsalaris van 100.000 euroAfbeelding
Enig idee hoeveel mensen een kwart inkomsten hebben en dan ook nog net buiten alle extra's (zorgtoeslag bijv.) vallen!?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Dus is een sober leven voor zo’n gezin geen keuze maar een gedwongen zaak.
Vrijwillig sober leven kan eigenlijk alleen als je veel verdient.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door ZWP »

Orchidee schreef: Enig idee hoeveel mensen een kwart inkomsten hebben en dan ook nog net buiten alle extra's (zorgtoeslag bijv.) vallen!?
Nee, vertel?
Hoeveel mensen hebben € 25.000 inkomsten uit arbeid en vallen buiten alle toeslagen? € 25.000 per jaar is € 1.925 per maand (exlc. vakantiegeld). Minimumloon is € 1.594 per maand.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:[q

Dus is een sober leven voor zo’n gezin geen keuze maar een gedwongen zaak.
Vrijwillig sober leven kan eigenlijk alleen als je veel verdient.
Uit interesse: ken jij dit soort gezinnen? Of is dit iets ver buiten je eigen leefwereld?
Ik meen dat je CGK bent toch? Heb je je wel eens verdiept in het huishoudboekje van een gemiddelde CGK student die theologie studeert?

Ik bedoel het het echt niet vervelend, maar je reactie's over dit onderwerp komen wat 'gemakkelijk' over.
Maar misschien lees ik ze helemaal verkeerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:[q

Dus is een sober leven voor zo’n gezin geen keuze maar een gedwongen zaak.
Vrijwillig sober leven kan eigenlijk alleen als je veel verdient.
1.Uit interesse: ken jij dit soort gezinnen? 2.Of is dit iets ver buiten je eigen leefwereld?
1. Ja.
2. Nee
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door merel »

Om iemands inkomen te vergelijken met iemand die studeert is sowieso niet reëel. Ik ben het zeker wel met huisman eens dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je een bovenmodaal inkomen hebt. En ook dat je daar de tweeverdieners niet zuur op aan hoeft te kijken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:[q

Dus is een sober leven voor zo’n gezin geen keuze maar een gedwongen zaak.
Vrijwillig sober leven kan eigenlijk alleen als je veel verdient.
Uit interesse: ken jij dit soort gezinnen? Of is dit iets ver buiten je eigen leefwereld?
Ik meen dat je CGK bent toch? Heb je je wel eens verdiept in het huishoudboekje van een gemiddelde CGK student die theologie studeert?

Ik bedoel het het echt niet vervelend, maar je reactie's over dit onderwerp komen wat 'gemakkelijk' over.
Maar misschien lees ik ze helemaal verkeerd.
Het valt me op dat in dit soort discussies de lagere inkomens vaak zo gepikeerd reageren. Daar klinkt soms ook iets in door van ontevredenheid of zelfs het oneerlijk vinden dat iemand anders een hoger inkomen heeft. Ik zie in dat geval geen enkel verschil met iemand die overdadig leeft.
Verder spreekt de Bijbel geen afkeuring uit over rijk-zijn op zich. Er zijn diverse voorbeelden van mensen in de Bijbel die door de Heere rijk gezegend zijn met vele goederen. De vraag is of je er aan gehecht bent, hoe je er mee omgaat en of je je rijkdom dienstbaar maakt in het Koninkrijk van God.

Natuurlijk, ik kan nu makkelijk praten. Ik heb een goed inkomen. De kinderen zijn de deur uit en het is niet nodig dat we beiden werken. Maar ik heb de andere kant ook gekend. Zelf studerend en schoolgaande kinderen met een laag inkomen. Levend uit de hand van de Heere, die in alles voorzag. En inderdaad, dan is er geen ruimte voor luxe, buitenlandse vakanties. Toen was het heerlijk genieten om samen met de kinderen door het bos te lopen en als we het een keer luxe konden doen in een cafetaria een frietje en een kroket je eten.
En wat geweldig om te weten dat we mochten en mogen leven uit de hand van de Heere. In afhankelijkheid en dankbaarheid. Dat was toen veel makkelijker dan nu.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:[q

Dus is een sober leven voor zo’n gezin geen keuze maar een gedwongen zaak.
Vrijwillig sober leven kan eigenlijk alleen als je veel verdient.
Uit interesse: ken jij dit soort gezinnen? Of is dit iets ver buiten je eigen leefwereld?
Ik meen dat je CGK bent toch? Heb je je wel eens verdiept in het huishoudboekje van een gemiddelde CGK student die theologie studeert?

Ik bedoel het het echt niet vervelend, maar je reactie's over dit onderwerp komen wat 'gemakkelijk' over.
Maar misschien lees ik ze helemaal verkeerd.
Volgens mij heb jij je posting inmiddels uitgebreid dus nu een reactie op het tweede deel.

Ja ik ken zulke gezinnen van vrij dichtbij en ook hun vaak moeilijke situatie. Naar mijn bescheiden mening laat de CGK ook veel liggen richting deze gezinnen. Een opslag van een paar euro op de kerkelijke kassen zou geld moeten opleveren om een fonds in te richten waar deze studenten een beroep op mogen doen.

Mijn stelling blijft trouwens hetzelfde. Sober leven is in zulke omstandigheden geen keuze maar een gegeven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Dit uitdragen van “soberheid” lijkt wel het nieuwe farizeïsme. Anderen lasten opleggen.

Vraag en fictief voorbeeld.
Als je door eerlijk werk een jaarinkomen hebt wat rond de €100.000 ligt mag je dan ook maar €700 uitgeven per vakantieweek?
Een jaarinkomen van rond de ton.......
Ik rol van de ene verbijstering in de andere in dit topic.... zeker nu het thema 'vakantie' is.
Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Wat mij betreft wel. Ik ken heel wat mensen met zulke inkomens. Ik besteed een halve werkweek aan vrijwilligerswerk, en kom daar dus niet aan. Soms vind ik het wel eens lastig om te zien dat zeer 'orthodoxe' broeders daarin andere keuzes maken. Misschien is dat ook een slechte, jaloerse gedachte.

'Eerlijk werk' is ook een lastig begrip. Maar ook als je 60.000 euro verdient, kun je prima 4000 euro uitgeven aan een vakantie, en ik vind dat niet absurd. Maar dat is mijn mening.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef:Enig idee hoeveel mensen een kwart inkomsten hebben en dan ook nog net buiten alle extra's (zorgtoeslag bijv.) vallen!?
Zorgtoeslag: De grens met een toeslagpartner ligt in 2018 op € 35.996
Huurtoeslag: De grens voor 2018 ligt bij een gezamenlijke inkomen maximaal € 30.400 per jaar

Stel je hebt een gezamenlijk inkomen van € 30.000 per jaar en drie kinderen in de leeftijd tot 12 jaar, dan heb je gemiddeld per maand een bedrag van zo'n € 2100 netto te besteden.

Dit is dan wel inclusief zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Eens...ik stelde de vraag als reactie op Luthers “verbijstering” . Moet wel zeggen dat in mijn werkomgeving salarissen tegenkom die ik niet meer redelijk vind. Denk dan aan 3 tot 4 ton.
Het was ook vooral verbijstering. Ik wist niet dat ook gewone, normale Nederlanders dit soort bedragen verdienen. Eerlijk werk en een eerlijk salaris is prima. Ik weet niet zo goed welke criteria daarbij horen. Als je veel en veel minder hebt, is sober leven inderdaad geen keuze maar noodzaak.
Maar als ik het gewoon maar bij mezelf houd, dan zou ik me denk ik ongemakkelijk voelen als ik zoveel zou verdienen... Ik weet het, zal vooral emotie zijn. En misschien word ik juist door het feit dat we veel en veel minder hebben, bewaard voor een leven in materialisme.

Nog even over vakanties... Wij camperen al jaren; voor de bedragen die ik hier langs hoor komen, zouden wij een week of 7 per jaar op vakantie kunnen. Kan het iedereen aanraden! Wil je geen tent, maar iets meer comfort: koop op marktplaats een oud caravannetje. En voor gezinnen enorm leuk. Daarvoor hoef je dus niet naar een duur park.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Eens...ik stelde de vraag als reactie op Luthers “verbijstering” . Moet wel zeggen dat in mijn werkomgeving salarissen tegenkom die ik niet meer redelijk vind. Denk dan aan 3 tot 4 ton.
Het was ook vooral verbijstering. Ik wist niet dat ook gewone, normale Nederlanders dit soort bedragen verdienen. Eerlijk werk en een eerlijk salaris is prima. Ik weet niet zo goed welke criteria daarbij horen. Als je veel en veel minder hebt, is sober leven inderdaad geen keuze maar noodzaak.
Maar als ik het gewoon maar bij mezelf houd, dan zou ik me denk ik ongemakkelijk voelen als ik zoveel zou verdienen... Ik weet het, zal vooral emotie zijn. En misschien word ik juist door het feit dat we veel en veel minder hebben, bewaard voor een leven in materialisme.

Nog even over vakanties... Wij camperen al jaren; voor de bedragen die ik hier langs hoor komen, zouden wij een week of 7 per jaar op vakantie kunnen. Kan het iedereen aanraden! Wil je geen tent, maar iets meer comfort: koop op marktplaats een oud caravannetje. En voor gezinnen enorm leuk. Daarvoor hoef je dus niet naar een duur park.
Maar dan heb je ook weer de mensen die geen auto nodig hebben en daarop besparen. Voor ons zijn de vakanties sowieso vaak duurder omdat we ver van onze families wonen.

Verder zijn er ook andere overwegingen. In Noorwegen heb ik zoveel mooie natuur gezien en ik denk niet dat je ergens anders zoveel natuurlijke schoonheid kunt zien (kwestie van smaak natuurlijk) en daarom is het m.i. een vakantie waard. Het land is echter ook gigantisch duur, de mensen daar hebben bijpassende salarissen, maar voor buitenlanders is het echt even slikken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Mannetje »

@Luther: in het middelbaar onderwijs kom je niet aan de ton, maar voor een eerstegrader is €75.000 wel haalbaar. Moet je je dan bezwaard voelen omdat je dat krijgt?
-
Plaats reactie